Αυτός είναι και ο λόγος που ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου σε τηλεοπτική του συνέντευξη αναφέρθηκε στη συμφωνία της Ελλάδας με την Ιταλία για τον καθορισμό της ΑΟΖ.
Ο Τούρκος υπουργός εξέφρασε την τουρκική άποψη που θα επαναλαμβάνεται στο επόμενο διάστημα, καθώς στην ελληνοϊταλική συμφωνία έχει γίνει ο καθορισμός της ΑΟΖ σύμφωνα με τους όρους της μέσης γραμμής και της ευθυδικίας. Δηλαδή κάποια νησιά δεν έχουν πλήρη επήρεια στην υφαλοκρηπίδα και στην ΑΟΖ.
«Στη συμφωνία με την Ιταλία για την υφαλοκρηπίδα δεν έδωσαν πλήρη επήρεια στα νησιά αυτά. Δηλαδή η υφαλοκρηπἰδα τους δεν ξεκίνησε από τα νησιά αυτά. Εδώ είναι ένα θέμα που αφορά την Αλβανία, όχι εμάς. Ομως ουσιαστικά η Ελλάδα με τη συμφωνία με την Ιταλία υιοθέτησε τις θέσεις μας στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο. Και ο πρώην υπουργός Εξωτερικών Νίκος Κοτζιάς άσκησε κριτική για τη συμφωνία αυτή» δήλωσε χαρακτηριστικά.
Ωστόσο αυτό που δεν είπε ο Τσαβούσογλου είναι πως τα νησιά έχουν επήρεια έστω και περιορισμένη, κάτι που η Άγκυρα δεν αναγνωρίζει. Η Τουρκία ισχυρίζεται πως τα νησιά, όπως η Ρόδος και η Κρήτη, έχουν δικαίωμα μόνο για χωρικά ύδατα!
Ο ίδιος αποκάλυψε και σχέδια της Τουρκίας για έρευνες και νότια της Κρήτης σε συνεργασία με ξένες εταιρίες.
«Μέσα στην υφαλοκρηπίδα που έχουμε καθορίσει με τη συμφωνία μας με τη Λιβύη μπορούμε να κάνουμε εργασίες για υδρογονάνθρακες. Συζητάμε με τη Λιβύη όταν υπογράψουμε μια συμφωνία, τότε στη δική τους υφαλοκρηπίδα με εταιρίες άλλων κρατών, όλοι μαζί μπορούμε να κάνουμε γεωτρήσεις».
Πάντως, αυτό που ενδιαφέρει περισσότερο την Αγκυρα είναι η πιθανή συμφωνία της Ελλάδας με την Αίγυπτο για μερική οριοθέτηση υφαλοκρηπίδας. Στην περίπτωση αυτή γνωρίζουν πως θα δημιουργηθεί μια τρύπα στο τουρκολιβυκό μνημόνιο καθώς Αθήνα και Κάιρο τονίζουν με ξεκάθαρο τρόπο πως δεν το αναγνωρίζουν και σε πρακτικό επίπεδο θα το ακυρώσουν.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι οι δηλώσεις του αντιναυάρχου ε.α. Τζιχάντ Γιαϊτζί που θεωρείται από τους βασικούς σχεδιαστές του τουρκολιβυκού μνημονίου: «Η υπογραφή συμφωνιών Ελλάδας-Αιγύπτου όπως και Ελλάδας-Kύπρου για τον καθορισμό των θαλάσσιων περιοχών ευθύνης θα είναι το χειρότερο σενάριο που θα προκαλέσει ζημιά στα εθνικά μας συμφέροντα. Στην περίπτωση αυτή οι δικές μας περιοχές που προκύπτουν απ’ το διεθνές δίκαιο θα περιοριστούν από 186.000 τ.χλμ. σε 41.000», ανέφερε χαρακτηριστικά. Βέβαια ο Γιαϊτζί αναφέρεται και στην περίπτωση της ένταξης και του Καστελλόριζου για τον καθορισμό της ΑΟΖ που στην παρούσα φάση δεν θεωρείται ως πιθανό σενάριο.
ΤΙ ΕΠΙΔΙΩΚΕΙ ΜΕ ΤΗ ΜΕΤΑΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΑΠΟ ΜΟΥΣΕΙΟ ΣΕ ΤΖΑΜΙ
Η πολιτική σκοπιμότητα Ερντογάν με την Αγία Σοφία
Από την ημέρα της επετείου της Αλωσης της Κωνσταντινούπολης η Αγία Σοφία έχει μπει στην πολιτική επικαιρότητα της Τουρκίας με μπροστάρη τον πρόεδρο της Τουρκίας να μιλάει για τη μετατροπή της από μουσείο σε τζαμί! Εντύπωση προκαλεί πως στη διαδικασία των δηλώσεων μπήκαν και ο υπουργός Εξωτερικών της Τουρκίας Μεβλούτ Τσαβούσογλου και ο υπουργός Αμυνας Χουλουσί Ακάρ καθώς δεν είναι θέμα της αρμοδιότητάς τους. Ο Ακάρ δήλωσε πως «η Αγία Σοφία ανήκει στην Τουρκία. Μετά την Αλωση τα εδάφη της Κωνσταντινούπολης ανήκουν στην Τουρκία. Εσείς δεν μπορείτε να δίνετε κατευθύνσεις. Αυτό είναι αρμοδιότητα της Τουρκίας και η Τουρκία μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτό τον χώρο όπως επιθυμεί».
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μεβλούτ Τσαβούσογλου, ο οποίος ανέφερε πως «δεν είναι ένα διεθνές θέμα, είναι θέμα εθνικής κυριαρχίας. Η Αγία Σοφία με την Αλωση της Κωνσταντινούπολης έχει γίνει ιδιοκτησία της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας».
Ο Τούρκος υπουργός ανέφερε πως στις 2 Ιουλίου το Ανώτατο Δικαστήριο θα κρίνει την προσφυγή ενός συλλόγου που ζητά να γίνει τζαμί η Αγία Σοφία. Πολιτικοί αναλυτές εκτιμούν πως ίσως το δικαστήριο πάρει μια απόφαση την οποία ο Ερντογάν θα μπορεί να εκτελέσει πολύ αργότερα, όταν θα χρειαστεί να εκμεταλλευτεί την προσευχή στην Αγία Σοφία ως πολιτικό όπλο, κυρίως έναντι του πολιτικού του αντιπάλου που σήμερα θεωρείται ότι είναι ο δήμαρχος Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου. Σύμφωνα με την εφημερίδα «Yeni Safak» το 73,3% των Τούρκων λένε «ναι» στη μετατροπή της Αγίας Σοφίας σε τζαμί.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής