Από ποιοτική άποψη, θεωρώ ότι τα έργα των Ελλήνων συγγραφέων δεν έχουν να ζηλέψουν και πολλά πράγματα από τα αντίστοιχα των ξένων ομότεχνών τους (κατά μέσο όρο). Αν διαβάσουμε ένα ελληνικό αστυνομικό μυθιστόρημα έχοντας καλύψει το όνομα του συγγραφέα, θα διαπιστώσουμε ότι κάλλιστα θα μπορούσε να έχει γραφτεί από κάποιον ξένο συγγραφέα. Εκείνο που πρέπει να γίνει είναι η ανάπτυξη ενός σχεδίου, με συμμετοχή του κράτους, των εκδοτών και των ίδιων των συγγραφέων, για την προώθηση της ελληνικής αστυνομικής λογοτεχνίας στο εξωτερικό.
Πρωτοπόρος στον τομέα αυτόν, ο «Ελεύθερος Τύπος», με την ισχυρή υποστήριξη της ΕΛΣΑΛ (Ελληνική Λέσχη Συγγραφέων Αστυνομικής Λογοτεχνίας) και του Φεστιβάλ Αστυνομικής Λογοτεχνίας Agatha, προσφέρει αυτό το αφιέρωμα στις ελληνικές εκδόσεις του 2024.
(Τα έργα που συμπεριλαμβάνονται είναι όσα έχουν στείλει οι εκδότες και αναφέρονται με αλφαβητική σειρά.)
ΜΕΡΟΣ Β’
- Ειρήνη Βαρδάκη «Το άλλο κορίτσι» (ΜΙΝΩΑΣ)
H Χαρά είχε τα πάντα. Η Μία δεν είχε τίποτα.
Δύο εντελώς διαφορετικές γυναίκες θα εμπιστευτούν το λάθος άτομο. Και θα βιώσουν τον ίδιο εφιάλτη.
Το μοναδικό όπλο που μπορεί να τις σώσει βρίσκεται… στα χέρια τους. Με έναν και μόνο όρο.
Να μην το στρέψουν στον εαυτό τους. Ενα σεξουαλικό έγκλημα ζητά απαντήσεις σε ένα άκρως ανατρεπτικό και ευφυέστατο παιχνίδι αντικατοπτρισμών.
ΤΙ ΔΙΑΒΑΣΑ
Σε μια τόσο σκοτεινή ιστορία διάλεξε προσεκτικά την πλευρά που θα φωτίσεις.
- Βαγγέλης Γιαννίσης «Μακ Γκάφιν» (ΔΙΟΠΤΡΑ)
Μια τετραμελής οικογένεια επιβιβάζεται στο «Αφροδίτη», πάλαι ποτέ διαμάντι του στόλου της Felekis Lines, που ετοιμάζεται για το κύκνειο άσμα του στο Αιγαίο. Ο πατέρας Ακίνδυνος, η μητέρα Νανά, η έφηβη κόρη Μικαέλα και η γιαγιά Βαρβάρα. Ολοι είναι σημαδεμένοι με έναν τεράστιο στόχο πάνω τους.
Ενας επαγγελματίας δολοφόνος, που θέλει να σώσει το αγαπημένο του ζώο, ένα τανούκι στον ζωολογικό κήπο της Σαϊτάμα.
Ενα ζευγάρι πληρωμένων δολοφόνων, που πρέπει να αποφασίσουν εάν ο γάμος τους μπορεί τελικά να σωθεί.
Μία πληγωμένη γυναίκα που ζητά εκδίκηση από το άτομο που την κατέστρεψε.
Ενας stalker αποφασισμένος να πείσει την πρώην του για μια δεύτερη ευκαιρία.
Και στο επίκεντρο όλων, ένα Μακγκάφιν.
Μακγκάφιν: ένα προσχηματικό στοιχείο πάνω στο οποίο στήνεται η πλοκή. Ορισμένες φορές μπορεί να είναι απροσδιόριστο, παραμένοντας ανοιχτό σε κάθε ερμηνεία.
- Γιώργος Δάμτσιος «Αδέσποτες σκιές» (BELL)
Ενας αδίστακτος σίριαλ κίλερ τρομοκρατεί τη Βόρεια Ελλάδα.
Ο δολοφόνος, με το ψευδώνυμο Μένιππος, σκοτώνει τα θύματά του με ακραίο τρόπο και στη συνέχεια τοποθετεί στα στόματά τους ένα κέρμα. Η Αστυνομία αδυνατεί να τον εντοπίσει. Και δεν μπορεί να συνεργαστεί με τον Ελληνοαμερικανό ιδιωτικό ερευνητή Τζορτζ Ντόρμερ.
Διότι ο Ντόρμερ είναι νεκρός.
Ο Λούκα Κοντρέτι επιστρέφει στην Ελλάδα για να μάθει αν ισχύει κάτι τέτοιο. Παράλληλα πρέπει να προστατέψει μια γυναίκα, που βρίσκεται στο στόχαστρο του Μένιππου.
Οι ανακαλύψεις του Κοντρέτι ξεπερνούν κάθε αρρωστημένη φαντασία.
Ολα τα στοιχεία οδηγούν σε μια ιστορία που ξεκίνησε πριν από δώδεκα χρόνια στην Αλεξανδρούπολη. Ενας από τους πρωταγωνιστές της ήταν ο νεκρός φίλος του.4) Μίνως Ευσταθιάδης «Στην κοιλιά του κτήνους» (ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ)
Το 2022 ο Μίνως Ευσταθιάδης παίρνει άδεια εισόδου στη φυλακή υψίστης ασφαλείας του Στράουμπινγκ στη Γερμανία για να συναντήσει έναν κρατούμενο, καταδικασμένο σε ισόβια.
Η συνέντευξη ολοκληρώνεται, αλλά κατά τη διάρκειά της αρχίζει να αποκαλύπτεται μια διαφορετική και άγνωστη υπόθεση.
Πώς μπορεί να συνδέεται η εξαφάνιση ενός κοριτσιού το 1981 στο δάσος της βαυαρικής λίμνης Αμερ με τη δολοφονία μιας γυναίκας στο πολυτελές ρετιρέ της, στο κέντρο του Μονάχου το 2006; Ο κατάδικος μεταμορφώνεται σε αφηγητή και ο συγγραφέας σε ερευνητή. Ή μήπως σε πραγματικό μάρτυρα;
- Αντώνης Ζερβός « Deadline» (ΠΝΟΗ)
Την πρώτη μέρα της καραντίνας μια κούτα φτάνει στον αστυνόμο Στάβαρη. Τέσσερις φάκελοι, που στοίχειωναν τον μέντορά του. Τέσσερις νεκροί, οι τρεις αυτόχειρες. Κανένας πραγματικός ύποπτος, κανένα στοιχείο που συνδέει τα θύματα. Αρνείται να ασχοληθεί του φτάνουν τα δικά του φαντάσματα. Με τον γέρο ετοιμοθάνατο, δεν έχει καμία επιλογή. Του χρωστάει…
Οταν όλα οδηγούνται σε αδιέξοδο, απομένει μια τελευταία πιθανότητα… Πίσω από τις αυτοκτονίες κρύβεται ένας κατά συρροή δολοφόνος και όσα θα ταυτοποιούσαν τη μεθοδολογία του. Ενας δολοφόνος που καταδικάζει τους οικείους των θυμάτων να ζήσουν στο σκοτάδι της ξαφνικής αυτοχειρίας των ανθρώπων τους.
Πολλές εικασίες, μία βεβαιότητα: το deadline πρέπει να τηρηθεί. Και ο χρόνος ξεκινά από… τώρα.
- Πάνος Iωαννίδης «Οι γυναίκες που φορούσαν τα μαύρα» «ΚΕΔΡΟΣ»
Ο Πέτρος Ριβέρης δεν διανύει την καλύτερη περίοδο της ζωής του. Οι υποθέσεις που έχει ασχοληθεί στο παρελθόν του στοίχισαν ακριβά, ενώ τον έχουν εγκαταλείψει τόσο η συμβία του Αύρα Συκουτρή, όσο και ο βοηθός του Κορμοράνος.
Η ξαφνική εμφάνιση του δικηγόρου Ανέστη Δερμεντζόγλου και του πρώην ψευδομάρτυρα και νυν εργολάβου κηδειών Επιμενίδη Κρητικού, είναι η ευκαιρία που αναζητά. Του αναθέτουν να βρει όσο το δυνατόν περισσότερα αθωωτικά στοιχεία για την κομμώτρια Πηνελόπη Πινότση, που κατηγορείται για τη βάναυση δολοφονία του εραστή της κρεοπώλη Βασίλη Παπάζογλου. Ο Πέτρος Ριβέρης αναλαμβάνει την έρευνα και μπλέκει με λαθρέμπορους, διοργανωτές παράνομων στοιχημάτων και κακοποιητές γυναικών.
- Μάρκος Κρητικός «Αναρχικός τραπεζικός» (ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ)
Ο Μάρκος, ένας μεσήλικας τραπεζικός υπάλληλος, ζει με την Ελσα σε μια παλιά μονοκατοικία στα Πατήσια. Υστερα από δέκα χρόνια γάμου, ο καιρός περνάει χωρίς ενδιαφέροντα και συγκινήσεις. Η απέχθεια για τη δουλειά, η επίγνωση της χαμένης νεότητας και οι επισκέψεις της εριστικής πεθεράς τον βυθίζουν στην εσωστρέφεια. Απρόσμενα γεγονότα τον παρασύρουν σε αλυσιδωτά ψέματα και παρορμητικές αντιδράσεις, που τον καταδικάζουν σε μια ζωή για την οποία δεν προοιωνίζεται τίποτα θετικό. Απαλλαγμένος από συζυγικές υποχρεώσεις και τραπεζικούς εφιάλτες αλλά σε πλήρη συναισθηματική σύγχυση, θα οδηγηθεί σε μια απεγνωσμένη απόφαση.
Ενα αστυνομικό μυθιστόρημα που πραγματεύεται με χιούμορ τη φυγή ενός συνηθισμένου ανθρώπου από ηθικές και κοινωνικές συμβάσεις του πρότερου βίου του.
8) Χρήστος Μαρκογιαννάκης «Ο δολοφόνος στις σελίδες» (ΜΙΝΩΑΣ)
Μια σειρά φρικτών δολοφονιών συνταράσσει την Αθήνα. Ο τρόπος, ο τόπος και η σκηνοθεσία των εγκλημάτων είναι εμπνευσμένα από τους μεγαλύτερους συγγραφείς αστυνομικής και νουάρ λογοτεχνίας: Αγκαθα Κρίστι, Εντγκαρ Αλαν Πόε, Φρεντ Βαργκάς, Πέτρο Μάρκαρη.
Η αλληλουχία των δολοφονιών δεν είναι τυχαία. Ακολουθεί τη σειρά με την οποία είναι τοποθετημένα τα βιβλία στη βιβλιοθήκη του επιφορτισμένου με τις υποθέσεις αστυνόμου Χριστόφορου Μάρκου.
Κινούμενος ανάμεσα στα μέλη μιας αναγνωστικής λέσχης, έναν νέο συνάδελφο που μοιάζει πολύ καλός για να είναι αληθινός και μια αποτυχημένη σύντομη σχέση του που ψάχνει για εκδίκηση, ο Μάρκου αναζητά τον αόρατο δολοφόνο μεταξύ της πραγματικότητας και των σελίδων αγαπημένων του βιβλίων.
9)Ελευθερία Μεταξά «Το στοιχειό του Αχέροντα» (ΜΙΝΩΑΣ)
Αχέροντας, 1943: Η δεκαεπτάχρονη έγκυος Ευρυδίκη Αγγελή, ερωμένη του Γερμανού αξιωματικού Βολφ Μάισνερ, ρίχνεται από έναν γκρεμό στα νερά του Αχέροντα, για να γλιτώσει από τους οργισμένους συγχωριανούς της που την καταδιώκουν.
Αχέροντας, σήμερα: «Είναι η Ευρυδίκη Αγγελή!» φώναξε έντρομος ο γέροντας αντικρίζοντας το κορίτσι που κειτόταν αναίσθητο μέσα στη βάρκα. «Η Ευρυδίκη, που σκοτώθηκε το 1943… Ο Αχέροντας την έφερε πίσω στους ζωντανούς!»
Με φόντο τη μυστηριακή ατμόσφαιρα του Αχέροντα, ο Μάνος και η Ελσα κυνηγούν έναν άγνωστο δολοφόνο, που παίζει ένα θανάσιμο παιχνίδι, αποφασισμένος να νικήσει. Για να τα καταφέρει, δεν θα διστάσει να κλέψει την Ευρυδίκη από τον Αδη και να την ξαναφέρει στον κόσμο των ζωντανών…
- Αλέξης Μοστριός «Χαρτί και μέταλλο» (BELL)
Εκείνη έχει αδυναμία στις συλλογές σπάνιων γραμματοσήμων.
Εκείνος ειδικεύεται στην κλοπή πολύτιμων νομισμάτων.
Οι δυο τους ταξιδεύουν στην Ελλάδα και το εξωτερικό, κυνηγώντας νέους στόχους, σε ένα κοσμοπολίτικο περιβάλλον. Αυτά που τους χωρίζουν είναι περισσότερα από όσα τους ενώνουν. Οταν τα θύματά αρχίζουν να καταλήγουν νεκρά μετά τις ληστείες, η μοίρα τους αρχίζει να συγκλίνει επικίνδυνα.
Τα εμπόδια ολοένα και αυξάνονται, όπως και τα πτώματα. Ο αστυνόμος Ωρίωνας Αστρος, του Τμήματος Ανθρωποκτονιών, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει την υπόθεση.
Τίποτα δεν είναι όπως φαίνεται. Κανείς δεν θα μείνει αλώβητος.
Οσο η σκιά του θανάτου απλώνεται απειλητική τόσο περισσότερο φαίνεται πως αυτή η υπόθεση ίσως είναι η τελευταία στην καριέρα του έμπειρου αστυνομικού…
- Μαρία Ράπτη «Το σπίτι της» (BELL)
Ιούνιος 2000, Λακωνία.
Η ιδέα φαίνεται τέλεια. Ενα ολονύχτιο, μυστικό πάρτι στο παλιό σφαγείο, μέσα στο φαράγγι της πόλης. Μια ανάπαυλα από τις ατέλειωτες πανελλαδικές εξετάσεις με ποτά και ξέφρενο χορό. Ομως το επόμενο πρωί ξημερώνει σκληρά, καθώς η δεκαπεντάχρονη Λίνα δεν βρίσκεται πουθενά. Κάθε έρευνα αποβαίνει άκαρπη.
Απρίλιος 2023.
Η Αννα, που δεν έχει καταφέρει να συμφιλιωθεί με την εξαφάνιση της αδερφής της, επιστρέφει στο πατρικό της. Ομως αυτή τη φορά όλα είναι διαφορετικά: η απόμακρη, αυταρχική μητέρα της είναι βαριά άρρωστη. Το κενό που αφήνει θα αποκαλύψει μια συνταρακτική αλήθεια.
- Βαγγέλης Μαργιωρής «Ομορφη πόλη» (ΜΙΝΩΑΣ)
Δύο φίλοι αστυνομικοί παντρεύουν τα παιδιά τους. Ματωμένος γάμος. Ενώ οι συγγενείς
γλεντάνε ακόμα, οι νιόπαντροι εντοπίζονται άγρια δολοφονημένοι στη σουίτα του
ξενοδοχείου τους. Σύντομα οι νεκροί αυξάνονται με ραγδαίους ρυθμούς. Τι είναι αυτό που
τους συνδέει, ποιος είναι ο κοινός παρονομαστής; Την άκρη του νήματος προσπαθούν να
πιάσουν ο αστυνόμος Μανιάτης με τον υπαστυνόμο Παπαδόπουλο. Πολλά τα εμπόδια,
ακόμα περισσότερες οι τρικλοποδιές. Και οι δυο αστυνομικοί τρέχουν σε έναν αγώνα
δρόμου χωρίς νικητή.
Κεντρικός άξονας γύρω από τον οποίο πλέκεται η ιστορία όπως καταλάβατε είναι η χωρίς
όρια, έλεος ή διακρίσεις εκδίκηση, αφού προφανέστατα, η περίοδος που διανύουν οι
ήρωες μόνο γαλήνια και ειρηνική δεν είναι.