Οι αρμόδιοι αξιωματικοί της ΕΛ.ΑΣ. παρατηρούν έξαρση των επιθέσεων από ομάδες που τάσσονται υπέρ των ελεύθερων μετακινήσεων και οι οποίες προχωρούν σε βανδαλισμούς. Το τελευταίο κρούσμα σημειώθηκε το πρωί της Τετάρτης όταν άγνωστοι εισέβαλαν σε τέσσερα λεωφορεία στου Ζωγράφου, ξηλώνοντας συνολικά 21 ακυρωτικά μηχανήματα.
Η ζημιά που υπέστη το Δημόσιο υπολογίζεται από τον ΟΑΣΑ στις 18.000 ευρώ.
Αναλυτικότερα, περίπου 40 άτομα μπήκαν στα οχήματα που ήταν σταθμευμένα στις αφετηρίες των γραμμών 220 και 608 στου Ζωγράφου και αφού κατέβασαν τους οδηγούς, αφαίρεσαν με κατσαβίδια 14 καινούργια και εφτά παλιά ακυρωτικά μηχανήματα. Στη συνέχεια, διέφυγαν προς το χώρο του Πανεπιστημίου, εκμεταλλευόμενοι το άσυλο.
Το περιστατικό προστίθεται σε μια σειρά καταδρομικών ενεργειών με στόχο το νέο εξοπλισμό του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, ο οποίος εγκαθίσταται σταδιακά στα ΜΜΜ. Οι αστυνομικοί δεν θεωρούν τυχαία την ημέρα εκδήλωσης της ενέργειας, καθώς εκτιμούν ότι οι δράστες ήθελαν να στείλουν ένα μήνυμα αντίδρασης απέναντι στην εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου, το οποίο αναμένεται να δυσκολέψει σημαντικά εκείνους που επιλέγουν να επιβιβαστούν στα μέσα χωρίς εισιτήριο.
Η τελευταία σχετική επίθεση είχε γίνει πριν από ακριβώς μία εβδομάδα, σε λεωφορεία που ήταν σταθμευμένα και πάλι στην αφετηρία έξω από την Πανεπιστημιούπολη στου Ζωγράφου. Τότε τέσσερις νεαροί βγήκαν από το χώρο της Πανεπιστημιούπολης, μπήκαν στα σταματημένα λεωφορεία και αφού έσπασαν τέσσερα ακυρωτικά μηχανήματα, διέφυγαν και επέστρεψαν στο χώρο του Πανεπιστημίου.
Την ίδια ώρα, η Αστυνομία εξακολουθεί να εφαρμόζει ειδικό σχέδιο δράσης για την αυξημένη επιτήρηση των ΜΜΜ, με φυλάξεις κεντρικών σταθμών του ηλεκτρικού σιδηρόδρομου και των μετρό. Πιο σύνθετη είναι η κατάσταση στην προστασία των λεωφορείων και των τρόλεϊ, διότι οι δράστες μπορούν να χτυπήσουν ανά πάσα στιγμή σε οποιοδήποτε σημείο της Αττικής. Στο πλαίσιο αυτό έχουν δοθεί εντολές στις υπηρεσίες πρώτης γραμμής (ομάδες ΔΙ.ΑΣ., Αμεση Δράση) για αυξημένη επιτήρηση στόχων που σχετίζονται με τα ΜΜΜ.
Επιπλέον μέτρα
Μιχάλης Μητρούσης για το τροχαίο: «Είμαι τυχερός μες στην ατυχία μου»
Η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου κρίθηκε επιβεβλημένη. Και αυτό διότι η ζημιά για το Δημόσιο από τη λαθρεπιβίβαση υπολογίζεται στα 40.000.000 ευρώ ετησίως. Το ηλεκτρονικό εισιτήριο τέθηκε σε ισχύ από την 1η Φεβρουαρίου σε λεωφορεία, τρόλεϊ και τραμ και το επόμενο διάστημα θα επεκταθεί στο μετρό.
Τα επιπλέον μέτρα αντιμετώπισης της λαθρεπιβίβασης αλλά και των καταδρομικών επιθέσεων σε τρόλεϊ, λεωφορεία και σταθμούς επιβίβασης θα γίνουν αισθητά μέσα στο 2017. Στο τραπέζι έχουν πέσει πολλές προτάσεις. Μία από αυτές είναι η τοποθέτηση μπουτόν συναγερμού στη θέση του οδηγού των λεωφορείων και των τρόλεϊ με το οποίο θα ειδοποιείται άμεσα η Αστυνομία σε περίπτωση που εμφανιστούν κουκουλοφόροι με απειλητικές διαθέσεις. Ετσι, το επιχειρησιακό κέντρο της ΓΑΔΑ θα ενημερώνεται άμεσα και θα μπορεί να στείλει γρήγορα δυνάμεις στο σημείο, αν παραστεί ανάγκη.
Σε σύσκεψη που είχε πραγματοποιηθεί στο μέγαρο της λεωφόρου Αλεξάνδρας, στη ΓΑΔΑ, όπου συμμετείχαν -μεταξύ άλλων- ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΑ κ. Γιάννης Σκουμπούρης και ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη κ. Δημήτρης Αναγνωστάκης, είχε αποφασιστεί η υπογραφή μνημονίου συνεργασίας μεταξύ ΟΑΣΑ και ΕΛ.ΑΣ. Στο πλαίσιο αυτό προβλέπεται η αύξηση των ανδρών της ασφάλειας που θα βρίσκονται σε συρμούς ΗΣΑΠ και μετρό, όπως και σε στάσεις λεωφορείων και τρόλεϊ, που βρίσκονται σε «επιβαρυμένες» περιοχές.
Επίσης, η εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου στο μετρό αναμένεται να γίνει -τουλάχιστον το πρώτο διάστημα- υπό την αυστηρή επιτήρηση αστυνομικών στους σταθμούς. Και αυτό διότι υπάρχουν φόβοι για βανδαλισμούς από άτομα που θα θελήσουν να σαμποτάρουν την πρεμιέρα του μέτρου. Στους σταθμούς του μετρό θα τοποθετηθούν συνολικά 1.100 περιστρεφόμενες πύλες εισόδου-εξόδου (τουρνικέ), με αποτέλεσμα να μην μπορεί κάποιος να περάσει χωρίς εισιτήριο.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ – ΜΑΡΙΝΑ ΞΥΠΝΗΤΟΥ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου