Οι μέχρι τώρα συσκέψεις στο Χίλτον έχουν αποβεί άκαρπες ωστόσο η κυβέρνηση ζητά απεγνωσμένα συμφωνία προκειμένου να απεμπλακεί από το πολιτικό αδιέξοδο, αλλά την ίδια ώρα να μπορέσει να δει βρει διέξοδο στο οικονομική δυσπραγία.
Ψάχνουν το νομικό πλαίσιο και σκέφτονται τα «ισοδύναμα»
Ωστόσο, σε μία ύστατη προσπάθεια επίτευξης συμφωνίας για να ξεπεραστεί ο σκόπελος της προληπτικής επιβολής πρόσθετων μέτρων ύψους 3,6 δισ. η κυβέρνηση κατέθεσε στους Θεσμούς μία συμβιβαστική φόρμουλα. Την ίδια ώρα εκτός από τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο -ο οποίος θα ξεκινήσει τηλεφωνικές επαφές- το Μέγαρο Μαξίμου έχει ενεργοποιήσει και το δυναμικό των νομικών συμβούλων.
Πληροφορίες αναφέρουν πως η πρόταση προβλέπει ότι σε περίπτωση απόκλισης από τους δημοσιονομικούς στόχους σε συγκεκριμένες ημερομηνίες, και συγκεκριμένα την άνοιξη του 2017 και την άνοιξη του 2018, όταν δηλαδή η Eurostat θα ανακοινώσει τα οριστικά αποτελέσματα του προϋπολογισμού της προηγούμενης χρονιάς, η κυβέρνηση θα προχωράει άμεσα στη λήψη μέτρων.
Αυτά θα είναι είτε φόροι, είτε περικοπές στις δημόσιες δαπάνες, για τις οποίες όμως θα υπάρχει ένα ανώτατο όριο. Δηλαδή η κυβέρνηση επιθυμεί να μπορεί ο υπουργός Οικονομικών όταν διαπιστώνονται αποκλίσεις στα νούμερα να προτείνει ισοδύναμα μέτρα στα έσοδα, άρα φόρους και να μη δεσμεύεται μόνο με περικοπές από το Δημόσιο. Η κυβέρνηση επιμένει σε αυτήν την πρόταση, ώστε να μη χρειαστεί να κατονομάσει και να ψηφίσει τώρα μέτρα ύψους 3,6 δισ. ευρώ, τα οποία θα προκαλέσουν αντιδράσεις και δυσαρέσκεια στην κοινωνία, αλλά και στις Κοινοβουλευτικές Ομάδες ΣΥΡΙΖΑ και ΑΝΕΛ.
Φιντάν για ελληνοτουρκικά: Προτιμάμε συζήτηση - «πακέτο» για όλα τα θέματα και μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας
Πώς φτάνουμε σε μειώσεις έως και 8%
Οι υπό εξέλιξη διαπραγματεύσεις στο Χίλτον που θα κρίνουν αν θα διεξαχθεί νέο Eurogroup την Μεγάλη Πέμπτη έχουν ως σημείο τριβής από ποιούς κωδικούς του προϋπολογισμού θα προκύψουν οι νέες περικοπές, στις οποίες θα δεσμευτεί προκαταβολικά η κυβέρνηση.
Αν αναλογιστεί κανείς ότι το κράτος ξοδεύει κάθε χρόνο περίπου 30 δισ. ευρώ για συντάξεις και περίπου 15 δισ. ευρώ για τους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων, τότε, βάσει των σχετικών υπολογισμών, για να προκύψουν μέτρα 3,6 δισ. ευρώ, χρειάζεται μέση μείωση μισθών και συντάξεων ακόμη και κατά 8%.
Όλα ξεκίνησαν όταν…
Με το βλέμμα πάντοτε στο πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018, όπως προβλέπεται στο Μνημόνιο 3 που υπογράφτηκε το καλοκαίρι του καλοκαίρι του 2015, αρχικά υπήρξαν έντονες διαφωνίες ακόμη και μεταξύ των δανειστών για το πως αυτό θα επιτευχθεί. Το μεν ΔΝΤ υποστήριζε και υποστηρίζει ότι με τα υπάρχοντα μέτρα μαζί με τα νέα -υπό νομοθέτηση- 5,4 δισ ευρώ, θα επιτευχθεί πλεόνασμα μόλις 1,5% το 2018, ενώ η ελληνική κυβέρνηση και ορισμένοι Ευρωπαίοι απέρριπταν τον ισχυρισμό, λέγοντας ότι τα μέτρα είναι επαρκή και δεν χρειάζονται περισσότερα.
Τη λύση έδωσε ο γερμανός υπουργός Οικονομικών Βόλφγκανγκ Σόιμπλε στην πρόσφατη Εαρινή Σύνοδο του ΔΝΤ στην Ουάσινγκτον, όπου μαζί με την επικεφαλής του ΔΝΤ Κριστίν Λαγκάρντ, της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι και τους σημαντικότερους ευρωπαίους υπουργούς Οικονομικών σε μια μυστική σύσκεψη χωρίς ελληνική παρουσία συμφώνησαν στον εξής συμβιβασμό: Η Ελλάδα θα εφαρμόσει τα μέτρα των 5,4 δισ. ευρώ αλλά θα υιοθετήσει και θα νομοθετήσει προληπτικά και το πρόσθετο πακέτο των 3,6 δισ. ευρώ, το οποίο θα ενεργοποιηθεί σε περίπτωση που δεν επιτευχθούν οι στόχοι του προγράμματος δημοσιονομικής προσαρμογής.
Αναλυτές εκτιμούν ότι το πρόσθετο πακέτο επιβλήθηκε στην Ελλάδα λόγω και της νέας κρίσης αξιοπιστίας που προκλήθηκε μετά την υποκλοπή των συνομιλιών των στελεχών του ΔΝΤ (Τόμσεν, Βελκουλέσκου) στην Αθήνα.