H Σύμβαση αφορά την ένταξη έως 22 υφιστάμενων δημόσιων σχολικών μονάδων της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης (γυμνασίων και λυκείων) σε ενιαίο δίκτυο σχολικών μονάδων, οι οποίες θα ονομάζονται «Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία» (ΔΗΜ.Ω.Σ.). Η δωρεά καλύπτει, μεταξύ άλλων, τον εξοπλισμό και την ανακαίνιση των κτηριακών υποδομών του Δικτύου, καθώς και μέρος της λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ., με τη συνολική χρηματοδότηση να προβλέπεται σε έως 160 εκατομμυρίων ευρώ μέχρι τη λήξη του σχολικού έτους 2036-2037. Τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υπάγονται διοικητικά στον οικείο Διευθυντή Εκπαίδευσης, και θα ακολουθούν το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων, το οποίο δύναται να προσαρμόζεται με απόφαση του Υπουργού Παιδείας, μετά από εισήγηση της Διοικούσας Επιτροπής των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων και γνώμη του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Στα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα λειτουργούν επίσης «Όμιλοι» και «Σύνολα», των οποίων η παρακολούθηση είναι υποχρεωτική για τους μαθητές, και αφορούν είτε γνωστικούς τομείς, όπως τα μαθηματικά, την επιστήμη υπολογιστών, την ψηφιακή τεχνολογία, την περιβαλλοντική εκπαίδευση, την ελληνική και ξένη λογοτεχνία, κ.λπ., είτε τη δημιουργία και ερμηνεία καλλιτεχνικών έργων. Στην εννεαμελή Διοικούσα Επιτροπή των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, η οποία θα έχει ως αρμοδιότητα, μεταξύ άλλων, τη μέριμνα για την εφαρμογή της εκπαιδευτικής πολιτικής, την επιλογή του Διευθυντή και των εκπαιδευτικών του Δικτύου, την εισήγηση στον Υπουργό Παιδείας για την πιλοτική εφαρμογή στο Δίκτυο εναλλακτικών συστημάτων εκπαίδευσης κ.λπ., θα μετέχουν 4 μέλη που προτείνονται από το Ίδρυμα. Σκοπός της λειτουργίας του Δικτύου ορίζεται η «ενίσχυση, αναβάθμιση και προαγωγή της παιδείας και του δημόσιου εκπαιδευτικού συστήματος, ώστε να καλλιεργηθούν βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία, τα οποία με τη σειρά τους θα διαχυθούν στην εκπαιδευτική διαδικασία». Το διδακτικό προσωπικό θα επιλέγεται κατόπιν σχετικής προκήρυξης, με αξιολόγηση συγκεκριμένων κριτηρίων και προσόντων. Οι μαθητές επιλέγονται με εξετάσεις ή δοκιμασία δεξιοτήτων ή με συνδυασμό των δύο. Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία δεν εντάσσονται στο «Δίκτυο Πρότυπων Σχολείων», αλλά συνιστούν παράλληλο δίκτυο σχολικών μονάδων.
Με τροπολογία που κατατέθηκε από το υπουργείο Παιδείας στο σχέδιο νόμου:
-Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ’ ελάχιστο από 40% έως 60%. του συνολικού αριθμού των εισακτέων του οικείου ΔΗΜ.Ω.Σ. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
-Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
-Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β’ επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
-Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα οριστεί έως τις 17 Φεβρουαρίου 2025 η χρονική σειρά με την οποία θα λειτουργήσει το σύνολο των νέων Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
«Μια φιλελεύθερη κυβέρνηση όπως η δική μας, πρεσβεύει τις ίδιες ευκαιρίες και τη δυνατότητα σε παιδιά που μπορεί να προέρχονται από περιοχές που έχουν οικονομικά και κοινωνικά προβλήματα, να έχουν πρόσβαση στην καλύτερη δυνατή εκπαίδευση που το Κράτος μπορεί να τους παρέχει. Αυτή η κεντρική λογική των ίσων ευκαιριών διατρέχει οριζόντια το δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης», δήλωσε η υφυπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέτα Μακρή, κατά τη φάση της επεξεργασίας του νομοσχεδίου στην αρμόδια κοινοβουλευτική επιτροπή. «Προτάσσουμε την αριστεία στην παιδεία, επιθυμούμε την καλλιέργεια σύγχρονων δεξιοτήτων», είπε η υφυπουργός Παιδείας και τόνισε ότι «ο θεσμός των 22 Δημόσιων Ωνασείων Σχολείων θα δώσει νέα πνοή στο χώρο της εκπαίδευσης. Τα σχολεία αυτά θα αποτελέσουν βασικό πυλώνα της στρατηγικής αναβάθμισης της εκπαιδευτικής διαδικασίας, θα δημιουργήσουν ένα σύγχρονο και ανοικτό περιβάλλον μάθησης, θα αξιοποιήσουν στο έπακρο τις δεξιότητες των μαθητών».
«Πρώτο μέλημα για εμάς στην κυβέρνηση και στη Νέα Δημοκρατία είναι να ανέβει το εκπαιδευτικό επίπεδο όλων των μαθητών της χώρας και κυρίως αυτών που το επιθυμούν ακόμα περισσότερο, που θέλουν να έχουν πρόσβαση σε ένα ακόμα καλύτερο σχολείο και που έχουν και τα εφόδια για να έχουν αυτή την πρόσβαση, αλλά δεν έχουν τα οικονομικά μέσα», έχει δηλώσει ο εισηγητής της Νέας Δημοκρατίας Γιάννης Λοβέρδος και έχει υπογραμμίσει ότι ο ιδιωτικός τομέας μπορεί να προσφέρει πολλά και στην δημόσια εκπαίδευση και στην δημόσια υγεία.
«Η παιδεία πρέπει να είναι ένας μοχλός κοινωνικής κινητικότητας και να δίνει τις περισσότερες ευκαιρίες στα παιδιά τα οποία μεγαλώνουν σε δυσκολότερα οικονομικά περιβάλλοντα, όχι τις ίσες ευκαιρίες, αλλά τις περισσότερες ευκαιρίες, κάτι το οποίο, κατά την άποψή μου, είναι προβληματικό στο παρόν νομοσχέδιο», ανέφερε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ Στέφανος Παραστατίδης.
Βορίδης: Όλες οι πολιτικές πτέρυγες να σέβονται τη δικαιοσύνη πλήρως και απολύτως
Η ειδική αγορήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Πόπη Τσαπανίδου έχει υπογραμμίσει ότι την ώρα που η κυβέρνηση μιλάει για «μεταρρυθμιστικά άλματα» και αριστεία, η δημόσια παιδεία καταρρέει, η συντριπτική πλειονότητα των σχολείων είναι ακατάλληλα, η υποχρηματοδότηση συνεχίζεται, το ίδιο και οι ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό.
«Πρόκειται για λεόντεια σύμβαση. Ένας ιδιωτικός φορέας, με αντίτιμο τη συντήρηση ορισμένων ελάχιστων σχολείων, έρχεται να επιβάλει τελικά τους δικούς του όρους και κανόνες στη λειτουργία του σχολείου, καθορίζοντας μέχρι και τα σχολικά αναλυτικά προγράμματα και βιβλία», έχει προειδοποιήσει ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Ιωάννης Δελής.
«Τα εκπαιδευτικά συστήματα οφείλουν να διασφαλίζουν ότι όλοι οι εκπαιδευόμενοι έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους, ανεξάρτητα από την προσωπική τους κατάσταση ή από το οικογενειακό και κοινωνικό και οικονομικό τους υπόβαθρο», υπογράμμισε η ειδική αγορήτρια της Ελληνικής Λύσης Σοφία Ασημακοπούλου.
«Με πρόσχημα τον κοινωνικό χαρακτήρα των Ωνασείων Σχολείων εισάγεται ένας ακόμη θεσμός που έχει σαν στόχο να συρρικνώσει στην πράξη τη δημόσια και δωρεάν εκπαίδευση», έχει προειδοποιήσει η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς Μερόπη Τζούφη, με την θέση ότι η καθιέρωση των εισαγωγικών εξετάσεων, σε αυτό τον τύπο σχολείων, αποκλείει τα παιδιά από τις ευάλωτες κοινωνικές ομάδες και εντείνει τις ανισότητες.
«Στόχος είναι η εκχώρηση, σε πρώτη φάση, ενός τμήματος της δημόσιας δωρεάν δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε ιδιώτες αναδόχους», έχει δηλώσει ο ειδικός αγορητής της «Νίκης» Σπύρος Τσιρώνης και έχει διατυπώσει τη θέση ότι «αντί να καταβληθεί προσπάθεια να αναβαθμιστεί το σύνολο των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες, εμείς εξακολουθούμε να δημιουργούμε πρότυπα, σε συγκεκριμένες περιοχές και για τους λίγους».
«Πιστεύω βαθιά στην εξίσωση προς τα πάνω και όχι να αρνούμαστε κάτι το οποίο ίσως βοηθήσει όλα τα παιδιά στη χώρα. Θέλω να ελπίζω σε μια υπόσχεση, σε μία αρχή ότι μια τέτοια πρωτοβουλία ενδεχομένως να είναι η αρχή να διορθωθούν πράγματα», δήλωσε ο ειδικός αγορητής της Πλεύσης Ελευθερίας Διαμαντής Καραναστάσης και χαρακτήρισε «σημαντική πρωτοβουλία» τα ΔΗΜΩΣ.
«Έχουμε αγκαλιάσει και έχουμε ψηφίσει όλες τις χορηγίες από όπου και να προήλθαν. Όμως σε αυτήν εδώ την περίπτωση το αποτέλεσμα είναι ότι δημιουργεί ανισότητα», δήλωσε ο ειδικός αγορητής των «Σπαρτιατών» Ιωάννης Κόντης.
Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία: Τα 10 SOS για το πώς θα λειτουργούν
Ενίσχυση των μαθητών των δήμων όπου θα λειτουργήσουν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (ΔΗ.ΜΩ.Σ.), στήριξη των μικρότερων αδελφών τους, αλλά και των εκπαιδευτικών που διδάσκουν στα σχολεία τα οποία θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ., προβλέπει μία σειρά διατάξεων που κατατέθηκαν χθες το βράδυ, Δευτέρα 27 Ιανουαρίου, στην υπό κύρωση Σύμβαση για την ίδρυση των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, από το υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού.
Αναλυτικά, σύμφωνα με ενημέρωση από το υπουργείο, στη Σύμβαση μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και του Ιδρύματος Ωνάση για τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία (προστέθηκε μία τροπολογία με τέσσερις νέες παραμέτρους:
Α) Εισάγεται κριτήριο εντοπιότητας για την τελική κατάταξη των μαθητών στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε ποσοστό που θα κυμαίνεται κατ’ ελάχιστο από 40% έως 60%. Η εντοπιότητα θα καθορίζεται με βάση τον τόπο διαμονής των μαθητών σε σχέση με την έδρα του Δημοσίου Ωνασείου Σχολείου, προκειμένου να ενισχυθούν οι περιοχές γύρω από τα ΔΗΜ.Ω.Σ.
Β) Διευκολύνεται η εισαγωγή στα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία για τα μικρότερα αδέλφια μαθητών και μαθητριών που ήδη φοιτούν στις εκπαιδευτικές μονάδες οι οποίες θα μετατραπούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. Η σχετική ρύθμιση, η οποία θα ισχύσει για τα πρώτα δύο χρόνια, ισχύει και στα Πειραματικά Σχολεία και προβλέπει τη δυνατότητα εισαγωγής νεότερων αδερφών, ακόμα και αν δεν έχουν επιτύχει την απαιτούμενη βαθμολογία, μέχρι τη συμπλήρωση του ανώτατου αριθμού μαθητών.
Γ) Οι εκπαιδευτικοί και οι υποδιευθυντές των σχολείων που θα μετεξελιχθούν σε ΔΗ.ΜΩ.Σ. μπορούν να παραμείνουν στις θέσεις τους για δύο χρόνια, με τη διασφάλιση της οργανικότητας των θέσεων. Τους παρέχεται η δυνατότητα να παραμείνουν και μετά την πάροδο της διετίας, υπό την προϋπόθεση της επιτυχούς παρακολούθησης προγραμμάτων επιμόρφωσης. Επίσης, προβλέπεται μεταβατική περίοδος τετραετίας, ώστε οι διευθυντές, οι υποδιευθυντές και το διδακτικό προσωπικό να αποκτήσουν το αυξημένο προσόν πιστοποίησης επιμόρφωσης Β’ επιπέδου στις τεχνολογίες πληροφορίας και επικοινωνιών.
Δ) Με απόφαση του υπουργού Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού θα οριστεί έως τις 17 Φεβρουαρίου 2025 η χρονική σειρά με την οποία θα λειτουργήσει το σύνολο των νέων Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
Τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία σε 10 ερωτήσεις και απαντήσεις
Τι είναι τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία;
Πρόκειται για ένα δίκτυο υφιστάμενων σχολείων, τα οποία με χρηματοδότηση του Ιδρύματος Ωνάση θα μετατραπούν σε Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία, υπό την εποπτεία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού. Πρόκειται για 22 Σχολεία (11 Γυμνάσια και 11 Λύκεια) σε όλη τη χώρα. Τον Σεπτέμβριο του 2025 θα λειτουργήσουν τουλάχιστον οι πρώτες 6 σχολικές μονάδες (3 Λύκεια και 3 Γυμνάσια), ενώ γίνονται προσπάθειες για να λειτουργήσουν 12 σχολικές μονάδες. Οι σχολικές μονάδες που θα ενταχθούν στην αρχική φάση εφαρμογής θα ανακοινωθούν μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου του 2025. Οι μαθήτριες και οι μαθητές που κατά την έναρξη λειτουργίας των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φοιτούν στη Β΄ και την Γ΄ τάξη του Γυμνασίου και του Λυκείου παραμένουν και ολοκληρώνουν τη φοίτησή τους σε αυτά. Ο συνολικός αριθμός μαθητών και μαθητριών στα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα φτάσει τις 6.000 ανά έτος και συνολικά πάνω από 22.000 σε ορίζοντα δωδεκαετίας.
Σε ποιες περιοχές θα λειτουργήσουν τα ΔΗΜ.Ω.Σ.;
Από το σύνολο των 22 σχολείων, τα 10 (Γυμνάσια και Λύκεια) θα λειτουργήσουν στην Περιφέρεια Αττικής και τα 12 στην υπόλοιπη Ελλάδα. Στην Αττική, τα ΔΗΜ.Ω.Σ. θα ιδρυθούν στον Κολωνό, την Κυψέλη, το Μενίδι, το Πέραμα και το Περιστέρι. Στη Θεσσαλονίκη, οι περιοχές που επελέγησαν είναι η Ξηροκρήνη και ο Εύοσμος. Στην περιφέρεια, ΔΗΜ.Ω.Σ. θα υποδεχθούν η Κοζάνη, η Ξάνθη, η Ρόδος και το Ηράκλειο. Βασικό κριτήριο επιλογής ήταν η ενίσχυση περιοχών που αντιμετωπίζουν κοινωνικές και οικονομικές προκλήσεις και έχουν πληθυσμό άνω των 70.000 κατοίκων. Προϋπόθεση ήταν επίσης να μην υπάρχουν άλλα πρότυπα ή πειραματικά σχολεία σε κοντινή απόσταση, ενώ ρόλο έπαιξε και η γεωγραφική εγγύτητα των Γυμνασίων και Λυκείων που επελέγησαν, ώστε να διευκολύνεται η μεταξύ τους συνεργασία καθώς και η συνεργασία τους με Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα και ερευνητικά κέντρα. Η τελική απόφαση για τις περιοχές ελήφθη ύστερα από στενή συνεργασία του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και του Ιδρύματος Ωνάση.
Πώς θα διοικούνται τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία;
Το Δίκτυο των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα διοικείται από εννεαμελή Επιτροπή, στην οποία πέντε μέλη θα ορίζονται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού με απόφαση του αρμόδιου Υπουργού. Τα υπόλοιπα τέσσερα μέλη ορίζονται από το Ίδρυμα Ωνάση. Την ευθύνη για την καθημερινή λειτουργία των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα έχουν: α) ο/η Διευθυντής/Διευθύντρια β) ο/η Υποδιευθυντής/Υποδιευθύντρια και γ) ο Σύλλογος Διδασκόντων. Οι σχολικές μονάδες που εντάσσονται στο Δίκτυο υπάγονται διοικητικά στον οικεία Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.
Ποιος είναι ο στόχος των ΔΗΜ.Ω.Σ.;
α) Η υλοποίηση των αρχών και κατευθύνσεων του σύγχρονου σχολείου του 21ου αιώνα, με έμφαση στις ανθρωπιστικές, θετικές και κοινωνικές επιστήμες και τις καλές τέχνες, την ψηφιακή παιδεία και τη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη, με στόχο τη διαμόρφωση ολοκληρωμένων δημοκρατικών πολιτών.
β) Η παροχή δημόσιας δωρεάν παιδείας υψηλής ποιότητας με στόχο την ολόπλευρη, αρμονική και ισόρροπη ανάπτυξη και καλλιέργεια των μαθητών.
γ) Η προαγωγή του διαλόγου, της ελεύθερης σκέψης, της ισότητας και του σεβασμού της ετερότητας σε όλες τις μορφές.
δ) Η προαγωγή της επιστημονικής έρευνας στην εκπαίδευση και της εφαρμογής της στην πράξη, σε συνεργασία με άλλους εκπαιδευτικούς και κοινωνικούς φορείς, σε ό,τι αφορά τη διδακτική των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων, τον ψυχοπαιδαγωγικό τομέα, καθώς και την οργάνωση, διοίκηση, αξιολόγηση και διαχείριση σχέσεων στο επίπεδο της σχολικής μονάδας.
ε) Η προαγωγή της κατάρτισης των μαθητών στην ψηφιακή τεχνολογία και την τεχνητή νοημοσύνη.
στ) Η προαγωγή της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της αριστείας, τόσο μέσω του υποχρεωτικού ημερήσιου προγράμματος όσο και με τη δημιουργία των Ομίλων και Συνόλων.
ζ) Η υλοποίηση καινοτόμων εκπαιδευτικών προγραμμάτων με αξιοποίηση βιωματικών μεθόδων διδασκαλίας και άλλων πρωτοποριακών διδακτικών πρακτικών και δράσεων.
η) Η παροχή δυνατότητας ψηφιακής, εξ αποστάσεως και υβριδικής μάθησης.
θ) Η προώθηση της πολυγλωσσίας.
Πώς θα λειτουργούν τα Δημόσια Ωνάσεια Σχολεία;
Θα ακολουθούν το πρόγραμμα των Πρότυπων Σχολείων, όπως αυτό δύναται να τροποποιηθεί από τη Διοικούσα Επιτροπή των ΔΗΜ.Ω.Σ. Η φοίτηση θα είναι απολύτως δωρεάν. Στα ΔΗΜ.Ω.Σ., θα δίνεται έμφαση στις ανθρωπιστικές, θετικές και κοινωνικές επιστήμες, στις καλές τέχνες, στην ψηφιακή παιδεία και στη συναισθηματική και κοινωνική νοημοσύνη. Για την επίτευξη των στόχων, εκτός από το ωρολόγιο πρόγραμμα που ισχύει για τα Πρότυπα Σχολεία, θα λειτουργούν Όμιλοι και Σύνολα, με πρόσθετα αντικείμενα στις Θετικές και Ανθρωπιστικές Επιστήμες, στις Γλώσσες, στην Τέχνη, στον Πολιτισμό και στον Αθλητισμό. Στους Ομίλους και τα Σύνολα θα πραγματοποιούνται καινοτόμες δράσεις, ενισχυτική διδασκαλία και προετοιμασία για τις Πανελλαδικές εξετάσεις.
Η συμμετοχή των μαθητριών και μαθητών στους Ομίλους και τα Σύνολα θα είναι υποχρεωτική για τουλάχιστον 10 εκπαιδευτικές ώρες εβδομαδιαίως, καθ΄ όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
Θα αλληλεπιδρούν τα ΔΗΜ.Ω.Σ. με τα υπόλοιπα δημόσια σχολεία της περιοχής;
Στόχος είναι η ώσμωση που θα βοηθήσει συνολικά στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης. Στους Ομίλους και τα Σύνολα μπορούν να συμμετέχουν και μαθητές άλλων δημόσιων σχολικών μονάδων της ίδιας γεωγραφικής περιοχής, κατόπιν αίτησης και έγκρισής τους από τον Διευθυντή ή τη Διευθύντρια των ΔΗΜ.Ω.Σ.
Πώς θα εισάγονται οι μαθήτριες και μαθητές στα ΔΗΜ.Ω.Σ. και πώς θα επιλέγεται το εκπαιδευτικό προσωπικό;
Η εισαγωγή των μαθητών στην Α΄ Γυμνασίου και στην Α΄ Λυκείου θα γίνεται με παρόμοια διαδικασία που ισχύει και για τα Πρότυπα Σχολεία, με συμμετοχή σε γραπτές εξετάσεις (τεστ) γνώσεων και δεξιοτήτων. Το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα επιλέγεται επίσης με παρόμοια διαδικασία που ακολουθείται για το εκπαιδευτικό προσωπικό των Πρότυπων Σχολείων.
Ποιες είναι, με βάση τη σύμβαση, οι υποχρεώσεις του Ιδρύματος Ωνάση;
Το Ίδρυμα Ωνάση, μέσω δωρεάς συνολικού ύψους 160 εκατομμυρίων ευρώ για 12 σχολικά έτη, θα καλύψει τον εξοπλισμό και την κτιριακή αναβάθμιση των υφιστάμενων κτιριακών υποδομών των 22 σχολικών μονάδων. Θα διαθέσει έως 1.000.000 ευρώ ανά σχολική μονάδα για την αναβάθμιση και βελτίωση των υποδομών και έως 500.000 ευρώ ανά σχολική μονάδα και ανά σχολικό έτος για την ενίσχυση δράσεων και την κάλυψη δαπανών. Ακόμα, το Ίδρυμα Ωνάση θα διαθέσει το ποσό των 6 εκατομμυρίων ευρώ για την κάλυψη έκτακτων δαπανών που θα προκύψουν από τη λειτουργία του δικτύου των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων.
Το Ίδρυμα Ωνάση θα καλύπτει την πρόσθετη αμοιβή των εκπαιδευτικών και του διοικητικού προσωπικού των ΔΗΜ.Ω.Σ. για την επιπλέον απασχόλησή τους πέραν του ωραρίου τους, αλλά και τις δαπάνες για τη λειτουργία των Ομίλων και των Συνόλων. Το Ίδρυμα Ωνάση θα καλύπτει τις δαπάνες για την ανάπτυξη και επιμόρφωση του εκπαιδευτικού προσωπικού μέσω της συμμετοχής σε εκπαιδευτικά προγράμματα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό αλλά και για υποτροφίες.
Ποιες είναι οι υποχρεώσεις του Ελληνικού Δημοσίου;
Πέρα από τη δωρεά του Ιδρύματος Ωνάση, το χρηματοδοτικό πλαίσιο των ΔΗΜ.Ω.Σ. θα είναι ίδιο με αυτό των Πρότυπων Σχολείων. Η μισθοδοσία του εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού θα καλύπτεται από το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και τα πάγια λειτουργικά έξοδα από τους Δήμους στους οποίους ανήκουν.
Από πότε θα ισχύσει η σύμβαση;
Η σύμβαση θα ισχύσει από την ημερομηνία κύρωσής της στη Βουλή και τη δημοσίευσή της στο Φύλλο Εφημερίδας της Κυβερνήσεως. Πρόκειται για μια σύμπραξη μεταξύ του Ιδρύματος Ωνάση και του Ελληνικού Δημοσίου, κατά το επιτυχημένο πρότυπο του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου. Το 2018, η «Κύρωση Σύμβασης Δωρεάς μεταξύ του Κοινωφελούς Ιδρύματος “ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ Σ. ΩΝΑΣΗΣ”, του Ωνάσειου Καρδιοχειρουργικού Κέντρου (Ω.Κ.Κ.) και του Ελληνικού Δημοσίου» ψηφίστηκε (27 Σεπτεμβρίου 2018) με ευρεία πλειοψηφία και τη στήριξη των κομμάτων ΣΥΡΙΖΑ, ΑΝΕΛ, ΝΔ, Δημοκρατική Συμπαράταξη και Ποτάμι.
Ειδήσεις σήμερα
Κάρυστος: Άγριος ξυλοδαρμός γυναίκας – Νοσηλεύεται στον «Ευαγγελισμό»
Καιρός: Σκέπασε την Αττική η ομίχλη – Πολλά προβλήματα στους δρόμους, τι λένε οι μετεωρολόγοι