Σύμφωνα με πληροφορίες στην συζήτηση θα λάβουν μέρος και οι πολιτικοί αρχηγοί με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη να τοποθετείται πιθανότατα το απόγευμα και τον Αλέξη Τσίπρα το μεσημέρι.
Υπενθυμίζεται πως από τις συνεδριάσεις της αρμόδιας κοινοβουλευτικής επιτροπής προέκυψε η θετική σύγκλιση 205 βουλευτών από τις κοινοβουλευτικές ομάδες ΝΔ, Κινήματος Αλλαγής, ΚΚΕ και Ελληνικής Λύσης ενώ μετά από επιπρόσθετες νομοτεχνικές βελτιώσεις που κατέθεσε ο υπουργός Εσωτερικών Τάκης Θεοδωρικάκος και ο ΣΥΡΙΖΑ δήλωσε «πιο κοντά στο ”ναι”».
Υπό αυτά τα δεδομένα είναι πιθανό το σχέδιο νόμου να λάβει επί της αρχής την στήριξη 291 βουλευτών καθώς οι 9 του ΜεΡΑ25 προσανατολίζονται να καταψηφίσουν. Υπενθυμίζεται ότι το ρεκόρ κατέχει ο νόμος Διαμαντοπούλου με 255 ψήφους.
Ωστόσο πρέπει να σημειωθεί ότι για την εφαρμογή του νομοσχεδίου δεν απαιτείται μόνο η αυξημένη πλειοψηφία επί της αρχής αλλά και η έγκριση κάθε άρθρου με τουλάχιστον 200 “ναι”.
Τα βασικά σημεία του είναι:
1. Διεξαγωγή της ψηφοφορίας με αυτοπρόσωπη παρουσία του εκλογέα σε εκλογικά τμήματα
που θα συσταθούν σε πρεσβείες, προξενεία, χώρους οργανώσεων απόδημων ή άλλους
κατάλληλους χώρους. Ο ελάχιστος αριθμός για να συγκροτηθεί εκλογικό τμήμα είναι οι 40
εκλογείς.
Περιβάλλον Καραμανλή για πρόταση Σαμαρά για την Προεδρία: Δεν υπήρξε καμία προσυνεννόηση
2. Η ψήφος των ανωτέρω εκλογέων θα μετράει ισότιμα στο συνολικό εκλογικό αποτέλεσμα
και, επομένως, για τη συνολική κατανομή των εδρών.
3. Αυξάνονται σε 15 από 12 οι βουλευτές επικρατείας. Οι εκλογείς στα τμήματα του
εξωτερικού θα επιλέγουν το ψηφοδέλτιο επικρατείας του κόμματος που επιθυμούν.
Τα κόμματα θα μπορούν να επιλέγουν έως 3 υποψηφίους από την ομογένεια και εφόσον το κάνουν οφείλουν να τοποθετήσουν τουλάχιστον έναν σε μια από τις 3 πρώτες θέσεις.
4. Δικαίωμα εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους του εξωτερικού έχουν οι εκλογείς οι
οποίοι πληρούν σωρευτικά τα παρακάτω κριτήρια:
α. Τα τελευταία 35 χρόνια να έχουν ζήσει δύο έτη στην Ελλάδα
β. Έχουν υποβάλει φορολογική δήλωση (Ε1 ή Ε2 ή Ε3 ή Ε9) είτε το τρέχον είτε το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Η αίτηση του εκλογέα θα γίνεται ηλεκτρονικά σε ειδική πύλη η οποία αναμένεται να λειτουργήσει εντός δύο μηνών από τη ψήφιση του νόμου. Εφόσον τα διαθέσιμα στοιχεία για την απόδειξη των κριτηρίων του σημείου 4 είναι διαθέσιμα σε βάσεις δεδομένων του Δημοσίου (και συναινεί ο εκλογέας) αυτά θα αντλούνται αυτεπάγγελτα άμεσα.
Η πιστοποίηση των κριτηρίων διαμονής γίνεται με δημόσια έγγραφα και ιδίως:
α) Βεβαίωση φοίτησης από σχολείο πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας, μεταδευτεροβάθμιας, τεχνικής ή επαγγελματικής εκπαίδευσης ή από ίδρυμα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
β) Βεβαίωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών (ένσημα) της ημεδαπής
γ) Βεβαίωση εκπλήρωσης της στρατιωτικής θητείας για όσο διάστημα διαρκεί αυτή
Δεν απαιτείται υποβολή φορολογικής δήλωσης εφόσον ο εκλογέας:
– δεν έχει συμπληρώσει 30 ζωής και
– έχει υποβάλει φορολογική δήλωση συγγενείς α’ βαθμού κατά το τρέχον ή το προηγούμενο φορολογικό έτος.
Να σημειωθεί ότι ο κ. Θεοδωρικάκος επικαλούμενος στοιχεία της ΑΑΔΕ υπογράμμισε ότι περίπου 340.000 έλληνες του εξωτερικού πληρούν τις προϋποθέσεις υπαγωγής στο καθεστώς του νόμου και θα μπορούν να διευκολυνθούν και να ψηφίσουν από τον τόπο καταγωγής τους. Σε αυτούς πρέπει να συνυπολογιστούν και χιλιάδες νέοι έως 30 ετών που έφυγαν την τελευταία 10ετία από την χώρα μας για σπουδές ή εργασία και εξαιρούνται από τα συγκεκριμένα κριτήρια. Όπως τόνισε ο υπουργός Εσωτερικών το νομοσχέδιο δεν ικανοποιεί την αρχική θέση της κυβέρνησης που προέβλεπε διευκόλυνση όλων των Ελλήνων του εξωτερικού με επιστολική ψήφο, ωστόσο αποτελεί την μόνη ρεαλιστική επιλογή προκειμένου να συγκεντρώσει την συνταγματικά προβλεπόμενη πλειοψηφία για να θεσπιστεί και να πραγματοποιηθεί έτσι το πρώτο βήμα. Σε κάθε περίπτωση όπως τονίζουν παράγοντες του υπουργείου Εσωτερικών το νομοσχέδιο θα κριθεί στην πράξη από την συμμετοχή των Ελλήνων του εξωτερικού στις επόμενες εθνικές εκλογές.