Όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, η Νέα Δημοκρατία είναι η «μεγάλη φιλελεύθερη πατριωτική παράταξη, που ιστορικά θεμελίωσε την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και πάντα επεδίωκε ευρείες συναινέσεις», γι’ αυτό και οι «Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό είναι ισότιμοι Ελληνες πολίτες και εν έτει 2019 οφείλουμε να διευκολύνουμε την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος». Ερωτηθείς για την υπόθεση Novartis, ο κ. Καραμανλής σημείωσε πως η κυβέρνηση δεν κινείται με κοντόφθαλμα μικροκομματικά κριτήρια, αλλά με γνώμονα το Σύνταγμα και την αλήθεια.
Απόλυτη προτεραιότητα για το υπουργείο Μεταφορών αποτελεί η ασφαλής και άνετη καθημερινή μετακίνηση των πολιτών με τις αστικές συγκοινωνίας. Μέχρι τον Ιανουάριο, αναμένεται μειωθούν και άλλο οι χρόνοι αναμονής στις στάσεις, ενώ μόλις ολοκληρωθεί η προμήθεια των νέων λεωφορείων, στόχος είναι κατά τις ώρες αιχμής οι πολίτες να εξυπηρετούνται ανά 10 – 20 λεπτά. Παράλληλα, τη δέσμευση πως τα έργα Πάτρα – Πύργος, Άκτιο – Αμβρακία και ΒΟΑΚ θα γίνουν όσο πιο σύντομα και όσο πιο οικονομικά είναι δυνατόν, έδωσε ο υπουργός.
Η κυβέρνηση επιδιώκει ευρεία συναίνεση στο θέμα της ψήφου των ομογενών. Φοβάστε, όμως, μήπως στο όνομα της συναίνεσης, τελικά, γίνουν αποδεκτές ρυθμίσεις που θα δοκιμάσουν τη συνταγματικότητα του νόμου;
Η ψήφος των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό είναι ζήτημα Δημοκρατίας, αλλά και ζήτημα εθνικό. Και είναι πολύ ενθαρρυντικό για την ποιότητα της Δημοκρατίας μας το γεγονός ότι έχουν μπει θετικά σε αυτήν τη συζήτηση σχεδόν όλα τα κόμματα. Μόνη εξαίρεση αποτελεί, δυστυχώς, ο ΣΥΡΙΖΑ, που επιμένει η ψήφος των αποδήμων να μην προσμετράται κανονικά στο εκλογικό αποτέλεσμα. Λυπάμαι που το λέω, αλλά αυτή η θέση αποτελεί προσβολή για τη Δημοκρατία και την Ελλάδα. Τι ισχυρίζονται, δηλαδή, ότι κάποιοι Ελληνες πολίτες είναι στην πράξη «λιγότερο Ελληνες» ή «λιγότερο πολίτες» από τους άλλους;
Εμείς είμαστε η μεγάλη φιλελεύθερη πατριωτική παράταξη, που ιστορικά θεμελίωσε την αποκατάσταση της Δημοκρατίας και πάντα επεδίωκε ευρείες συναινέσεις. Μας δίνει μεγάλη ικανοποίηση, λοιπόν, το ότι τα περισσότερα κόμματα -και ελπίζω ειλικρινά στην πορεία και ο ΣΥΡΙΖΑ να βγει από την αυτοαπομόνωσή του- συμφωνούμε στη βασική αρχή: Οτι οι Ελληνες που ζουν στο εξωτερικό είναι ισότιμοι Ελληνες πολίτες και εν έτει 2019 οφείλουμε να διευκολύνουμε την άσκηση του εκλογικού τους δικαιώματος. Το πώς ακριβώς θα γίνει αυτό είναι ένα πιο τεχνικό ζήτημα, στο οποίο πιστεύω ότι τελικά θα συμφωνήσουμε, πάντα με σεβασμό στο Σύνταγμα και τη δημοκρατική μας παράδοση.
Η κριτική κατά της κυβέρνησης, επειδή δεν περιελήφθη ο πρώην πρωθυπουργός στην Προανακριτική Επιτροπή μαζί με τον Δημήτρη Παπαγγελόπουλο, συνεχίζεται. Πιστεύετε ότι αυτό, δηλαδή η παραπομπή και του Αλέξη Τσίπρα, είναι ένα ενδεχόμενο που μπορεί να προκύψει στην πορεία από τις καταθέσεις;
Δεν κινούμαστε με κοντόφθαλμα μικροκομματικά κριτήρια, αλλά με γνώμονα το Σύνταγμα και την αλήθεια. Νομίζω ότι ο υπεύθυνος χειρισμός του θέματος μέχρι σήμερα είναι ο ενδεδειγμένος. Δεν είμαι μάντης ούτε ντετέκτιβ για να προβλέψω τι μπορεί να προκύψει στην πορεία. Μπορώ όμως να σας πω ότι ειλικρινά δεν θα μας ήταν καθόλου ευχάριστο να προέκυπταν στοιχεία και εναντίον του κ. Τσίπρα. Αλλωστε, πάντα έχουμε στον νου μας τη ρήση του Κωνσταντίνου Καραμανλή ότι «έναν πρώην πρωθυπουργό δεν τον στέλνεις φυλακή, τον στέλνεις σπίτι του».
Debate Μητσοτάκη-Μπρυκνέρ: Δουλειά μου είναι να προστατεύσω τα σύνορα - Δεν έχω να ζητήσω συγγνώμη από κανέναν
Για την προεδρική εκλογή έχει ανοίξει ήδη μεγάλη συζήτηση, τόσο για το θέμα της ευρύτερης συναίνεσης, που θα αναζητήσει η κυβέρνηση, παρόλο που θα μπορούσε να προχωρήσει με 151 ψήφους, όσο και για το πρόσωπο που θα προταθεί. Αν, δηλαδή, θα είναι μια αμιγώς πολιτική υποψηφιότητα ή από την κοινωνία των πολιτών. Εσείς τι πιστεύετε;
Θα μου επιτρέψετε να μην μπω κι εγώ στην ακατάσχετη ονοματολογία και σεναριολογία των ημερών, παρόλο που καταλαβαίνω ότι είναι της μόδας. Μπορώ όμως να σας πω δύο βασικά χαρακτηριστικά που θεωρώ πως πρέπει να διαθέτει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας: Ισχυρό θετικό συμβολισμό και υψηλή πολιτική ικανότητα για να ανταποκριθεί στις ανάγκες της θέσης, που, αντίθετα με όσα κάποιοι νομίζουν, είναι μεγάλες. Την ίδια άποψη γνωρίζω ότι έχει και ο πρωθυπουργός.
Είναι γνωστό ότι βρίσκεστε ήδη σε διαβουλεύσεις με την Ε.Ε., προκειμένου να «ξεκλειδώσουν» έργα που όλο το προηγούμενο διάστημα δεν προχωρούσαν. Σήμερα σε τι φάση βρισκόμαστε; Τι γίνεται με Πάτρα-Πύργο, Ακτιο-Αμβρακία και ΒΟΑΚ;
Είναι τρία έργα που έχει ανάγκη ο τόπος, αλλά τα παραλάβαμε με σύνθετα τεχνικά προβλήματα, που, δυστυχώς, δεν αντιμετωπίζονται σε μία νύχτα. Τα μελετάμε εντατικά, με περίσκεψη, ρεαλισμό και πάντα -όπως είπατε- σε συνεννόηση με την Ε.Ε. Εμείς δεν θα κινηθούμε επιπόλαια. Οπως ξέρετε, το Πάτρα-Πύργος ο ΣΥΡΙΖΑ το παρέλαβε με δρομολογημένο διαγωνισμό και εξασφαλισμένη χρηματοδότηση -αν προχωρούσε κανονικά σήμερα θα είχε ολοκληρωθεί το έργο- και το παρέδωσε σπασμένο σε 8 εργολαβίες, εκ των οποίων οι 3 ανατέθηκαν σε εργολάβο με μεγάλα προβλήματα, που έμπλεξε ολόκληρο το έργο σε ατελείωτες περιπέτειες. Εξετάζουμε, λοιπόν, όλες τις πιθανές λύσεις. Και, βέβαια, δεν πρόκειται να επιλέξουμε λύση χωρίς να συνεννοηθούμε με την Ευρώπη -μακριά από εμάς τα «καουμποϊλίκια» χωρίς αντίκρισμα. Το Ακτιο-Αμβρακία αποτελεί το τέλειο παράδειγμα προς αποφυγήν, αφού έχουν γίνει λάθη επί λαθών. Το επανεξετάζουμε για να δώσουμε τη βέλτιστη λύση και να ολοκληρωθεί, επιτέλους. Στον ΒΟΑΚ, δεν παραλάβαμε διαγωνισμό αλλά ένα σκίτσο και μία ιδέα! Ούτε υποστηρικτικές μελέτες ούτε μελέτη δημοπράτησης ούτε αδειοδότηση… Εμείς θα πάμε σε συνολική λύση για την υλοποίησή του. Οχι τρεις διαφορετικούς διαγωνισμούς, με τρεις διαφορετικές μεθόδους, για τον ίδιο οδικό άξονα, όπως ήθελε η προηγούμενη κυβέρνηση… Εκείνο που μπορώ να δεσμευτώ, λοιπόν, είναι ότι και τα τρία έργα θα γίνουν. Και μάλιστα, θα γίνουν όσο πιο σύντομα και όσο πιο οικονομικά είναι δυνατόν.
Συμπληρώσατε 100 μέρες στο υπουργείο. Τα μεγάλα έργα, όπως λέτε, είναι σύνθετα και θέλουν τον χρόνο τους. Από τους άλλους τομείς ποιον ξεχωρίζετε;
Την καθημερινότητα του πολίτη. Αυτές τις 100 μέρες έχουμε δώσει μεγάλη έμφαση σε θέματα που δεν είναι πολυδιαφημισμένα, αλλά έχουν να κάνουν με την καθημερινή μας ζωή. Να σας θυμίσω παραδείγματα; Ξεμπλοκάραμε τις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης. Ακυρώθηκαν οι αυξήσεις των διοδίων της Αττικής Οδού. Αυτές τις μέρες, λύσαμε το θέμα των συλλογικών συμβάσεων εργασίας και έτσι ανεστάλη η απεργία στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Μέρα με τη μέρα και στο μέτρο του δυνατού, πυκνώνουμε τη συχνότητα των δρομολογίων του μετρό στην Αθήνα και των λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που παραλάβαμε σε δραματική κατάσταση. Κινηθήκαμε άμεσα μετά τη θεομηνία της Χαλκιδικής και τον σεισμό της Αθήνας. Καθαρίσαμε το οικόπεδο στο Μάτι, που ήταν διαρκής πηγή κινδύνου. Υπογράψαμε με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ένα νέο 25ετές δάνειο για μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας – δηλαδή για περισσότερη ασφάλεια στην καθημερινότητά μας. Χωρίς μεγάλα λόγια, δίνουμε πρακτικές λύσεις σε προβλήματα που απασχολούν τον πολίτη.
Τον Σεπτέμβριο ο ΟΑΣΑ έβγαλε στους δρόμους της Αθήνας περί τα 200 λεωφορεία, ωστόσο η κατάσταση για πολλούς επιβάτες παραμένει δύσκολη. Σε ποιες ενέργειες αναμένεται να προχωρήσει το ΥΠΟΜΕ;
Παραλάβαμε μία κατάσταση απαράδεκτη. Μαζί με τα επιπλέον λεωφορεία που βγάλαμε στον δρόμο, ζήτησα από τη διοίκηση του ΟΑΣΑ να αναμορφώσουμε σταδιακά και τα δρομολόγια. Πράγματι, φτιάχτηκε ένα σχέδιο για την καλύτερη αξιοποίηση του στόλου που έχουμε στη διάθεσή μας, προς όφελος του επιβατικού κοινού. Οι πολίτες θα αρχίσουν να διαπιστώνουν ότι η κατάσταση σιγά σιγά θα γίνεται κάπως καλύτερη. Το σχέδιο αυτό θα υλοποιηθεί σε τρία κύματα, έως τον Ιανουάριο. Από 3%, που είναι σήμερα τα δρομολόγια με συχνότητα κάτω των 10’, θα ανέβουμε στα 8’. Από 27%, που είναι μεταξύ 10’ και 20’, θα πάμε στο 43%. Και από το δραματικό 70%, που είναι πάνω από 20’, θα πέσουμε στο 49%. Βέβαια, αυτά είναι τα καλύτερα που μπορούμε να πετύχουμε αυτήν τη στιγμή, αλλά δεν μας ικανοποιούν. Το πρόγραμμά μας θα ολοκληρωθεί με την προμήθεια των νέων λεωφορείων, όταν η πυκνότητα των δρομολογίων σε ώρες αιχμής θα φτάσει οριστικά σε επίπεδο που πραγματικά αρμόζει σε μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα. Δηλαδή 20% των δρομολογίων κάτω από 10’, περίπου 50% μεταξύ 10’ και 20’ και μόλις 30% πάνω από τα 20’. Μέχρι τότε, ζητάμε την κατανόηση των πολιτών, αλλά να είναι βέβαιοι ότι οι αστικές συγκοινωνίες, η ασφαλής και άνετη καθημερινή μετακίνηση στην πόλη, είναι για εμάς απόλυτη προτεραιότητα.
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής