Γράφει ο Μιχάλης Μαρδάς
Το ET Magazine του EleftherosTypos.gr σας παρουσιάζει κάποια από τα πιο τρανταχτά παραδείγματα κρατικών εταιριών που από το μονοπώλιο και την δόξα έφτασαν στην πτώχευση και που οι περισσότερες ακόμη και σήμερα συνεχίζουν να προσφέρουν ζημίες στο δημόσιο και βάρη στους φορολογούμενους.
ΟΣΕ: Ο απόλυτος εκτροχιασμός
Ανω των 7 δισ. έφτασαν οι συσσωρευμένες ζημίες του ΟΣΕ σε ακόμη μία θλιβερή επιχειρηματική ιστορία στην Ελλάδα. Ο ΟΣΕ από το 1970 έως και το 2005, ήταν ο διαχειριστής υποδομής και ο μοναδικός πάροχος σιδηροδρομικών επιβατικών και εμπορευματικών μεταφορών στην Ελλάδα. Το 2005 ιδρύθηκε η ΤΡΑΙΝΟΣΕ με αντικείμενο την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων, με την εταιρεία να παραμένει θυγατρική του ΟΣΕ μέχρι και το 2006, οπότε ολοκληρώθηκε η απόσχισή της από τον όμιλο. Με στόχο την αναδιάρθρωση, το Δημόσιο μετέφερε στον κρατικό προϋπολογισμό χρέος 14,3 δισ. ευρώ του ΟΣΕ.
Η θλιβερή ιστορία της αμυντικής βιομηχανίας
Η αμυντική βιομηχανία της χώρας είναι ακόμη μία ανοιχτή πληγή για την ελληνική οικονομία και κατ’ επέκταση για τους Ελληνες φορολογούμενους. Η ΕΛΒΟ βρίσκεται σε εκκαθάριση, αλλά και η ΕΑΣ και η ΕΑΒ, έχουν ιλιγγιώδεις υποχρεώσεις και τεράστιες συσσωρευμένες ζημίες. Μόνο η ΕΑΒ έχει απορροφήσει πάνω από 1,5 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τους ορκωτούς λογιστές της ΕΑΒ, οι βραχυπρόθεσμες υποχρεώσεις της εταιρείας ξεπερνούσαν κατά περίπου 350 εκατ. ευρώ το σύνολο των κυκλοφορούντων περιουσιακών στοιχείων της.
ΟΑΣΑ: Έτοιμος για κατάρρευση
Ανησυχητικά είναι τα οικονομικά στοιχεία και των εταιρειών αστικών συγκοινωνιών καθώς την πενταετία 2012-2016, ο κύκλος εργασιών μειώθηκε κατά περίπου 65 εκατομμύρια ευρώ. Οι καθαρές ζημιές έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδο της πενταετίας το 2015 όταν ανήλθαν σε 121,5 εκατομμύρια ευρώ, παρουσιάζοντας αύξηση 40 εκατομμυρίων σε σχέση με το 2014.
ΕΛΤΑ: Ένα βήμα από το λουκέτο
Τα ΕΛΤΑ καλούνται να διαχειριστούν σοβαρό πρόβλημα ρευστότητας, ενώ την ίδια στιγμή έχουν απαιτήσεις από φορείς του Δημοσίου. Τα έσοδα της εταιρείας ακολουθούν φθίνουσα πορεία, μεταξύ 2015 και 2017, με την πτώση να ανέρχεται (σωρευτικά) στο 9,2%. Συγκεκριμένα, από 288 εκατ. ευρώ λειτουργικά έσοδα το 2015, η εταιρεία το 2017 αναμένεται να καταγράψει λειτουργικά έσοδα 260 εκατ. ευρώ. Τα ετήσια έσοδα, που είχαν προϋπολογιστεί για την παροχή καθολικής υπηρεσίας, διαμορφώνονταν στα 50 εκατ. ευρώ, ωστόσο πλέον αυτά δεν θα ξεπεράσουν τα 15 εκατ. ευρώ για κάθε ένα από τα παραπάνω έτη. Πρόγραμμα αποχώρησης προσωπικού με ώριμα συνταξιοδοτικά δικαιώματα, επανεξέταση μισθολογικού κόστους και αριθμού εποχικών υπαλλήλων και μείωση δαπανών σε όλα τα επίπεδα είναι μερικά από τα μέτρα του Υπερταμείου για την διάσωση της εταιρίας.
ΛΑΡΚΟ: Στον αέρα εργαζόμενοι και εταιρεία
Στον αέρα βρίσκονται η ΛΑΡΚΟ και οι 1.000 εργαζόμενοί της σύμφωνα με επίσημη παραδοχή του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη. Το Φεβρουάριο το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο απέρριψε προσφυγή της ΛΑΡΚΟ εις βάρος απόφασης με την οποία καλείται να επιστρέψει στο ελληνικό Δημόσιο κρατικές ενισχύσεις 136 εκατ. ευρώ. Η μεταλλευτική βιομηχανία μετρά σχεδόν κάθε χρόνο ζημίες της τάξης των 75-80 εκατ. ευρώ. Για να καταλάβετε τι ακριβώς συμβαίνει αξίζει να αναφέρουμε ότι η εταιρεία δουλεύει με ζημίες άνω των 200.000 δολ. την ημέρα, χωρίς μάλιστα να πληρώνει ρεύμα καθώς αδυνατεί να ανταποκριθεί ακόμη και στη νέα σύμβαση με τη ΔΕΗ, η οποία περιορίζει το κόστος ηλεκτρικής ενέργειας από τα 4.000 δολάρια το τόνο στα 2.500 δολάρια.
ΔΕΗ: Σβήνει το φως
Η εικόνα της ΔΕΗ είναι δραματική. Ο τζίρος στα τέλη του προηγούμενου χρόνου μειώθηκε στα 2,4 δισ. ευρώ απο 2,6 δισ. ευρώ το 2017, ενω τα κέρδη προ χρηματοοικονομικών (EBIDTA) ανήλθαν μόλις στα 284 εκατ. ευρώ έναντι 535 εκατ. ευρώ το 2016. Οι οφειλές πελατών έχουν ξεπεράσει τα 4 δισ. ευρώ, ενώ ο συνολικός δανεισμός της εταιρείας κινείται περί τα 4,4 δισ. ευρώ και ο καθαρός δανεισμός στα 3,8 δισ. ευρώ. Τη διετία 2018-2019 η ΔΕΗ καλείται να αναχρηματοδοτήσει δάνεια ύψους 2,3 δισ. ευρώ. Το 2018 λήγουν δάνεια ύψους 250 εκατ. ευρώ προς τις ελληνικές τράπεζες και 190 εκατ. ευρώ προς την ΕΤΕπ. Το 2019 λήγει το κοινοπρακτικό ύψους 1,3 δισ. ευρώ προς τις ελληνικές τράπεζες, 350 εκατ. ευρώ από το ομόλογο των 500 εκατ. ευρώ, μετά την προπληρωμή ύψους 150 εκατ. ευρώ στους ομολογιούχους προσφάτως και 200 εκατ. ευρώ προς την ΕΤΕπ.
ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ: Η πρωταθλήτρια ΔΕΚΟ συις δαπάνες για το 2018
Ελλειμμα 98.529.000 ευρώ (-98,5 εκατ. ευρώ) θα εμφανίσει μια από τις πιο «δαπανηφόρες» ΔΕΚΟ το 2018, η «Αττικό Μετρό Α.Ε.», σύμφωνα με τον προϋπολογισμό της για την τρέχουσα χρονιά που ενέκρινε το υπουργείο Οικονομικών, με την υποσημείωση όμως για κόφτη στις μη μισθολογικές παροχές των εργαζομένων.
Τα έσοδα της «Αττικό Μετρό Α.Ε.» για το 2018 υπολογίζονται στα 268.910.000 ευρώ. Τα, δε, έξοδα του 2018 στα 367.439.000 ευρώ. Και το έλλειμμα (έσοδα μείον έξοδα) είναι -98,5 εκατ. ευρώ στον πίνακα του νέου προϋπολογισμού που ενέκριναν με τις υπογραφές τους ο υπουργός Μεταφορών Χρ. Σπίρτζης και ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Γ. Χουλιαράκης.
Ολυμπιακή αεροπορία: Από εθνικό σύμβολο, σε μνημείο κακοδιαχείρισης
Και αφού μιλήσαμε γι εταιρίες που συνεχίζουν να ταλαιπωρούν τον ελληνικό λαό ας θυμηθούμε και μία άλλη ιστορία που μετά από χρόνια βρήκε την σωτηρία της: Η πολιτική εμμονή ο αερομεταφορέας μας να έχει την κρατική σφραγίδα πολύ γρήγορα εξελίχθηκε από σύμβολο τη χώρας σε μνημείο κακοδιαχείρισης. Το 2009 ιδιωτικοποιήθηκε. O όμιλος MIG εξαγόρασε την Ολυμπιακή Αεροπορία έναντι 177,2 εκατ. ευρώ, με το κράτος να αναλαμβάνει το κόστος του προγράμματος εθελουσίας εξόδου των εργαζομένων. Ύστερα από 35 χρόνια λειτουργίας ως κρατικά ελεγχόμενης εταιρείας, πέρασε έτσι και πάλι σε ιδιωτικά χέρια, αφού έως τα μέσα του ΄70 ανήκε στον Ωνάση. Η συμφωνία με τη MIG υπεγράφη στις 23 Μαρτίου 2009 και την επομένη η Ολυμπιακή μετονομάστηκε σε Olympic Air. Στην συνέχεια ακολούθησε η συγχώνευση με την Aegean.
Πριν ολοκληρωθεί η αποκρατικοποίησή της τα οικοδομικά δεδομένα ήταν τραγικά όπως και η επιβάρυνση των Ελλήνων πολιτών. Τα χρέη ξεπερνούσαν τα 2,4 δισ. ευρώ προς διάφορες κατευθύνσεις το 2008.
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]