1 Παραδόθηκε, τον Σεπτέμβριο του 2023, η Σύμβαση 717 για την ανάταξη της σηματοδότησης και της τηλεδιοίκησης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Προμαχώνας.
Οι εγκαταστάσεις από τον Δομοκό μέχρι τη Λάρισα καταστράφηκαν ολοσχερώς από την κακοκαιρία «Daniel».
Για την ασφαλή κυκλοφορία στο συγκεκριμένο τμήμα, οι διασταυρώσεις των συρμών γίνονται στους σταθμούς Λιανοκλαδίου και Λάρισας, οι οποίοι καλύπτονται από σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, και ενδιάμεσο σταθμό ελέγχου τον σταθμό Παλαιοφάρσαλου.
2 Ολοκληρώθηκε η παράδοση, τον Νοέμβριο του 2023, της Σύμβασης για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (παρατρόχιο ETCS- Level 1), επί της γραμμής, στα τμήματα Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών (ΣΚΑ)- Οινόη, Οινόη-Τιθορέα και Λάρισα-Πλατύ.
3 Υπεγράφη η Σύμβαση, τον Μάρτιο του 2024, μεταξύ ΓΑΙΑΟΣΕ και Hitachi Rail για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών. Μέχρι σήμερα, έχουν αναταχθεί τα συστήματα ETCS σε 70 οχήματα, ενώ προβλέπεται η ανάταξη επιπλέον 36 οχημάτων έως τον Σεπτέμβριο 2025.
4 Υπεγράφη, τον Δεκέμβριο του 2023, η Σύμβαση του έργου του Δυτικού Προαστιακού Αττικής, ύψους 95,7 εκατ. ευρώ.
5 Ολοκληρώθηκαν έργα που συμπληρώνουν βασικούς σιδηροδρομικούς άξονες και ενισχύουν την ασφάλεια του δικτύου.
Έργα, όπως είναι:
- Η κατασκευή της δίδυμης γέφυρας στον Γαλλικό Ποταμό.
- Η λειτουργία του συστήματος RTSMS (Real Time Structural Monitoring System) για την παρακολούθηση της συμπεριφοράς των 14 μεγάλων σεισμικά μονωμένων γεφυρών στο τμήμα Τιθορέα-Δομοκός.
- Η αντιπλημμυρική προστασία στα σιδηροδρομικά έργα της Πελοποννήσου και της Στερεάς Ελλάδας.
- Η σύνδεση στο σύστημα ηλεκτροκίνησης της διπλής γραμμής Τιθορέα-Δομοκός, του υποσταθμού έλξης Περιβολίου.
- Η περάτωση ηλεκτροκίνησης της μονής γραμμής, στη νέα παραλλαγή, στο τμήμα Πολύκαστρο-Ειδομένη.
- Η ολοκλήρωση των υπολειπόμενων εργασιών για τα συνοδά έργα υποδομής στη γραμμή Κιάτο-Ροδοδάφνη.
- Η ολοκλήρωση των εργασιών στη γραμμή Τιθορέα-Δομοκός, με εξαίρεση αυτές στην περιοχή σταθμού Δομοκού που καταστράφηκε από τη θεομηνία «Daniel».
Επιπλέον, υλοποιούνται:
Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Σε εξέλιξη η δεύτερη ψηφοφορία για την εκλογή του
- Η βελτίωση της προσβασιμότητας των σηράγγων στο τμήμα ΣΚΑ-Κιάτο και τη σήραγγα των Τεμπών.
- Η δρομολόγηση του έργου των «Εξυπνων Γεφυρών», από το ΤΕΕ, σε 100 επιλεγμένες γέφυρες, μέσω σύγχρονων συστημάτων ενόργανης δομικής παρακολούθησης.
6 Ελήφθησαν μέτρα αποκατάστασης εξοπλισμού στο δίκτυο του ΟΣΕ.
Μεταξύ αυτών, συγκαταλέγονται:
- Η ολοκλήρωση της αποκατάστασης φωτισμού, πυρόσβεσης και πεδιομέτρησης του GSM-R σε όλες τις σήραγγες του άξονα Κόρινθος-Αθήνα- Θεσσαλονίκη-Στρυμόνας-Προμαχώνας.
- Η αποκατάσταση και η ενίσχυση της ραδιοεπικοινωνίας με VHF στον άξονα αυτόν.
- Η αποκατάσταση της λειτουργίας του SCADA των σηράγγων Πλαταμώνα και Τεμπών, που λειτουργεί στο νέο Κέντρο Ασφαλείας Σηράγγων στη Λάρισα και συμπληρώνει την επιτήρηση με συστήματα ασφαλείας του αντίστοιχου Κέντρου Ελέγχου Λειτουργίας.
- Η λειτουργία των συστημάτων συναγερμού και η εγκατάσταση νέου κλειστού κυκλώματος καμερών στις σήραγγες Πλαταμώνα και Τεμπών.
- Η ολοκλήρωση της τοποθέτησης 300 καμερών συνεχούς παρακολούθησης των συρμών.
- Η πλήρης λειτουργία των Κέντρων Ελέγχου Κυκλοφορίας Κορίνθου, ΣΚΑ, Λιανοκλαδίου και Θεσσαλονίκης, καθώς και η ολοκλήρωση αυτού της Λάρισας.
7 Βρίσκονται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών.
Αυτές αφορούν:
- Tην επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης και το GSM-R.
- Την επιτήρηση των σηράγγων και τη φύλαξη των εγκαταστάσεων.
- Την εγκατάσταση GSM-R σε τμήματα του άξονα Ροδοδάφνη-Αθήνα- Θεσσαλονίκη-Ειδομένη, καθώς και στους κάθετους άξονες Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα.
- Εργα συντήρησης-αναβάθμισης στον άξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη- Ειδομένη/Προμαχώνας, στο ενεργό δίκτυο της Πελοποννήσου, καθώς και σε τμήματα του δικτύου Δυτικής, Κεντρικής και Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, προϋπολογισμού 70 εκατ. ευρώ.
8 Εξασφαλίστηκε η χρηματοδότηση για την αντικατάσταση, για πρώτη φορά, 90 αυτόματων συστημάτων ισόπεδων διαβάσεων (ΑΣΙΔ), συνολικού κόστους 25 εκατ. ευρώ. Η διαγωνιστική διαδικασία είναι σε εξέλιξη.
9 Εξασφαλίστηκαν οι πόροι, με δύο συμβάσεις 5,8 εκατ. ευρώ για 2 χρόνια, για τη διαχείριση της βλάστησης κατά μήκος του σιδηροδρομικού άξονα.
10 Ολοκληρώθηκαν ενέργειες για την ωρίμανση και ανάθεση συμβάσεων για την ανάπτυξη του δικτύου (φυτοτεχνικές και ηλεκτρολογικές εργασίες και νέες υποδομές).
11 Ολοκληρώθηκε η διαδικασία περιβαλλοντικής αδειοδότησης, με σκοπό τον διπλασιασμό της μονής γραμμής στο τμήμα Αλεξανδρούπολη-Ορμένιο.
Δημοσιεύθηκαν οι αποφάσεις κήρυξης απαλλοτριώσεων για τα εκτός σχεδίου τμήματα «Πύθιο-Ορμένιο» και «Αλεξανδρούπολη-Πύθιο».
Το έργο «Αναβάθμιση της Γραμμής Αλεξανδρούπολη-Πύθιο» βρίσκεται στη φάση του Ανταγωνιστικού Διαλόγου.
12 Προκηρύχθηκε νέο έργο, γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες, για τη σύνδεση του Εμπορευματικού Λιμένα Καβάλας με το σιδηροδρομικό δίκτυο. Η συμβασιοποίηση αναμένεται εντός τριμήνου.
13 Ωριμάζουν οι μελέτες για τον Προαστιακού Δυτικής Θεσσαλονίκης και τη Σύνδεση του 6ου Προβλήτα Λιμένα Θεσσαλονίκης.
14 Ενισχύθηκε, οικονομικά, ο ΟΣΕ, με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και των έργων συντήρησης.
Η ετήσια χρηματοδότησή του αυξήθηκε από τα 45 στα 75 εκατ. ευρώ, συνοδευόμενη από 5ετές επιχειρησιακό σχέδιο.
15 Ενισχύεται το ανθρώπινο δυναμικό του ΟΣΕ.
Ολοκληρώνεται μέσω ΑΣΕΠ η πρόσληψη 140 νέων μόνιμων στελεχών για κρίσιμες θέσεις, όπως κλειδούχοι, σταθμάρχες και μηχανικοί.
Επίσης, εκπαιδεύονται 120 νέοι εργαζόμενοι, που θα καλύψουν μέρος των αναγκών, ενώ έχει εγκριθεί από το υπουργείο Εσωτερικών επιπλέον 100 μόνιμων υπαλλήλων.
16 Νομοθετήθηκε, τον Δεκέμβριο του 2024, η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα.
Ολοκληρώνεται η δημιουργία του νέου δημόσιου φορέα, που ενσωματώνει ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού.
Η δημιουργία ενιαίου φορέα, με υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών οργάνωσης και διοίκησης αντίστοιχων ευρωπαϊκών φορέων, κρίθηκε απαραίτητη ώστε να αντιμετωπισθούν τα κενά ή/και οι επικαλύψεις αρμοδιοτήτων, καθώς και η έλλειψη αποτελεσματικού συντονισμού, ειδικά στον κρίσιμο τομέα της ασφάλειας.
17 Προχωρά, με την ανάθεση και κατακύρωση των συμβάσεων, η οριστική αποκατάσταση του δικτύου από τις εκτεταμένες ζημιές από τον «Daniel», με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας αυτού.
Οι εργασίες που έχουν δρομολογηθεί αφορούν την υποδομή και επιδομή στις γραμμές Δομοκός-Κρανώνας του άξονα Αθήνα-Λάρισα-Θεσσαλονίκη, Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα και Λάρισα-Βόλος.
Στις εργασίες αυτές συμπεριλαμβάνεται η σηματοδότηση-τηλεδιοίκηση και το σύστημα ETCS του κύριου άξονα.
Με την ολοκλήρωση των παραπάνω εργασιών, ύψους 463 εκατ. ευρώ, το δίκτυο της Κεντρικής Ελλάδας θα συμμορφώνεται με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας του ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού δικτύου.
18 Εξασφαλίστηκε συγχρηματοδότηση σημαντικών νέων έργων από ευρωπαϊκούς πόρους.
Συγκεκριμένα, εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2024 η χρηματοδότηση από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη – 2» (CEF 2, 2021-2027), ύψους περίπου 520 εκατ. ευρώ.
Παράλληλα, τον Ιανουάριο 2025, κατατέθηκε πρόταση, ύψους 326 εκατ. ευρώ, για τη χρηματοδότηση της αναβάθμισης της γραμμής Αλεξανδρούπολη-Πύθιο.
Επιπροσθέτως, συγκροτήσαμε και ενισχύσαμε, με προσωπικό, τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων και Ασφάλειας Μεταφορών (ΕΟΔΑΣΑΑΜ). Ενδυναμώσαμε θεσμικά τη λειτουργική ανεξαρτησία και την οικονομική αυτονομία του.
Δρομολογείται, παράλληλα, η ενίσχυση της στελέχωσης της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).
ΓΙΑ ΤΑ ΤΕΜΠΗ
Οσον αφορά στο δυστύχημα στα Τέμπη, σημειώνεται ότι -με τη συνδρομή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA)- η διερεύνηση βρίσκεται σε τελικό στάδιο, με το πόρισμα να εκδίδεται στις 27 Φεβρουαρίου 2025.
Είναι σαφές ότι δεν επιχειρούμε να ωραιοποιήσουμε καταστάσεις ούτε ισχυριζόμαστε ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες, και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική, επίμονη και πολύχρονη προσπάθεια.
Υποστηρίζουμε όμως ότι κινούμαστε, με ευθύνη, στη σωστή κατεύθυνση, με όλο και καλύτερα αποτελέσματα.