Ετσι, πέρα από το γνωστό μακεδονικό χαλβά, σε μπελάδες έχουν μπει οι πιπεριές Φλωρίνης που στο εξωτερικό είναι γνωστές ως μακεδονικές, το πράσινο μακεδονικό πιπεράκι, τα μακεδονικά κρασιά διαφόρων εταιριών, τα διάφορα συσκευασμένα τρόφιμα υπό τον τίτλο «Μακεδονική Γη», μαρμελάδες, γλυκά του κουταλιού, ταχίνι, έτοιμα φαγητά σε κονσέρβα, λαχανικά σε βάζο, τουρσιά, τοματοειδή και κομπόστες που διατίθενται στο εμπόριο υπό τον εμπορικό τίτλο «Μακεδονική», η Μακεδονική Βιομηχανία Σωλήνων, τα Μακεδονικά Ζαχαρωτά ακόμη και τα Μακεδονικά Μάρμαρα! Είναι πραγματικά δεκάδες οι εταιρίες στη Βόρεια Ελλάδα που χρησιμοποιούν τη λέξη Μακεδονία ή παράγωγό της, είτε στον τίτλο τους είτε στα προϊόντα τους.
Η συμφωνία
Αυτό που προκάλεσε την αγωνία και την ανασφάλεια στους Ελληνες επιχειρηματίες είναι η παράγραφος που αναφέρεται στο επίμαχο ζήτημα και έχει συμφωνηθεί μεταξύ των δύο πρωθυπουργών.
Συγκεκριμένα αναφέρει: «Σε σχέση με τα προαναφερόμενα ονόματα και ορολογίες στις εμπορικές ονομασίες (commercial names), τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες (trademarks και brand names), τα Μέρη συμφωνούν να υποστηρίξουν και να ενθαρρύνουν τις επιχειρηματικές κοινότητές τους να θεσμοθετήσουν έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο, στο πλαίσιο του οποίου θα επιδιώξουν και θα βρουν αμοιβαίως αποδεκτές λύσεις στα θέματα που πηγάζουν από τις εμπορικές ονομασίες (commercial names), τα εμπορικά σήματα και τις επωνυμίες (trademarks και brand names) και όλα τα σχετικά ζητήματα σε διμερές και διεθνές επίπεδο. Για την υλοποίηση των προαναφερόμενων προνοιών, θα δημιουργηθεί μια διεθνής ομάδα ειδικών η οποία θα αποτελείται από εκπροσώπους των δύο κρατών στο πλαίσιο της Ευρωπαϊκής Ενωσης με την κατάλληλη συνεισφορά των Ηνωμένων Εθνών και του ΔΟΤ. Αυτή η ομάδα ειδικών θα συγκροτηθεί εντός του 2019 και θα ολοκληρώσει την εργασία της εντός τριών ετών».
Κοντολογίς, αν εγκριθεί η συμφωνία και ξεκινήσει η εφαρμογή της, η ελληνική κυβέρνηση καλεί τους επιχειρηματίες (τους οποίους έχει φέρει στα όριά τους με την υπερφορολόγηση και τις αυξήσεις στις ασφαλιστικές εισφορές) να κάνουν «έναν ειλικρινή, δομημένο και με καλή πίστη διάλογο» με τους Σκοπιανούς, και με παρατηρητές ξένους αξιωματούχους, προκειμένου να λυθεί το μυστήριο του… χαλβά. Αν δηλαδή, από το 2022 θα είναι μακεδονικός… Αν όχι, τι θα μπορούσε να είναι; Το ίδιο ισχύει και για τα υπόλοιπα μακεδονικά προϊόντα…
Καμπανάκι
Μιλώντας στον «Ε.Τ.» ο πρόεδρος του Αγροτικού Αμπελουργικού Οινοποιητικού Συνεταιρισμού ΒΑΕΝΙ ΝΑΟΥΣΑ και επικεφαλής του Συνδέσμου Οινοποιών & Αμπελουργών της Ζώνης Νάουσας, Γιώργος Φουντούλης, έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου. «Η εφαρμογή της συγκεκριμένης συμφωνίας θα αποτελέσει την ταφόπλακά μας. Δεν είναι ορατός μόνο ο κίνδυνος να απαιτήσουν να αφαιρεθεί κάθε λέξη μακεδονικός από τα έντεκα εκ των 16 συνολικά κρασιών μας που εξάγουμε σε συνολικά 30 χώρες ως ΒΑΕΝΙ και φέρουν τον όρο Προστατευόμενη Γεωγραφική Ενδειξη Μακεδονίας, αλλά ελλοχεύει το ενδεχόμενο να πωλούν στις διεθνείς αγορές και οι Σκοπιανοί κρασί με το συγκεκριμένο τίτλο», τόνισε.
Υπενθύμισε ότι πριν από επτά χρόνια το Vaeni και το οινοποιείο Τσάνταλη κέρδισαν τον εξωδικαστικό αγώνα, απαγορεύοντας στους Σκοπιανούς να πωλούν στις ξένες αγορές κρασί με την ονομασία «Μακεδονικό» και τους επιβλήθηκε να τα αποσύρουν από τη γερμανική αγορά όπου ήδη υπήρχαν. «Αν περάσει η συμφωνία, θα καταστραφούμε. Ηδη περνάμε πολύ δύσκολα με τον ειδικό φόρο που επιβλήθηκε στο κρασί. Ενα ακόμη χτύπημα θα είναι το τελειωτικό και θα μας αναγκάσει ή να παραδώσουμε τα κλειδιά των επιχειρήσεών μας στους κυβερνώντες ή να απαιτήσουμε ίδιους φορολογικούς συντελεστές με τους Σκοπιανούς. Διαφορετικά, δεν θα μπορέσουμε να αντεπεξέλθουμε στον ανταγωνισμό», κατέληξε.
Ανοίγουν οι εξαγωγές
Μία από τις εταιρίες που προβληματίζεται για τις εξελίξεις είναι η Pitenis-Gourmet Food Industry που έχει έδρα την Κοζάνη. Ενας από τους πιο επιτυχημένους κωδικούς της είναι το γεμιστό μακεδονικό πιπεράκι.
Απίστευτο: Δεξαμενόπλοιο και φορτηγό συγκρούστηκαν ανοιχτά της Καρύστου
«Μέχρι πρόσφατα δεν μας είχε απασχολήσει το θέμα. Αντιληφθήκαμε ότι μπορεί να υπάρχει πρόβλημα με τη δημοσιοποίηση της συμφωνίας. Τα πράσινα πιπεράκια Μακεδονίας είναι ειδική ποικιλία. Εκτιμώ πως δεν θα υπάρξει πρόβλημα», είπε στον «Ε.Τ.» ο υπεύθυνος εξαγωγών της εταιρίας κ. Δημήτρης Τσιμπέρης.
Τόνισε ότι ένα μεγάλο ποσοστό της παραγωγής εξάγεται και ότι μέχρι τώρα δεν είχε καταγραφεί κάποιο πρόβλημα με τους Σκοπιανούς. «Η αλήθεια είναι ότι και οι Σκοπιανοί καλλιεργούν τη συγκεκριμένη ποικιλία, αλλά δεν έχουν τη δυνατότητα συσκευασίας και εξαγωγών. Επομένως, δεν μας είχαν δημιουργήσει πρόβλημα στις ξένες αγορές γιατί ακριβώς δεν έχουν παρουσία εκεί. Αντίθετα, αρκετά συχνά ομάδες παραγωγών μάς προσεγγίζουν επιχειρώντας να μας πουλήσουν τη σοδειά τους», πρόσθεσε.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο υπεύθυνος πωλήσεων της εταιρίας πιπεριών Φλωρίνης Naoumidis Αll Pepper, Πέτρος Ναουμίδης.
«Μέχρι τώρα δεν είχαμε κάποιο συγκεκριμένο πρόβλημα. Οι πιπεριές Φλωρίνης εξάγονταν σε όλο τον κόσμο και φυσικά με την επισήμανση ότι ήταν από τη Μακεδονία. Οι Σκοπιανοί -αν και έχουν δική τους παραγωγή- δεν έκαναν εξαγωγές, ακριβώς γιατί είναι εκτός Ε.Ε. Αν προχωρήσει η υλοποίηση της συμφωνίας και η γειτονική χώρα ξεκινήσει να διακινεί πιπεριές Φλωρίνης στη διεθνή αγορά, έχοντας πάρει το πράσινο φως για την είσοδο στην Ε.Ε., τότε φυσικά θα αξιοποιήσει και το όνομα Μακεδονία. Εκεί, ο καταναλωτής από την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία και από άλλες χώρες θα μπερδευτεί γιατί γνωρίζει ότι οι πιπεριές Φλωρίνης έχουν καταγωγή από τη Μακεδονία. Μόνο που το κόστος παραγωγής στα Σκόπια είναι ασύγκριτα φθηνότερο, άρα το προϊόν που θα φτάνει στα ράφια θα είναι σε πολύ χαμηλή τιμή, επομένως έρχονται δύσκολες μέρες για τους καλλιεργητές της πιπεριάς Φλωρίνης», κατέληξε.
Ολοι μαζί
Στο μεταξύ, την ανησυχία των εξαγωγέων για την επίδραση που ενδέχεται να έχει στα εμπορικά σήματα των ελληνικών προϊόντων (ιδίως των αγροδιατροφικών) η συμφωνία εκφράζει ο νεοεκλεγείς πρόεδρος του Συνδέσμου Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) Γεώργιος Κωνσταντόπουλος.
Σημείωσε ότι η προωθούμενη συμφωνία δεν είναι καλή, ενώ στάθηκε ιδιαίτερα στο γεγονός ότι έχει γίνει κατάχρηση του όρου Μακεδονία από προϊόντα της γειτονικής χώρας στις διεθνείς αγορές. «Πολλά μέλη μας εξάγουν προϊόντα με τη μακεδονική ταυτότητα και το μακεδονικό όνομα» πρόσθεσε ο κ. Κωνσταντόπουλος και είπε ότι δεν μπορεί από μόνο του κάθε προϊόν να δίνει τη «μάχη» της κατοχύρωσης της ονομασίας του σε διεθνές επίπεδο, αλλά χρειάζεται να υπάρχει μία συλλογική διευθέτηση της κατάστασης.
Την ανάγκη προστασίας των ελληνικών εμπορικών επωνυμιών, αλλά και των ελληνικών επενδύσεων επεσήμανε και ο πρόεδρος του Συνδέσμου Βιομηχανιών Βορείου Ελλάδος, Αθανάσιος Σαββάκης. Για «περίπλοκη συμφωνία με γκρίζα σημεία» έκανε λόγο ο πρόεδρος του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Αναστάσιος Καπνοπώλης, επισημαίνοντας ότι ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες.
«Σε κάθε περίπτωση η εκχώρηση του ονόματος Μακεδονία και η αποδοχή της μακεδονικής εθνότητας και γλώσσας συνιστούν πρώτης τάξεως εθνική υποχώρηση. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να λύσεις ένα πρόβλημα που χρονίζει, ωστόσο η λύση που επιλέχθηκε από την ελληνική πλευρά, σύμφωνα με τις μέχρι στιγμής πληροφορίες, μόνον ως απαράδεκτη μπορεί να χαρακτηριστεί» σημείωσε ο κ. Καπνοπώλης, υποστηρίζοντας ότι με τη συμφωνία αυτή μετατρέπεται το σκοπιανό πρόβλημα σε ελληνικό. «Για τον επιχειρηματικό κόσμο της Βόρειας Ελλάδας, η λύση, στην τελική της μορφή, θα πρέπει να περιλαμβάνει την προστασία των ελληνικών επενδύσεων και όλων των ζητημάτων που αφορούν τις εμπορικές χρήσεις των ελληνικών προϊόντων και των επωνυμιών τους και γενικότερα τις ομαλές οικονομικές σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών που δεν θα δημιουργούν αθέμιτο ανταγωνισμό», κατέληξε.
Ο πρόεδρος του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, Μιχάλης Ζορπίδης, χαρακτήρισε ως θλιβερή για την Ελλάδα τη συμφωνία. Η συμφωνία «γεμίζει με πικρία το λαό μας και καταπατά την αξιοπρέπειά του, αφού δεν σέβεται την ελληνική ιστορία και παράδοση. Καλούμε την κυβέρνηση να σεβαστεί την άποψη του λαού μας και να μην προχωρήσει σε καμία ενέργεια που θα έρχεται σε αντίθεση με αυτήν. Και εάν αναρωτιέται, ας προχωρήσει σε δημοψήφισμα» υπογράμμισε.
Αγγελος Αγγελίδης
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής
[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]