Σύμφωνα με στοιχεία που είχε παρουσιάσει προ μηνών η ιστοσελίδα των brokers, yachtfolio.com, έδειχναν την αλματώδη ανάπτυξη του κλάδου του yachting στην Ελλάδα, όπου, σύμφωνα με αυτά, το 2022 αποτέλεσε έτος-ρεκόρ για τις ενοικιάσεις πολυτελών σκαφών αναψυχής μεγαλύτερων των 20 μέτρων ξεπερνώντας τον αριθμό των 7.200 ενοικιάσεων τόσο στην Ελλάδα όσο και σε ολόκληρη τη Μεσόγειο, ενώ το 2023 η αγορά κινήθηκε στα ίδια υψηλά επίπεδα αγγίζοντας τις 7.100 ενοικιάσεις. Ετσι, η χώρα μας βρέθηκε στην πρώτη θέση παγκοσμίως σε αυτόν τον τομέα, με ποσοστό 26%. Τη φετινή σεζόν παρατηρείται μια πτώση 20%-25% σε σχέση με την περυσινή χρονιά, όπως επισημαίνουν άνθρωποι του χώρου.
Εξήγηση
Η μείωση στις ναυλώσεις θαλαμηγών, κυρίως, οφείλεται σε συγκεκριμένες αιτίες, οι οποίες, όπως εξηγεί στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο κ. Γιώργος Βάλλης, πρόεδρος της Πανελλήνιας Ενωσης Πληρωμάτων Ιδιωτικών και Επαγγελματικών Θαλαμηγών και πλοίαρχος σε επαγγελματικό σκάφος αναψυχής μήκους 50 μέτρων, είναι ο πόλεμος στη Γάζα και η γενικότερη κρίση στη Μέση Ανατολή, ο πόλεμος στην Ουκρανία με τη Ρωσία, αλλά και οι πολιτικές εξελίξεις σε Ευρώπη και Αμερική.
«Αρχικά να πούμε για τον θαλάσσιο τουρισμό και το ελληνικό yachting που συνεισφέρει στην ελληνική οικονομία 1,5% του ΑΕΠ ότι φέτος, δυστυχώς, λόγω των πολέμων της Μέσης Ανατολής, λόγω του ότι υπάρχει ακόμη ο πόλεμος στην Ουκρανία με τη Ρωσία, λόγω των ευρωπαϊκών εκλογών, αλλά και λόγω των εκλογών στην Αμερική πρωτίστως, έχουμε μια πτώση του 20%-25% στις κρουαζιέρες με θαλαμηγούς σε σχέση με την περυσινή περίοδο. Θεωρώ ότι του χρόνου θα είναι μια καλή χρονιά για εμάς και ειδικά μόλις υπάρξει ηρεμία στην Αμερική, γιατί εμείς στηριζόμαστε σε ποσοστό 80%-90% σε Αμερικανούς, οι οποίοι, εξαιτίας της πολιτικής αστάθειας που υπάρχει εκεί, αλλά και του γεγονότος ότι υπήρξαν κάποιες οδηγίες για την εμπόλεμη κατάσταση στη Μέση Ανατολή, φέρνουν ένα αποτέλεσμα που είναι πλήγμα για εμάς, κάτι το οποίο θα έχει αντίκτυπο τον χειμώνα, που πολλοί εργαζόμενοι οι οποίοι δουλεύουν εποχικά θα μείνουν άνεργοι. Επομένως, φέτος δεν είναι μια καλή χρονιά για το ελληνικό yachting και τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό».
Μετά την πανδημία
Με τον κ. Βάλλη συμφωνεί ο κ. Μιχάλης Σκουλικίδης, πρόεδρος του Ελληνικού Συνδέσμου Θαλάσσιου Τουρισμού, και προσθέτει ότι «μετά την εποχή της πανδημίας οι δύο χρονιές που ακολούθησαν ήταν οι καλύτερες χρονιές για τον ελληνικό θαλάσσιο τουρισμό. Η Ελλάδα πρωτοστατούσε, γιατί είχαμε καλή διαχείριση της πανδημίας σε σχέση με την Ιταλία και την Ισπανία. Ωστόσο, φέτος άνοιξαν και όλες οι αγορές, όπως Αυστραλία, Νέα Ζηλανδία, Καραϊβική κ.λπ., οπότε ο κόσμος άρχισε να μοιράζεται».
Ενα ακόμη σημαντικό στοιχείο της πτώσης στις ναυλώσεις είναι και το γεγονός ότι εκτός από τις γεωπολιτικές εξελίξεις έχουμε και μεγάλα αθλητικά γεγονότα, όπως οι Ολυμπιακοί Αγώνες στη Γαλλία, που φέρνουν μετακινήσεις θαλαμηγών εκεί, ενώ τον προηγούμενο καιρό είχαμε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ποδοσφαίρου στη Γερμανία, που κράτησε εκεί θαλαμηγούς.
«ΣΚΟΠΕΛΟΙ» ΣΤΟΝ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥΡΙΣΜΟ
Τιμές και υποδομές ώθησαν τους πελάτες σε άλλες αγορές
Χριστούγεννα στη Θεσσαλονίκη
Και αν η φετινή σεζόν χαρακτηρίζεται με μικρή πτώση στις ναυλώσεις θαλαμηγών και σταθεροποιητική όσον αφορά τα μη επανδρωμένα σκάφη (ιστιοπλοϊκά, μικρού και μεσαίου μεγέθους φουσκωτά και καταμαράν), δηλαδή αυτά που δεν χρειάζονται πλήρωμα, εν τούτοις οι άνθρωποι του κλάδου επισημαίνουν πως για να σταθεροποιηθεί η Ελλάδα στους κορυφαίους προορισμούς του θαλάσσιου τουρισμού θα πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα για τα «ανοιχτά μέτωπα» του κλάδου.
«Φέτος οι πελάτες μας επέλεξαν προορισμούς όπως η Τουρκία, η Κροατία, η Γαλλία, η Ισπανία και η Ιταλία. Και αυτό έχει να κάνει με το κομμάτι των υποδομών, αλλά και των τιμών. Να φανταστείτε ότι ένα σκάφος μήκους 30 μέτρων που ανήκει στη μεσαία κατηγορία, αν πέρυσι είχε κάνει 7-8 κρουαζιέρες, φέτος θα κάνει 2 με 3 ή και 5, ενώ υπάρχουν σκάφη που δεν θα κάνουν ούτε μία. Θα πρέπει, λοιπόν, οι αρμόδιοι να δουν το θέμα με τον ελλιμενισμό των σκαφών, όπου υπάρχουν ελλείψεις μεγάλες, που σημαίνει για ένα σκάφος ότι έχει μεγάλη αναμονή, αλλά και το θέμα των τιμών και των προσφορών. Γιατί υπάρχουν αναφορές για υπερχρεώσεις, κάτι που έχει αντίκτυπο για τη χώρα μας στο εξωτερικό. Θα πρέπει, όπως έχουμε προτείνει, να αξιοποιηθούν κεφάλαια του ΕΣΠΑ για μαρίνες και υποδομές γενικότερα στα νησιά μας», λέει ο κ. Βάλλης.
Αυτήν τη στιγμή στον κλάδο του yachting απασχολούνται πάνω από 5.000 άτομα και τα επαγγελματικά σκάφη που δραστηριοποιούνται είναι περίπου 7.500. Ωστόσο, πίσω από αυτά υπάρχει, όπως επισημαίνει ο κ. Βάλλης, μια αλυσίδα επαγγελμάτων, όπως συνεργεία, τροφοδοτικές επιχειρήσεις, ασφαλιστικές επιχειρήσεις, μαρίνες κ.λπ., που επηρεάζονται από την πτώση ή αύξηση της κίνησης.
ΓΙΑ VIP ΤΟΥΡΙΣΤΕΣ
Από 20.000 έως και 1 εκατ. ευρώ το κόστος ναύλωσης
Η κρουαζιέρα με θαλαμηγό έχει διάρκεια τουλάχιστον μίας εβδομάδας, ενώ υπάρχουν και οι λίγοι που κλείνουν διακοπές δέκα με δεκαπέντε ημέρες. Σύμφωνα με τον κ. Βάλλη, αν κατηγοριοποιήσουμε βάσει μεγεθών τα σκάφη, οι τιμές που μπορούν να ναυλωθούν ανά εβδομάδα είναι για ένα μεσαίου τύπου 20-30 μέτρων από 20.000 ευρώ. Για τα σκάφη με μήκος 55-60 μέτρα από 220.000 μέχρι και 400.000 ευρώ, ανάλογα με την ηλικία. Για τα σκάφη με μήκος 60-75 μέτρα από 420.000 ευρώ έως και 650.000 ευρώ, ενώ για τα σκάφη από 80 μέτρα και πάνω το κόστος ναύλωσης μπορεί να ξεπεράσει ακόμη και το 1 εκατομμύριο την εβδομάδα. «Αυτός είναι ο VIP τουρισμός με τα μεγάλα πορτοφόλια που έρχονται στη χώρα μας και αφήνουν χρήματα στα εστιατόρια, στα κοσμηματοπωλεία, στα μαγαζιά με σουβενίρ κ.λπ. Υπάρχει και ο φθηνός τουρισμός, δηλαδή των σκαφών χωρίς πλήρωμα ή μόνο με έναν καπετάνιο, όπου το κόστος ενοικίασης μπορεί να ξεκινά από 1.800-2.000 ευρώ την εβδομάδα και να φθάσει τις 10.000 ευρώ με 15.000 ευρώ, ανάλογα με το σκάφος, αν για παράδειγμα είναι ιστιοπλοϊκό ή καταμαράν, και το μέγεθος. Υπάρχουν και καταμαράν που η ενοικίασή τους ξεκινά από 50.000 ευρώ την εβδομάδα. Στις τιμές αυτές δεν συμπεριλαμβάνονται τα πετρέλαια, οι τροφοδοσίες και ο ελλιμενισμός στις μαρίνες».
Μη επανδρωμένα
Και αν στις ναυλώσεις θαλαμηγών παρατηρείται μια πτώση, η κατάσταση στις ναυλώσεις μη επανδρωμένων σκαφών για τη φετινή χρονιά φαίνεται να είναι λίγο καλύτερη από την περυσινή. Και αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι άνθρωποι που έχουν κάποια σχέση με τη θάλασσα και το σκάφος θα προτιμήσουν να κάνουν διακοπές με αυτό παρά να κλείσουν σε ένα νησί κάποιο ξενοδοχείο.
«Σίγουρα αυτός ο ειδικός τουρισμός είναι πολύ φθηνότερος από το να κλείσει κάποιος σε ένα νησί ξενοδοχείο. Γιατί μέσα στην τιμή περιλαμβάνονται η μεταφορά και η διαμονή, ενώ το φαγητό είναι σε τιμές σούπερ μάρκετ και όχι εστιατορίου. Και, φυσικά, έχουν τη δυνατότητα να πάνε σε 5 με 6 νησιά και όχι μόνο σε ένα. Βέβαια, αυτός ο τουρισμός απευθύνεται σε κάποιους ανθρώπους που έχουν σχέση με τη θάλασσα και το σκάφος», ανέφερε ο κ. Σκουλικίδης.