Συγκεκριμένα, το Peregrine 1, το οποίο είναι το πρώτο εμπορικό διαστημικό όχημα που θα επιχειρούσε μια ομαλή προσεδάφιση στη Σελήνη, υπέστη «κρίσιμη απώλεια καυσίμου» λίγες ώρες μετά την απογείωση εχθές Δευτέρα (8/1) λόγω προβλήματος στο σύστημα προώθησης, σύμφωνα με την Astrobotic, την αμερικανική εταιρεία που βρίσκεται πίσω από το εν λόγω πρόγραμμα.
Αφού αρχικά φοβήθηκε ότι το διαστημόπλοιο δεν θα μπορούσε να προσανατολιστεί προς τον ήλιο για να φορτίσει τις μπαταρίες του, η ομάδα της Astrobotic, σύμφωνα με το ΒΒC, ανακοίνωσε ότι ολοκλήρωσε με επιτυχία έναν αυτοσχέδιο ελιγμό και εντέλει η ηλιακή συστοιχία λειτούργησε.
Update #5 for Peregrine Mission One: pic.twitter.com/94wy2J0GyA
— Astrobotic (@astrobotic) January 8, 2024
Ο πύραυλος Vulcan Peregrine σημειωτέον δεν έχει πετάξει ποτέ πριν, αν και ο κατασκευαστής του, η United Launch Alliance, είχε ποσοστό επιτυχίας 100% με τους «προκατόχους» του. Το Peregrine είναι η πρώτη αποστολή που πετά στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας της Nasa για εμπορικές υπηρεσίες σεληνιακού ωφέλιμου φορτίου (CLPS), ένα νέο σχέδιο στο οποίο η διαστημική υπηρεσία πληρώνει ιδιωτικές εταιρείες για να παραδώσουν επιστημονικό εξοπλισμό στο φεγγάρι.
Το Peregrine μεταφέρει πέντε ωφέλιμα φορτία της Nasa και άλλα 15. Το One, ένα rover σε μέγεθος κουτιού παπουτσιών από το Πανεπιστήμιο Carnegie Mellon, πρόκειται να γίνει το πρώτο ρομπότ των ΗΠΑ που θα κάνει μια περιστροφή στο φεγγάρι.
Αστροφυσικοί αποκαλύπτουν για πρώτη φορά τη δομή 74 ζωνών εξωκομητών
Λίγες ώρες «ζωής» έχουν οι μπαταρίες
Ωστόσο, σε μεταγενέστερη δήλωσή της, η εταιρεία δήλωσε ότι οι προωθητήρες της θα μπορούσαν πιθανότατα να λειτουργήσουν «το πολύ για άλλες 40 ώρες». «Αυτή τη στιγμή, ο στόχος είναι να φέρουμε το Peregrine όσο το δυνατόν πιο κοντά στην τροχιά της Σελήνης πριν χάσει την ικανότητα να διατηρήσει τη θέση του στον ήλιο και στη συνέχεια να χάσει την ισχύ του», διευκρινίζει η εταιρεία.
Το πρόβλημα εκδηλώθηκε λίγο αφότου η σεληνάκατος Peregrine (Γεράκι) αποδεσμεύτηκε από τον πύραυλο Vulcan που την έθεσε σε γήινη τροχιά. Για αρκετές ώρες το σκάφος αδυνατούσε να στρέψει τους ηλιακούς συλλέκτες του προς τον Ήλιο.
Όταν οι υπεύθυνοι της αποστολής κατάφεραν να το φέρουν στον σωστό προσανατολισμό, τα καύσιμα είχαν εξαντληθεί στο προβληματικό σύστημα προώθησης.
https://twitter.com/El_Cooperante/status/1744693659956646016
Ως αποτέλεσμα είναι αδύνατο να πραγματοποιηθεί ελεγχόμενη προσεδάφιση στη Σελήνη, ανακοίνωσε την Τρίτη η Astrobotic.
«Σε αυτή τη φάση ο στόχος είναι να φέρουμε το Peregrine όσο γίνεται πιο κοντά στη Σελήνη πριν χάσει την ικανότητα να διατηρεί τον προσανατολισμό του σε σχέση με τον Ήλιο» ανέφερε η Astrobotic. Το τέλος της αποστολής μπορεί να απέχει πλέον λίγες ώρες, είπε.
Το Peregrine έχει μέγεθος μικρού αυτοκινήτου και βάρος 1,2 τόνους (Astrobotic)
Η εκτόξευση του Peregrine ποδαρικό σε μια χρονιά έντονης δραστηριότητας στη Σελήνη, όπου προγραμματίζεται να φτάσουν έως και επτά ακόμα αποστολές από χώρες όπως η Ιαπωνία και η Κίνα.
Τη νέα κούρσα για την κατάκτηση της Σελήνης πυροδότησε η ανακάλυψη σημαντικών ποσοτήτων νερού που βρίσκονται είτε παγιδευμένες στα πετρώματα της Σελήνης είτε κρύβονται με τη μορφή πάγου στον πυθμένα κρατήρων του νότιου πόλου.
The first main engine cutoff, or MECO-1, is confirmed for the Centaur V upper stage. #VulcanRocket has reached a preliminary Earth orbit where it will coast above the globe for 28 minutes before the burn to achieve a trans-lunar injection orbit begins. https://t.co/xFQoT0042V pic.twitter.com/bTm4M9BEuv
— ULA (@ulalaunch) January 8, 2024
Το νερό θα ήταν αναμφίβολα ο σημαντικότερος φυσικός πόρος για τις μελλοντικές αποικίες στη Σελήνη, καθώς μπορεί να διασπαστεί σε οξυγόνο για τη διατήρηση της τεχνητής ατμόσφαιρας και υδρογόνο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως καύσιμο.
LIFTOFF of the first United Launch Alliance #VulcanRocket! pic.twitter.com/wZMlPxWr4l
— ULA (@ulalaunch) January 8, 2024
Peregrine 1: Κανένα άλλο αμερικανικό σκάφος δεν έχει πραγματοποιήσει προσσελήνωση από την τελευταία αποστολή του προγράμματος Apollo το 1972
Το Peregrine μεταφέρει πέντε επιστημονικά όργανα για λογαριασμό της NASA, η οποία σχεδιάζει να αναθέτει στον ιδιωτικό τομέα την μεταφορά φορτίων από και προς τη Σελήνη.
Αν όλα προχωρούσε σύμφωνα με το σχέδιο, το Peregrine θα επιχειρούσε στις 23 Φεβρουαρίου να προσσεληνωθεί στο Sinus Viscositatis, μια πεδιάδα στερεοποιημένης λάβας στη ορατή πλευρά του φεγγαριού.
Η Astrobotic, με έδρα το Πίτσμπουργκ, θα γινόταν η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που πραγματοποιεί ελεγχόμενη προσεδάφιση στη Σελήνη, έπειτα από δύο προηγούμενες αποτυχίες εταιρειών από την Ιαπωνία και το Ισραήλ.
Για τις 15 Ιανουαρίου προγραμματίζεται να προσσεληνωθεί η αποστολή SLIM της Ιαπωνικής Υπηρεσίας Αεροδιαστημικής Εξερεύνησης.
Η Ιαπωνία θα μπορούσε έτσι να γίνει η πέμπτη χώρα που πατά στη Σελήνη, μετά τις ΗΠΑ, τη Ρωσία, την Κίνα και την Ινδία.