Της Μαρίας Λουίζας Βαφειαδάκη
Ο ταξιδιώτης καλείται πλέον να βγει από το ρόλο του επιδερμικού τουρίστα και να λειτουργήσει σαν ντόπιος εξερευνητής υιοθετώντας βιώσιμες πρακτικές.
Τι ορίζουμε όμως ως «βιώσιμο» τουρισμό και κατά πόσο τον έχουμε ανάγκη σήμερα;
Ο υπεύθυνος τουρισμός παρουσιάζει διάφορες εκφάνσεις. Για κάποιους μπορεί να είναι ποδήλατο βουνού αντί για μηχανοκίνητο αθλητισμό, λιγότερες ή μηδενικές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, περιορισμός της υπερβολικής κατανάλωσης νερού ή λιγότερα απορρίμματα και περισσότερη ανακύκλωση.. Για άλλους μπορεί να παραπέμπει στην κατανάλωση τοπικών προϊόντων, τη στήριξη ντόπιων παραγωγών, το σεβασμό στα γεωλογικά χαρακτηριστικά, τη λαογραφία και κουλτούρα του κάθε τόπου.
Η Marketing Greece, εταιρεία μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα του Συνδέσμου Εταιρειών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) που αποσκοπεί στην προώθηση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος στις διεθνείς αγορές κυρίως μέσω digital καναλιών επικοινωνίας, διοργάνωσε μια εκδήλωση τύπου για να θέσει το responsible travel και τις αξίες του βιώσιμου τουρισμού σε πρώτο πλάνο.
Οκτώ αξιόλογοι δημιουργοί περιεχομένου ταξίδεψαν σε προορισμούς διαμάντια και μοιράστηκαν μαζί μας τη δική τους διαδρομή και το όραμα τους για έναν βιώσιμο ελληνικό τουρισμό. Με επίκεντρο τον άνθρωπο, οι content creators ανέδειξαν πλήθος ιστοριών για τους προορισμούς, τη γαστρονομία, τα φυσικά τοπία και τοπικές παραδόσεις που κρατούν αιώνες.
Η Οίτη, η Ορεινή Αχαΐα, τα Καλάβρυτα, τα Τζουμέρκα, το Νότιο Ρέθυμνο, η Σίφνος, η Κίμωλος, η Κύθνος, η Κέα, η Ιθάκη και ο Ασπροπόταμος Τρικάλων αποτέλεσαν το ιδανικό γραφικό σκηνικό για να απαθανατίσουν την αυθεντική ταυτότητα της Ελλάδας, χαρίζοντας μας μοναδικής αισθητικής κλικ και βίντεο.
Η συγκεκριμένη προωθητική δράση είχε ως κύριο μέλημα να ευαισθητοποιήσει το ελληνικό κοινό, να προκαλέσει το ενδιαφέρον του διεθνούς τουριστικού κοινού και να μοιραστεί ένα κοινό όραμα για τον ελληνικό τουρισμό.
«…Οι content creators κατέγραψαν εμπειρίες με ήπιο περιβαλλοντικά αποτύπωμα και ανέδειξαν τους τρόπους με τους οποίους πρέπει να ταξιδεύουμε και να συναναστρεφόμαστε τους προορισμούς. Το να ταξιδεύουμε με υπεύθυνο τρόπο είναι ζητούμενο για όλους μας πλέον», σύμφωνα με τον κ. Νίκο Διαμαντόπουλο, Γενικό Διευθυντή της Marketing Greece.
Μέτα το πέρας της εκδήλωσης, μου αποτυπώθηκε η έννοια του «υπεύθυνου ταξιδιώτη». Μέχρι πού φτάνει η υπευθυνότητα μας ως επισκέπτες στα μέρη που ταξιδεύουμε ; Έγκειται στο να μην αφήνουμε σκουπίδια και να μην επιβαρύνουμε το περιβάλλον ή επεκτείνεται και στην προστασία και διατήρηση του φυσικού και πολιτιστικού κεφαλαίου και για τις επόμενες γενιές;
Η ουσία τελικά είναι να ταξιδεύεις με νόημα, σεβασμό και όρεξη για γνώση.
Μόνο όταν μιλήσεις με τους ντόπιους, ακούσεις ιστορίες, γευτείς τοπικά παραδοσιακά προϊόντα και δοκιμάσεις ντόπιο κρασί μπορείς να σκιαγραφήσεις πραγματικά τον τόπο που επισκέπτεσαι και να τον ψυχογραφήσεις. Μόνο όταν περπατήσεις τα πιο άγνωστα μονοπάτια, γνωρίσεις τη χλωρίδα και πανίδα, τη λαογραφία και τα μοναδικά εκείνα τοπικά χαρακτηριστικά που βρίσκει ο ταξιδιώτης αποκλειστικά εκεί χτίζεις εικόνες, ιστορίες και επικαλείσαι γεύσεις…
Ως ταξιδιώτες του σήμερα, καλούμαστε να φορέσουμε το καπέλο του τοπικού εξερευνητή και να αναζητήσουμε βιωματικές εμπειρίες που κρύβουν μια ιστορία και στηρίζουν τον αυθεντικό χαρακτήρα του κάθε τόπου. Η σύμπλευση και η συνύπαρξη με τα αυθεντικά υλικά και άυλα γνωρίσματα του κάθε τόπου είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι της ολιστικής ταξιδιωτικής εμπειρίας.
Οι βιώσιμες πρακτικές οδηγούν σε ποιοτικές υπηρεσίες που συμβάλλουν στην εξέλιξη του εκάστοτε προορισμού και σε κοινωνικά-περιβαλλοντικά οφέλη.
Ως ταξιδιώτες, ας συμβάλλουμε στη διατήρηση της ιστορίας, της λαογραφίας, της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς, της τοπικής γαστρονομίας, του φυσικού πλούτου με σεβασμό στην αυθεντικότητα κι ας δομήσουμε το ελληνικό τουριστικό προϊόν που αξίζει στη χώρα μας…
Ειδήσεις σήμερα
Βέλγιο: Τουριστικό λεωφορείο έπεσε πάνω σε δέντρο – Αναφορές για 3 τραυματίες
tickets.gov.gr: Βήμα βήμα η διαδικασία για την είσοδο στα γήπεδα από 9 Απριλίου [εικόνες]
Golden Visa: Πώς επηρεάζουν την αγορά ακινήτων τα μέτρα – Τι δηλώνουν παράγοντες της αγοράς