Ο Κυριάκος Μητσοτάκης, στις χθεσινές ανακοινώσεις του για την υπόθεση των παρακολουθήσεων, έκανε λόγο για ελλιπή χειρισμό από την ΕΥΠ ξεκαθαρίζοντας ότι «μπορεί να ήταν σύμφωνα με το γράμμα του νόμο αλλά ήταν λάθος, δεν το γνώριζα και δεν θα το επέτρεπα ποτέ».
Η ΠΝΠ αφορά στην επαναφορά του μέτρου ασφαλείας που είχε καταργήσει ο ΣΥΡΙΖΑ το 2018, με την οποία τα αιτήματα της ΕΥΠ εγκρίνονταν και από εισαγγελέα εφετών, πέραν του εισαγγελέα της ΕΥΠ.
Η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου αναφέρει εξής:
Έχοντας υπόψη: 1. Το άρθρο 19, την παρ. 1 του άρθρου 44 και το άρθρο 65 του Συντάγματος. 2. Την εξαιρετικά επείγουσα και απρόβλεπτη ανάγκη για τη θέσπιση ρυθμίσεων για την ενίσχυση της ακεραιότητας στη λειτουργία της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. 3. Τη σχετική πρόταση του Υπουργικού Συμβουλίου, αποφασίζουμε: Άρθρο πρώτο Διαδικασία διορισμού Διοικητή της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών
1. Στην παρ. 2 του άρθρου 9 του ν. 3649/2008 (Α’ 39), το δεύτερο εδάφιο επικαιροποιείται ως προς το αρμόδιο όργανο, προστίθεται τρίτο εδάφιο και η παρ. 2 διαμορφώνεται ως εξής: «2. Ο Διοικητής είναι μετακλητός υπάλληλος της κατηγορίας των ειδικών θέσεων με βαθμό 1ο. Διορίζεται και παύεται ελεύθερα με απόφαση του αρμόδιου μέλους της Κυβέρνησης. Ο διορισμός διενεργείται μετά από γνώμη της αρμόδιας επιτροπής της Βουλής, σύμφωνα με τα οριζόμενα στον Κανονισμό της.».
2. Η υποχρέωση παροχής γνώμης σύμφωνα με την παρ. 1 καταλαμβάνει και τον υπηρετούντα κατά τη δημοσίευση της παρούσας Διοικητή. Στην περίπτωση του πρώτου εδαφίου, η γνώμη παρέχεται εντός προθεσμίας σαράντα πέντε (45) ημερών από τη δημοσίευση της παρούσας, άλλως ο διορισμός ανακαλείται αυτοδικαίως. Άρθρο δεύτερο Διάταξη άρσης απορρήτου επικοινωνιών από την Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών
Στο τέλος της περ. (β) της παρ. 1 του άρθρου 5 του ν. 3649/2008 (Α’ 39) προστίθενται δύο εδάφια και η περ. (β) διαμορφώνεται ως εξής: «β. Ενεργεί, ύστερα από διάταξη του εισαγγελικού λειτουργού της παραγράφου 3 του παρόντος και τηρουμένων των διατάξεων του ν. 3115/2003, άρση απορρήτου επιστολών και τηλεφωνικής ή άλλης επικοινωνίας, καθώς και καταγραφή δραστηριότητας προσώπων με ειδικά τεχνικά μέσα και ιδίως με συσκευή ήχου και εικόνας εκτός κατοικίας. Η διάταξη αυτή υποβάλλεται προς έγκριση μέσα σε είκοσι τέσσερις (24) ώρες στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών. Η ισχύς της διάταξης αρχίζει από την έγκριση του Εισαγγελέα Εφετών.». Άρθρο τρίτο Έναρξη ισχύος Η ισχύς της παρούσας, η οποία θα κυρωθεί νομοθετικά κατά την παρ. 1 του άρθρου 44 του Συντάγματος, αρχίζει από τη δημοσίευσή της στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, εκτός αν άλλως ορίζεται στις επιμέρους διατάξεις της. Αθήνα, 9 Αυγούστου 2022
ΑΔAE για παρακολούθηση Ανδρουλάκη: Υπάρχουν ήδη τα πρώτα ευρήματα
Η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών (ΑΔΑΕ) δηλώνει ότι ο έλεγχος που αφορά την καταγγελία του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ κ. Νίκου Ανδρουλάκη έχει ήδη αποφέρει τα πρώτα ευρήματα, βρίσκεται σε εξέλιξη και θα συνεχιστεί για την πλήρη και από πάσης απόψεως διερεύνηση της υποθέσεως, στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της ΑΔΑΕ.
Υπενθυμίζεται ότι η ΑΔΑΕ είναι η κατ’ εξοχήν αρμόδια με βάση το ίδιο το Σύνταγμα Αρχή (άρθρο 19 §2) για την διασφάλιση του θεμελιώδους και απολύτως απαραβίαστου δικαιώματος στο απόρρητο και την ιδιωτικότητα των επικοινωνιών, χωρίς το οποίο δεν νοείται κράτος δικαίου και δημοκρατικός βίος.
Βασίλης Οικονόμου: «Ολα τα ηχητικά από τις συνομιλίες για τα Τέμπη, είναι στη δικογραφία»
Είναι, τέλος, έτοιμη να υποβάλει αρμοδίως συγκεκριμένες προτάσεις, μέρος των οποίων έχει ήδη αποτυπωθεί στις ετήσιες εκθέσεις της προς την Βουλή των Ελλήνων, για τη βελτίωση του θεσμικού πλαισίου και την περαιτέρω θωράκιση του απορρήτου των επικοινωνιών.
Σακελλαροπούλου για παρακολουθήσεις: Άμεση και πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης
Θέση για το θέμα των παρακολουθήσεων πήρε η Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου με δήλωσή της το μεσημέρι της Τρίτης 09 Αυγούστου.
Όλη η δήλωση της Προέδρου της Δημοκρατίας
Η προστασία του απορρήτου της επικοινωνίας είναι θεμελιώδης συνθήκη μιας δημοκρατικής και φιλελεύθερης κοινωνίας. Η εξαίρεση που προβλέπει το Σύνταγμα για λόγους εθνικής ασφάλειας συναρτάται με την ανάγκη προστασίας της χώρας σε ένα απαιτητικό διεθνές περιβάλλον που προϋποθέτει εγρήγορση και δύσκολες σταθμίσεις.
Πρέπει, ωστόσο, να ερμηνεύεται στενά και η εφαρμογή της να είναι σύμφωνη με τις αρχές του κράτους δικαίου και της αναλογικότητας. Η απαρέγκλιτη τήρηση της νομιμότητας και η διαφάνεια της κρατικής δράσης δεν συνιστά μόνον εγγύηση των ατομικών δικαιωμάτων, αλλά τον πιο κρίσιμο δείκτη της ποιότητας της δημοκρατίας μας. Θεμελιώνει την εμπιστοσύνη στο πολιτικό μας συμβόλαιο και την αντοχή του πολιτεύματός μας. Επιβάλλει την άμεση και πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων, καθώς και τη θωράκιση της λειτουργίας της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Με αυτοσυγκράτηση και προσήλωση στις κοινοβουλευτικές διαδικασίες και τους θεσμούς.
Ο σεβασμός και η προάσπιση της δημοκρατίας υπερβαίνει κόμματα και παρατάξεις, πρόσωπα και αξιώματα. Αποτελεί το πιο υψηλό καθήκον όλων μας απέναντι στον ελληνικό λαό.
Οικονόμου: Η Δημοκρατία μέσω θεσμικών δικλείδων αυτοπροστατεύεται
Το θέμα των τηλεφωνικών παρακολουθήσεων μονοπώλησε το ενδιαφέρον στην ενημέρωση που παρείχε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Γιάννης Οικονόμου.
«Πριν από λίγες ημέρες περιήλθε στη γνώση του πρωθυπουργού το γεγονός ότι τον Σεπτέμβριο του 2021, την περίοδο που ο κ. Ανδρουλάκης κατείχε μόνο το αξίωμα του ευρωβουλευτή και ήταν υποψήφιος πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, η Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών προέβη σε νόμιμη επισύνδεση στο κινητό τηλέφωνό του», τόνισε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος και πρόσθεσε: «Η διαδικασία αυτή είχε την έγκριση ανώτατης εισαγγελέως όπως ακριβώς ορίζει η διάταξη που ψηφίστηκε το 2018 από την προηγούμενη κυβέρνηση. Διήρκεσε τρεις μήνες και διεκόπη αυτόματα όπως προβλεπόταν από τον νόμο, λίγες μέρες αφότου εκλέχθηκε ο κ. Ανδρουλάκης πρόεδρος του ΚΙΝΑΛ. Παρότι είναι σαφές ότι τηρήθηκαν οι προβλεπόμενες νομικές διαδικασίες, ο χειρισμός εκ μέρους της ΕΥΠ ήταν λανθασμένος και ελλιπής καθώς υποτιμήθηκαν οι πολιτικές διαστάσεις της υπόθεσης αυτής», είπε ο κ. Οικονόμου.
Σημείωσε ότι εξαιτίας της φύσης της υπόθεσης θα έπρεπε η ΕΥΠ να έχει ενημερώσει την πολιτική αρχή στην οποία υπάγεται αλλά δεν επέδειξε το απαραίτητο σε τέτοιες περιπτώσεις αισθητήριο αντιμετωπίζοντας το ζήτημα στενά υπηρεσιακά και πάντως εντός των ορίων της νομιμότητας. Υπογράμμισε πως δεν υπήρξε εγκαίρως ενημέρωση για την παρακολούθηση του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη παρότι η ΕΥΠ βρίσκεται υπό την εποπτεία του Γραφείου του Πρωθυπουργού. Γι αυτό και ο πρωθυπουργός ζήτησε και έλαβε την παραίτηση του διοικητή της ΕΥΠ. Χαρακτήρισε πολιτική κίνηση ευθιξίας και συνέπεια του ανεπαρκούς χειρισμού από την πλευρά της ΕΥΠ, την παραίτηση του γγ του Γραφείου του Πρωθυπουργού που ανέλαβε την αντικειμενική πολιτική ευθύνη.
Αναφέρθηκε σε όσα χθες είπε στη δήλωσή του ο πρωθυπουργός ότι αν και η διαδικασία ήταν νόμιμη στις επιμέρους εκφάνσεις της ήταν λανθασμένη εν συνόλω και δεν θα την επέτρεπε αν είχε λάβει γνώση των σχετικών διαδικασιών πριν από την έναρξη της επισύνδεσης. Η λανθασμένη διαχείριση της επισύνδεσης του τηλεφώνου του κ. Ανδρουλάκη δεν πρέπει όμως επουδενί να μας οδηγήσει σε επικίνδυνες ατραπούς, τόνισε. Ανέφερε ότι δεν είναι εθνικά επωφελές να ρίξουμε τον λίθο του αναθέματος στην ΕΥΠ επισημαίνοντας ότι ένα ολίσθημα δεν μπορεί να σκιάσει ένα έργο με μετρήσιμο εθνικό όφελος.
Υπενθύμισε ότι η εθνική ασφάλεια είναι το υπερσύνολο της ασφάλειας, τόνισε ότι η Ελλάδα είχε επί χρόνια εσφαλμένα την ΕΥΠ με κύρια αρμοδιότητα την εθνική ασφάλεια υπό τον έλεγχο του υπουργείου Δημοσίας Τάξεως και Προστασίας του Πολίτη. Το 2015 το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, η Ελληνική Αστυνομία απέκτησαν τη δική της υπηρεσία πληροφοριών εσωτερικής ασφάλειας και εκ των πραγμάτων δεν υπήρχε κανένας λόγος η ΕΥΠ να παραμείνει υπό την ευθύνη του συγκεκριμένου υπουργείου.
Η κυβέρνηση Μητσοτάκη είναι η πρώτη που έκανε πολύ σημαντικά βήματα για τη δημιουργία συστήματος εθνικής ασφάλειας στην Ελλάδα, υπογράμμισε και αναφέρθηκε σε συγκεκριμένες πρωτοβουλίες. Επίσης έκανε αναφορά στο τι συμβαίνει σε άλλες χώρες όπως στη Γερμανία, την Ιταλία, την Πορτογαλία, στη Σλοβενία, την Πολωνία αλλά και τη Ν. Ζηλανδία, τον Καναδά, τη Βρετανία και τις ΗΠΑ σε σχέση με τις υπηρεσίες εθνικής ασφαλείας.
«Αν θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και να μην ονειροβατούμε οφείλουμε να δεχθούμε ότι η Δημοκρατία μέσω θεσμικών δικλείδων αυτοπροστατεύεται και διασφαλίζεται», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου. Υπογράμμισε ότι ο χειρισμός στην υπόθεση Ανδρουλάκη έδειξε ότι απαιτούνται βελτιώσεις επισημαίνοντας πως στον χειρισμό αυτό δεν υπάρχει νομικό σφάλμα.
Ειδήσεις σήμερα
Γυναικοκτονία στο Περιστέρι: Προφυλακιστέος ο 21χρονος Πακιστανός – «Μου ζήτησε να γίνω χριστιανός»