Αυτά θα μπορούν να κατασκευαστούν και από γεωργικά απόβλητα ή σε συνδυασμό υδρογόνου με διοξείδιο του άνθρακα. Αυτές οι χημικές αντιδράσεις καθιστούν τα ηλεκτρονικά καύσιμα κλιματικά ουδέτερα, εφόσον η ηλεκτρική ενέργεια που θα χρησιμοποιούν θα παράγεται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Όμως απαιτούνται μεγάλες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας για να παραχθεί το τελικό προϊόν.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε συμβατικούς κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά από ειδική προσαρμογή των κινητήρων και θα δώσουν λύσει μετά το 2035. Όμως μια μελέτη από το Forum Ecological and Social Market Economy αναφέρει ότι όλες οι χημικές αντιδράσεις θέλουν τεράστιες ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας. Η ηλεκτρική ενέργεια που θα παράγεται από 150 ανεμογεννήτριες θα μπορούσε να τροφοδοτήσει 240.000 ηλεκτρικά αυτοκίνητα, αλλά μόνο 37.500 κινητήρες εσωτερικής καύσης με ηλεκτρονικά καύσιμα. Σε άλλο σημείο της μελέτης γίνεται λόγος ότι η προσφορά των ηλεκτρονικών καυσίμων θα είναι εξαιρετικά περιορισμένη και ιδιαίτερα δαπανηρή στην παραγωγή.
Τα ηλεκτρονικά καύσιμα θα εκπέμπουν πέντε φορές περισσότερο CO2 από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τα αυτοκίνητα που θα κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα θα εκπέμπουν σχεδόν πέντε φορές περισσότερο CO2 από τα ηλεκτρικά οχήματα, σε περίπτωση που η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεχτεί τα καύσιμα να μην είναι 100% ουδέτερα από άνθρακα, αλλά να μειώνουν τις εκπομπές των ρύπων κατά 70%. Ηδη η Ευρωπαίκή Επιτροπή δεσμεύτηκε να δημιουργήσει μια νέα κατηγορία οχημάτων αυτοκινήτων με κινητήρα εσωτερικής καύσης, τα οποία θα μπορούν να τροφοδοτούνται μόνο με συνθετικά καύσιμα, γνωστά και ως ηλεκτρονικά καύσιμα. Για να είναι επιλέξιμα πρέπει να φτάνουν την πλήρη κλιματική ουδετερότητα, δηλαδή μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου κατά 100%.
Ωστόσο ένα προηγούμενο σχέδιο, έθετε ως υποχρεωτικό στοιχείο τα συνθετικά ηλεκτρονικά καύσιμα να μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου μόνο κατά 70% σε σύγκριση με τα ορυκτά καύσιμα. Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις από περιβαλλοντικές οργανώσεις, αλλά και εντός της Επιτροπής, καθώς η αρμόδια υπηρεσία για τη δράση για το κλίμα προειδοποίησε ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί προηγούμενο για τις συγκεκριμένες τεχνολογίες που θα θεωρούνταν «ουδέτερες ως προς το CO2», παρόλο που δεν υπήρχε πραγματική ουδετερότητα ρύπων.
Πάνω σε αυτή την παράμετρο στηρίχθηκε και η μελέτη που εκπόνησε η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών και Περιβάλλοντος, καθώς υπολόγισε τις εκπομπές CO2 των ηλεκτρονικών καυσίμων στη λειτουργία του κινητήρα, αλλά και τις συνολικές εκπομπές που απαιτούνται για την παραγωγή, τη διανομή και τη χρήση των καυσίμων.
Η ανάλυση δείχνει ότι τα αυτοκίνητα που θα χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά καύσιμα θα εκπέμπουν 61 γραμμάρια ανά χιλιόμετρο CO2 το 2035, εάν οι νομοθέτες εφαρμόσουν ασθενέστερα κριτήρια ως προς την ουδετερότητα των καυσίμων. Αυτό έρχεται σε αντίθεση με τα ηλεκτρικά οχήματα, τα οποία θα εκπέμπουν μόνο 13 γρ/χλμ (από ελαστικά, φρένα, ενέργεια κ.α.) όταν φορτίζονται με ηλεκτρική ενέργεια από το μέσο δίκτυο.
Σύμφωνα με το διευθυντή πολιτικής αυτοκινήτων της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, Alex Keynes, ενώ τα συνθετικά καύσιμα θα είναι ουδέτερα από άνθρακα σύμφωνα με το σχέδιο της Επιτροπής, θα εξακολουθούν να εκπέμπουν ατμοσφαιρικούς ρύπους, ιδίως τοξικά NO2.
«Οι δοκιμές έδειξαν ότι τα αυτοκίνητα που κινούνται με ηλεκτρονικά καύσιμα εκπέμπουν τόσα οξείδια του αζώτου (NOx) όσο και οι κινητήρες ορυκτών καυσίμων (περίπου 22 mg/χλμ) και πολύ περισσότερο μονοξείδιο του άνθρακα και αμμωνία. Η επιβάρυνση του περιβάλλοντος είναι μεγάλη. Τα ηλεκτρονικά καύσιμα είναι επίσης ακριβά στην παραγωγή και η πλήρωση των αυτοκινήτων με συνθετική βενζίνη θα κοστίσει στους οδηγούς πολύ περισσότερο από το να χρησιμοποιούν ένα ηλεκτρικό όχημα. Μάλιστα μπορεί να είναι και πιο ακριβά από τα συμβατικά καύσιμα», τόνισε.