Ο προϊστάμενος της Εισαγγελίας Πρωτοδικών Αθηνών Αντώνης Ελευθεριάνος διέταξε έρευνα μετά την είδηση για τα προβλήματα στατικότητας του έργου και ελλειπούς συντήρησης του.
Η έρευνα θα διενεργηθεί για τα αδικήματα της έκθεσης ανθρώπων σε κίνδυνο κατά συρροή και της παραβίασης κανόνων οικοδομικής, αδικήματα που διώκονται σε βαθμό πλημμελήματος.
Την έρευνα θα διενεργήσει ο εισαγγελέας πρωτοδικών Νικόλαος Μαργαρίτης, ο οποίος παράλληλα εκτελεί καθήκοντα και αθλητικού εισαγγελέα. Η έρευνα θα αφορά κάθε αρμόδιο από σήμερα ως και πέντε χρόνια πίσω.
ΟΑΚΑ: Σοκαριστικές καταγγελίες από τον πρώην Πρόεδρο του σταδίου
Έκπληξη και ερωτήματα προκαλούν όσα καταγγέλλει ο ολυμπιονίκης Πέτρος Γαλακτόπουλος για τον πρόχειρο τρόπο με τον οποίο εκτελούνταν διάφορες εργασίες συντήρησης στο ΟΑΚΑ.
Ο κ. Γαλακτόπουλος είχε αναλάβει πρόεδρος του ΟΑΚΑ το 2011-2012 και παρέμεινε στη θέση περίπου 4,5 χρόνια. «Όταν ανέλαβα την προεδρία του ΟΑΚΑ, ήρθαν οι τεχνικοί και μου είπαν ότι έχει λήξει η σύμβαση ελέγχου του στεγάστρου Καλατράβα», ανέφερε αρχικά.
«Έμπαιναν βίδες στα σίδερα που έπεφταν! Στην στοά Καλατράβα, η γέφυρα στηρίζεται σε μπετά, δεμένα στις άκρες με βίδες. Με τους σεισμούς και με τον αέρα κάποιες βίδες «έκοβαν». Κάποια ημέρα κρέμασε και έμεινε 60 πόντους από το έδαφος, από εκεί που περνούσε ο κόσμος!», είπε ο κ. Γαλακτόπουλος.
Όπως συμπλήρωσε, «Πήγαν οι τεχνικοί του ΟΑΚΑ, έβαλαν σίδερα και έγινε διόρθωση. Όλες οι βίδες είναι σκουριασμένες. Ξεκίνησα και έκανα κάθε 15 ημέρες έγγραφα στον τότε Υφυπουργό Αθλητισμού ότι πρέπει να γίνει συντήρηση. Η εταιρεία που το έφτιαξε, για να το συντηρήσει ζήτησε 17 εκατομμύρια. Ήταν περίοδος μνημονίων τότε και δεν υπήρχαν χρήματα να διατεθούν».
«Το ΟΑΚΑ με τα οικονομικά που είχε, προσπαθούσε να βάζει βίδες και ότι μπορούσε, γινόταν συντήρηση με το προσωπικό του ΟΑΚΑ. Κάθε μήνα έστελνα χαρτί στο υπουργείο και δεν μου απαντούσε κανένας. Σκέψου να έπεφτε κανένα καλώδιο», είπε ο κ. Γαλακτόπουλος μεταξύ άλλων για να καταλήξει: «Έπεσε σίδερο που ήταν τουλάχιτον 80 κιλά και πέφτοντας από 30 μέτρα γινόταν 1,5 τόνος…».
Κλήρωση playoffs UEFA Nations League: Η Σκωτία αντίπαλος της εθνικής Ελλάδος
ΟΑΚΑ – Στέγαστρο Καλατράβα: Το κόστος και η ιστορία μίας κατασκευής με προβλήματα «στατικότητας»
Το ΟΑΚΑ έκλεισε το κεντρικό του στάδιο και το ποδηλατοδρόμιο λόγω μελέτης που βλέπει προβλήματα στατικότητας στο στέγαστρο Καλατράβα, με αποτέλεσμα να εγείρονται ερωτήματα σχετικά με τη συντήρησή του.
Το εμβληματικό στέγαστρο Καλατράβα στο ΟΑΚΑ, ένα αρχιτεκτονικό έργο που αποτελεί μνημείο για την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων της Αθήνας τοποθετήθηκε στις 18 Ιουλίου του 2004, λίγες μέρες πριν την επίσημη έναρξη των αγώνων και ζύγιζε 8.700 τόνους.
ΟΑΚΑ – Στέγαστρο Καλατράβα: Το κόστος και η ιστορία μίας κατασκευής με προβλήματα «στατικότητας»
Ωστόσο, από την ημέρα που τοποθετήθηκε μέχρι και σήμερα, η συντήρηση του στεγάστρου Καλατράβα θεωρείται τουλάχιστον ελλιπής, με χαρακτηριστικό να είναι το παράδειγμα του 2018, όταν κατά τη διάρκεια ποδοσφαιρικού αγώνα για το Champions League, μεταξύ ΑΕΚ- Μπάγιερν Μονάχου, σημειώθηκε έντονη ταλάντωση στο άνω διάζωμα του ΟΑΚΑ, η οποία ήταν αντιληπτή και με γυμνό μάτι.
Στέγαστρο Καλατράβα – ΟΑΚΑ: Πόσο κόστισε το έργο που δεν συντηρήθηκε σχεδόν ποτέ
Χωρίς ευρωπαϊκή στέγη μένει ο Παναθηναϊκός μετά την απόφαση να κλείσουν μέχρι νεωτέρας το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (ΟΑΚΑ) και το Ποδηλατοδρόμιο λόγω προβλημάτων στατικότητας στο στέγαστρο Καλατράβα.
Σύμφωνα με την ανακοίνωση της διοίκησης του ΟΑΚΑ: «Αναστέλλεται από σήμερα κάθε αθλητική και πολιτιστική δραστηριότητα στο Ολυμπιακό Στάδιο και στο Ποδηλατοδρόμιο των Ολυμπιακών Εγκαταστάσεων στην Καλογρέζα, καθώς οι μεταλλικές κατασκευές του στεγάστρου Καλατράβα δεν ανταποκρίνονται στα κανονιστικά επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας».
Μάλιστα, με βάση την ανακοίνωση, δεν υπάρχει χρονικό πλαίσιο για το πόσο θα διαρκέσει το λουκέτο στις εγκαταστάσεις, αφού όπως τονίζεται: «Θα ακολουθήσει τάχιστα και δεύτερη μελέτη, προκειμένου να ερευνηθούν διεξοδικότερα και να επιβεβαιωθούν ή όχι τα στοιχεία της σημερινής μελέτης», και η ανακοίνωση καταλήγει ως εξής: «Συμμεριζόμαστε την αναστάτωση στην αθλητική οικογένεια, όμως είναι κατανοητό ότι πρέπει να λειτουργήσουμε με μοναδικό γνώμονα την ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων και φιλάθλων». Πλέον, η διοίκηση του Παναθηναϊκού είναι αναγκασμένη να βρει άλλο γήπεδο για τους αγώνες του Γιουρόπα Λιγκ, κάτι που δεν είναι εύκολο!
Το εμβληματικό στέγαστρο στο ΟΑΚΑ και το στέγαστρο στο ποδηλατοδρόμιο είναι έργα του διάσημου Ισπανού αρχιτέκτονα Σαντιάγκο Καλατράβα και κατασκευάστηκαν για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004.
Βρούτσης για «σφράγισμα» ΟΑΚΑ: «Προτεραιότητα η ασφάλεια των αθλητών» – Πόσο θα παραμείνει κλειστό
Με δήλωσή του, ο αναπληρωτής υπουργός Αθλητισμού Γιάννης Βρούτσης αναφέρθηκε στην απόφαση του ΟΑΚΑ να κλείσει το κεντρικό στάδιο και το ποδηλατοδρόμιο, μετά το ζήτημα που προέκυψε με το στέγαστρο Καλατράβα.
Ο υπουργός τόνισε πως αυτό που έχει προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των αθλουμένων και των φιλάθλων και την προσεχή Δευτέρα θα προβεί σε ανακοινώσεις για τις ενέργειες που θα γίνουν προκειμένου να αντιμετωπιστεί το ζήτημα.
Η ανακοίνωση του υπουργείου Αθλητισμού για το ΟΑΚΑ
«Κατόπιν της απόφασης του ΟΑΚΑ, που σε συνεννόηση με τον αναπληρωτή Υπουργό Αθλητισμού, Γιάννη Βρούτση, ανέστειλε τις αθλητικές και πολιτιστικές δραστηριότητες στο Κεντρικό Στάδιο και στο Ποδηλατοδρόμιο, ο Υπουργός ήδη συνεργάζεται στενά με όλους τους αρμόδιους φορείς, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες ενέργειες για να αντιμετωπιστούν όσο το δυνατόν ταχύτερα τα προβλήματα που ανέκυψαν από αυτή την αναγκαία απόφαση.
Πρώτιστο μέλημά μας ήταν και παραμένει η ασφάλεια αθλητών, αθλουμένων και φιλάθλων.
Ο κ. Βρούτσης, την προσεχή Δευτέρα 2 Οκτωβρίου, θα προβεί σε ανακοινώσεις για τις περαιτέρω ενέργειες αντιμετώπισης των ζητημάτων που προκύπτουν στη λειτουργία της αθλητικής κοινότητας».
«Πόλεμος» για το Στέγαστρο Καλατράβα του ΟΑΚΑ– «Τυχαίο ότι η μελέτη δημοσιοποιείται τώρα που ο ΠΑΟ φιλοξένησε 120.000 θεατές»
Αιχμηρή ανακοίνωση για την απόφαση της κυβέρνησης να κλείσει το ΟΑΚΑ εξέδωσε η ΠΑΕ Παναθηναϊκός.
ΠΑΕ Παναθηναϊκός: Η ανακοίνωση για το ΟΑΚΑ
Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση αναφέρει:
Με λύπη μας πληροφορηθήκαμε την ύπαρξη μελέτης για το στέγαστρο του ποδοσφαιρικού γηπέδου του Ολυμπιακού Σταδίου, που καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από κατασκευής του δεν ανταποκρίνεται στα επιτρεπόμενα επίπεδα στατικής επάρκειας.
Προκαλεί εντύπωση το γεγονός ότι το στέγαστρο είχε κατασκευαστεί από τον Καλατράβα, εκ των κορυφαίων αρχιτεκτόνων στο είδος αυτών των κατασκευών και από την Cimolai, την κορυφαία εταιρία στον κόσμο σε σιδηρές κατασκευές, η οποία έχει κατασκευάσει τα σκέπαστρα των περισσότερων ευρωπαϊκών ποδοσφαιρικών γηπέδων, ενώ στο έργο συμμετείχαν σπουδαιότατοι Έλληνες αρχιτέκτονες και μηχανικοί.
Υ.Γ. Θα είναι μάλλον τυχαίο γεγονός το χρονικό σημείο που δημοσιοποιείται μια μελέτη που ξεκίνησε το 2021, σε μια περίοδο που ο Παναθηναϊκός φιλοξένησε στο συγκεκριμένο γήπεδο 120.000 θεατές…
Υ.Γ.1 Ρωτήθηκε σχετικά με τη μελέτη που συντάχθηκε, ο Καλατράβα και η εταιρία Cimolai;
Υ.Γ.2 Πριν από λίγο πληροφορηθήκαμε ότι η αρχική στατική μελέτη προέβλεπε πολύ βαριά τζάμια στην οροφή του στεγάστρου και τελικά αντ’ αυτών τοποθετήθηκαν πλεξιγκλάς/lexan, γιατί δεν προλάβαιναν το χρονοδιάγραμμα των Ολυμπιακών Αγώνων. Το στέγαστρο είχε κατασκευαστεί με προδιαγραφές να αντέχει το βάρος των τζαμιών, το οποίο είναι πολλαπλάσιο των lexan. Το γνωρίζουν αυτό αυτοί που έκαναν τη μελέτη στατικού ελέγχου; Περιμένουμε απαντήσεις/διευκρινίσεις.
Ξεσπιτώνεται ο Παναθηναϊκός – Πού θα παίξει τους αγώνες με Μακάμπι και Ρεν
Σύμφωνα με τις πρώτες πληροφορίες, ο Παναθηναϊκός θα υποχρεωθεί να αγωνιστεί στα επόμενά του ματς στο Europa League αλλού καθώς το ΟΑΚΑ κλείνει. Το ρεπορτάζ κάνει λόγο για πρόβλημα σχετικά με δύο αγώνες, το Παναθηναϊκός – Ρεν στις 26 Οκτωβρίου και το Παναθηναϊκός – Μακάμπι Χάιφα στις 14 Δεκεμβρίου. Πιθανώς τα 2 ματς αυτά να χρειαστεί να γίνουν στη Λεωφόρο.
Στέγαστρο Καλατράβα – ΟΑΚΑ: Κόστισε 130 εκατ. ευρώ
Το στέγαστρο Καλατράβα αποτέλεσε σύμβολο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, αλλά και της έκτοτε εγκατάλειψης των εγκαταστάσεων. Σχολιάστηκε τόσο για την διαφορετική αισθητική που πρόσθεσε στο Ολυμπιακό Αθλητικό Κέντρο Αθηνών (ΟΑΚΑ), αλλά κυρίως, για το πόσο κόστισε η κατασκευή του.
Το στέγαστρο το σχεδίασε ο Ισπανός αρχιτέκτονας Σαντιάγο Καλατράβα και είναι ένα από τα πιο αναγνωρίσιμα έργα που σχετίζονται με τους Αγώνες. Ο ίδιος, σε συνέντευξη Τύπου το καλοκαίρι του 2004, πριν από τους Ολυμπιακούς Αγώνες και ενώ το στέγαστρο ήταν σχεδόν έτοιμο, είχε αποφύγει να αναφερθεί στο κόστους του έργου
Δημοσιεύματα αργότερα ανέβαζαν το κόστος του έργου σε 130 εκατομμύρια ευρώ. «H Ελλάδα πλήρωσε πολλά για την ανάπλαση του συγκροτήματος του Ολυμπιακού Σταδίου, αλλά το έργο αξίζει τα χρήματα που καταβλήθηκαν», είχε υποστηρίξει τότε. Τα στοιχεία που είχαν κατατεθεί στη Βουλή ανέβαζαν το κόστος όλων των έργων του Καλατράβα στο ΟΑΚΑ σε πάνω από 370 εκατ. ευρώ, με αρχικό κόστος λίγο πάνω από τα 250 εκατ.
Το 2013, σε έγγραφα που είχε διαβιβάσει στη Βουλή ο τότε υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα αθλητισμού, Γιάννης Ανδριανός, αναφερόταν ότι «οι διατεθείσες πιστώσεις του 2009 ανήλθαν τελικά στο ποσό του 1,5 εκατ. ευρώ και με αυτές πληρώθηκαν ληξιπρόθεσμες οφειλές του αναδόχου (Bung) του αρχικού πολιτικού προγράμματος παρακολούθησης της δομοστατικής συμπεριφοράς του στεγάστρου».
Στο έγγραφο επισημαίνεται πως τα προηγούμενα έτη είχε προγραμματιστεί η διενέργεια δύο διεθνών διαγωνισμών για τα έργα του Καλατράβα στο Ολυμπιακό Στάδιο. Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά την παρακολούθηση, τον έλεγχο και τη συνεχή καταγραφή της δομοστατικής συμπεριφοράς των μεταλλικών κατασκευών του ΟΑΚΑ, στις οποίες συμπεριλαμβάνεται και το στέγαστρο, προϋπολογισμού 4,5 εκατ. ευρώ. Ο δεύτερος προβλέπει τη συντήρηση (βάσει των αποτελεσμάτων και ευρημάτων του πρώτου διαγωνισμού) όλων των μεταλλικών κατασκευών του συγκροτήματος ΟΑΚΑ, προϋπολογισμού 5 εκατ. ευρώ. Συνολικά δηλαδή οι δύο διαγωνισμοί ανέρχονται σε 9,5 εκατ. Ευρώ.
Το 2014, χρειάστηκε η κατακραυγή από τα διεθνή μέσα ενημέρωσης για την κατάσταση στην οποία έχουν περιέλθει οι ολυμπιακές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα εν μέσω της κρίσης, για να ενεργοποιηθεί ο κρατικός μηχανισμός και να αναγγελθούν εργασίες συντήρησης στο στέγαστρο.
Τον Αύγουστο του 2014 εκταμιεύτηκαν 8 εκατ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Έργων της Περιφέρειας Αττικής για τη συντήρηση και επισκευή του στεγάστρου, το οποίο δεν είχε συντηρηθεί καθόλου στα 10 χρόνια που είχαν περάσει τότε από την κατασκευή του.
Πιο πρόσφατα, το 2019, η κυβέρνηση της ΝΔ ζήτησε έκθεση από το υπουργείο Υποδομών που παραδόθηκε το επόμενο έτος. Η έκθεση διαπίστωνε σειρά προβλημάτων στο στέγαστρο τα οποία έπρεπε να αντιμετωπιστούν άμεσα. Ανατέθηκε μάλιστα η εκπόνηση των σχετικών μελετών, για τις οποίες -προσώρας- είναι άγνωστο τι απέγιναν.
Πάντως, τον Απρίλιο του 2023, το ΤΑΙΠΕΔ ενημέρωνε για τον έλεγχο των μεταλλικών κατασκευών του στεγάστρου, κατόπιν διαγωνισμού.
Το αντικείμενο του διαγωνισμού αφορούσε σε υπηρεσίες επιθεώρησης και ελέγχου των μεταλλικών κατασκευών και πολυκαρβονικών φύλλων επικάλυψης των εξής κατασκευών του ΟΑΚΑ: του στεγάστρου του Κεντρικού Σταδίου, του στεγάστρου του Ποδηλατοδρομίου (οι δύο εγκαταστάσεις που έκλεισαν σήμερα), των δύο εισόδων, του Τείχους των Εθνών και της Αγοράς.
Η επιθεώρηση θα αναδείκνυε επίσης αφενός τυχόν απαιτούμενες μελέτες που θα υλοποιηθούν στο πλαίσιο της παρούσας σύμβασης και αφετέρου τις ενέργειες συντήρησης, επισκευής και αντικατάστασης που θα πρέπει να πραγματοποιηθούν, στο πλαίσιο της σχετικής σύμβασης υλοποίησης που θα ακολουθήσει.
ΟΑΚΑ: «Όργια» στο Twitter για το στέγαστρο Καλατράβα – «Ο Θεός μας γλίτωσε και δεν έχουμε πυρηνικό εργοστάσιο»
Tην απόφαση να κλείσει το Ολυμπιακό Στάδιο της Αθήνας (OAKA) αλλά και το Ποδηλατοδρόμιο έλαβε η κυβέρνηση, καθώς μελέτη του ΤΑΙΠΕΔ αποκάλυψε τεράστιο πρόβλημα στη στατικότητα των δύο στεγάστρων «Καλατράβα».
Η είδηση έχει γίνει ήδη πρώτο trend στο ελληνικό Twitter με τις λέξεις ΟΑΚΑ και Καλατραβα να έχουν χιλιάδες δημοσιεύσεις. Το στέγαστρο Καλατράβα το οποίο τοποθετήθηκε στο ΟΑΚΑ το 2004 για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας και έκτοτε δεν συντηρήθηκε.
https://twitter.com/darkdarth78/status/1707855437393985788
Ρε παιδιά ένα στάδιο του 80 σαν το ΟΑΚΑ που είχε παραμεληθεί στα μνημόνια και στην ένταξή του στο ΤΑΙΠΕΔ, τι περιμένετε να έχει την στατικότητα της Οπαπ Αρένα; Από τύχη ζούμε τελικά pic.twitter.com/9CzMsk7ehO
— Thodoris Lamp (@thodoris_lamp) September 29, 2023
το ότι δεν θρηνήσαμε θύματα την περασμένη πέμπτη είναι θαύμα. και δεν μιλάω για 50 100 500. κι αυτό δεν το καταλαβαίνει κανείς. #ΟΑΚΑ #καλατραβα
— che (@yogAnarchy1323) September 29, 2023
Λουκετο στο ΟΑΚΑ ενω πριν λιγες μερες ειχε ευρωπαικο αγωνα…αν ειχε συμβει κακο ποιος θα την πληρωνε;
— Chris was here (@chrisathenscity) September 29, 2023
Αλαφουζο δωσε σημα και ξεκιναμε 10 θωρακισμενες μερσεντες για οακα. Εδω βαψαμε τα καγκελα της λεωφορου, στην περγκολα του καλατραβα θα κολλησουμε;
— leofloros1908 (@leofloros1908) September 29, 2023
https://twitter.com/_dimitris2121/status/1707847124635832416
Η ΠΑΕ Παναθηναϊκός καλεί τους φίλους που συμμετείχαν στο βάψιμο των καγκελων της Λεωφόρου, να βρεθούν στο ΟΑΚΑ για να ξεκινήσουν άμεσα εργασίες συντήρησης του στεγάστρου Καλατραβα. Θωρακισμένες Μερσεντές θα αναχωρούν έξω απ το γήπεδο Καραϊσκάκης κάθε μία ώρα. #paofc #OlympiacosFC pic.twitter.com/uEh3IcIE9D
— Achilles (@chilleas__) September 29, 2023
– Ψάχνει γήπεδο ο Παναθηναϊκός για τα επόμενα ευρωπαϊκά ματς…
– 🤔#OlympiacosFC #Olympiacos #Ολυμπιακός #ΟΑΚΑ #Καλατράβα #Ριζούπολη pic.twitter.com/3RxOzsgJRg— Pelota (@pelota1949) September 29, 2023
😂 Και να πεις ότι ο «Χοσέ» στις «Σαββατογεννημένες» του MEGA δεν είχε προειδοποιήσει από τότε «γι’ αυτά τα… εστάδια που φτιάχναμε», όπως το ΟΑΚΑ με το στέγαστρο του Σαντιάγο Καλατράβα;#καλατράβα | #ΝΔ | #ΟΑΚΑ | #σαντιάγο_καλατράβα | #savvatogennimenes pic.twitter.com/hAZGLNFBBs
— Sotiris Charalampopoulos (@s_charal) September 29, 2023
https://twitter.com/OlympioNero/status/1707848163090894850
Τελικά η Λεωφόρος έχει άδεια για τα Ευρωπαϊκά ματς;; 🤔 Δεν ξέρανε ότι το Οακα είναι ακατάλληλο;; Πως πήρε άδεια να φιλοξενήσει 100.000+ κόσμο;; #paofc
— Konstantinos 𝕏 (@konsta_ntinos13) September 29, 2023
Επειδή βλέπω ότι εξοργίζεστε με το ΟΑΚΑ και την ανύπαρκτη συντήρηση, για τα μέσα μεταφοράς με σάπιο στόλο και γενικά οτιδήποτε σε υποδομή και υπηρεσία είναι για πέταμα η απάντηση είναι ότι κόψαμε σε τρομακτικό βαθμό τις δημόσιες δαπάνες ειδικά από το 2010. Όλα ξεκίνησαν από εδώ. pic.twitter.com/S8D5sZPgdj
— Dimitris Zografos (@dimzgrfs) September 29, 2023
Ειδήσεις σήμερα
Φεγγάρι του θερισμού: Μοναδικές εικόνες από την τελευταία υπερπανσέληνο της χρονιάς