Με «δανεικά» ελικόπτερα, που δεν είναι προορισμένα για τη μεταφορά ασθενών, αλλά και ασθενοφόρα στην ξηρά που έχουν γράψει… ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα υποδέχεται το Εθνικό Κέντρο Αμεσης Βοήθειας (ΕΚΑΒ) τη θερινή σεζόν.
Τεράστια αναδεικνύονται τα προβλήματα κυρίως στα νησιά, που είναι αποδεκατισμένα από προσωπικό. Στην Ιο υπάρχει μόλις ένας διασώστης του ΕΚΑΒ, ενώ χρειάζονται δέκα για τη λειτουργία ενός ασθενοφόρου. Την ίδια στιγμή, το ζήτημα των εναέριων μέσων του ΕΚΑΒ παραμένει άλυτο από τις αρχές του χρόνου. Μόνο που τώρα επείγει να συντηρηθούν καθώς η τουριστική περίοδος για τη χώρα μας έχει μπει «για τα καλά».
Συγκεκριμένα και τα τρία ελικόπτερα που είχε στη διάθεσή του το ΕΚΑΒ έχουν καθηλωθεί από το τέλος του 2015. Ειδικά το ένα έχει υποστεί μεγάλη ζημιά και δεν επιχειρούσε ούτε την περυσινή χρονιά, σύμφωνα με τους εργαζομένους. Τα άλλα δύο χρειάζονται συντήρηση, με το συνολικό κόστος επισκευής και των τριών να υπολογίζεται στα 2,5 εκατομμύρια ευρώ.
Το ρόλο των αεροδιακομιδών των ασθενών έχουν αναλάβει από τις αρχές του 2016 η Πολεμική Αεροπορία και η Πυροσβεστική. Η τελευταία ωστόσο σταμάτησε, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη η αντιπυρική περίοδος και χρειάζεται για αυτό το σκοπό τα πτητικά της μέσα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το κόστος για τα ελικόπτερα της Πολεμικής Αεροπορίας είναι τεράστιο, δηλαδή 8.500-10.000 ευρώ την ώρα για αεροδιακομιδή. Αντίστοιχα, για τα ελικόπτερα του ΕΚΑΒ το κόστος ανέρχεται σε 2.500-3.000 ευρώ την ώρα. «Αντί να προχωράμε μπροστά, πάμε πίσω» λέει ο πρόεδρος του Συλλόγου Εργαζομένων στο ΕΚΑΒ, Γιώργος Μαθιόπουλος.
Τις μεγάλες ανάγκες παραδέχεται και ο πρόεδρος του ΕΚΑΒ, Κωνσταντίνος Καρακατσιανόπουλος, που τονίζει, ωστόσο, ότι «γίνονται εντατικές προσπάθειες» για να σηκωθούν τα τρία ελικόπτερα, ενώ «υπάρχει δραστηριότητα για προσλήψεις σε ορισμένες περιοχές» που υποφέρουν πραγματικά από έλλειψη προσωπικού για να στελεχωθούν τα μέσα ξηράς, δηλαδή τα ασθενοφόρα.
Είναι εντυπωσιακά τα στοιχεία για την κατανομή των διασωστών ανά την Ελλάδα και κυρίως για τα νησιά. Σύμφωνα λοιπόν με αυτά, σε μεγάλα νησιά των Κυκλάδων, όπως είναι η Πάρος, η Νάξος, η Μύκονος και η Σαντορίνη, υπάρχουν από δύο έως έξι διασώστες που δεν αρκούν σε καμία περίπτωση για την 24ωρη κάλυψη ενός νησιού.
Η Ιος μάλιστα έχει μόλις ένα άτομο! Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι η Κως, ένα νησί που έχει ιδιαίτερα αυξημένες ανάγκες από το 2015 λόγω του προσφυγικού, διαθέτει 3-4 διασώστες ΕΚΑΒ, σύμφωνα με τον κ. Μαθιόπουλο. «Υπάρχουν και νησιά που δεν έχουν καν οργανωμένο ΕΚΑΒ. Οπως για παράδειγμα είναι οι Σποράδες», τονίζει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής.
Το γεγονός της πρόσφατης «εφεύρεσης» του υπουργείου Υγείας να οδηγούν τα ασθενοφόρα και υπάλληλοι του δήμου ή της Πυροσβεστικής έχει ξεσηκώσει θύελλα αντιδράσεων ανάμεσα στο προσωπικό του ΕΚΑΒ, το οποίο αναφέρει πως «δεν μπορούμε να θεωρούμαστε ευρωπαϊκό κράτος όταν με νόμο η μεταφορά των τραυματιών μπορεί να γίνει από μη εκπαιδευμένα άτομα».
Εκτός της έλλειψης προσωπικού, τεράστιο ζήτημα ανακύπτει από τον απαρχαιωμένο στόλο. Το 50% της συνολικής δύναμης των ασθενοφόρων είναι ακινητοποιημένο. Οι εργαζόμενοι εξηγούν πως τα ανταλλακτικά μπορεί να κάνουν ακόμη και ένα μήνα για να τα παραλάβει το ΕΚΑΒ, με αποτέλεσμα ολόκληρες περιοχές να μένουν χωρίς κάλυψη. Τελευταίο παράδειγμα ήταν η Καλλιθέα στην Αττική, ένας τεράστιος δήμος που δεν διέθετε ούτε ένα ασθενοφόρο!
Σύμφωνα με τον κ. Μαθιόπουλο, ο μέσος όρος χλμ. των οχημάτων είναι 600.000, ενώ υπάρχουν οχήματα με ένα εκατομμύριο χιλιόμετρα. Ετσι, όταν ένα περιστατικό δεν είναι επείγον η αναμονή για ασθενοφόρο αγγίζει τη μιάμιση ώρα. Ωστόσο, μέσα σε αυτό το χρονικό διάστημα το περιστατικό είναι πιθανόν να εξελιχθεί σε επείγον.
Ενα χαρακτηριστικό παράδειγμα της κατάστασης αποτελεί η Αττική όπου το ΕΚΑΒ δέχεται 4.500-5.000 κλήσεις, ενώ πραγματοποιεί 800-850 διακομιδές την ημέρα. Την κατάσταση αυτή λυμαίνονται ιδιώτες που μεταφέρουν κυρίως χρόνια περιστατικά, για τα οποία το ΕΚΑΒ διαθέτει επτά με δέκα ασθενοφόρα και δεν προλαβαίνει, έναντι 40-60 ευρώ για κάθε μεταφορά.
Εκνευρισμός από το υπουργείο Υγείας
Μεγάλο εκνευρισμό προκαλεί στο υπουργείο Υγείας οποιοδήποτε θέμα δημοσιοποιείται σχετικά με τις ελλείψεις στο ΕΚΑΒ, παρότι τις παραδέχεται και το ίδιο. Στην τελευταία του ανακοίνωση, και με αφορμή ένα δημοσίευμα στον ιστότοπο ekabnews.gr, απαντά με πολύ σκληρή γλώσσα για τα ελικόπτερα, κάνοντας λόγο για «κακόβουλη πρόθεση».
Το υπουργείο Υγείας υποστηρίζει ότι το πρώτο από τα τρία εναπομείναντα ελικόπτερα καθηλώθηκε το 2008, το δεύτερο το 2012 και το τρίτο μόλις τον Σεπτέμβριο του 2015. Επίσης, όσον αφορά στον απαρχαιωμένο στόλο, γράφει: «Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Συνεργείου Οχημάτων του ΕΚΑΒ στην Αθήνα, κανένα από τα υπό επισκευή ασθενοφόρα δεν έχει διανύσει 1.000.000 χλμ., εκτός κι αν περιλαμβάνει αυτά τα οποία προορίζονται για τον ΟΔΔΥ. Και για να υπάρχει ακριβέστερη εικόνα, τα υπό επισκευή ασθενοφόρα έχουν διανύσει κατά μέσο όρο 461.690 χλμ».
Η ΑΛΗΘΕΙΑ ΜΕ ΑΡΙΘΜΟΥΣ
3 ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΤΟ ΕΚΑΒ, ΚΑΙ ΤΑ ΤΡΙΑ ΚΑΘΗΛΩΜΕΝΑ.
2 ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΕΤΗΣΙΩΣ.
8.500 ΕΩΣ 10.000 ΕΥΡΩ ΤΗΝ ΩΡΑ ΚΟΣΤΙΖΕΙ Η ΑΕΡΟΔΙΑΚΟΜΙΔΗ ΜΕ ΕΛΙΚΟΠΤΕΡΟ ΤΗΣ ΠΟΛΕΜΙΚΗΣ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ.
600ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ ΕΧΟΥΝ ΔΙΑΝΥΣΕΙ ΚΑΤΑ ΜΕΣΟ ΟΡΟ ΤΑ ΑΣΘΕΝΟΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΚΑΒ.
4.500 ΕΩΣ 5.000 ΚΛΗΣΕΙΣ ΔΕΧΕΤΑΙ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΑ ΤΟ ΕΚΑΒ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ.
800 ΕΩΣ 850 ΔΙΑΚΟΜΙΔΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΠΟΙΕΙ ΣΤΗΝ ΑΤΤΙΚΗ.
ΜΑΡΙΑ ΝΙΚΗ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής