ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΤΥΠΟΣ
ΥΓΕΙΑ

Ζάχαρη: ο πιο γλυκός «εχθρός» της αρτηριακής πίεσης

Newsroom eleftherostypos.gr

 Μελέτες αποδεικνύουν ότι η ζάχαρη είναι πιο επικίνδυνη για τους υπερτασικούς ακόμη κι από το αλάτι

   Τα «πρωτεία» στην πρόκληση υπέρτασης φαίνεται πως… κλέβει η ζάχαρη, εκτοπίζοντας στη δεύτερη θέση το αλάτι… Έρευνα που δημοσιεύθηκε στην επιστημονική επιθεώρηση Open Heart δείχνει ότι τα πρόσθετα σάκχαρα (ζάχαρη από διάφορες τροφές) μάλλον παίζουν μεγαλύτερο ρόλο από το διαιτητικό νάτριο (αλάτι από διάφορες τροφές) στον κίνδυνο της υπέρτασης και των καρδιαγγειακών παθήσεων.

Η υπέρταση είναι εδώ και χρόνια στο επίκεντρο των μεθόδων ελέγχου μέσω της διατροφής για καλύτερη δημόσια υγεία. Αυτές οι μέθοδοι για τον έλεγχο στην πίεση του αίματος εστίαζαν κυρίως στο νάτριο (αλάτι) που παίρνουμε μέσω της διατροφής. Να, όμως, που ήρθε η ζάχαρη να φέρει τα κάτω… πάνω στο θέμα της υπέρτασης.

Πίεση αίματος: Τι ισχύει με την ζάχαρη

Όταν πίνετε 700ml αναψυκτικού (περίπου δύο κουτάκια) έχει αποδειχθεί ότι προκαλείτε -χωρίς να το ξέρετε- μια μέση μέγιστη αύξηση της πίεσης του αίματος κατά 15/9 mm Hg και του καρδιακού ρυθμού κατά 9 bpm.

Τέτοιου είδους ευρήματα είναι αρκετά για τους ερευνητές ώστε να βγάλουν τα συμπεράσματά τους: «η ζάχαρη μπορεί να παίζει πολύ πιο ουσιαστικό ρόλο στην αρτηριακή πίεση σε σχέση με το αλάτι, όπως δείχνουν οι παρατηρήσεις μας στις διαιτητικές αλλαγές».

Η υψηλότερη πρόσληψη ζάχαρης αυξάνει σημαντικά τη συστολική (6,9 mm Hg) και τη διαστολική πίεση του αίματος (5,6 mm Hg). Αυτό αποδείχτηκε σε κλινικές δοκιμές με χρονικό ορίζοντα διατροφικού ελέγχου πάνω από δύο μήνες.

Όσοι λαμβάνουν από πρόσθετα σάκχαρα το 25% ή περισσότερο των συνολικών θερμίδων που καταναλώνουν καθημερινά, έχουν σχεδόν τριπλάσια αύξηση του κινδύνου θανάτου από καρδιαγγειακή νόσο, σύμφωνα με την έρευνα!

Ακόμα και οι μέτριες δόσεις επιπλέον ζάχαρης μπορεί να προκαλέσουν βλάβη

Η -έστω και προσωρινή- υπερκατανάλωση ζάχαρης (και ειδικά φρουκτόζης) αυξάνει:

  • Τον καρδιακό ρυθμό
  • Την καρδιακή παροχή αίματος
  • Τη νεφρική κατακράτηση νατρίου
  • Την αγγειακή αντίσταση

Όλα αυτά αλληλεπιδρούν και ανεβάζουν την πίεση του αίματος. Ταυτόχρονα, αυξάνουν την ανάγκη του καρδιακού μυ για οξυγόνο. Ωστόσο, η κατανάλωση σακχάρων στην φυσική τους μορφή (όπως στα φρέσκα φρούτα) δεν είναι επιβλαβής. Αντιθέτως, είναι και πιθανόν ωφέλιμη.

 

Προτεινόμενα για εσάς

Δημητριακά ολικής αλέσεως: Χαρίζουν μακροζωΐα και πολλά ακόμη οφέλη

Φάτε φρούτα και λαχανικά – Σας κάνουν χαρούμενους

Πανελλήνιες εξετάσεις: Τι πρέπει να τρώνε τα παιδιά για να έχουν ενέργεια

Παξιμάδια: Κι όμως σας βοηθούν να αδυνατίσετε σωστά

Θεραπείες express πριν την εμφάνιση στην παραλία

Leonidas Kallidonis

Ένας στους 5 Έλληνες με πρόβλημα δυσκοιλιότητας

Leonidas Kallidonis

Θρεπτικά σνακ με μαύρη σοκολάτα – Κάνουν καλό και σας χορταίνουν

Πιπέρι καγιέν: Δεν φαντάζεστε τα οφέλη του στην υγεία

Οικογένεια και διαβήτης. Μια σχέση με… θεραπευτικές ιδιότητες

Leonidas Kallidonis