Ελεύθερος Τύπος
ΕΛΛΑΔΑ

Οι παππούδες γεμίζουν το… ψυγείο των παιδιών από τα σούπερ μάρκετ

Με… χορηγία του παππού και της γιαγιάς γεμίζουν το καλάθι τους τα ελληνικά νοικοκυριά. Οι χαμηλοί μισθοί και η ανεργία των νέων έχουν αναδείξει τους συνταξιούχους στην ισχυρότερη οικονομική δύναμη, καθώς, όπως φαίνεται από τα στοιχεία της Ερευνας Shopper που παρουσίασε χθες η IRI κατά τη διάρκεια του 2oυ Ετήσιου Shopper Event, οι πολίτες ηλικίας 55-64 ετών αναδεικνύονται ως οι πιο «εύρωστοι» καταναλωτές.

Οταν το μέσο καλάθι διαμορφωνόταν το 2017 στα 317 ευρώ το μήνα, οι Ελληνες ηλικίας 55-64 ετών πραγματοποιούσαν στα σούπερ μάρκετ αγορές ύψους 368 ευρώ μηνιαίως έναντι 354 ευρώ που ξόδευαν οι καταναλωτές ηλικίας 45-54 ετών, 318 ευρώ οι οικογένειες της ηλιακής ομάδας 35-44 και 238 ευρώ οι νέοι 25-34 ετών.

Και μπορεί για φέτος να προβλέπεται ότι το διαθέσιμο ποσό των ηλικιωμένων θα περιοριστεί στα 349 ευρώ το μήνα, ωστόσο παραμένει υψηλότερο τόσο από το μέσο καλάθι όσο και από τις αγορές των υπόλοιπων ηλικιακών ομάδων.

Αναλυτικά, η IRI εκτιμά ότι το 2018 το μέσο καλάθι θα μειωθεί κατά 19% στα 312 ευρώ μηνιαίως, τα νοικοκυριά ηλικίας 45-54 ετών θα ξοδεύουν 348 ευρώ (6 ευρώ λιγότερα σε σχέση με πέρυσι) και οι οικογένειες ηλικίας 35-44 ετών θα πραγματοποιούν στα σούπερ μάρκετ αγορές ύψους 313 ευρώ το μήνα (5 ευρώ λιγότερα συγκριτικά με το 2017).

Αντίθετα, αύξηση κατά 9 ευρώ αναμένεται φέτος στο καλάθι των νέων στα 247 ευρώ το μήνα.

Σχετικά με τους λόγους που οι Ελληνες θα «ψαλιδίσουν» κι άλλο τις αγορές τους από τα σούπερ μάρκετ, το 60% δηλώνει ότι αναμένει μείωση μισθού και παροχών ή να οδηγηθεί στην ανεργία, ενώ το 33% το αποδίδει στην οικονομική κατάσταση της χώρας.

Πώς ψωνίζουμε…

Παράλληλα, η έρευνα Shopper επιβεβαιώνει για μια ακόμα φορά τις τάσεις που έχει αναδείξει η κρίση στο οργανωμένο λιανεμπόριο αλλά και στη συμπεριφορά των καταναλωτών.

Πολυκαναλικές αγορές, συχνές επισκέψεις στα σούπερ μάρκετ και ψώνια με… λίστα είναι πλέον οι βασικές καταναλωτικές συνήθειες των Ελλήνων. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας, τα νοικοκυριά επισκέπτονται έξι διαφορετικούς τύπους καταστημάτων (σούπερ μάρκετ, φούρνους, μίνι μάρκετ, φαρμακεία, λαϊκές αγορές κ.λπ.) την εβδομάδα και τουλάχιστον επτά το μήνα.

Κυρίαρχα βέβαια για τις αγορές των Ελλήνων παραμένουν τα σούπερ μάρκετ, με το 62% των καταναλωτών να τα επισκέπτεται 1-3 φορές την εβδομάδα, ενώ το 51% μία φορά την εβδομάδα κάνει τα ψώνια του και σε αλυσίδα discount, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι «κυνηγούν» τις προσφορές των αλυσίδων.

Αναφορικά με τους τρόπους που ενημερώνονται για τις προωθητικές ενέργειες, το μεγαλύτερο ποσοστό (55%) κατέχουν τα φυλλάδια, ενώ ακολουθούν οι τηλεοπτικές διαφημίσεις (30%), οι ιστοσελίδες των αλυσίδων (25%) και η σύγκριση τιμών μέσω Διαδικτύου (14%).

Μόνο τα απαραίτητα

Στο μεταξύ, αυξημένο σε σχέση με το 2017 είναι το ποσοστό των νοικοκυριών που πάνε στο σούπερ μάρκετ με λίστα και μένουν «πιστά» σε αυτή (26% έναντι 22% πέρυσι), ενώ μειωμένο είναι το ποσοστό που έχει μεν λίστα αλλά αγοράζει και προϊόντα που δεν περιλαμβάνεται σε αυτήν (61% έναντι 67% το 2017).

Σε ό,τι αφορά στις επιρροές του Διαδικτύου στην καταναλωτική συμπεριφορά των Ελλήνων, φαίνεται μεν ότι έχει διεισδύσει για να συγκρίνει τιμές, ωστόσο παραμένει χαμηλό το ποσοστό των καταναλωτών που θα ψωνίσουν από κάποιο ηλεκτρονικό σούπερ μάρκετ. Το 45% των νοικοκυριών δηλώνει ότι αναζητά πληροφορίες στο Ιντερνετ πριν πραγματοποιήσει κάποια αγορά και το 66% ψάχνει για προσφορές, ενώ το 85% επισημαίνει ότι επιτυγχάνει με αυτό τον τρόπο εξοικονόμηση χρημάτων.
Ωστόσο, μόλις το 31% των καταναλωτών έχει προχωρήσει σε ηλεκτρονική παραγγελία προϊόντων grocery τον τελευταίο χρόνο.

Την ίδια ώρα, οι Ελληνες δηλώνουν περισσότερο αισιόδοξοι για την οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους παρά της χώρας. Το 63% αναφέρει ότι τα οικονομικά του θα παραμείνουν ίδια ή θα βελτιωθούν έναντι 33% που προβλέπει επιδείνωση, ενώ σε επίπεδο εθνικής οικονομίας το 44% αναμένει χειροτέρευση.

Από την πλευρά τους, οι μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ εντείνουν τις προσφορές τους και το 2018 κυρίως σε είδη προσωπικής υγιεινής και απορρυπαντικά και ακολουθούν τα ποτά και τα τρόφιμα, προκειμένου να αυξήσουν τις πωλήσεις τους. Παράλληλα, αναμένεται αύξηση των κωδικών που θα πωλούνται στα σούπερ μάρκετ, αλλά και του αριθμού των καταστημάτων.

Ετσι, φέτος το οργανωμένο λιανεμπόριο, σύμφωνα με την IRI, εκτιμάται ότι θα αναπτυχθεί κατά 2,6% έναντι 2,3% το 2017 και -6,2% το 2016. Ηδη, το πρώτο τρίμηνο παρά τις εναλλαγές… προσήμων έκλεισε με αύξηση της τάξεως του 4,3% σε σχέση με πέρυσι.

Γωγώ Κατσέλη
[email protected]
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

[dynamic-sidebar id=”post-area-diabaste”]