Σκεφτείτε πριν αγοράσετε, πρωτίστως όμως ελέγξτε το κινητό σας. Μια καινοτόμα, δωρεάν εφαρμογή, το Revoca, που λειτουργεί μόνο λίγους μήνες, ενημερώνει τους καταναλωτές για τις ανακλήσεις επικίνδυνων προϊόντων και δίνει τη δυνατότητα να ελέγχουν πόσο ασφαλή είναι τα προϊόντα που έχουν ήδη αγοράσει ή όσα πρόκειται να αγοράσουν.
Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ ΜΠΕ ο εμπνευστής της εφαρμογής, ο Σταύρος Παπαγεωργίου, «η ανάκληση είναι ένα μέτρο που έχει σκοπό την επιστροφή ενός επικίνδυνου προϊόντος είτε στον διανομέα είτε στον παραγωγό. Για όλα τα ανακληθέντα προϊόντα ο χρήστης θα πρέπει να γνωρίζει ότι δεν επιβαρύνεται, δηλαδή μπορεί να το επιστρέψει και να πάρει κάποιο άλλο. Αν και οι περισσότεροι δυστυχώς, απλά το πετάνε».
Η βάση δεδομένων της Revoca είναι “πλούσια” με κατηγορίες όλων των προϊόντων, όπως τρόφιμα και ποτά ευρείας κατανάλωσης, παιδικά είδη, καλλυντικά, ηλεκτρονικά είδη, συσκευές, φαρμακευτικά σκευάσματα ακόμη και οχήματα. Η ομάδα πίσω από το Revoca απαρτίζεται από προγραμματιστές ηλεκτρονικών υπολογιστών, γεωπόνους, τεχνικούς τροφίμων οι οποίοι αναζητούν, διασταυρώνουν, τεκμηριώνουν και ενημερώνουν τη βάση δεδομένων με τις πληροφορίες που αφορούν στην ασφάλεια των καταναλωτών.
«Εμείς χειροκίνητα κι όχι αυτόματα ελέγχουμε καθημερινά όλους τους αρμόδιους φορείς, όπως μεταξύ άλλων είναι ο ΕΦΕΤ, ΕΟΦ κ.α. Μόλις δούμε ότι έχει ανακληθεί ένα προϊόν που θεωρήθηκε επικίνδυνο, τότε το κατηγοριοποιούμε, ψάχνουμε φωτογραφίες του και το εισάγουμε στο σύστημα. Με το που ολοκληρωθεί αυτή η διαδικασία ο καταναλωτής λαμβάνει στο κινητό του μια ειδοποίηση, οπότε και ενημερώνεται για την ανάκληση του συγκεκριμένου προϊόντος. Έτσι, όταν το δει στο ράφι ενός σούπερ μάρκετ μπορεί να το αναγνωρίσει αμέσως» επισημαίνει ο κ. Παπαγεωργίου και συμπληρώνει ότι «υπάρχουν κι άλλοι τρόποι που ενημερώνουμε το αγοραστικό κοινό σε περίπτωση που δεν έχει προσέξει το μήνυμα».
«Ο καταναλωτής μπορεί μόνος του να πλοηγηθεί μέσα στην εφαρμογή» διευκρινίζει ο εμπνευστής της εφαρμογής «στις κατηγορίες των ανακλήσεων, να τις ελέγξει καθεμιά ξεχωριστά από την πρόσφατη μέχρι την πιο παλιά. Υπάρχει και τρίτος τρόπος, ο οποίος είναι η αναζήτηση με λέξεις κλειδιά. Μπορεί να γράψει τη λέξη του προϊόντος και να δει αν έχει ανακληθεί στο παρελθόν και για ποιον λόγο. Και τέλος, δίνουμε τη δυνατότητα σάρωσης του κωδικού προϊόντος. Χρησιμοποιώντας το κινητό του, ο καταναλωτής ανοίγει η κάμερα του κινητού του και σκανάρει τον κωδικό του προϊόντος που θέλει να αγοράσει. Αυτόματα γίνεται αναζήτηση μέσα στην βάση δεδομένων και τον ενημερώνει αν έχει υπάρξει κάποια ανάκληση».
Ο κ. Παπαγεωργίου υπογραμμίζει ότι μόνο για το 2015 υπήρξαν πάνω από 200 ανακλήσεις προϊόντων ευρείας κατανάλωσης και τονίζει ότι «υπάρχουν προϊόντα μέχρι και σήμερα που δεν προλαβαίνουν να φύγουν από τα ράφια. Στόχος μας είναι να ευαισθητοποιηθεί ο κόσμος. Δεν θέλουμε οι καταναλωτές να θορυβηθούν και να αρχίσουν να αγωνιούν και να ψάχνουν κάθε μέρα ποιο προϊόν ανακαλείται. Εμείς θέλουμε απλά να είναι σίγουρος ότι όποτε γίνεται αυτό, θα λαμβάνει ένα μήνυμα στο κινητό του».