Η καθυστέρηση αρχικά της κυβέρνησης να κλείσει τη δεύτερη αξιολόγηση χωρίς κανένα όφελος σε μέτρα και γενικότερες δεσμεύσεις η οποία ακολουθείται πλέον από την καθυστέρηση των δανειστών για το θέμα του χρέους αυξάνει την ζημιά στο ρυθμό ανάπτυξης για το σύνολο του έτους. Ηδη, εδώ και ένα μήνα η επίσημη πρόβλεψη έχει ήδη αναθεωρηθεί κατά 1% του ΑΕΠ από το 2,8% του ΑΕΠ που του ΔΝΤ τον περασμένο Οκτώβριο (2,7% του ΑΕΠ προέβλεπε η Commission) στο 1,8% του ΑΕΠ στο ΜΠΔΣ 2018-2022 που κατατέθηκε μαζί με το πολυνομοσχέδιο για τη δεύτερη αξιολόγηση, που είναι σαφές ότι είχε και την έγκριση των δανειστών.
Επί της ουσίας, η αναβολή της λύσης καθυστερεί και την αποπληρωμή ληξιπρόθεσμών οφειλών του Δημοσίου σε επιστροφές φόρων προς τις επιχειρήσεις, εξόφληση προμηθευτών και φυσικά καθυστερήσεις στην απονομή συντάξεων σε εκατοντάδες χιλιάδες δικαιούχους. Τούτο την στιγμή που όλοι οι παραπάνω κλάδοι αντιμετωπίζουν και φέτος αλλά και τα επόμενα χρόνια εξαιρετικά υψηλές φορολογικές υποχρεώσεις λόγω των αλλαγών της φορολογίας φυσικών και νομικών προσώπων που ψηφίστηκαν ένα χρόνο πριν.
Ενα άλλο ανησυχητικό σημάδι που οφείλεται και στην καθυστέρηση της υιοθέτησης του εξωδικαστικού μηχανισμού αλλά και της γενικότερης αβεβαιότητας είναι η αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων, που πιέζει ακόμη περισσότερο τη διαθέσιμη ρευστότητα των μεγάλων εμπορικών τραπεζών που υποτίθεται ότι θα έπρεπε να χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη της οικονομίας.
Ενας ακόμη παράγοντας που κλείνει το δρόμο στην επαναφορά της οικονομίας στην κανονικότητα είναι η καθυστέρηση της ένταξης της Ελλάδας στο πρόγραμμα της ποσοτικής χαλάρωσης της ΕΚΤ.
Στελέχη της Κεντρικής Τράπεζας του ευρώ αλλά και εγχώριοι τραπεζικοί παράγοντες ξεκαθαρίζουν σε κάθε ευκαιρία ότι η πρόθεση για την ένταξη της Ελλάδας στο πρόγραμμα αγοράς κρατικών και εταιρικών ομολόγων υπάρχει, αλλά θα υλοποιηθεί υπό προϋποθέσεις.
Πιο συγκεκριμένα, η ΕΚΤ χρειάζεται να κάνει τη δική της έκθεση βιωσιμότητας του χρέους με βάση συγκεκριμένα μέτρα που θα έχουν ποσοτικοποιηθεί και θα έχουν τοποθετηθεί χρονικά.
Αν η λύση, όπως διαφαίνεται, θα οριστικοποιηθεί μετά τις γερμανικές εκλογές, όπως πιέζει να γίνει η σημερινή κυβέρνηση της Γερμανίας, τότε ακόμη και αν τον Οκτώβριο συντρέχουν οι προϋποθέσεις για την ένταξη της Ελλάδας στο QE, το πρόγραμμα μπορεί να έχει διακοπεί. Τούτο διότι το πρόγραμμα έχει ως βασικό στόχο την αντιμετώπιση του αποπληθωρισμού που είχαμε στην Ευρώπη τα προηγούμενα χρόνια και η πρόβλεψη των εαρινών εκτιμήσεων της Commission θέλει τον ετήσιο πληθωρισμό της ευρωζώνης στο 1,8% για το 2017.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου