Εκεί, σ’ ένα εγκαταλελειμμένο χωριό του Εβρου, κοντά στα σύνορα με την Τουρκία, βρίσκεται μπροστά σε πρωτόγνωρες για εκείνον καταστάσεις και οι αποφάσεις του δεν θα είναι οι αναμενόμενες.
Πρόκειται για μια σύντομη περίληψη της ταινίας «Daniel 16» του Δημήτρη Κουτσιαμπασάκου που μόλις έκανε πρεμιέρα στις κινηματογραφικές αίθουσες. Αυτή ήταν η αφορμή για να μιλήσουμε με τον σκηνοθέτη για το πώς συνεργάστηκε με τα παιδιά που πρωταγωνιστούν στην ταινία, αλλά και τον ρόλο που καλείται να παίξει η Πολιτεία στη στήριξη του ελληνικού σινεμά.
Πώς προέκυψε η ιδέα για την ταινία;
Oλα ξεκίνησαν πριν από μερικά χρόνια από ένα άρθρο στην «Ελευθεροτυπία». Μιλούσε για την παράνομη λειτουργία στην Ελλάδα αναμορφωτικών κέντρων για Γερμανούς εφήβους με παραβατική συμπεριφορά. Μας προξένησε μεγάλη εντύπωση το γεγονός και ήρθαμε σε επαφή με ένα από αυτά, που λειτουργούσε και λειτουργεί σε ένα εγκαταλειμμένο χωριό στον Eβρο. Το επισκεφθήκαμε δύο φορές, μιλήσαμε με τα παιδιά και τους υπεύθυνους και κάπως έτσι προέκυψε η ταινία.
Είδατε πολλά παιδιά για τον ρόλο του Ντάνιελ; Τι σας έκανε, τελικά, να επιλέξετε το συγκεκριμένο παιδί;
Ναι, είδαμε αρκετά παιδιά γι’ αυτόν τον ρόλο. Οφείλω να ομολογήσω πως φανταζόμουν λίγο διαφορετικό τον Ντάνιελ. Oταν είδα όμως τον Νικόλα, κατάλαβα αμέσως ότι είναι μια σοβαρή υποψηφιότητα για τον ρόλο. Oταν, μάλιστα, του έδωσα ένα θέμα για αυτοσχεδιασμό όπου έπρεπε να εκδηλώσει τον θυμό του, τότε κατάλαβα ότι είχα μπροστά μου τον Ντάνιελ.
Εκτός από τον Νικόλα Κίσκερ, στην ταινία παίζουν ακόμη δύο παιδιά. Πώς ήταν η συνεργασία μαζί τους;
Εξαιρετική, πραγματικά. Ο Αλέξανδρος Λιακόπουλος-Μπούχολτς ήταν συμμαθητής του Νικόλα στη Γερμανική Σχολή Αθηνών. Μέχρι να βρούμε τον Φιλοπατίρ, που υποδύεται τον Νιντάλ, δυσκολευτήκαμε πολύ. Oταν όμως τον βρήκαμε, ενθουσιαστήκαμε. Θυμάμαι όταν τον είδα για πρώτη φορά, μου θύμισε πορτρέτο Φαγιούμ! Πριν από την έναρξη των γυρισμάτων κάναμε για αρκετό διάστημα πρόβες. Θα θυμάμαι πάντα με πόση γρηγοράδα εμπέδωναν τη διαδικασία και πόσο έξυπνα και εξοικειωμένα με τους κινηματογραφικούς κώδικες είναι τα σημερινά παιδιά.
Ποιοι σας έχουν κάνει τα πιο εύστοχα σχόλια έως τώρα για την ταινία; Ενήλικες ή παιδιά;
Μάλλον τα παιδιά, με την έννοια ότι έχουν άλλη βαρύτητα. Θα θυμάμαι τι μου είπε ένας έφηβος στο φεστιβάλ του Giffoni στην Ιταλία: «Ωραίος τύπος ο Ντάνιελ, τον έσωσε τον μικρό…».
Πιστεύετε ότι στην εποχή μας έχουν χαθεί πλέον η αλληλεγγύη και το νοιάξιμο για τον διπλανό μας; Πώς φτάσαμε έως εδώ;
Νομίζω ότι, δυστυχώς, ναι, η αλληλεγγύη και το νoιάξιμο δεν είναι πολύ… δημοφιλή σήμερα. Οι λόγοι είναι πολλοί. Πιστεύω πως ο σημαντικότερος είναι το ότι οξύνθηκαν τα οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, με αποτέλεσμα οι άνθρωποι να αισθάνονται πολύ θυμό και απογοήτευση.
Θεωρείτε ότι γίνονται τα σωστά βήματα στην προσέλκυση ξένων παραγωγών στη χώρα μας;
Νομίζω ότι ναι. Το ΕΚΟΜΕ κάνει πολύ καλή δουλειά και έχουμε ένα πρωτοφανές κύμα ξένων παραγωγών που γυρίζονται στην Ελλάδα. Αυτό έχει δώσει δουλειά στον κλάδο μας, που ήταν το πρώτο θύμα της πανδημίας. Τα οφέλη, βέβαια, είναι πολλά και σε άλλους τομείς, όπως λόγου χάρη ο τουρισμός.
Τι λείπει από το ελληνικό σινεμά για να γίνει πιο ελκυστικό στο ελληνικό κοινό;
Περισσότερη προσοχή από την Πολιτεία, αυτό νομίζω πως λείπει και όχι η θεματολογία του. Οι ελληνικές ταινίες γίνονται με πενιχρά μέσα σε σχέση με τις αντίστοιχες ευρωπαϊκές. Πιστεύω πως το πρόβλημα είναι, κυρίως, οικονομικό. Ο κινηματογραφικός κλάδος είναι παραμελημένος από την Πολιτεία και αυτό έχει αντίκτυπο στις ταινίες και την απήχησή τους στο κοινό. Δυστυχώς, την Πολιτεία την ενδιαφέρει, κυρίως, η τηλεόραση για ευνόητους λόγους. Αυτή είναι που παίζει τον μεγαλύτερο ρόλο στην ανάπτυξη του ελληνικού σινεμά. Για παράδειγμα, τι να πούμε όταν δεν φροντίζει να τηρηθεί ο νόμος που η ίδια θέσπισε για την ανάπτυξη της ελληνικής κινηματογραφίας; Μιλάω για το 1,5%. Oταν, μάλιστα, τα ιδιωτικά κανάλια λαμβάνουν τεράστια ποσά ενίσχυσης από το κράτος μέσω του ΕΚΟΜΕ;
Info
«DANIEL 16»
ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ: Δημήτρης Κουτσιαμπασάκος
ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ: Νικόλας Κίσκερ, Αλέξανδρος Λιακόπουλος-Μπούχολτς, Φιλοπατίρ Αντέλ Μογράς, Βασίλης Κουκαλάνι
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr