Μόνον τα δύο πρώτα προγράμματα είναι πιθανόν να κυμαίνονται περί τα δύο δισ. Εάν σε αυτά προστεθούν και αγορές των πιο ακριβών σήμερα στον κόσμο αεροσκαφών, F-35, που καθένα εξ αυτών κοστίζει περί τα 80-90 εκατομμύρια χωρίς εξοπλισμό, τότε το πρόγραμμα «απογειώνεται» σε αδιανόητα -για τα δεδομένα της Ελλάδας- ύψη.
Σύμφωνα με υψηλόβαθμους κύκλους του υπουργείου Αμυνας, «με εντολή του κ. Πάνου Καμμένου, και μετά από εισήγηση των επιτελείων, ξεκίνησε η διαδικασία για την αναβάθμιση των μαχητικών αεροσκαφών F-16, εκδηλώθηκε ενδιαφέρον προς την αμερικανική κυβέρνηση για την προμήθεια αεροσκαφών πέμπτης γενιάς (F-35) και βρίσκεται σε τελικό στάδιο η υποστήριξη και συντήρηση των αντιαεροπορικών πυραύλων S -300».
Να σημειωθεί ότι εδώ και καιρό συστηματικές είναι οι διαρροές σύμφωνα με τις οποίες η ηγεσία του υπουργείου βρίσκεται σε επαφή με τις ΗΠΑ -και μέσω του πρέσβη τους στην Αθήνα, Τζέφρι Πάγιατ- προκειμένου να ενταχθεί και η Ελλάδα στην κοινοπραξία των χωρών που παράγουν το F-35. Το επιχείρημα που διαρκώς επαναλαμβανόταν είναι ότι στο πρόγραμμα μετέχει και η Τουρκία, η οποία, εάν τα παραλάβει, θα ανατρέψει την ισορροπία στο Αιγαίο.
Σταϊκούρας: Ο απολογισμός του 2024 και οι προτεραιότητες για το 2025 σε υποδομές και μεταφορές
Ενδιαφέρον είναι, όμως, ότι μόλις πρόσφατα η Τουρκία άρχισε να συζητά με τη Βρετανία για «νέο» μαχητικό της. Πάντως, ο νέος Αμερικανός πρόεδρος, Ντ. Τραμπ, επανειλημμένως έχει στραφεί κατά του F-35, επικρίνοντας τη λίαν τσουχτερή τιμή του. Τώρα, λοιπόν, το υπουργείο ζητάει από τις ΗΠΑ να ενημερώσουν για τις τιμές του αεροσκάφους. Οπως και να ‘χει, ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα έχει εάν συμφωνεί ή όχι με την απόκτηση ενός τέτοιου αεροσκάφους το αρμόδιο Επιτελείο, ΓΕΑ.
Οσον αφορά τα F-16, κατά πληροφορίες το κόστος υπολογίζεται έως και 1,7 δισ. Μέχρι πρόσφατα εξεταζόταν η εκδοχή να πουληθούν περί τα 38 στη Βουλγαρία για να εξοικονομηθούν χρήματα, αλλά τώρα φαίνεται ότι θα μετατραπούν όλα τα F-16 (Block 50 και 52) σε «V». Οπως κρίνεται αναγκαία η αναβάθμισή τους, το ίδιο σκόπιμη θεωρείται η αντικατάσταση των «ληγμένων» πυραύλων των S-300. Εκτός των δύο συστοιχιών που βρίσκονται στην Κρήτη, η Ελλάδα διαθέτει ρωσικά αντιαεροπορικά συστήματα, TOR-M1 και OSA, τα οποία επίσης χρειάζονται προγράμματα συντήρησης.
Οι S-300 πρακτικά ήταν παροπλισμένοι για αρκετά χρόνια στην Κρήτη. Μόλις το 2013 έγινε η πρώτη τους, επιτυχημένη, δοκιμή. Κάθε πύραυλος εκτιμάται ότι κοστίζει περί το ένα εκατ. δολάρια. Τυπικώς, βάσει των προδιαγραφών, κάθε συστοιχία έχει 6-8 μονάδες-εκτοξευτές βλημάτων με συνολικά 24-32 πυραύλους έτοιμους για βολές. Δεν αποκλείεται οι Ε.Δ. να έχουν πάνω από 90 πυραύλους που χρειάζονται αλλαγή. Σε όλα αυτά πρέπει να προστεθεί και το πρόγραμμα εκσυγχρονισμού των αεροσκαφών ναυτικής συνεργασίας, P3 Orion, ύψους 500 εκατ., που ήδη «τρέχει».
ΘΑΝΑΣΗΣ ΑΡΓΥΡΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου