Εκεί αναρχικοί από διάφορες χώρες του κόσμου καταφτάνουν για να πολεμήσουν τον ISIS και να εκπαιδευτούν δίπλα σε έμπειρους αντάρτες. Κατά καιρούς στις ελληνικές αρχές έφταναν πληροφορίες ότι έχουν μεταβεί στη Ροζάβα Ελληνες αναρχικοί, αλλά τώρα είναι η πρώτη φορά που εμφανίζεται τόσο έντονη δραστηριότητα Ελλήνων, που εκφράζεται κυρίως από μία ομάδα, τον Επαναστατικό Σύνδεσμο Διεθνιστικής Αλληλεγγύης (RUIS), που ιδρύθηκε από Ελληνες αναρχικούς.
Ο Ελεύθερος Τύπος φέρνει στο φως φωτογραφίες μαχητών που κρατούν πολεμικά όπλα και φορούν στολές παραλλαγής και κουκούλες, έχοντας φόντο τοίχο που γράφει στα ελληνικά: «Από τη Ροζάβα μέχρι την Αθήνα, τα απελευθερωμένα εδάφη του αγώνα θα ματώσετε για να τα πάρετε. Αλληλεγγύη στις καταλήψεις». Σε άλλη φωτογραφία, που επίσης τραβήχτηκε στο δυτικό Κουρδιστάν, ανάμεσα σε μαχητές με καλάσνικοφ και ρουκετοβόλα, υπάρχει πανό που γράφει στα ελληνικά: «Ούτε βήμα πίσω».
Ο RUIS, όπως αναφέρεται σε σχετικό κείμενο που αναρτήθηκε στο Διαδίκτυο, «οργανώθηκε από μία αφοσιωμένη ομάδα Ελλήνων. Εστειλαν μέλη να πολεμήσουν στη Ροζάβα αλλά επικεντρώθηκαν στα πρακτικά ζητήματα του αγώνα». Η πιο γνωστή οργάνωση αναρχικών στο δυτικό Κουρδιστάν είναι οι «Διεθνιστικές Επαναστατικές Λαϊκές Αντάρτικες Δυνάμεις» (IRPGF). Το παραπάνω μήνυμα αλληλεγγύης στις καταλήψεις, που απεικονίζεται στη φωτογραφία, συνυπογράφεται από το RUIS και το IRPGF.
Οι μετακινήσεις Ελλήνων στη Ροζάβα έχουν προκαλέσει το ενδιαφέρον των αρμόδιων υπηρεσιών ασφαλείας. Και αυτό διότι σε κείμενα αναρχικών που πολεμούν εκεί διατυπώνεται η άποψη ότι οι πολεμιστές θα εκπαιδευτούν στον ανταρτοπόλεμο και στη συνέχεια θα μπορέσουν να εφαρμόσουν αυτά που έμαθαν στις πατρίδες τους.
«Πολεμάμε κάθε μορφή φασισμού»
Σε πρόσφατη συνέντευξή του μέλος του IRPGF, το οποίο δεν αναφέρει το όνομά του, εξηγεί τη διαφορετικότητα του αγώνα ενός αναρχικού που πολεμάει το Ισλαμικό Κράτος σε σχέση με έναν άλλον πολεμιστή: «Η έμπνευση για τη δημιουργία του IRPGF οφείλεται σε πολλούς παράγοντες, όμως δύο από τους σημαντικότερους ήταν η έλλειψη αναρχικής παρουσίας στο έδαφος της Ροζάβα και η επιθυμία να εισάγουμε στο κίνημα κάτι που δεν είχε εμφανιστεί μέχρι τότε. Ενα έδαφος ειδικά για τους αναρχικούς, για να ξεφύγουν από το κράτος, να εκπαιδευτούν στον ανταρτοπόλεμο και στο συμβατικό πόλεμο για τους δικούς τους ξεχωριστούς αγώνες όταν γυρίσουν στην πατρίδα τους, και να αποκτήσουν εμπειρία πώς λειτουργεί μια επανάσταση σε κοινωνικό επίπεδο (…). Προφανώς εμπλεκόμαστε σε επιχειρήσεις εναντίον του ISIS, οι στόχοι μας πάνε παραπέρα από το να τον νικήσουμε, να σταματήσουμε και να γυρίσουμε σπίτι. Πράγματι, πολεμάμε το φασισμό με όποια μορφή και να εμφανίζεται, όμως το κάνουμε χτίζοντας επίσης αναρχικές υποδομές στην περιοχή, οι οποίες δίνουν τη δυνατότητα να έρθουν εδώ περισσότεροι αναρχικοί, να μάθουν και να προωθήσουν αναλόγως τους ξεχωριστούς τους αγώνες».
Οι Ελληνες που φτάνουν στη Ροζάβα, όπως και οι αναρχικοί από άλλες χώρες του κόσμου, «βαφτίζονται» με κουρδικό όνομα, προκειμένου -όπως λένε- να εκφράσουν τη διεθνιστική τοποθέτησή τους. Σε αντίθεση με το IRPGF, οι Ελληνες δεν συνηθίζουν να δημοσιεύουν οπτικό υλικό από τη δράση τους στα social media. Το 2015, ωστόσο, είχε κυκλοφορήσει σε ιστοσελίδα αντιεξουσιαστών βίντεο στο οποίο απεικονιζόταν Ελληνας μαχητής που κρατούσε πολεμικό όπλο να απευθύνει χαιρετισμό σε Κούρδους και άλλους αντάρτες στα ελληνικά. «Δεν μαχόμαστε μόνο κατά του θεοκρατικού φασισμού της Μέσης Ανατολής. Παράλληλα, πολεμάμε το καπιταλιστικό σύστημα που έθρεψε το τζιχάντ», είπε μεταξύ άλλων.
Αρμόδια πηγή που ρωτήθηκε από τον «Ε.Τ.» για το θέμα της παρουσίας Ελλήνων στη Ροζάβα ανέφερε ότι «το παρακολουθούμε με ψυχραιμία. Γνωρίζουμε το φαινόμενο και προσπαθούμε να αποκτήσουμε όσο το δυνατόν καλύτερη εικόνα γι’ αυτό». Σημειώνεται, πάντως, ότι δεν είναι η πρώτη φορά που αναρχικοί μεταναστεύουν για να μυηθούν στον πόλεμο.
Αμεση δημοκρατία
Με το φαινόμενο Ροζάβα έχουν ασχοληθεί κατά καιρούς πολλά διεθνή πρακτορεία ειδήσεων που συνηθίζουν να αποκαλούν την περιοχή «αναρχική γη». Και αυτό διότι, όπως γράφει το wikipedia, «από τότε που απέκτησε την αυτονομία της τον Νοέμβριο του 2013 θεωρείται ότι εκεί θεσπίστηκε ένα καθεστώς άμεσης δημοκρατίας. Οι Κούρδοι γενικά θεωρούν ότι το δυτικό Κουρδιστάν είναι ένα από τα τέσσερα μέρη ενός μεγάλου Κουρδιστάν, που επίσης συμπεριλαμβάνει μέρη της νοτιοανατολικής Τουρκίας (βόρειο Κουρδιστάν), του βόρειου Ιράκ (νότιο Κουρδιστάν) και του δυτικού Ιράν (ανατολικό Κουρδιστάν). Ωστόσο, η κυβέρνηση του δυτικού Κουρδιστάν και η κοινωνία του είναι πολυεθνικές».
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΚΑΛΑΦΑΤΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου