Σύμφωνα με πηγές από την Κουμουνδούρου, η πρόταση που κατατέθηκε «είναι ακριβώς ίδια με το αρχικό νομοσχέδιο του Βορίδη που κατατέθηκε τον Απρίλιο του 2021 και δεν είχε υιοθετηθεί».
Οι ίδιες πηγές τόνισαν ότι το θέμα της ψήφου των αποδήμων είναι σημαντικό και «εμείς θέλουμε να δώσουμε το δικαίωμα σε όσο το δυνατόν περισσότερους να ψηφίσουν, διότι εκ του αποτελέσματος η πρόταση που τελικά προκρίθηκε με τον νόμο 4648/2019 δεν είχε τα αναμενόμενα αποτελέσματα.
Αντίθετα, η αρχική πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ που καταθέσαμε στη Βουλή το 2018 εξασφάλιζε και το εκλέγειν και το εκλέγεσθαι και ήταν σύμφωνη με καλές πρακτικές που εφαρμόζονται σε άλλες χώρες.
Εξάλλου αυτή η πρόταση είχε κατατεθεί και από τον κ. Γεραπετρίτη το 2017 στην έκθεση της επιτροπής για τα δικαιώματα του ανθρώπου.
Τονίσαμε επίσης, ότι ένα τέτοιο σοβαρό θέμα απαιτεί χρόνο και χώρο διαλόγου για να γίνει με αποτελεσματικό τρόπο και πρέπει να συζητηθεί ουσιαστικά και διεξοδικά αν αναζητούμε πραγματικά συνθέσεις που είναι απαραίτητες σε ένα τέτοιο ζήτημα.
Τέλος, αφού ανοίγει αυτός ο διάλογος, από την πλευρά του ο ΣΥΡΙΖΑ υποστήριξε ότι πρέπει να ληφθεί μέριμνα και για τους εκλογείς εσωτερικού που δεν μπόρεσαν να ασκήσουν το δικαίωμα τους λόγω εργασίας τους σε διαφορετικό τόπο από τον τόπο κατοικίας τους κάτι που συνετέλεσε στο μεγάλο ποσοστό αποχής στις πρόσφατες εκλογές, θέμα για το οποίο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ θα αναλάβει νομοθετική πρωτοβουλία».
Ψήφος αποδήμων: Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο – Ποιους αφορά
Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο για την ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού; Ποιους αφορά και γιατί είναι σημαντικό να μην υπάρχουν περιορισμοί στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που βρίσκονται στο εξωτερικό;
Απαντήσεις σε αυτά αλλά και άλλα σημαντικά ερωτήματα για το προτεινόμενο νομοσχέδιο του ΥΠΕΣ για την ψήφο των εκτός Ελλάδος εκλογέων δίνονται παρακάτω:
1. Τι αλλάζει με το νέο νομοσχέδιο σχετικά με τη ψήφο των Ελλήνων του εξωτερικού σε σχέση με όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα;
«Πράσινος» ΣΥΡΙΖΑ το ΠΑΣΟΚ
Αίρονται όλοι οι περιορισμοί στην άσκηση εκλογικού δικαιώματος των Ελλήνων που είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους και είτε ζουν μόνιμα στο εξωτερικό, είτε βρίσκονται στο εξωτερικό την ημέρα των εκλογών.
Το 2019 η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εισηγείται νόμο σύμφωνα με τον οποίο για πρώτη φορά οι Έλληνες πολίτες που μόνιμα ή προσωρινά βρίσκονται στο εξωτερικό, αποκτούν το δικαίωμα εγγραφής σε ειδικούς εκλογικούς καταλόγους εκλογέων εξωτερικού και άσκησης του εκλογικού τους δικαιώματος από το εξωτερικό. Προκειμένου να ισχύσει η ρύθμιση, έπρεπε να ψηφιστεί από τουλάχιστον 200 (εκ των 300) Βουλευτών. Στο πλαίσιο επίτευξης της απαραίτητης συναίνεσης 200 τουλάχιστον Βουλευτών, θεσπίσθηκαν – κατόπιν προτάσεων των κομμάτων της αντιπολίτευσης – επιπλέον προϋποθέσεις για την άσκηση του δικαιώματος ψήφου από το εξωτερικό, δηλ. να έχουν διαμείνει συνολικά 2 έτη εντός της Ελληνικής Επικράτειας κατά το χρονικό διάστημα των τελευταίων 35 ετών και να έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος. Αυτοί οι περιορισμοί όμως κατέστησαν δυσχερή τη συμμετοχή στις εκλογές για τη μεγάλη πλειονότητα των εκλογέων, και ακριβώς γι’ αυτό προτείνεται η κατάργησή τους.
2. Ποιους αφορά αυτό το νομοσχέδιο;
Αφορά Έλληνες πολίτες οι οποίοι
– είτε είναι μόνιμοι κάτοικοι του εξωτερικού
– είτε τυγχάνει να βρίσκονται στο εξωτερικό κατά την ημερομηνία διεξαγωγής εκλογών
και οι οποίοι είναι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους.
Δίνεται συνεπώς η δυνατότητα σε όλους αυτούς τους Έλληνες πολίτες να ασκήσουν το δικαίωμα της ψήφου από το εξωτερικό χωρίς περιορισμούς.
3. Γιατί είναι σημαντικό να μην υπάρχουν περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου των Ελλήνων που βρίσκονται στο εξωτερικό;
Για την ενίσχυση της ισότιμης μεταχείρισης των εκλογέων, ανεξαρτήτως του τόπου κατοικίας τους ή της πρόσκαιρης απουσίας τους από τη χώρα.
4. Το Σύνταγμα προβλέπει το να μην υπάρχουν περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος ψήφου από το εξωτερικό;
Ναι. Το Σύνταγμα, στο άρθρο 54 παρ. 4, δίνει τη δυνατότητα αλλά όχι την υποχρέωση για τη θέσπιση περιορισμών στην άσκηση του εκλογικού δικαιώματος από το εξωτερικό. Επαφίεται συνεπώς στη Βουλή των Ελλήνων το κατά πόσο θα υπάρχουν ή όχι περιορισμοί στην άσκηση του δικαιώματος αυτού. Η πρόταση της Κυβέρνησης είναι να μην υπάρχουν πλέον περιορισμοί, ενισχύοντας με αυτόν τον τρόπο την ισότιμη μεταχείριση του συνόλου των μελών του εκλογικού σώματος. Εξάλλου, οι συμπολίτες μας αυτοί μπορούν να ταξιδέψουν στην Ελλάδα και να ψηφίσουν χωρίς κανένα περιορισμό. Πλέον, θα έχουν τη δυνατότητα να ασκήσουν το εκλογικό τους δικαίωμα στο εξωτερικό δίχως περιορισμούς.
5. Γιατί πρόκειται για ιστορική ευκαιρία η ψήφιση αυτού του νομοσχεδίου;
Γιατί είναι ζήτημα σεβασμού στο βασικό δημοκρατικό δικαίωμα της συμμετοχής στις εκλογές των Ελλήνων πολιτών που ζουν στο εξωτερικό. Οι απόδημοι Έλληνες είναι η ψυχή και η φωνή της Ελλάδας στο εξωτερικό. Έχουμε χρέος να τους διευκολύνουμε στην άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Πρόκειται για δημοκρατικό χρέος και ιστορική ευκαιρία, γι’ αυτό και είναι μεγάλη η ευθύνη που βαραίνει τον κάθε Βουλευτή. Είναι ζήτημα δημοκρατίας, πέρα και πάνω από κόμματα.