Μάλιστα, όπως επεσήμανε, «το υπουργείο έλαβε υπόψη, στον τελικό σχεδιασμό, τα αιτήματα και τις ανησυχίες των κατοίκων».
Ξεκινώντας την ομιλία του, ο Κώστας Καραμανλής επισήμανε, ότι «η προηγούμενη κυβέρνηση, ήρθε και έταξε ένα φαραωνικό έργο, που ούτε μπορούσε να υλοποιήσει, ούτε το χρειάζεται πραγματικά η πόλη». Στην συνέχεια εξήγησε, ότι «η πλήρης υπογειοποίηση της γραμμής, με τους πανάκριβους σταθμούς μέσα στην πόλη, θα είχε τεράστιες τεχνικές δυσκολίες, υπερβολικά υψηλό κόστος, θα καταργούσε τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το κυριότερο, δεν θα μπορούσε ποτέ να χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση».
«Άρα, πολύ απλά, δεν θα κατασκευαζόταν, ποτέ», ανέφερε χαρακτηριστικά ο Κώστας Καραμανλής.
Σε αυτό το σημείο κατηγόρησε την προηγούμενη κυβέρνηση, ότι «έταζε κάτι που δεν μπορούσε να κάνει και έλεγε ότι δήθεν το προχωρά, ενώ στην πραγματικότητα δεν είχε ούτε καν μελέτες», προσθέτοντας:
«Εμείς δεν μπορούμε να κοροϊδεύουμε τον κόσμο. Δεν λειτουργούμε ποτέ με τη λογική ‘‘πες ωραία μεγάλα λόγια σήμερα κι άσε τον επόμενο να καθαρίσει”. Γι΄ αυτό και το θέμα μάς απασχόλησε πολύ. Μας βασάνισε στο υπουργείο. Αναζητήσαμε μια λύση που να μπορεί να γίνει πραγματικότητα και να λύνει τα προβλήματα της πόλης».
Κατόπιν ανέφερε, ότι η αρχική εκτίμηση του υπουργείου προέβλεπε μερική υπογειοποίηση, συνολικά γύρω στα δύο χιλιόμετρα και συνέχισε: «Μιλώ με ειλικρίνεια στους πολίτες, έτσι εκτιμώ και τους πολίτες που μιλούν με ειλικρίνεια και σοβαρότητα προς εμένα. Άκουσα σοβαρές απόψεις, λοιπόν. Και τα βάλαμε κάτω για να δούμε τι μπορεί πραγματικά να γίνει. Πώς μπορούμε να υπογειοποιήσουμε πολύ μεγαλύτερο μέρος της γραμμής, χωρίς να πάμε σε ανεφάρμοστες προτάσεις».
Παρουσιάζοντας το ολοκληρωμένο σχέδιο του υπουργείου Υποδομών, είπε ότι «πρόκειται για ένα έργο ακριβώς όπως το χρειάζεται η Πάτρα, το οποίο ικανοποιεί επτά βασικές αρχές» και εξήγησε:
- Είναι ρεαλιστικό και μπορεί να χρηματοδοτηθεί από την ΕΕ. Άρα, μπορεί να γίνει.
- Απελευθερώνει το κέντρο της πόλης. Αποδίδει την Πάτρα ξανά στους Πατρινούς. Δεν την κόβει στα δύο.
- Ανοίγει την πόλη με μέτωπο προς τη θάλασσα, όπως είχαμε εξαρχής δεσμευτεί.
- Είναι περιβαλλοντικά η βέλτιστη λύση. Με ουσιαστικές παρεμβάσεις αστικής ανάπλασης. Πολύ περισσότερο πράσινο. Και μηδενικούς ρύπους στην ατμόσφαιρα.
- Διατηρεί σε λειτουργία τον Προαστιακό.
- Έλαχιστοποιεί την οπτική και ηχητική όχληση.
- Ενισχύει την ασφάλεια, πεζών και οδηγών.
Όπως επεσήμανε ο Κώστας Καραμανλής, «η σιδηροδρομική γραμμή δεν θα περάσει από κάποιο σημείο που δεν περνάει ήδη» και συμπλήρωσε:
«Πάνω στην ίδια ακριβώς χάραξη θα πατήσουμε. Στην γραμμή που λειτουργεί σήμερα κι από μονή θα γίνει διπλή. Αλλά ένα πολύ μεγάλο μέρος της, από υπέργειο σήμερα θα το κάνουμε υπόγειο. ‘Αρα κανείς να μην φοβάται ότι δήθεν ‘‘θα κοπεί στα δύο η πόλη με νέα σιδηροδρομική γραμμή”. Το αντίθετο. Θα απελευθερώσουμε πολύ μεγάλο μέρος της πόλης από τη σημερινή γραμμή. Και θα το αποκαταστήσουμε με αναπλάσεις σε έκταση περίπου 70 στρεμμάτων».
Ο υπουργός Υποδομών, εξήγησε ότι η υπογειοποίηση θα γίνει στο εξής τμήμα: Η κάθοδος θα γίνει πριν την οδό Κανελλοπούλου και η άνοδος στην περιοχή της Ακτής Δυμαίων, δηλαδή 5,16 χιλιόμετρα.
«Μιλάμε, δηλαδή, πρακτικά για το σύνολο του πυκνού αστικού ιστού της Πάτρας. Επιπλέον, άλλα περίπου 1,7 χιλιόμετρα είναι αθροιστικά οι ράμπες ανόδου και καθόδου. Ενώ τα επιφανειακά τμήματα, συνολικά, θα αθροίζουν περίπου 3,8 χιλιόμετρα, εκτός πυκνής αστικής δόμησης».
Όσον αφορά τον προαστιακό, είπε ότι «θα συνεχίζει να λειτουργεί κανονικά, καθώς διατηρούνται και οι οκτώ υφιστάμενες στάσεις στο μήκος του έργου και έξι από αυτές μετατρέπονται σε υπόγειες, ενώ παράλληλα προστίθεται και μια επιπλέον στάση στο νέο λιμάνι, ενώ διατηρείται και η διασύνδεση με τον Πύργο».
Επίσης, σημείωσε, ότι «καταργούνται όλες οι επικίνδυνες υφιστάμενες ισόπεδες διαβάσεις και αντικαθίστανται από ανισόπεδες διαβάσεις οχημάτων και δέκα πεζογέφυρες, για απόλυτη ασφάλεια».
«Και βέβαια», πρόσθεσε, «ένα τέτοιο σύγχρονο έργο, δεν θα μπορούσε παρά να έχει ηλεκτροκίνηση σε όλο το μήκος της διπλής γραμμής».
Σύμφωνα με τον υπουργό Υποδομών, ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός δημοπράτησης του έργου είναι περίπου 514 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, ενώ η εκκίνηση του διαγωνισμού προσδιορίζεται στο β΄ εξάμηνο του 2021.
«Για να γίνει κατανοητό στην πράξη τι σημαίνει αυτό το έργο», είπε ο Κώστας Καραμανλής, «παρουσιάζω τα παρακάτω στοιχεία»:
«Η υπερταχεία θα κάνει από την Αθήνα ως το νέο λιμάνι της Πάτρας, 1 ώρα και 40΄.
Η υπεραστική επιβατική κίνηση, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.100.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες.
Η επιβατική κίνηση στον προαστιακό, σε πρώτη φάση εκτιμάται ότι θα είναι πάνω από 1.900.000 επιβάτες το χρόνο. Σε δεύτερη φάση, το 2040, πάνω από 2.600.000.
Η υπεραστική εμπορευματική λειτουργία, σε πρώτη φάση, θα εξυπηρετεί τρεις εμπορικές αμαξοστοιχίες την ημέρα ανά κατεύθυνση στο τμήμα Κόρινθος-Πάτρα, ενώ το 2040 εκτιμάται ότι θα έχουμε τέσσερις εμπορικές την ημέρα στο τμήμα Θριάσιο-Πάτρα».
«Εμείς δεν είμαστε ‘‘πολιτικοί αγιοβασίληδες”, που για όλους έχουν ένα δώρο» τόνισε στην συνέχεια ο Κώστας Καραμανλής και πρόσθεσε: «Δεν πιστεύουμε στα μεγάλα λόγια και στον λαϊκισμό των δήθεν εύκολων λύσεων. Η ιστορία έχει διδάξει ότι όσοι τα βλέπουν όλα εύκολα και λένε πολλά, στο τέλος δεν κάνουν απολύτως τίποτα. Λαϊκισμός είναι να υπόσχεσαι τα πάντα. Υπεύθυνη πολιτική είναι να κάνεις όσα πραγματικά μπορούν να γίνουν».
Απευθυνόμενος σε όσους παρακολουθούσαν το συνέδριο, σημείωσε: «Ήρθα για να σας πω την αλήθεια, για να σας παρουσιάσω πράγματα που γίνονται και που μπορούν πραγματικά να λύσουν τα προβλήματα της πόλης, για να σας δείξω το σεβασμό μου, τον σεβασμό όλων μας στην κυβέρνηση Μητσοτάκη, γιατί η Πάτρα περίμενε πολύ και ήρθε η ώρα να δει έργα».
Η εθνική οδός Πατρών-Πύργου
Όσον αφορά το έργο του αυτοκινητόδρομου Πατρών-Πύργου, ο Κώστας Καραμανλής είπε ότι «πήραμε τη μόνη πολιτική απόφαση την οποία μπορούσαμε να πάρουμε και κάναμε τέσσερα πράγματα», εξηγώντας:
«Βάλαμε τέλος στο αδιέξοδο της κατάτμησης, εξασφαλίσαμε τη χρηματοδότηση του έργου, ήρθαμε σε συνεννόηση με τις γενικές διευθύνσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και πετύχαμε την αλλαγή της στάσης της ως προς τη χρηματοδότηση του έργου, έτσι ώστε, αν χρειαστεί, να μην χάσουμε χρήματα μετά 2023».
Επίσης, συνέχισε, «ήρθαμε σε συμφωνία με τον παραχωρησιούχο, την “Ολυμπία Οδό” έχουμε ξεκινήσει τις διαδικασίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή και εξασφαλίζεται η ολοκλήρωση του έργου, χωρίς να στοιχίσει ούτε ένα ευρώ περισσότερο από όσο προβλεπόταν στις 8 εργολαβίες».
«Ο παραχωρησιούχος» συμπλήρωσε, «με το ίδιο οικονομικό τίμημα θα αναλάβει και τη συντήρηση και τη λειτουργία του δρόμου».
Ακόμη, ο υπουργός Υποδομών είπε ότι «επειδή οι πολίτες δεν μπορούν να περιμένουν άλλο για το ενδιάμεσο διάστημα και με δεδομένη την τραγική κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο δρόμος, με δεδομένα τα πολλά θανατηφόρα τροχαία και το μεγάλο πολύ μεγάλο τίμημα που πληρώνουμε σε ανθρώπινες ζωές, προχωρούμε σε στοχευμένες παρεμβάσεις 25 εκατ. ευρώ για οδική ασφάλεια».
«Με άλλα λόγια» επεσήμανε, «όσα δεν έκανε ο ΣΥΡΙΖΑ σε 4,5 χρόνια εμείς τα κάναμε σε ένα, συντονισμένα και υπεύθυνα, ώστε το έργο να γίνει πραγματικότητα χωρίς μεγάλα λόγια».