Απίστευτα μεγάλα είναι τα έσοδα από τα mobile games, τα οποία κάθε χρόνο αναπτύσσονται, με τα strategy να αποτελούν το αντιπροσωπευτικότερο παράδειγμα.
Η ανάπτυξη του mobile gaming, σταδιακή ή ραγδαία δεν έχει σημασία στη φάση αυτή, είναι πλέον τόσο μεγάλη που αρχίζει να εκτοπίζει το κλασικό και είναι αρκετές οι εταιρείες που στρέφονται στις χάρες του. Η χάρη, προφανώς, δεν είναι άλλη από τα έσοδα.
Στρατηγική επένδυση
Βέβαια, ο φόβος που αναφέρθηκε παραπάνω μπαίνει σε εισαγωγικά για τον απλούστατο λόγο ότι αποτελεί υποκειμενική αντίδραση. Εξάλλου, δεν πρέπει να παραγνωρίζουμε ότι αρκετά mobile games είναι καλοφτιαγμένα και θα ήταν ψέμα βαρβάτο ν’ αρνηθούμε πως δεν έχουμε κολλήσει (όλοι) κατά περιόδους με ορισμένα από αυτά (ποιοτικά ή μη), από Angry Birds και Candy Crush Saga (το Facebook ξεκίνησε τη ζημιά) έως το πιο πρόσφατο Pocemon go.
Σε κάθε περίπτωση, το θέμα εδώ είναι ελαφρώς πιο συγκεκριμένο και καλό θα είναι σιγά-σιγά να το πιάσουμε. Και θα το σημαδέψουμε ακόμα καλύτερα όταν ορίσουμε για ποια μπίζνα συζητάμε και σε ποια strategy games αναφερόμαστε επακριβώς. Από αρχαιοτάτων χρόνων και πριν την mobile έκρηξη, τα παιχνίδια στρατηγικής είναι ένα είδος με διευρυμένους ορίζοντες, από turn-based και real-time έως και Multiplayer Online Battle Arena ή απλά MOBA.
Το Clash of Clans δεν είναι επ’ ουδενί το πρώτο, ούτε και το καλύτερο, παιχνίδι του είδους, αλλά μοιάζει ως ο βασικός υπαίτιος για την απογείωση, από το 2012-2013 κι έπειτα. Για την ακρίβεια, το μοντέλο που ακολούθησε. Στη θεωρία, είναι ένα free mobile ΜΜΟ strategy game. Στην πράξη, είναι freemium, όλο το υπόλοιπο ισχύει κανονικά.
Τι σημαίνει freemium; Το κατεβάζεις δωρεάν κι αν θέλεις μπορείς να το παίζεις για πάντα χωρίς να δώσεις euro cent τσακιστό και η πρόοδος στο gameplay προκύπτει αναλόγως των επιδόσεων, όμορφα κι αργά, φυσιολογικά. Αργά, ε; O ανταγωνισμός είναι ένα σαράκι που τρώει τον άνθρωπο από εποχές Νεάντερταλ. Αν λοιπόν όλο αυτό «πρέπει» να γίνει πιο γρήγορα ώστε ν’ αφανίσεις τον απέναντι, πληρώνεις κατιτίς για να πάρεις ένα πακέτο αναβαθμίσεων για το κατάλληλο μπουστάρισμα. Εν προκειμένω, η ώθηση έρχεται μέσω των gems.
Οι μικροσυναλλαγές στο gaming είναι μια γενικότερη «πληγή», όμως φαίνεται ότι στην mobile εκδοχή βρίσκουν την απόλυτη εφαρμογή τους. Επιπλέον, υπάρχουν πολλοί εκπρόσωποι του υπο-είδους που μυρίστηκαν τη δουλειά, π.χ. το Game of War, το Mobile Strike, καθώς και ο πιο πρόσφατος τίτλος της Supercell (δικό της και το Clash of Clans), το Clash Royale. Το καθένα από αυτά, και προφανώς άπειρα έξτρα παραδείγματα, διαθέτουν τα δικά τους χαρακτηριστικά και ιδιομορφίες στο gameplay (collectible cards, tower defense, περισσότερο action παρά building, κτλ), όμως τα ενώνει ότι βρίσκονται υπό την strategy ταμπέλα/ ομπρέλα και ζουν από τα microtransactions.
OK, κατανοητό το ζήτημα της ώθησης, αλλά πρόκειται όντως για τεράστια μπίζνα; Ήρθε η ώρα να μιλήσουμε με αριθμούς, δεν είναι το καλύτερο όλων, όμως θα μας βοηθήσει να προσδιορίσουμε την τάξη μεγέθους. Καταρχάς, το Game of War ξόδεψε 40 εκατομμύρια δολάρια το όχι και τόσο μακρινό 2014 για σκοπούς προώθησης και χρησιμοποίησε ως βιτρίνα την Kate Upton. To 2015 η κοπελιά αντικαταστάθηκε από την Mariah Carey.
Ο κράχτης του Mobile Strike είναι ο Arnold Schwarzenegger. Ναι, ο Terminator. Ναι, ο ίδιος άνθρωπος που ως κυβερνήτης της Καλιφόρνια το 2005 υπέγραψε το νόμο για απαγόρευση πώλησης «βίαιων» videogames σε ανήλικους. Περασμένα ξεχασμένα, κι όλα καλά.
Άρα, για να ξοδεύονται μεγάλα ποσά για διαφημιστικούς λόγους και να επιστρατεύονται διάσημοι, κάπου προσβλέπουν οι εταιρείες, σε έσοδα που θα φέρουν κέρδος, και θα υπάρχει μια λογική πίσω απ’ όλα αυτά, μια σοβαρή οικονομική ανάλυση. Ας μιλήσουμε με στοιχεία. Σύμφωνα με το superdataresearch.com, το 2015 τα έσοδα της ψηφιακής αγοράς videogames παγκοσμίως ήταν 61 δις δολάρια, τα 25 από αυτά προέρχονταν από το mobile gaming.
Πάμε στον Ιούλιο του 2016, φρέσκα κουλούρια. 5,9 δις δολάρια, με τo mobile στην πρώτη θέση με μερίδιο 16%. Μάλιστα, το μήνα αυτό σημειώθηκε αύξηση 16,3% στο δείκτη Year over Year, ο οποίος είναι σημαντικός για το λόγο ότι γίνονται οι απαραίτητες συγκρίσεις. Δεν είναι ο Ιούλιος ο πιο αντιπροσωπευτικός μήνας διότι λανσαρίστηκε το Pokemon Go κι έγινε ο χαμός του χαμού; Οι αυξητικές τάσεις του YoY για το 2016 στα mobile games μας υποδεικνύουν ότι πρόκειται για την έκρηξη, η απογείωση έχει ξεκινήσει από καιρό. Η κατάταξη, μιλώντας πάντα για έσοδα, είχε ως εξής:
Φουλ του strategy (με Pikachu και Candy Crush) στα mobile games. Ένα ακόμη ενδιαφέρον στοιχείο που ψάρεψα από το surveymonkey.com. Τα mobile strategy games βρίσκονται αρκετά χαμηλά όταν πρόκειται να συζητήσουμε για αριθμό downloads, μόλις στην όγδοη θέση (και στην ένατη τα RPG), κάτω από arcade, action, puzzle και πάει λέγοντας. Ο μέσος χρήστης δεν μπλέκει εύκολα με τέτοια πράγματα, θέλει να ξεσκάσει περίπου μισή ώρα την ημέρα, γι’ αυτό και το 62% των κατόχων smartphones εγκαθιστούν τουλάχιστον ένα game την πρώτη εβδομάδα απόκτησης, ποσοστό μεγαλύτερο από κάθε άλλη κατηγορία εφαρμογών. Ο σκληροπυρηνικός όμως; Όταν λοιπόν θέλουμε να μιλήσουμε για μηνιαία έσοδα και in-app συναλλαγές, τα φορητά strategy games εκτινάσσονται στην πρώτη θέση με 194 εκατομμύρια δολάρια το μήνα Ιούλιο στις ΗΠΑ (και τα RPG στη δεύτερη με 162).
Λίγοι και καλοί πελάτες δηλαδή; Περίπου, κάτι στο οποίο συμφωνεί το venturebeat.com μέσω της πλατφόρμας Swrve. Μόλις το 1,9% των παικτών είναι υπεύθυνο για το 48% των εσόδων που προκύπτουν από μικροσυναλλαγές. Μάλιστα, το 64% των παικτών που πληρώνουν για microtranscactions το κάνει μία φορά το μήνα. Παρόλα αυτά, είδαμε παραπάνω ότι τα έσοδα είναι τεράστια, τα mobile strategy games κυριαρχούν, και δεν μοιάζει με παροδικό φαινόμενο. Για παράδειγμα, ας κοιτάξουμε τι συμβαίνει στην Κίνα και τι προβλέπεται στο μέλλον.
Παγκόσμιο trend
ΗΠΑ, Κίνα, ο κόσμος όλος. Δεν χρειάζεται να πούμε βέβαια πόσο (με την κακή έννοια) εθιστικό μπορεί να γίνει όλο αυτό και να χαθούν λεφτά στο άψε-το κουμπί Yes πάτησε. To Internet βρίθει από ιστορίες, π.χ. 15χρονος Βέλγος ξόδεψε 37.000 Euros για μικροσυναλλαγές στο Game of War μέσω της πιστωτικής του father. Ο ενήλικος πρέπει να αυτοπροστατευτεί και, παράλληλα, να προστατέψει τον ανήλικο και να ενδιαφερθεί, πράγματα αυτονόητα, τουλάχιστον στη θεωρία.
Αλλά το θέμα μας δεν είναι αυτό. Καθίσταται προφανές ότι πάνω στο τραπέζι έχουμε μία αναπτυσσόμενη βιομηχανία, που γιγαντώνεται διαρκώς. Το Athens Tech προσφέρει όλα τα κατάλληλα εφόδια για να γίνεις μέλος της και ν’ αναδειχθείς, από προπτυχιακά τμήματα όπως το BSc (Hons) in Computer Science – Internet Computing, έως και μεταπτυχιακά για την απόλυτη εξειδίκευση πάνω στην ανάπτυξη εφαρμογών κινητών τηλεφώνων όπως το MSc in Advance Software Engineering – Web and Mobile Applications. Τα videogames αλλάζουν, η εποχή σχεδόν απαιτεί καινοτομίες και νεωτερισμούς για να ξεχωρίσεις, το Athens Tech διαθέτει τα εργαλεία για να χτίσει τα θεμέλια της καριέρας σου.