-Πώς ένας ενήλικας «εισβάλλει » στον κόσμο της παιδικής φαντασίας;
Έγραψα τα παιδικά βιβλία μου προσπαθώντας να βρω τρόπους να μιλήσω στους μαθητές μου για την Κρίση αλλά για τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στο σχολικό περιβάλλον.Η πρώτη απόπειρα ήταν ένα μικρό θεατρικό για τους μαθητές μου της Α’τάξης και αργότερα τρία χριστουγεννιάτικα παραμύθια .Τα έγραψα σε μορφή ώστε να μπορούν να δραματοποιηθούν από μαθητές στη σχολική τάξη .Τα παιδιά εκπαιδεύονται σε συμπεριφορές πολύ πιο εύκολα όταν υποδύονται ρόλους .Έτσι με όχημα το φαντασιακό στοιχείο με τις Νεράιδες ,τους Πρίγκιπες ,το Ζωηρό Ξωτικό ή με τα ψαράκια και τις Γοργόνες τα παιδιά συνειρμικά καθρεφτίζουν την πραγματικότητα της σχολικής τάξης ή της οικογενειακής ζωής ,μπαίνουν στη θέση των άλλων και αντιλαμβάνονται την σημασία που έχουν αξίες όπως η Αγάπη ,η Υγεία ,η Ειρήνη ,η Συμπόνια ,η Αλήθεια .Στο παραμύθι Μια μέρα στον Βυθό ήθελα να μιλήσω στα παιδιά για τη σημασία της συμπερίληψης ,της αποδοχής και της φιλίας.
-Πώς γεννιέται ένα βιβλίο σας και ποια είναι η πηγή έμπνευσής σας;
Είτε πρόκειται για ποίηση είτε για παιδικό βιβλίο ένα κοινωνικό ερέθισμα είναι συνήθως αυτό που λειτουργεί ως κίνητρο για να γράψω.Από την καθημερινότητα με τις χαρές της έως τις δραματικές ανατροπές που επιβάλλουν η Κρίση ,η πανδημία,η κλιματική αλλαγή σε συνδυασμό πάντα με τον αντίκτυπο στις ανθρώπινες σχέσεις ,μπορούν να αποτελέσουν αφορμή για να ξεκινήσω μια ιστορία ή ένα ποίημα.
– Είναι σημαντικό να διδάσκουμε στα παιδιά από μικρή ηλικία τον τρόπο που πρέπει να διαχειρίζονται την ύπαρξη του Αϊ -Βασίλη
Τα παιδιά είναι υποψιασμένα ,ιδιαίτερα στις μεγαλύτερες τάξεις του δημοτικού σχολείου .Γνωρίζουν ακριβώς τι αντιπροσωπεύει ο Αϊ -Βασίλης και με διαβεβαιώνει γι’αυτό ,κάθε φορά ,η συζήτηση που κάνω μαζί τους την πρώτη μέρα που επιστρέφουμε στο σχολείο μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων .
-Ποιο είναι το μυστικό για να αγαπήσει ένα παιδί τα βιβλία και τη «μυρωδιά του χαρτιού» και να το απομακρύνει από την ψυχρή τεχνολογία;
Είναι σημαντικές οι δράσεις φιλαναγνωσίας στα σχολεία ,όταν γίνονται με ουσιαστικό τρόπο, όχι ευκαιριακά και επιφανειακά .
Προσπαθώ κάθε σχολική χρονιά να διαβάζω στα παιδιά αρκετά βιβλία, να προσκαλούμε στο σχολείο συγγραφείς και να μιλάμε επί της ουσίας για τη λογοτεχνία .
Σε ό,τι αφορά το σπίτι τα παιδιά καλό είναι να επιλέγουν μόνα τους τα βιβλία που θα διαβάσουν και όχι απαραίτητα και μόνο αυτά που τους προτείνει κάποιος μεγαλύτερος ή κάποιος φίλος .Εννοείται φυσικά πως η παραίνεση «άνοιξε ένα λογοτεχνικό βιβλίο » από γονείς που δεν έχουν δώσει ποτέ ανάλογο παράδειγμα δύσκολα πείθει τα παιδιά .
Τη δική μου αγάπη για τη λογοτεχνία εμφύσησαν ο πατέρας μου και οι φιλόλογοί μου .Το δίπολο σπίτι -σχολείο παίζει σημαντικό ρόλο στο αν θα αγαπήσει το παιδί τη λογοτεχνία .
-Πέρα από τον παιγνιώδη τρόπο, ποιες είναι οι βασικές αρχές για να γράψει κανείς ένα «καλό» παραμύθι;
Βασικότερη αρχή κάθε καλού βιβλίου είναι να βάζει το παιδί -αναγνώστη να σκεφτεί ,να μπει στη διαδικασία να συζητήσει ,να διατυπώσει ερωτήσεις και να του περάσει φυσικά και αβίαστα κάποια μηνύματα .
Η εικονογράφηση θεωρείτε πως είναι το Α και το Ω για την ανάδειξη ενός παιδικού αναγνώσματος;
Το Α και το Ω για ένα καλό παιδικό βιβλίο είναι να «συνομιλεί» ένα καλό κείμενο με μια καλή εικονογράφηση .
-Αρκετοί από εμάς συνηθίζουμε να δωρίζουμε στα παιδιά βιβλία. Ποια νομίζετε ότι είναι τα κριτήρια για να επιλέξουμε ένα καλό παιδικό βιβλίο;
Ιδανικά ,όταν πρόκειται για δικό μας παιδί, καλό είναι να έχουμε το παιδί μαζί μας και να επιλέξει μόνο του το βιβλίο του .Έτσι έχουμε περισσότερες πιθανότητες να το διαβάσει .Διαφορετικά ας ρίξουμε οι ίδιοι μια ματιά στο βιβλίο πριν το κάνουμε δώρο ώστε το κείμενο ,η εικόνα ,η έκδοση να μάς ικανοποιούν ,σε λαμβάνοντας παντα υπόψη το ηλικιακό πεδίο του παιδιού για το οποίο το προορίζουμε.
Ως εκπαιδευτικός που είστε, πώς πιστεύετε ότι πρέπει να είναι τα βιβλία που απευθύνονται σε μικρούς αναγνώστες εκπαιδευτικά λογοτεχνικά ή λογοτεχνήματα με εκπαιδευτικούς στόχους;
Να είναι έξυπνα δομημένα, να σέβονται και να καλλιεργούν γλωσσικά το παιδί, χωρίς να το κουράζουν και να διευκολύνουν τους εκπαιδευτικούς να τα χρησιμοποιήσουν στη σχολική τάξη .
Σε ό,τι με αφορά έγραψα τα παραμύθια με σκοπό να αποτελέσουν αφορμή για συζήτηση, να μπορούν να δραματοποιηθούν εύκολα και χωρίς μεγάλο προϋπολογισμό .Ήδη έχουν παρουσιαστεί από μαθητές σε σχολικές γιορτές ,δίνοντας χαρά σε μαθητές ,εκπαιδευτικούς και γονείς ,γεγονός που δίνει και σε μένα μεγάλη ικανοποίηση .
-Έχετε γράψει ποίηση , παιδικά βιβλία, το εγχειρίδιο για τις Σχέσεις γονέων -εκπαιδευτικών στο δημοτικό σχολείο ενώ ταυτόχρονα αρθρογραφείτε για θέματα λογοτεχνίας και εκπαίδευσης.Τι σας έχει κερδίσει περισσότερο και με τι θα συνεχίσετε ;
Από παιδί αγαπώ τον ποιητικό λόγο, γι’αυτό και στα παραμύθια μου υπάρχουν αρκετά ποιήματα .
Τον περασμένο Οκτώβριο εκδόθηκε το δεύτερο ποιητικό βιβλίο μου με τίτλο Περίκλειστοι,το οποίο κάνει τα πρώτα του βήματα.
Φέτος συμπληρώνω δέκα χρόνια στην αρθρογραφία και χαίρομαι ιδιαίτερα την ιδιότητα αυτή.. Υπάρχουν σκέψεις για νέα βιβλία, ωστόσο χρειάζονται χρόνο μέχρι να πάρουν τον δρόμο της έκδοσης .