Ηταν η πρώτη που σηκώθηκε από την καρέκλα, που χόρεψε, που φόρεσε παντελόνι, που έκοψε κοντά τα μαλλιά της, που σταμάτησε το σπάσιμο των πιάτων. Ακολούθησαν οι μπουάτ και αργότερα τα πολύ προσεγμένα προγράμματα, οι δραματοποιημένες παραστάσεις και τα μιούζικαλ. Η Μαρινέλλα βρισκόταν πάντα ένα βήμα, για να μην πούμε μερικά χιλιόμετρα, μπροστά.
Ολα αυτά με το δικό της μοναδικό στιλ. Οταν αντικρίσεις τα χέρια της να απλώνονται στον αέρα σαν ανοιχτές φτερούγες, να κινούνται μοναδικά στον ρυθμό που εκείνη τους δίνει και, τελικά, να τραγουδούν μαζί της, ξέρεις ότι στη σκηνή έχει βγει η μία και μοναδική Μαρινέλλα.
Από το 1971, που κυκλοφόρησε τον δίσκο «Μαρινέλλα (Ενας μύθος)», όπου ηχογράφησε σε δεύτερη εκτέλεση το ομώνυμο τραγούδι του Μάνου Χατζιδάκι, η μεγάλη κυρία του τραγουδιού εξακολουθεί να χτίζει αβίαστα τον μύθο της.
Γι’ αυτό δεν είναι τυχαίο που η μία και μοναδική συναυλία που θα δώσει αύριο στο Ηρώδειο έχει τίτλο «Για πάντα… μύθος».
Κατά πόσο αισθάνεστε μύθος;
Για να μιλήσουμε ειλικρινά, αισθάνομαι πολύ άβολα με αυτούς τους χαρακτηρισμούς και σίγουρα δεν νιώθω έτσι.
Ποιοι είναι οι δικοί σας μύθοι;
Ο δικός μου μύθος ήταν η Σοφία Βέμπο. Τη θαύμαζα και ήταν η έμπνευσή μου, γι’ αυτό και όταν μου πρότειναν να παίξω στο θέατρο τη ζωή της, το έκανα με απίστευτη χαρά και συγκίνηση.
Πόσο σας αρέσει να απομυθοποιείτε τον εαυτό σας;
Τατόι: Πώς θα είναι το μουσείο με τα θρυλικά βασιλικά αυτοκίνητα Rolls Royce, MG και Fiat
Μα συνέχεια αυτό κάνω. Μέσα στο σπίτι είμαι ο… τελευταίος τροχός της αμάξης και στις παρέες μπορώ να πω ότι γίνομαι ο διασκεδαστής των φίλων μου! Αν ρωτήσετε τους συνεργάτες μου, θα σας πουν για το πόσο χαλαρή και αυθόρμητη είμαι με όλους και συχνά τους λέω: «Βρε παιδιά, δεν μου δίνετε λίγη σημασία; Δεν με υπολογίζετε καθόλου;». Μάλλον δεν φέρονται έτσι οι… μύθοι (!), αλλά δεν με ενδιαφέρει καθόλου γιατί έτσι είμαι εγώ.
Τι θα παρουσιάσετε σ’ αυτήν τη μεγαλειώδη βραδιά στο Ηρώδειο;
Αγαπημένα τραγούδια απ’ όλη την καλλιτεχνική μου πορεία, τραγούδια που ήθελα πάντα να τα μοιραστώ, ελληνικά και ξένα. Ο Αλέξης Πρίφτης έχει ενορχηστρώσει μοναδικά όλα τα τραγούδια και ο συμφωνικός ήχος της Ορχήστρας «Φιλαρμόνια» θα τα κάνει να ακούγονται υπέροχα…
Κλείνετε 65 χρόνια συνεχούς παρουσίας στη μουσική και στο τραγούδι. Τι θα λέγατε κάνοντας έναν απολογισμό αυτής της πορείας;
Θα έλεγα ότι είμαι πολύ ευλογημένη και ευχαριστώ τον Κύριο που κατάφερα να κάνω αυτό που πραγματικά αγαπώ όλα αυτά τα χρόνια.
Ποιες πιστεύετε ότι ήταν οι πιο κορυφαίες στιγμές, συνεργασίες αυτής της πορείας;
Σίγουρα η συνάντησή μου με τον Στέλιο Καζαντζίδη ήταν καθοριστική και για τη ζωή μου και για την καλλιτεχνική μου πορεία. Κοντά του έμαθα πολλά σημαντικά πράγματα για το τραγούδι και του χρωστάω πολλά. Αργότερα, οι συναντήσεις μου με τον Θεοδωράκη, τον Χατζιδάκι, τον Κατσαρό, τον Πλέσσα, τον Ζαμπέτα, τον Πυθαγόρα, τον Λευτέρη Παπαδόπουλο και τόσους άλλους τεράστιους δημιουργούς, καθώς και οι συνεργασίες μου με σπουδαίους συναδέλφους μου, ήταν όλες ξεχωριστές.
Σίγουρα θα υπήρξαν και δυσκολίες. Τι ήταν για εσάς πιο δύσκολο σ’ αυτήν την πορεία;
Ποτέ δεν είναι εύκολα τα πράγματα, σε καμία δουλειά. Και βέβαια υπήρξαν δυσκολίες, ειδικά τα πρώτα χρόνια που ξεκίνησα, αλλά ποτέ δεν σκέφτηκα να σταματήσω το τραγούδι και να πω «έως εδώ».
Μπορούσατε σ’ αυτήν τη μακρά πορεία να ζυγίζετε την καριέρα και την οικογένεια;
Ναι, μπορούσα, γιατί ούτε για μία στιγμή δεν σκέφτηκα να βάλω σε δεύτερη μοίρα την οικογένειά μου από την καριέρα μου. Κάποιες φορές, βέβαια, δεν ήταν όλα ρόδινα, αλλά πάντα κατάφερνα να τα συνδυάζω και τα δύο, όπως κάνουν οι περισσότερες εργαζόμενες γυναίκες.
Ας μιλήσουμε για τα δύο τελευταία χρόνια και τον κορονοϊό. Φοβηθήκατε, πώς νιώσατε μπροστά στην πανδημία;
Και βέβαια φοβήθηκα γιατί όλο αυτό ήταν άγνωστο για όλους μας, ακόμα και για τους επιστήμονες. Σιγά σιγά εξοικειωθήκαμε, αλλά και πάλι δεν μπορούμε να ησυχάσουμε. Θέλει προσοχή και υπευθυνότητα απ’ όλους μας.
Σας έλειψε η σκηνή αυτά τα δύο χρόνια;
Πιο πολύ μου έλειψε η επαφή με τους δικούς μου ανθρώπους, με φίλους και συνεργάτες και λιγότερο η σκηνή η ίδια. Το μεγάλο τίμημα αυτής της πανδημίας ήταν ο χαμός τόσων χιλιάδων ανθρώπων και το αμέσως επόμενο η απομόνωση από τα αγαπημένα μας πρόσωπα.
Εχετε παίξει με μεγάλη επιτυχία πολλούς ρόλους στη ζωή σας. Πώς νιώθετε σήμερα;
Οπως σας είπα στην αρχή, νιώθω ευλογημένη και ολοκληρωμένη. Εχω μια υπέροχη οικογένεια, έχω ζήσει απίστευτες στιγμές στην καλλιτεχνική μου πορεία, έχω φίλους, που ξέρουν ότι τους αγαπώ και μ’ αγαπάνε και αυτοί, και, πάνω απ’ όλα, έχω την υγεία μου.
Κάνετε όνειρα, σχέδια;
Και βέβαια κάνω όνειρα, για τα παιδιά και τα εγγόνια μου. Εεε, και αν μου μείνει και λίγος καιρός, κάνω σχέδια και για τη δουλειά μου!
Θα σας δούμε κάπου τον χειμώνα;
Επειδή μου αρέσει να κάνω ένα βήμα τη φορά, δεν έχω αποφασίσει κάτι για τον χειμώνα. Θα σας πω και ένα αστείο που λέω στους φίλους μου και γελάμε: «Νέα είμαι, έχω μέλλον ακόμα…». Αυτόν τον καιρό, όμως, έχω δώσει όλη μου την ενέργεια στην παράστασή μου στο Ηρώδειο στις 29 Αυγούστου και ελπίζω ο κόσμος να την απολαύσει με όλη του την καρδιά…
Αλέξης Πρίφτης: «Η Μαρινέλλα είναι σχολείο ολόκληρο»
Ο Αλέξης Πρίφτης, που θα διευθύνει τη Συμφωνική Ορχήστρα «Φιλαρμόνια» στη μεγαλειώδη συναυλία που θα δώσει η Μαρινέλλα στο Ηρώδειο και έχει την ευθύνη για το μουσικό μέρος, έχει αναπτύξει σχέση εμπιστοσύνης μαζί της, καθώς συνεργάζονται τα τελευταία δώδεκα χρόνια: «Η πρώτη μας δουλειά ήταν το “Μαρινέλλα, το μιούζικαλ” στο θέατρο ΠΑΛΛΑΣ και στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε σκηνοθεσία του Σταμάτη Φασουλή το 2010 και το 2011. Στη συνέχεια δουλέψαμε μαζί στο μιούζικαλ “CHICAGO”, πάλι στο ΠΑΛΛΑΣ και πάλι σε σκηνοθεσία του κ. Φασουλή. Εχουμε κάνει δύο συναυλίες στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος το 2020 λίγο πριν από το πρώτο lockdown και πέρσι το καλοκαίρι συνεργαστήκαμε και πάλι στις συναυλίες που έκανε μαζί με τον Μάριο Φραγκούλη».
Πώς είναι να συνεργάζεστε με τη Μαρινέλλα; Πώς είναι η ίδια ως συνεργάτις και ως άνθρωπος;
Η Μαρινέλλα είναι σχολείο ολόκληρο… Οποιος συνεργάζεται μαζί της μαθαίνει από την εμπειρία της και τις ιστορίες που διηγείται. Την παρατηρώ πολλές φορές όταν μαθαίνει ένα τραγούδι. Τον τρόπο που το μελετάει, πώς το προσεγγίζει, με ποιον τρόπο θα το ερμηνεύσει. Αυτό μόνο μάθημα μπορεί να είναι για κάποιον που συνεργάζεται μαζί της. Οταν αποφασίζει να κάνει μια συναυλία, όπως αυτή που θα παρουσιάσουμε στο Ηρώδειο, έχει ακριβώς στο μυαλό της το τι θέλει να κάνει. Τι θέλει να πει εκείνη τη χρονική στιγμή στον κόσμο και με ποιον τρόπο θα το πει μέσω της επιλογής των τραγουδιών. Μοιράζεται απλόχερα τις σκέψεις και τις ιδέες της με τους συνεργάτες της και αυτός είναι ένας από τους λόγους που οι συναυλίες της έχουν τέτοια απήχηση στο κοινό. Διότι δημιουργεί μια ομάδα γύρω της, που έχει κοινό στόχο.
Τι ζητά από τους συνεργάτες της για να τους εμπιστευθεί;
Σίγουρα ζητάει τις γνώσεις τους. Την απόλυτη μουσική κατάρτιση, για να μιλήσω για τον δικό μου τομέα. Επειδή έχει μια τεράστια γνώση γύρω από το τραγούδι και τη μουσική γενικότερα, πρέπει ο συνεργάτης της μουσικός να έχει, αν όχι την ίδια, μια εξίσου μεγάλη εμπειρία γύρω από τη μουσική και το τραγούδι, αλλά και τον ίδιο ενθουσιασμό και την αγάπη για αυτό που πρόκειται να πραγματοποιηθεί. Ζητάει, επίσης, ειλικρίνεια. Δεν είναι από τους ανθρώπους που δεν δέχονται το «όχι» και όσο πιο ξεκάθαρα της μιλήσει κάποιος τόσο πιο πολύ τον εκτιμάει.
Μιλήστε μας για το πρόγραμμα της βραδιάς στο Ηρώδειο. Τι θα παρουσιάσετε;
Είναι μια κατάθεση ψυχής. Η συναυλία δεν πήρε, άλλωστε, τυχαία τον τίτλο «Μαρινέλλα – Για πάντα… μύθος». Με τραγούδια που όλοι έχουμε αγαπήσει και τραγουδήσει, όπως το «Καμιά φορά», το «Τολμώ» ή «Τα λόγια είναι περιττά», πιστεύω πως θα είναι μια αξέχαστη βραδιά για όλους όσοι την παρακολουθήσουν. Σε όλα τα τραγούδια έχουν γίνει καινούργιες διασκευές και ενορχηστρώσεις και τη Μαρινέλλα θα συνοδεύσει η Συμφωνική Ορχήστρα Αθηνών Φιλαρμόνια, μια εξαιρετική ορχήστρα που έχω τη χαρά να διευθύνω για δεύτερη φορά.