Για την επίτευξή του γίνεται σύμπραξη με τα υπουργεία Ανάπτυξης και Υγείας και, όπως προαναγγέλλει στη συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο αρμόδιος υφυπουργός για θέματα ψηφιακής στρατηγικής, Γρηγόρης Ζαριφόπουλος, θα… σπάσει η καραντίνα για τη μαζική στρατολόγηση «ειδικών» από την Ελλάδα και από το εξωτερικό για «να αναπτύξουν γρήγορα τεχνολογικές λύσεις που να μπορούν να δώσουν άμεσα αποτελέσματα ενάντια στις επιπτώσεις της πανδημίας».
Παράλληλα, ο υφυπουργός ξεχωρίζει δυο «μεταλλάξεις» του κορονοϊού που επηρεάζουν θετικά την καθημερινότητά μας, την ψηφιακή μεταμόρφωση του κράτους και την εξοικείωση των πολιτών με τις τεχνολογικές δυνατότητες που παρέχονται πλέον στην εξυπηρέτησή του, ειδικά αυτή τη δύσκολη περίοδο που διανύουμε. Οπως αναφέρει στον «Ε.Τ.» της Κυριακής, ένα από τα στοιχήματα του προσεχούς διαστήματος είναι οι υπηρεσίες τηλεϊατρικής, το οnline φροντιστήριο για τους ψηφιακά «αναλφάβητους» και οι τηλε-συνεδριάσεις στη Δικαιοσύνη. Ο ίδιος προαναγγέλλει την ψηφιοποίηση της εγγραφής των παιδιών στα νηπιαγωγεία και τη δυνατότητα ηλεκτρονικού βιογραφικού εκπαίδευσης των πολιτών με ψηφιακά πτυχία σπουδών.
Κύριε υπουργέ, αυτή η κρίση μάς βρήκε διπλά αδύναμους – τόσο υγειονομικά όσο και σε επίπεδο ψηφιακής κουλτούρας. Μέσα σε λίγες ώρες επιβαλλόταν οι πολίτες να αποκτήσουμε νέες συνήθειες και εσείς, από την πλευρά σας, ως υπουργείο να εφαρμόσετε εμπροσθοβαρώς κάποιες από τις πολιτικές σας. Το τέλος αυτής της πανδημίας θα αφήσει πίσω της θετικά στοιχεία;
Σε αυτή τη δύσκολη συγκυρία, μεγάλη μερίδα των πολιτών εργάζεται από το σπίτι μέσω Διαδικτύου, μαθητές διδάσκονται εξ αποστάσεως, ενώ για πρώτη φορά στην Ιστορία της Ελληνικής Δημοκρατίας τα Υπουργικά Συμβούλια γίνονται μέσω τηλεδιασκέψεων. Η τεχνολογία μπήκε για τα καλά στη ζωή μας.
Στο υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης από την πρώτη στιγμή δρομολογήσαμε την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη λειτουργία του κράτους καθώς και την ψηφιοποίηση των υπηρεσιών προκειμένου η καθημερινότητα των πολιτών να γίνει καλύτερη. Είναι αλήθεια πως η πανδημία του κορονοϊού μάς ανάγκασε να επισπεύσουμε τον προγραμματισμό μας.
Το gov.gr, που είναι πλέον μέρος της ζωής μας και ήδη από τα πρώτα 24ωρα εξέδωσε πάνω από 20.000 υπεύθυνες δηλώσεις και εξουσιοδοτήσεις, ήταν προγραμματισμένο να βγει στον «αέρα» τον Ιούνιο. Παρομοίως και η άυλη συνταγογράφηση. Η τηλεϊατρική επίσης, όπως και η τηλεκπαίδευση σε ψηφιακές δεξιότητες, οι τηλε-συνεδριάσεις στη Δικαιοσύνη καθώς και πολλά ακόμη χρήσιμα ψηφιακά εργαλεία σχεδιάζονταν εδώ και καιρό και πλέον δρομολογούνται στο άμεσο μέλλον.
Η τεχνολογία είναι σύμμαχός μας, κάνει τη ζωή μας πιο εύκολη και πιο ευχάριστη και τη λειτουργία του κράτους πιο αποδοτική. Μέσα σε αυτή την πρωτόγνωρη περιπέτεια που βιώνουμε, αποκτάμε μία εξοικείωση με την τεχνολογία την οποία δεν είχαμε ως λαός. Και αυτό αποτελεί πολύτιμη παρακαταθήκη για το μέλλον. Η ψηφιοποίηση του κράτους προχωρά και αυτό δεν μπορεί να αλλάξει, δεν θα ξαναγυρίσουμε στο χαρτί. Μόνο μπροστά θα κοιτάμε πλέον.
Μετά το gov.gr και όλες τις συνδεδεμένες με αυτό πλατφόρμες που έχουν μπει ξαφνικά στη ζωή μας, να αναμένουμε και νέα ψηφιακά όπλα στη μάχη κατά του κορονοϊού;
Το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης, με την υποστήριξη των υπουργείων Υγείας και Ανάπτυξης & Επενδύσεων, δρομολογεί τη «Δράση Ψηφιακής Καινοτομίας ενάντια στον κορονοϊό». Σκοπός της δράσης είναι να κινητοποιήσει τα δημιουργικά μυαλά της χώρας μας ώστε να αναπτύξουν γρήγορα τεχνολογικές λύσεις που να μπορούν να δώσουν άμεσα αποτελέσματα ενάντια στις επιπτώσεις της πανδημίας. Η δράση θα αξιοποιεί, επίσης, τη διεθνή εμπειρία και θα διασυνδέει τις ελληνικές πρωτοβουλίες με τις παγκόσμιες, κινητοποιώντας τους αναγκαίους υποστηρικτές από τον ιδιωτικό και τον δημόσιο τομέα.
Την ίδια ώρα, η άυλη συνταγογράφηση έχει ήδη τεθεί σε λειτουργία μέσω του gov.gr. Χωρίς φυσική μετάβαση στον γιατρό, οι πολίτες μπορούν πλέον να λαμβάνουν τη συνταγή με μήνυμα στο κινητό τους και με αυτό να παίρνουν τα φάρμακά τους από το φαρμακείο. Είναι μια πολύ σημαντική υπηρεσία, ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία, κυρίως για τους χρονίως πάσχοντες συμπολίτες μας.
Παράλληλα, προωθούμε άμεσα και λύσεις τηλεϊατρικής. Μιλώντας με ένα παράδειγμα βγαλμένο από την καθημερινότητα της πανδημίας, σκεφτείτε ένας συμπολίτης μας, αυτές τις ώρες της παραμονής στο σπίτι, να είχε τη δυνατότητα να αξιοποιήσει με ψηφιακά μέσα υπηρεσίες ιατρικής συμβουλευτικής. Με αυτόν τον τρόπο, μπορούμε να φέρουμε τον ασθενή και τον γιατρό «κοντά», χωρίς αυτό να απαιτεί φυσική μετακίνηση.
Πώς αποτυπώνεται σε νούμερα η ανταπόκριση των πολιτών στα εργαλεία που μέσα σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα παρείχε το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης; Προσαρμόστηκαν εύκολα στη νέα καθημερινότητα;
Οι πολίτες αξιοποιούν πλήρως τα εργαλεία που τους παρέχουν η Πολιτεία και το υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία, καθημερινά αποστέλλονται περίπου δύο εκατ. μηνύματα στο 13033, ενώ, μέχρι στιγμής, περισσότεροι από 110.000 πολίτες έχουν ενεργοποιήσει την άυλη συνταγογράφηση και μπορούν να λαμβάνουν τις συνταγές τους στο κινητό.
Παράλληλα, δεκάδες χιλιάδες δημόσιοι υπάλληλοι εργάζονται καθημερινά από το σπίτι τους χάρη στο σύστημα τηλεδιασκέψεων e-presence που το υπουργείο μας διέθεσε σε όλη τη δημόσια διοίκηση.
Τέλος, πάνω από 55.000 εξουσιοδοτήσεις και υπεύθυνες δηλώσεις έχουν συμπληρωθεί και κατατεθεί ηλεκτρονικά.
Αυτή η ανταπόκριση φανερώνει τη μεγάλη ανάγκη των πολιτών που προϋπήρχε: να συναλλάσσονται με το κράτος ψηφιακά, άμεσα, αποτελεσματικά και με διαφάνεια. Η επόμενη μέρα θα έχει αλλάξει τη σχέση του πολίτη με το Δημόσιο.
Με ποιο τρόπο θα καταστήσετε τα ψηφιακά εργαλεία εύχρηστα ακόμα και σε πολίτες που δεν έχουν τις ανάλογες δεξιότητες;
Κατανοούμε πως υπάρχουν συμπολίτες μας που δεν έχουν τις γνώσεις και την εξοικείωση για να χρησιμοποιήσουν όλα αυτά τα εργαλεία. Ετσι, επειδή σκοπός μας δεν είναι να εξυπηρετήσουμε τους λίγους αλλά να κάνουμε τη ζωή όλων καλύτερη, σύντομα το gov.gr θα εμπλουτιστεί με εκπαιδευτικό υλικό που θα μαθαίνει στους πολίτες, βήμα προς βήμα, πώς να περιηγηθούν στις διαθέσιμες υπηρεσίες αλλά και πώς να ολοκληρώνουν τις συναλλαγές τους με το Δημόσιο.
Σύντομα, επίσης, θα διαθέσουμε μέσα από το gov.gr μία πλατφόρμα ευρύτερης εκπαίδευσης των πολιτών σε βασικές αλλά και προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
Θεωρείτε ότι ο νέος τρόπος λειτουργίας στο Δημόσιο με τη χρήση σε καθημερινή βάση -έστω και λόγω του κορονοϊού- των ψηφιακών εργαλείων, που προαναφέραμε, βάζει αναπόφευκτα στο τραπέζι, ακόμα και μακροπρόθεσμα, ζήτημα μείωσης του μισθολογικού κόστους;
Δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα. Η ψηφιοποίηση του Δημοσίου θα επιτρέψει στους δημοσίους υπαλλήλους να προσφέρουν με τις γνώσεις τους και τις εμπειρίες τους σε πιο παραγωγικές διαδικασίες αντί να προσπαθούν να ξεπεράσουν τα επαναλαμβανόμενα γραφειοκρατικά εμπόδια που αντιμετωπίζουν καθημερινά.
Είναι πολύ σημαντική η εκπαίδευση των δημοσίων υπαλλήλων σε ψηφιακές δεξιότητες και στα νέα ψηφιακά εργαλεία και δρομολογούμε σχετικές δράσεις. Σκοπός μας είναι να κάνουμε τη δουλειά τους πιο αποδοτική και πιο δημιουργική προκειμένου να ωφεληθούμε όλοι, κάνοντας την καθημερινότητά μας ευκολότερη.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός, απ’ όσο βλέπουμε, πιάνει κάθε πτυχή της ζωής μας, με σκοπό να την αλλάξει προς το καλύτερο. Πώς οι πολίτες μπορούν να μάθουν για τις καινοτομίες που εισάγετε σταδιακά;
Ολα όσα έχουμε συζητήσει μέχρι στιγμής παρουσιάζονται στη «Βίβλο Ψηφιακού Μετασχηματισμού», η οποία αποτελεί τον οδηγό της Πολιτείας για τη μετάβαση στην ψηφιακή εποχή. Εκεί έχουμε μελετήσει και «προτεραιοποιήσει» έργα και υπηρεσίες σαν αυτές που έχουμε ήδη διαθέσει ηλεκτρονικά στους πολίτες, καθώς και άλλες παρεμβάσεις οι οποίες θα ανακοινώνονται εν καιρώ. Η «Βίβλος Ψηφιακού Μετασχηματισμού» είχε δρομολογηθεί να παρουσιαστεί μέσα στην άνοιξη, ωστόσο οι εξελίξεις με την πανδημία άλλαξαν τον προγραμματισμό μας. Στο κείμενο αυτό της ψηφιακής στρατηγικής της χώρας θα είναι εμφανής ο θετικός αντίκτυπος που θα έχουν οι ψηφιακές καινοτομίες σε κάθε κλάδο της οικονομίας, από την Υγεία και τον τουρισμό, μέχρι τη ναυτιλία, τον πολιτισμό και, φυσικά, την Παιδεία.
Οι δηλώσεις γέννησης απευθείας από τα μαιευτήρια είναι μια ψηφιακή νίκη κατά της παραδοσιακής γραφειοκρατίας. Βρίσκονται στο εγγύς μέλλον και άλλες απλοποιήσεις διαδικασιών για σημαντικές στιγμές στη ζωή των οικογενειών;
Με την ψηφιοποίηση της δήλωσης γέννησης χιλιάδες συμπολίτες μας εξυπηρετούνται πλέον αποκλειστικά στο μαιευτήριο, δεν χρειάζεται να μεταβούν στο Ληξιαρχείο, στο ΚΕΠ ή στον ασφαλιστικό φορέα τους, ενώ λαμβάνουν αυτόματα και το σχετικό επίδομα.
Αυτή τη δυναμική θα τη συνεχίσουμε, απλοποιώντας και ψηφιοποιώντας και άλλα σημαντικά γεγονότα της ζωής των πολιτών, όπως την εγγραφή του παιδιού τους στο νηπιαγωγείο. Με ξεχωριστή ομάδα έργου, δρομολογούμε τον ηλεκτρονικό φάκελο Υγείας που θα συγκεντρώνει ψηφιακά το ιατρικό ιστορικό, τη συνταγογράφηση και τα αποτελέσματα των διαγνωστικών εξετάσεων του κάθε πολίτη. Τέλος, απλοποιούμε τις συναλλαγές των πολιτών με τις τράπεζες και σύντομα θα έχουμε σχετικές ανακοινώσεις.
Στην Ανώτατη Εκπαίδευση σχεδιάζετε να κάνετε κάποια ψηφιακή τομή για τη διευκόλυνση των φοιτητών;
Οι ψηφιακές δεξιότητες είναι πλέον απαραίτητες σε όλους, ανεξαρτήτως επαγγέλματος και κλάδου εξειδίκευσης. Για τον λόγο αυτό, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας, επεξεργαζόμαστε τρόπους για να εισαγάγουμε μαθήματα Πληροφορικής σε όλα τα προγράμματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Ταυτόχρονα, δρομολογούμε το ηλεκτρονικό βιογραφικό εκπαίδευσης του πολίτη με ψηφιακά πτυχία σπουδών, προκειμένου -και χωρίς να τίθεται κανένα ζήτημα εγκυρότητας του τίτλου- ο πολίτης να διαθέτει τα εκπαιδευτικά του πιστοποιητικά ηλεκτρονικά, όπου αυτό χρειάζεται.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής