Η πλατφόρμα Meta Spark έχει παίξει κεντρικό ρόλο στην εξάπλωση των χαρακτηριστικών AR, όπως τα φίλτρα προσώπου, που είναι παρόμοια με αυτά που βλέπουμε σε πλατφόρμες όπως το Snapchat και το TikTok. Αυτά τα φίλτρα επιτρέπουν στους χρήστες να γερνούν, να μεταμορφώνονται σε χαρακτήρες κινουμένων σχεδίων ή ακόμα και να παίζουν παιχνίδια και διαφημίσεις βασισμένα στην AR. Παρά το γεγονός ότι δεν θα δημιουργούνται νέα AR εφέ, τα υπάρχοντα βίντεο που χρησιμοποιούν εφέ βασισμένα στο Spark θα εξακολουθούν να είναι ορατά στο Facebook, Instagram και Messenger.
Η Meta εισήγαγε για πρώτη φορά τα εργαλεία AR το 2017, σε απάντηση κυρίως στην επιτυχία του Snapchat με τα χαρακτηριστικά AR. Αυτά τα εργαλεία έγιναν γρήγορα ένα χαρακτηριστικό της πλατφόρμας, κάνοντας τις επικείμενες αλλαγές ιδιαίτερα σημαντικές για τους δημιουργούς που τα χρησιμοποιούν για να φτάσουν σε ευρύτερο κοινό.
Η κοινότητα του Spark AR μετρά πάνω από 600.000 δημιουργούς από 190 χώρες, γεγονός που σημαίνει ότι περισσότερα από δύο εκατομμύρια φίλτρα που δημιουργούνται από χρήστες σε πλατφόρμες όπως το WhatsApp, το Facebook και το Instagram, θα αφαιρεθούν.
Τα φίλτρα AR έχουν γίνει ένας δημοφιλής και εύκολος τρόπος προσαρμογής περιεχομένου, προσθέτοντας ονόματα επωνυμιών, χρώματα και άλλα. Όταν οι χρήστες δημιουργούν ελκυστικά φίλτρα, αυτά συχνά γίνονται viral, με άλλους να τα δοκιμάζουν μέσω εφαρμογών όπως το Instagram. Αυτό έχει οδηγήσει σε υψηλή οργανική απήχηση και αναγνώριση για τους δημιουργούς των φίλτρων που αρέσουν στους χρήστες.
Γιατί η Meta Αφαιρεί Αυτά τα Δημοφιλή Φίλτρα
Η απόφαση της Meta να αφαιρέσει τα εργαλεία AR από τρίτους προκύπτει από τις αυξανόμενες ανησυχίες για την ευημερία των χρηστών. Εσωτερικές έρευνες έχουν δείξει ότι τα φίλτρα του Instagram, ειδικά, έχουν αρνητική επίδραση στην ψυχική υγεία των νέων γυναικών. Αυτή η αλλαγή στην πολιτική αντικατοπτρίζει την προσπάθεια της Meta να αντιμετωπίσει αυτές τις ανησυχίες, παρά τη γενική χρήση των φίλτρων από τους χρήστες.
Η ανακοίνωση, που έγινε στις 27 Αυγούστου 2024, έχει προκαλέσει αντιπαραθέσεις στους χρήστες των κοινωνικών μέσων. Πολλοί ανησυχούν για το πώς θα βρουν εναλλακτικά φίλτρα ή εφέ, με ορισμένους να σκέφτονται να μετακινηθούν σε πλατφόρμες που προσφέρουν ευρύτερη γκάμα δημιουργικών εργαλείων.
Οι δεινόσαυροι εμφανίστηκαν εκατομμύρια χρόνια νωρίτερα στο βόρειο ημισφαίριο σε σχέση με ό,τι πιστεύαμε
Για πολλούς, τα φίλτρα και τα εφέ AR δεν είναι απλά διασκεδαστικά—είναι ζωτικής σημασίας για τη σύνδεση με άλλους και τη δημιουργία ελκυστικού περιεχομένου. Χωρίς αυτά τα εργαλεία, οι χρήστες μπορεί να νιώσουν ότι η εμπειρία τους στα κοινωνικά μέσα περιορίζεται, και κάποιοι ίσως αρχίσουν να εξερευνούν άλλες πλατφόρμες όπως το Snapchat ή το TikTok, που εξακολουθούν να προσφέρουν εκτενή χαρακτηριστικά AR.
Οι influencers, οι marketers και οι καθημερινοί χρήστες που βασίζονται σε αυτές τις δημιουργικές δυνατότητες ενδέχεται να ακολουθήσουν το ίδιο μονοπάτι, θέτοντας ερωτήματα για το αν η απόφαση της Meta θα οδηγήσει τους δημιουργούς μακριά και θα επηρεάσει τη δημοτικότητα των πλατφορμών της.
Η Meta αφαίρεσε τα φίλτρα άλλη μια φορά το 2019, αν και η απαγόρευση αφορούσε μόνο τα φίλτρα «χειρουργικής» και ανατράπηκε κατόπιν αιτήματος του Mark Zuckerburg.
Τα φίλτρα χειρουργικής επέμβασης που ονομάστηκαν έτσι ανεπίσημα λόγω της ικανότητάς τους να μιμούνται τα αποτελέσματα της αισθητικής χειρουργικής, είναι ο πιο δημοφιλής τύπος φίλτρου Instagram. Είναι επίσης τα πιο αμφιλεγόμενα, με τους χρήστες να επιδιώκουν χειρουργικές επεμβάσεις και «τσιμπήματα» για να μιμηθούν την εικόνα τους με το φίλτρο.
Στην έρευνά της, η Μίλερ, Ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Τεχνολογίας Swinburne στο The Conversation, διαπίστωσε ότι το 87% των φίλτρων συρρίκνωσε τη μύτη του χρήστη και το 90% έκανε τα χείλη του χρήστη μεγαλύτερα. Με την κατάργηση των φίλτρων από εξωτερικούς δημιουργούς θα δούμε αυτούς τους τύπους εξελιγμένων και ρεαλιστικών φίλτρων καλλωπισμού να εξαφανίζονται από τις πλατφόρμες Meta. Ωστόσο, αυτό δεν αποτελεί καθόλου αιτία για πανηγυρισμούς καθώς οι χρήστες έχουν πολλές περισσότερες εναλλακτικές λύσεις.