Οι δημιουργίες του Νίκου Κούλη «κοσμούν» τις πλέον πολυτελείς βιτρίνες στη Νέα Υόρκη, το Λος Άντζελες, το Λονδίνο, τη Μόσχα, πολλές πόλεις στη Μέση Ανατολή, και τις επιλέγουν διάσημοι ηθοποιοί – και όχι μόνο- όπως η Όπρα Γουίνφρεϊ, η βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας, η Μέγκαν Μαρκλ, η Σκάρλετ Γιόχανσον, η Τζένιφερ Λόπεζ, η Ριάνα, η Τζέιν Φόντα, η Γκουίνεθ Πάλτροου, η Νικόλ Κίντμαν, η Ρις Γουίδερσπουν, η Αλίσια Βικάντερ, η Σάλμα Χάγιεκ και η Τζένιφερ Λόρενς.
Ο Έλληνας κοσμηματοποιός με τις περίτεχνες κοπές πολύτιμων λίθων και τη μοναδική τεχνοτροπία μίλησε στο Αθηναϊκό- Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων για το κόσμημα που, όπως είπε, είναι εγγεγραμμένο στην κληρονομιά των Ελλήνων και περιέγραψε το «λαμπερό» αλλά και δύσκολο ταξίδι του προς στην επιτυχία.
Ακολουθεί η συνέντευξη που παραχώρησε ο Νίκος Κούλης στην Αλεξάνδρα Χατζηγεωργίου για το ΑΠΕ-ΜΠΕ:
Ερ. Πώς ξεκίνησαν όλα; Τι σημαίνει για εσάς το κόσμημα;
Απ. Ήταν πάντα «παρών» στη ζωή μου, καθώς η οικογενειακή μας επιχείρηση ήταν και παραμένει το κόσμημα. Επέλεξα αρχικά τις φιλολογικές σπουδές παρότι από μικρός σχεδίαζα κι έφτιαχνα πράγματα με τα χέρια μου. Όταν πήρα όμως το πτυχίο μου, αποφάσισα να ακολουθήσω αυτό που με πάθιαζε πραγματικά και σπούδασα Γεμολογία και Γλυπτογραφία στο Gemological Institute of America. Εκπαιδεύτηκα σε εργαστήρια στην Ιταλία, πάνω στο κόψιμο και το δέσιμο των πετρών και δημιούργησα το brand, Nikos Koulis Jewels το 2006.
Ερ. Διάσημες κυρίες φοράνε τα κοσμήματα σας, ανάμεσα τους η βασίλισσα Ράνια της Ιορδανίας, η Μέγκαν Μαρκλ, η Όπρα Γουίνφρεϊ, η Σκάρλετ Γιόχανσον, η Τζένιφερ Λόπεζ, η Ριάνα, η Τζέιν Φόντα, η Γκουίνεθ Πάλτροου και η Νικόλ Κίντμαν. Πόσο δύσκολο είναι να επιτευχθεί κάτι τέτοιο στον χώρο σας, όταν γνωρίζουμε όλοι τα μεγέθη των ανταγωνιστικών εταιρειών;
Απ. Tα placements αυτά αποτελούν ωραίες στιγμές προβολής της δουλειάς μου, σε ένα ασύγκριτα μεγαλύτερο κοινό απ’ αυτό που τη γνωρίζει ήδη. Διαλέγουμε ποιο πρόσωπο θα θέλαμε να φορέσει τα κοσμήματα και συνεργαζόμαστε με τις styling teams τους, με συγκεκριμένες προτάσεις κομματιών ανάλογα με τις εμφανίσεις που έχουν. Ακολουθούμε μια τολμηρή, αυστηρά εκλεκτική στρατηγική που δεν γνωρίζαμε αν θα πετύχαινε, όταν υπάρχουν brands που πληρώνουν τεράστια ποσά για κάποιο placement, αλλά τελικά αποδίδει για εμάς. Υπάρχουν ευτυχώς οι διάσημες γυναίκες που επιλέγουν να εμφανίζονται με δημιουργίες ενός ανεξάρτητου designer και δεν υποκύπτουν στα συμβόλαια εκατομμυρίων με τα brands που «αγοράζουν» τα placements τους.
Ερ. Στο εξωτερικό είστε ιδιαίτερα αγαπητός με αρκετές μάλιστα διακρίσεις. Θα θέλατε να μας μιλήσετε γι’ αυτές και ποια θεωρείτε ότι είναι η σημαντικότερη μέχρι σήμερα;
Απ. Σίγουρα το GEM Award in Jewelry Design που κέρδισα τον Ιανουάριο, είναι η υψηλότερη διάκριση για έναν σχεδιαστή. Η αναλογία είναι το «Όσκαρ» του κοσμήματος. Ήμουν υποψήφιος στην ίδια κατηγορία το 2018 κι ένιωσα ότι είναι μια πολύ σημαντική αναγνώριση για την εξέλιξη της δουλειάς μου. Και τα τέσσερα Couture Design Awards που έχω λάβει, στο πλαίσιο της έκθεσης Couture με διαφορετικές συλλογές κάθε φορά, υπήρξαν σημαντικοί σταθμοί στην πορεία μου κυρίως για την αμερικάνικη αγορά. Οι βραβεύσεις όμως δεν αποτελούν σκοπό για μένα. Είναι επιβράβευση των επιλογών, των προσπαθειών και του ρίσκου που παίρνω πάντα: να μην εφησυχάζω προσωπικά, να πειραματίζομαι σχεδιαστικά και να δημιουργώ συνέχεια νέα πράγματα.
Ερ. Τι αποτελεί έμπνευση για τις δημιουργίες σας;
Απ. Η έμπνευση είναι μια συνεχής διεργασία στο μυαλό μου. Κάθε βόλτα στην πόλη, ταινία, έργο τέχνης ή εικόνα μπορεί να μεταβολιστεί δημιουργικά σε ένα στοιχείο ή φόρμα κοσμήματος. Περισσότερο από τον σχεδιασμό με γοητεύει η κατασκευή του κοσμήματος. Το σχέδιο μπορεί να αλλάξει, αν οι πέτρες δεν «υπακούν», αν ο πειραματισμός σε μια τεχνική δεν δουλέψει. Χρησιμοποιώ πάντα χρυσό, διαμάντια σε ιδιαίτερες κοπές και αναζητώ σμαράγδια, ρουμπίνια και μπλε ζαφείρια σε τόνους που με ιντριγκάρουν. Στον σχεδιασμό με οδηγεί η ποιότητα των πετρών και η γεωμετρία που διαμορφώνεται με τις διαφορετικές φόρμες των υλικών.
Ερ. Υπάρχει κάποιο από τα κοσμήματα σας, που έχει μεγαλύτερη «αξία» για εσάς;
Απ. Δεν μπορεί να υπάρχει ένα. Ξεχωρίζω άλλα για την καινοτομία και τους πειραματισμούς, άλλα γιατί με απελευθέρωσαν δημιουργικά στις πέτρες και στις κοπές που χρησιμοποίησα, άλλα για την τεχνοτροπία τους, που κατέληξαν σε κατοχυρωμένες πατέντες που με κάνουν περήφανο. Το όραμά μου είναι να έχω καλή ροή σε ό,τι κάνω και «γκάζι» για να εξελίσσομαι. Στην πορεία μου, συνάντησα ανθρώπους που εμπειρικά με δίδαξαν τις τεχνικές τους, ανέπτυξαν τις ιδέες μου και με έμαθαν να καινοτομώ με όχημα την ελληνική παράδοση στην κοσμηματοποιία. Είμαι ένας δημιουργός με αφοσίωση σε αυτό που κάνω, αλλά ανεξάρτητος από το σύστημα που με περιβάλλει, δεν αναλώνομαι στις τάσεις και στις ευπώλητες επαναλήψεις. Είναι μια συνεχής πρόκληση, αλλά με αυτήν πορεύομαι.
Ερ. Σε ποιες χώρες δραστηριοποιήστε;
Απ. Η μεγαλύτερη αγορά για το brand είναι η Αμερική και ακολουθούν η Μέση Ανατολή, η Ρωσία και η Ευρώπη. Καλούμαι να είμαι alert για όλες τις διεθνείς εξελίξεις, ευέλικτος και προσεκτικός χωρίς όμως να αμελώ το ένστικτο μου και τη δημιουργική μου πλευρά.
Ερ. Οι Ελληνίδες αγαπούν τα κοσμήματα;
Απ. Πολύ. Το κόσμημα είναι εγγεγραμμένο στην κληρονομιά μας. Όταν προσκάλεσα Αμερικανίδες και Αγγλίδες δημοσιογράφους στην Αθήνα για την παρουσίαση της συλλογής μου Feelings τον περασμένο Μάρτιο και επισκεφθήκαμε το Μουσείο Μπενάκη και το Αρχαιολογικό Μουσείο, έμειναν όλες έκθαμβες με τα αρχαιοελληνικά κοσμήματα που αντίκρισαν. Η ιστορία μας, μας έχει μάθει να εκτιμάμε το πολύτιμο και το ωραίο.