Διέλυσε με στοιχεία και έγγραφα τους μύθους του ΣΥΡΙΖΑ και ξεκαθάρισε πως ο υιός Ντογιάκου ήταν συνεργάτης του, αλλά μόλις ανέλαβε την υπόθεση διερεύνησης των αιτίων του δυστυχήματος ως εισαγγελέας του Αρείου Πάγου ο πατέρας του Ισίδωρος Ντογιάκος, απομακρύνθηκε από τη θέση του.
Ο κ. Καραμανλής απαρίθμησε τις δικλίδες ασφαλείας που δυστυχώς παρακάμφθηκαν και οι οποίες ήταν:
– Το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης που υπήρχε και έπρεπε να χρησιμοποιηθεί. ΔΕΝ χρησιμοποιήθηκε.
– Ο δεύτερος και ο τρίτος σταθμάρχης που έπρεπε να είναι στις θέσεις τους δεν ήταν.
– Ο γενικός κανονισμός κινήσεως του ΟΣΕ που αγνοήθηκε.
– Τα πρωτόκολλα για το πώς ακριβώς έπρεπε να γίνουν οι αναγγελίες για το δρομολόγιο που δεν ακολουθήθηκαν.
– Οτι επί 12 λεπτά περίπου υπήρχε η δυνατότητα να δει κανείς στον πίνακα πως το τρένο βρισκόταν σε λανθασμένη πορεία. Δυστυχώς, όμως, αυτοί που έπρεπε δεν το είδαν!
Ο τέως υπουργός επεσήμανε πως «όλο αυτό το διάστημα έχουν μιλήσει πολλοί. Λίγοι μίλησαν με νηφαλιότητα, αίσθημα ευθύνης και πυξίδα την αλήθεια».
Πολιτική σκοπιμότητα
«Οι περισσότεροι δυστυχώς ενέδωσαν στην πολιτική σκοπιμότητα και τη δημαγωγία. Λίγες ώρες μετά την τραγωδία παραιτήθηκα από τη θέση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών. Παραιτήθηκα γιατί στον τομέα της πολιτικής μου εποπτείας συνέβη μια ανείπωτη τραγωδία. Γιατί έχω μάθει να είμαι πιστός στο καθήκον, να αναλαμβάνω την ευθύνη που μου αναλογεί και να σέβομαι τον ανθρώπινο πόνο. Ούτε είχα ούτε έχω οποιαδήποτε εξάρτηση από κυβερνητικά αξιώματα. Παραιτήθηκα ενάντια στην πεπατημένη της πολιτικής πρακτικής σε τέτοιες περιστάσεις: να θέσω σε διαθεσιμότητα ή να ζητήσω τις παραιτήσεις των υφισταμένων μου. Δεν το έπραξα. Ανέλαβα εγώ την πολιτική ευθύνη. Και αυτό το έκανα από εκεί, από τον τόπο της τραγωδίας».
Για τους μύθους του ΣΥΡΙΖΑ ανέφερε ότι: «Η πραγματικότητα είναι ότι έως το 2019 δεν παραλήφθηκε το 68% του έργου ή το 70% που λέει σήμερα το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αλλά περίπου το 18%. Από το 2017 ως το 2019 δεν έγινε απολύτως τίποτα. Το έργο είχε βαλτώσει, δεν το αμφισβητεί κανείς. Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, έως τα τέλη του 2016 που σταμάτησε το έργο παραδόθηκαν 17 από τους 52 σταθμούς, αλλά και σε αυτό υπήρχαν δυστυχώς σοβαρές αστοχίες. Αποτέλεσμα ήταν ότι έπρεπε να ανακατασκευαστεί.
Στο σταθμό της Λάρισας, από τον Νοέμβριο του 2022, όπως προκύπτει από το σχετικό πρωτόκολλο, το σύστημα της τοπικής λειτουργίας του εγκαταστάθηκε και χρησιμοποιήθηκε έως και τις 22:12 τη νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου, δηλαδή έως μία ώρα πριν την τραγωδία. Ο σταθμάρχης μπορούσε επί 12 λεπτά να δει ότι το τρένο βρισκόταν σε λάθος πορεία».
Χαρακτήρισε παραπειστικό τον ισχυρισμό ότι «εάν είχε έστω ολοκληρωθεί το ETCS, θα είχε αποτραπεί το δυστύχημα», καθώς και το συγκεκριμένο ηλεκτρονικό σύστημα ασφαλείας θα προέβλεπε την εναλλακτική της χειροκίνητης λειτουργίας και ο σταθμάρχης θα μπορούσε να το παρακάμψει και να προχωρήσει στη χάραξη της διαδρομής χειροκίνητα, όπως και τώρα έπραξε.
Για το σύστημα της ραδιοκάλυψης GSMR, ο τέως υπουργός ανέφερε ότι παραλείφθηκε να αναφερθεί πως δεν είχε προχωρήσει στην αξιολόγηση και πιστοποίησή του. Το GSMR, που υποτίθεται ότι δεν χρησιμοποιείται, είναι αυτό μέσω του οποίου έγιναν οι διάλογοι μεταξύ διαφόρων σταθμών που ακούσαμε επανειλημμένως τις τελευταίες ημέρες στα δελτία ειδήσεων.
ΝΤΟΚΟΥΜΕΝΤΑ ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗ
Λειτουργούσε η αυτόματη χάραξη διαδρομής
Για πολιτικά παιχνίδια κατήγγειλε τον Αλέξη Τσίπρα ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης, αποκαλύπτοντας ότι «πήγε χθες στο σταθμό της Λάρισας και, αντί να επισκεφτεί το σταθμό της τοπικής τηλεδιοίκησης, μετέβη στην οικοδομή που θα ολοκληρωθεί τον Σεπτέμβριο του 2023 και θα στεγάσει το σύστημα της υπερτοπικής τηλεδιοίκησης»!
Εδωσε στη δημοσιότητα την ανάλυση του ηλεκτρονικού αρχείου καταγραφής σηματοδότησης από το κέντρο της Λάρισας από την οποία προκύπτει ότι μέχρι τις 10:12 μ.μ. συντελέσθηκαν αυτόματα όλες οι προηγούμενες χαράξεις όλων των δρομολογίων και η μόνη δυστυχώς που ο σταθμάρχης έκανε χειροκίνητα ήταν αυτή της αμαξοστοιχίας 62. Συνεπώς, ανέφερε, το κρίσιμο εκείνο βράδυ το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης λειτουργούσε απολύτως και ο σταθμάρχης όφειλε να είχε προβεί σε αυτόματη χάραξη.
Ο υπουργός διαβεβαίωσε ότι έως το τέλος Σεπτεμβρίου με αρχές Οκτωβρίου του 2023 θα έχουμε στο 100% σε όλο το δίκτυο εγκατεστημένα και σε χρήση τόσο την αναβαθμισμένη σηματοδότηση όσο και την τηλεδιοίκηση. Θα κατατεθεί νομοθετική ρύθμιση με την οποία θα επιταχυνθεί η διαδικασία πρόσληψης και θα ανανεωθούν οι συμβάσεις των περισσοτέρων εκ των 400 ατόμων που απασχολούνται με ΔΠΥ. Εξετάζεται η επαναφορά φυλάκων διαβάσεων που ήταν συμβασιούχοι των οποίων έληξε η σύμβαση, προκειμένου να ενισχυθούν άμεσα με έμπειρο προσωπικό όλες οι κρίσιμες θέσεις στον ΟΣΕ. Αυτή την εβδομάδα, θα έρθει η διάταξη που θα αναβαθμίζεται σε καθολικό κακούργημα η κλοπή σιδηροδρομικού υλικού και η κλεπταποδοχή.
Στον «ανήξερο» ΣΥΡΙΖΑ έθεσε πέντε ερωτήματα:
1ον Πότε ενσωματώθηκε στην έννομη ελληνική τάξη το 4ο σιδηροδρομικό πακέτο ασφάλειας της Ε.Ε.; Μήπως αυτό έγινε από την κυβέρνηση της Ν.Δ.;
2ον Πότε άλλαξε από κακούργημα σε πλημμέλημα η κλοπή του σιδηροδρομικού υλικού; Μήπως με την αλλαγή του Π.Κ. που έκανε η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ;
3ον Ποιο 72% της τηλεδιοίκησης λειτουργούσε, όπως μας είπε ο κ. Σπίρτζης; Πού είναι τα πρωτόκολλα παραλαβής; Μπορείτε να μας τα καταθέσετε; Οχι τις εκταμιεύσεις που κάνατε, αλλά τα πρωτόκολλα λειτουργικής παραλαβής.
4ον Την περίοδο της προηγούμενης κυβέρνησης, επί τεσσεράμισι χρόνια και ενώ έφθινε το προσωπικό του ΟΣΕ, έγιναν ή όχι μόνο 24 προσλήψεις, δηλαδή πέντε προσλήψεις ανά έτος;
5ον Το 2016 που, αφού ο κ. Σπίρτζης διαπίστωσε ότι η σύμβαση 717 ήταν κακή, γιατί την παρατείναμε έξι φορές; Υπάρχει κάποιος λόγος;
ΤΙ ΙΣΧΥΡΙΣΤΗΚΕ Ο ΣΠΙΡΤΖΗΣ
Ολα λειτουργούσαν τέλεια έως το… 2019
«Εν οίδα ότι ουδέν οίδα» χθες από τον πρώην υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, για τη σύμβαση-φάντασμα 717. Ενδεικτικό της ψυχολογίας του ήταν ότι, εάν και έπρεπε στη χθεσινή συνεδρίαση να είναι στα έδρανα δίπλα στους άλλους πρώην και νυν υπουργούς, εκείνος όλο πήγαινε και καθόταν στα έδρανα της αντιπολίτευσης! Μπέρδεψε το Politiko με το Political και ζήτησε επανόρθωση των πρακτικών. Υποστήριξε το βολικό ότι «η λογική πως όλοι έχουν ευθύνη σημαίνει ότι κανείς δεν θα έχει στο τέλος την ευθύνη» και έριξε τις ευθύνες της κακής πορείας του σιδηροδρόμου στις «συντηρητικές πολιτικές».
Επέμεινε λέγοντας μισές αλήθειες ότι ο σταθμός της Λάρισας δεν διαθέτει σύστημα τηλεδιοίκησης και πως ο πίνακας αυτόματης χάραξης δεν αποτελεί τηλεδιοίκηση. Η τηλεδιοίκηση, είπε, λειτουργούσε μέχρι το 2019, υπέστη βλάβη από πυρκαγιά και έκτοτε δεν φτιάχτηκε. Ανακάλυψε ότι το European Traffic Control System (ETCS) έχει τοποθετηθεί σε 17 χώρες της Ε.Ε. αλλά όχι στο σύνολο των δικτύων τους. Χαρακτήρισε τη σύμβαση 717 κακή και πλημμελής. Το ποσοστό υλοποίησής της ήταν πάνω από 72% που παραδώσαμε από το 0% που παραλάβαμε τον Φεβρουάριο 2015. Παραδέχθηκε ότι, εάν και είχε το πόρισμα της ΕΔΕΛ από το 2018 και θα μπορούσε να προχωρήσει σε συμπληρωματική σύμβαση, δεν το έκανε! Δικαιολόγησε τις έξι παρατάσεις του έργου που υπέγραψε υποστηρίζοντας ότι θα έχανε η χώρα τα λεφτά και θα συνέχιζε ό,τι γινόταν στο παρελθόν. Διαγωνισμοί που δήθεν υλοποιούνταν, αλλά δεν είχαμε συστήματα!
ΣΤΗ ΛΑΡΙΣΑ
Προεκλογικό σόου από Τσίπρα με… μπόλικο πολακισμό
Αν δεν υπήρχαν οι 57 νεκροί, το χθεσινό σόου του Αλέξη Τσίπρα στο γιαπί του σταθμού τηλεδιοίκησης της Λάρισας, για το οποίο γνώριζε ότι είναι σε ανακατασκευή, θα ήταν στα όρια της προεκλογικής περιόδου αποδεκτό. Αλλά ο κ. Τσίπρας χθες ξεπέρασε κάθε όριο.
Την ημέρα που ο υπουργός Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ, Χρήστος Σπίρτζης, βρέθηκε, αντί για κατήγορος, απολογούμενος στην Επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας και η Κουμουνδούρου προσπαθεί να μαζέψει τα απόνερα της «Πολακειάδας», ο κ. Τσίπρας επισκέφθηκε μαζί με μηχανοδηγούς και σταθμάρχες το κέντρο του σιδηροδρομικού σταθμού της Λάρισας.
Εκεί ισχυρίστηκε ότι το κέντρο τηλεδιοίκησης της Λάρισας λειτουργούσε ως τον Ιούλιο του 2019, αλλά έχει καταστραφεί πλήρως και μέχρι και σήμερα βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Στην πραγματικότητα βρίσκεται υπό ανακατασκευή. Σύμφωνα με ανακοίνωση του ΟΣΕ, η τηλεδιοίκηση Λάρισας υποβαθμίστηκε σημαντικά έπειτα από πυρκαγιά στην περιοχή του Λιτόχωρου το 2015. Ο κ. Τσίπρας ισχυρίστηκε ακόμα ότι το γιαπί που επισκέφθηκε είναι το ίδιο το κέντρο τηλεδιοίκησης, για το οποίο η κυβέρνηση διά του κ. Γεραπετρίτη, του κ. Οικονόμου και χθες του κ. Καραμανλή στην Επιτροπή της Βουλής υποστήριξε ψευδώς ότι λειτουργούσε πλήρως, αποδίδοντας το δυστύχημα σε ανθρώπινο λάθος.
Λίγο αργότερα, ο κ. Τσίπρας διαψεύστηκε, καθώς κυβερνητικές πηγές εξήγησαν ότι οι κυβερνητικές αναφορές δεν έκαναν ποτέ λόγο για το συγκεκριμένο κέντρο τηλεδιοίκησης, αλλά για τον τοπικό πίνακα τηλεδιοίκησης που είναι εγκατεστημένος στο σταθμαρχείο της Λάρισας και ο οποίος -σύμφωνα και με τα έγγραφα που είχε καταθέσει στη Βουλή ο κ. Γεραπετρίτης- λειτουργούσε κανονικά τη μοιραία νύχτα.
Κινήσεις εντυπώσεων
Ο κ. Τσίπρας όμως δεν είχε πάει για να αναζητήσει την αλήθεια στη Λάρισα, αλλά για αντιπερισπασμό. Εξ ου και οι δηλώσεις του.
«Eδώ και 20 μέρες, οι υπεύθυνες φωνές της κυβέρνησης λένε ψέματα ότι δήθεν όλα λειτουργούσαν κανονικά. Η αλήθεια πρέπει να βγει στο φως. Είναι ευθύνη όλων μας να βγει στο φως. Η συγκάλυψη της αλήθειας αποτελεί ύβρη απέναντι στους ανθρώπους που άδικα έχασαν τη ζωή τους. Και βαραίνει την κυβέρνηση Μητσοτάκη εξίσου με τις ευθύνες της για την εγκατάλειψη κάθε δικλίδας ασφαλείας του σιδηροδρομικού δικτύου, που οδήγησε στην τραγωδία των Τεμπών», είπε μπροστά στις τηλεοπτικές κάμερες, ενώ επισκέφθηκε και τον αντίστοιχο σταθμό της Θεσσαλονίκης για να υποβάλει το ερώτημα τι πήγαινε να εγκαινιάσει ο πρωθυπουργός πριν το δυστύχημα των Τεμπών.
Παραστάσεις
«Δυστυχέστατα, στη σκιά μιας ανείπωτης τραγωδίας, ο κ. Τσίπρας επιμένει να στήνει παραστάσεις. Δεν είναι άλλωστε η πρώτη φορά. Σήμερα δεν μετέβη ανατολικά της Αθήνας, αλλά πιστός στην πολιτική του πολακισμού, ταξίδεψε μέχρι τη Λάρισα για να δείξει ότι τα έργα αποκατάστασης σε ένα γιαπί -κυριολεκτικά- που εγκατέλειψαν το 2019 και που θα ολοκληρωθούν τους επόμενους μήνες είναι δήθεν κέντρο τηλεδιοίκησης που η κυβέρνηση υποστήριξε πως λειτουργεί. Δεν μπήκε στον κόπο βέβαια να επισκεφθεί το σταθμαρχείο και να δει αυτό για το οποίο από την πρώτη στιγμή μιλήσαμε», είπε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου, αναφέροντας ότι το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης με τον πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου και αυτόματης χάραξης διαδρομών έχει παραδοθεί από τον Νοέμβριο του 2022 και λειτουργεί κανονικά έκτοτε, αλλά δυστυχώς ο σταθμάρχης δεν το χρησιμοποίησε.