Το περιστατικό συνέβη παραμονές των Χριστουγέννων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Αττικής, με δύο τρένα να γλιτώνουν τη σύγκρουση κυριολεκτικά την τελευταία στιγμή.
Σύμφωνα με αποκάλυψη της εφημερίδας «Τα Νέα», το συμβάν που σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, στις 12:19, θέτει σε πλήρη αμφισβήτηση την εμπέδωση της ασφαλούς λειτουργίας όλων των εμπλεκομένων στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.
Τερεζάκης για Αχαρνές: Μην υπερβάλλουμε
Μιλώντας στο Πρώτο Πρόγραμμα 91,6 και 105,8 ο κ. Τερεζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΣΕ απάντησε «χωρίς να υποβαθμίζεται η σοβαρότητα του περιστατικού, ας μην υπερβάλλουμε τόσο πολύ».
«Ήταν ένα σοβαρό περιστατικό αναμφισβήτητα, έγινε σε πλήρως τηλεδιοικούμενη περιοχή. Δεν μιλάμε για Τέμπη. Καταρχάς, οι ταχύτητες στην περιοχή αυτή, του κόμβου του σιδηροδρομικού κέντρου του ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών), έγινε με ταχύτητες της τάξεως των 25-30 χιλιομέτρων ήταν η αμαξοστοιχία που ερχόταν από το Κιάτο και η 51 που κατέβαινε ήταν στην τάξη των 70-80 χιλιομέτρων το πολύ. Επιβατικές και οι δύο. Δεν μπήκαν σε αντίθετη κατεύθυνση στην ίδια γραμμή η μία με την άλλη. Ήταν σε δύο συγκλίνουσες σιδηροδρομικές τροχιές που οδηγούσαν στην κοινή γραμμή που πάει προς την Αθήνα.
Επαναλαμβάνω, στον κόμβο του ΣΚΑ, πλήρως τηλεδιοικούμενη σηματοδοτούμενη περιοχή, ο τηλεδιοικητής είχε χαράξει κανονικά τη διαδρομή για το 51 του intercityπου ερχόταν από Θεσσαλονίκη προς Αθήνα και υπήρχε ερυθρό φωτόσημο στο τρένο το οποίο ερχόταν από το Κιάτο. Ο λόγος για τον οποίο ο μηχανοδηγός έκανε υπέρβαση, όπως φαίνεται από τα γεγονότα και τις συνομιλίες, στο ερυθρό φωτόσημο, είναι κάτι το οποίο το πόρισμα θα το βρει.
Εγώ από την πρώτη στιγμή κοινοποίησα το περιστατικό ως οφείλω σαν ΟΣΕ, στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ και αυτή τη στιγμή έχει ολοκληρωθεί και το πόρισμα το οποίο το έχω αποστείλει στη ΡΑΣ και στο ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Προφανώς το ίδιο θα κάνει και η Hellenic Train με το δικό της πόρισμα και αναμένουμε την τελική πορισματική έκθεση που θα κάνει ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ» συμπλήρωσε ο κ. Τερεζάκης.
«Όταν υπάρχει παραβίαση ερυθρού σηματοδότη δεν σημαίνει ότι στα επόμενα 20-30 μέτρα είναι το σημείο στο οποίο μπορεί να γίνει μία πιθανή πρόσκρουση των τρένων. Υπάρχει αυτό που λέμε ένα μήκος επικάλυψης, το οποίο δίνει την ασφάλεια για γρήγορη αντίδραση και στους μηχανοδηγούς και στους τηλεδιοικητές» προσέθεσε.
Ως προς τον λόγο που υπερέβη το ερυθρό φωτόσημο ο μηχανοδηγός, ο κ. Τερεζάκης ανέφερε το εξής. «Χωρίς να ξέρω ακριβώς το τι θα πει ο μηχανοδηγός, είμαι σίγουρος σχεδόν, από την εμπειρία που υπάρχει, ότι ο μηχανοδηγός αντελήφθη το κόκκινο, πιθανότατα το αντελήφθη λίγο αργότερα από τον χρόνο που είχε για να φρενάρει και έκανε υπέρβαση του φωτοσήματος».
Επιβεβαιώνει ο Σταϊκούρας
Από την πλευρά του ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταϊκούρας, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 επιβεβαίωσε το δημοσίευμα «Των Νέων».
«Περιμένουμε το πόρισμα για να δούμε ακριβώς τι έγινε», επισήμανε. «Απαιτείται ενίσχυση ασφαλείας σε όλες τις μεταφορές και συνεχώς αυτό κάνουμε», υπογράμμισε ο κ. Σταϊκούρας.
Αχαρνές: Πώς γλιτώσαμε από νέα τραγωδία – Σοκάρουν οι μαρτυρίες των επιβατών
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, ένα συμβάν που σημειώθηκε στις 23 Δεκεμβρίου του 2023, στις 12:19, θέτει σε πλήρη αμφισβήτηση την εμπέδωση της ασφαλούς λειτουργίας όλων των εμπλεκομένων στις σιδηροδρομικές μετακινήσεις.
Το σοβαρό περιστατικό καταγράφηκε στον σταθμό του Σιδηροδρομικού Κέντρου Αχαρνών κι αφορά την παραβίαση κόκκινου σηματοδότη, που λίγο έλειψε να οδηγήσει σε σύγκρουση δύο επιβατικές αμαξοστοιχίες της Hellenic Train. Επρόκειτο για τις αμαξοστοιχίες 1313 που εκτελούσε το δρομολόγιο Κιάτο-Πειραιάς και 51 (Ασημένιο Βέλος), η οποία εκτελούσε το δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα.
Όπως προκύπτει από τις μαρτυρίες των εργαζομένων του ΣΚΑ, η αμαξοστοιχία 1313 παραβίασε τον ερυθρό σηματοδότη και λίγο έλειψε να πέσει πάνω στην αμαξοστοιχία 51, με τη σύγκρουση να αποφεύγεται κυριολεκτικά στο πάρα πέντε. Αυτό έγινε χάρη στην ετοιμότητα του υπευθύνου της τηλεδιοίκησης του ΣΚΑ, ο οποίος κυριολεκτικά ούρλιαζε στον ασύρματο, καλώντας τον μηχανοδηγό της 1313 αμαξοστοιχίας να σταματήσει, κάτι που ευτυχώς συνέβη, προτού οιδύο αμαξοστοιχίες έρθουν «αντιμέτωπες» στη γραμμή 102.
Στο ρεπορτάζ της εφημερίδας αναφέρεται μάλιστα ότι εκείνη την ώρα στην καμπίνα μηχανοδήγησης επέβαινε παρατύπως και μαθητευόμενος μηχανοδηγός, δεδομένου ότι ο κανονικός μηχανοδηγός δεν έχει την ιδιότητα του εκπαιδευτή. Ο μηχανοδηγός ισχυρίστηκε ότι έγινε «υπέρβαση σήματος», δηλαδή δεν ακινητοποιήθηκε εγκαίρως το τρένο στο ερυθρό φωτόσημο, λόγω ολίσθησης των γραμμών-τροχών.
Ο ΟΣΕ ως διαχειριστής της υποδομής, προχώρησε αμέσως στην καταγραφή του σοβαρού συμβάντος, ενώ από την πλευρά της Hellenic Train επιχειρήθηκε αρχικά η υποβάθμισή του, με τα αρμόδια στελέχη της εταιρείας να υποστηρίζουν κι αυτοί από την πλευρά τους ότι για το περιστατικό δεν ευθύνεται ο μηχανοδηγός, αλλά η ολισθηρότητα των γραμμών! Η εταιρεία δεν προέβη σε άλλη επίσημη εκτίμηση ή ανακοίνωση.
Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδος δήλωσε το περιστατικό, λόγω της σοβαρότητάς του, στη Ρυθμιστική Αρχή Σιδηροδρόμων, ενώ προκειμένου να συντάξει το δικό του πόρισμα, ζήτησε από την Hellenic Train την ταινία του ταχογράφου για να φανεί αν υπήρξε ολίσθηση στις ράγες. Η παράδοση δεν έχει γίνει ακόμα.
Η ΡΑΣ ζητεί την πλήρη διαλεύκανση του περιστατικού και καλεί όλους τους εμπλεκόμενους να της παραδώσουν τα πορίσματά τους.
Ειδήσεις σήμερα
ΣΥΡΙΖΑ: Δικαιοσύνη καλεί Κασσελάκη – Τι απαντά για την εταιρεία στο Μαϊάμι [βίντεο]