Γράφει ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος
προς αυτή την κατεύθυνση -και παρά τις μεγάλες τεχνικές και οικονομικές δυσκολίες- αποτελεί η διακομματική τροπολογία των γνωστών γερουσιαστών, του Δημοκρατικού Μπομπ Μενέντεζ του Νιου Τζέρσεϊ και του Ρεπουμπλικανού Μάρκο Ρούμπιο της Πολιτείας Φλόριντα, που εξ αρχής την ενέταξαν στον Προϋπολογισμό των ΗΠΑ για το έτος 2022, και ο οποίος μεταξύ άλλων καλύπτει την εξωτερική συνδρομή προς διάφορα κράτη-συμμάχους των ΗΠΑ (σημειώνεται ότι στον συγκεκριμένο Προϋπολογισμό εντάχθηκαν εκατοντάδες προτάσεις γερουσιαστών για διάφορα επιμέρους ζητήματα). Η διακομματική πρόταση περιλαμβάνει και διάθεση πλεονάζοντος στρατιωτικού υλικού προς την Ελλάδα από τα αποθέματα των αμερικανικών Ενόπλων Δυνάμεων (όπως έγινε και συνεχίζεται στο στρατό ξηράς).
Εκδήλωση ενδιαφέροντος
Βάσει, λοιπόν, της τροπολογίας, η Ελλάδα μπορεί να προχωρήσει σε εκδήλωση ενδιαφέροντος για την προμήθεια στο μέλλον ενός πολύ εξελιγμένου αεροσκάφους, που διαθέτει υπερσύγχρονα και πολυδιάστατα συστήματα και από το οποίο έχει εξαιρεθεί πλέον η Τουρκία, αφού δεν συμμορφώθηκε με τη θέση των ΗΠΑ και προχώρησε προ δύο χρόνων στην ένταξη στο οπλοστάσιό της του ρωσικού αντιπυραυλικού συστήματος S-400. Σημειώνεται ότι η Τουρκία ανήκε από το 1999 στο αρχικό πολυεθνικό πρόγραμμα συμπαραγωγής του F-35 μαζί με ορισμένα κράτη-μέλη του ΝΑΤΟ και την Αυστραλία, ενώ ένα πολύ μεγάλο μέρος των εκατοντάδων επιμέρους συστημάτων του αεροσκάφους κατασκευάζονταν και ορισμένα ακόμα κατασκευάζονται από τουρκικά εργοστάσια (Εσκί Σεχίρ, Μαλάτεια κ.ά.). Η Ελλάδα προφανώς ενδιαφέρεται για αγορά αεροσκαφών, αφού δεν είναι (και ήταν λάθος πριν από 20 χρόνια που δεν εντάχθηκε) στο κονσόρτσιουμ. Είναι δηλαδή σαν την περίπτωση του Βελγίου, της Σιγκαπούρης, της Πολωνίας, της Νότιας Κορέας κ.ά.).
Ελευση επιτροπής
Μέσα στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται επιτροπή αξιωματικών, ως και ειδικών στη χώρα μας, για μια πρώτη εικόνα των αεροδρομίων μας, ως και για ενημέρωση περί άλλων συναφών θεμάτων. Με τα σημερινά δεδομένα, είναι πασιφανές ότι δεν μπορούμε να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη ενός τέτοιου αεροπορικού υπερόπλου. Η σύνθεση της επιτροπής θα απαρτίζεται από στελέχη της αμερικανικής αεροπορίας USAF, του υπουργείου Αεροπορίας των ΗΠΑ και της εταιρίας Λόκχιντ Μάρτιν, ενώ σε μετέπειτα φάση -όπως πληροφορούμε από το αρχηγείο των αμερικανικών και νατοϊκών δυνάμεων, που εδρεύει στο Ράμσταϊν της Γερμανίας- θα επισκεφθούν τη χώρα μας. Αν προχωρήσουμε προς τα F-35 υπολογίζεται ότι θα απαιτηθούν από 5-7 χρόνια για την παραλαβή των πρώτων αεροσκαφών.
Λειτουργικό κόστος
Για το συγκεκριμένο αεροσκάφος, η USAF εμφανίζεται ιδιαίτερα ικανοποιημένη σε ό,τι αφορά τα επιμέρους συστήματα, καθώς και σε ασκήσεις του ΝΑΤΟ όπου συμμετείχε και συμμετέχει (σε Σκανδιναβική, Μεσόγειο, Μαύρη Θάλασσα, Ανατολική Ευρώπη κ.ά.), καθώς και σε Κορεατική Χερσόνησο, Νότια Κινέζική Θάλασσα, Μέση Ανατολή κ.ά. Πάντως, σε έκθεση του γενικού επιθεωρητή της USAF, αλλά και πρόσφατα του γενικού λογιστηρίου GAO, τονίζεται ότι είναι πάρα πολύ υψηλό το λειτουργικό κόστος ανά πτήση, που κυμαίνεται μεταξύ 35.500-37.000 δολ., για αυτό και μελετάνε διάφορες εναλλακτικές επιλογές (δηλαδή ή να υπάρξει μειωμένη αριθμητικά αγορά αεροσκαφών ή να λαμβάνουν μέρος λιγότερα αεροσκάφη αυτού του τύπου ή να πραγματοποιούνται μόνο οι πιο σημαντικές-απαιτητικές αεροπορικές/διακλαδικές ασκήσεις. Αυτά είναι, μεταξύ άλλων, και οι εμπεριστατωμένες θέσεις του πτεράρχου Τσαρλς Μπράουν, αρχηγού της USAF.
*Ο Δρ Αθανάσιος Ε. Δρούγος είναι Διεθνολόγος-Γεωστρατηγικός Αναλυτής
H αναδημοσίευση του παραπάνω άρθρου ή μέρους του επιτρέπεται μόνο αν αναφέρεται ως πηγή το ELEFTHEROSTYPOS.GR με ενεργό σύνδεσμο στην εν λόγω καταχώρηση.
Ακολούθησε το eleftherostypos.gr στο Google News και μάθε πρώτος όλες τις ειδήσεις
Ειδήσεις σήμερα
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, ανά πάσα στιγμή στο EleftherosTypos.gr