Σύμφωνα με στελέχη του κλάδου, η αγορά παγωτού την πενταετία 2010-2014 υποχώρησε κατά 35% σε όγκο και 30% σε αξία αγγίζοντας πλέον τα 200 εκατ. ευρώ. Η μείωση οφείλεται αφενός στο «ψαλίδι» που έχουν βάλει τα νοικοκυριά σε όλα τα είδη διατροφής λόγω της συρρίκνωσης των εισοδημάτων τους και αφετέρου στην αύξηση της τιμής του προϊόντος μετά τη μετακύλιση στον αυξημένο ΦΠΑ του 23%. Ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη, προβλέπεται ότι η συγκεκριμένη αγορά μεσοπρόθεσμα (2016-2021) θα σημειώσει μικρή ανοδική τάση, η οποία όμως δεν θα υπερβαίνει το 1%.
Ετσι, η μάχη και φέτος το καλοκαίρι αναμένεται να είναι σκληρή με τις εταιρίες να έχουν αλλάξει «συμμάχους» και να λανσάρουν νέα προϊόντα. Leader στην αγορά παγωτού είναι η Nestlé με μερίδιο περίπου 29%, η ΕΒΓΑ με 23%, η Algida με σχεδόν 20%, η Kρι Kρι 13% κ.λπ.
Μετά τη σύσταση της κοινοπραξίας Froneri Παγωτό Ελλάς Α.Ε. από κοινού με τον κολοσσό του παγωτού R&R, η Nestlé επιχειρεί την περαιτέρω αύξηση των μεριδίων αγοράς της και -γιατί όχι- την είσοδό της στο χύμα παγωτό. Σε ό,τι αφορά τη Froneri, πρόκειται για την ελληνική θυγατρική της κοινοπραξίας, η οποία ανήκει στην PAI Partners. H Froneri θα διαθέτει παρουσία σε περισσότερες από 20 χώρες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή, Αργεντινή, Αυστραλία, Βραζιλία, Φιλιππίνες και Νότια Αφρική με ετήσιες πωλήσεις της τάξεως των 2,8 δισ. δολαρίων. Σημειώνεται ότι η Nestlé ασχολείται εντατικά με την αγορά παγωτού από το 2006, όταν και εξαγόρασε τα παγωτά της Δέλτα, μαζί με το εργοστάσιο στον Ταύρο, όπου παράγονται παγωτά για την ελληνική αγορά αλλά και για άλλες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται.
Επτά χρόνια συμπληρώνονται από τότε που η Unilever και η ΕΒΓΑ ανακοίνωσαν τη σύναψη συμφωνίας, βάσει της οποίας η πολυεθνική απέκτησε τις μάρκες παγωτού της ΕΒΓΑ (Status, Scandal, 4Χ4, Karabola και τα οικογενειακά παγωτά Variete), αλλά και το δίκτυο διανομής τους. Η ΕΒΓΑ, συμφερόντων της οικογένειας Φιλίππου, διατήρησε τις παραγωγικές εγκαταστάσεις και το κέντρο αποθήκευσής της και παράγει τόσο τα υπάρχοντα παγωτά ΕΒΓΑ, καθώς και ορισμένα παγωτά της Unilever για την εγχώρια αγορά και το εξωτερικό. Επιπλέον παράγει και παγωτά ιδιωτικής ετικέτας, το μερίδιο των οποίων πλησιάζει το 25% στην εν λόγω κατηγορία.
Η εταιρία έχει εμπλουτίσει την γκάμα της με νέα προϊόντα το φετινό καλοκαίρι δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα «παιδικά» παγωτά. Ωστόσο, έντονες αντιδράσεις προκάλεσε πριν από λίγο καιρό διαφήμιση παγωτού 4Χ4 της ΕΒΓΑ που παρουσίαζε το Αιγαίο διχοτομημένο στον 25ο μεσημβρινό υιοθετώντας τους ισχυρισμούς των Τούρκων περί εθνικής κυριαρχίας του στα ελληνικά ύδατα. Η Unilever, φυσικά, απέσυρε την επίμαχη διαφήμιση, ενώ εξέδωσε και ανακοίνωση στην οποία, μεταξύ άλλων, ανέφερε: «Η εταιρία μας, με αίσθημα ευθύνης, δηλώνει απερίφραστα το σεβασμό σε κάθε σύμβολο εθνικής κυριαρχίας και ως εκ τούτου προχώρησε στην άμεση απόσυρση του διαφημιστικού σποτ, στο οποίο μια ατυχής, διόλου ηθελημένη, εικαστική απεικόνιση χάρτη εκλήφθηκε ως παραποίηση των ελληνικών συνόρων. Λυπούμεθα ειλικρινά για το ότι το συμβάν αυτό έθιξε το κοινό αίσθημα και αρχές που κι εμείς οι ίδιοι πρωτίστως ενστερνιζόμαστε».
Παρά τη συνεργασία με την ΕΒΓΑ, η Unilever δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά με την επωνυμία Algida, η οποία τα τελευταία χρόνια λάνσαρε καινοτόμα και για τα ελληνικά δεδομένα προϊόντα. Σε αυτά συγκαταλέγονται οι δημοφιλείς μάρκες Magic, Cornetto, Carte D’ Or, Solero και Vienetta.
Παπαθανάσης: 187 επενδυτικά σχέδια για τη δημιουργία 989 νέων θέσεων εργασίας
Μεγάλη ανάπτυξη για την Κρι Κρι
Σημαντική αύξηση κατά 10% κατέγραψαν το 2016 οι πωλήσεις παγωτού της μοναδικής -στον εν λόγω κλάδο- ελληνικής εταιρίας Κρι Κρι. Παράλληλα, βελτιώθηκε σημαντικά το δίκτυο διανομής με 800 νέα σημεία πώλησης, ενώ τα επιτυχημένα λανσαρίσματα της χρονιάς με συμμετοχή 11% στο συνολικό τζίρο και η έντονη επικοινωνία των νέων προϊόντων σε όλα τα μέσα συνέβαλαν στην αύξηση της αναγνωρισιμότητάς τους. Αυτά έγιναν γνωστά στο ετήσιο Συνέδριο Παγωτού της Κρι Κρι.
Φέτος λανσάρονται στην αγορά νέα προϊόντα, τα οποία σχεδιάστηκαν σε συνέχεια της συνεργασίας της με στρατηγικούς παίκτες, όπως η ΙΟΝ, με μάρκες όπως το Derby και η Disney, αναπτύσσοντας έτσι περαιτέρω το παιδικό παγωτό με φρέσκο γάλα.
Επιπλέον, η Κρι Κρι αποφάσισε να μπει και στην κατηγορία του λειτουργικού παγωτού με έξτρα πρωτεΐνη σε συνέχεια του λανσαρίσματος του γιαουρτιού super spoon σε παγωτό κυπελάκι.
Στο μέτωπο των επενδύσεων, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, κ. Παναγιώτης Τσινάβος, έχει ανακοινώσει για την τριετία 2017 έως 2019 επενδύσεις ύψους 10 εκατ. ευρώ με έμφαση στην αύξηση και τον εκσυγχρονισμό της παραγωγής και των εγκαταστάσεων, τη μεγιστοποίηση της ασφάλειας και υγιεινής των εργαζομένων, το λανσάρισμα καινοτόμων προϊόντων καλύπτοντας τις διατροφικές τάσεις της αγοράς και την ενίσχυση της εξαγωγικής δραστηριότητας. Τέλος, σημειώνεται ότι περίπου το 30% του τζίρου της το 2016, δηλαδή σχεδόν 19,8 εκατ. ευρώ, προήλθε από τη διάθεση παγωτών.
ΓΩΓΩ ΚΑΤΣΕΛΗ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής