Μπορεί μεν η διόρθωση να γίνει τον Μάιο του 2017, όταν η ΕΛ.ΣΤΑΤ. εκδώσει τα στοιχεία για το κλείσιμο του 2016 και αυτά επικυρωθούν από τη Eurostat και την Κομισιόν, αλλά οι περικοπές θα είναι αυτόματες και τα μέτρα θα κυρωθούν με προεδρικό διάταγμα και όχι με βάση τη συνήθη κοινοβουλευτική διαδικασία.
Ο υπουργός Οικονομικών κ. Ευκλείδης Τσακαλώτος τόνισε ότι με βάση τη χθεσινή καταρχήν συμφωνία δεν θα υπάρχει η εκ των προτέρων νομοθέτηση συγκεκριμένων προληπτικών μέτρων. Ωστόσο η αναθεωρημένη ελληνική πρόταση ορίζει σαφώς τους κωδικούς των δαπανών οι οποίες θα είναι διαθέσιμες για περικοπές. Δεν είναι άλλες από τους μισθούς του Δημοσίου και τις συντάξεις ιδιωτικού και δημόσιου τομέα στο κομμάτι που θα αφορά την κρατική χρηματοδότηση και άρα τις δαπάνες του κράτους. Ο υπουργός τόνισε χθες ότι από το σύνολο των πρωτογενών δαπανών εξαιρούνται των περικοπών τα επιδόματα ανεργίας και οι αμυντικές δαπάνες. Αρα όλες οι υπόλοιπες κατηγορίες βρίσκονται «εντός».
Στις τεχνικές λεπτομέρειες που μένουν να διευκρινιστούν μέχρι και τις 24 Μαΐου, όταν όλοι αναμένουν την ολοκλήρωση της ελληνικής αξιολόγησης και τη δρομολόγηση της εκταμίευσης της δόσης των 5,7 δισ. ευρώ, περιλαμβάνονται:
1 Η διάρκεια της ισχύος του προληπτικού πακέτου μέτρων. Αν δηλαδή η δέσμευση για αυτόματες περικοπές η οποία θα θεσμοθετηθεί με νόμο θα έχει διάρκεια μέχρι και το τέλος του τρίτου Μνημονίου ή η εφαρμογή της θα ξεπεράσει το 2018. Σε μια τέτοια περίπτωση θα μιλάμε για ένα Μνημόνιο διαρκείας που θα «παρακολουθεί» την πορεία υλοποίησης της πολύπλοκης λύσης για την ελάφρυνση που περιγράφηκε σε πολύ αδρές γραμμές μετά το τέλος του χθεσινού Eurogroup. Αν η λύση για το χρέος συμβαδίσει και με έναν ακόμη περιοριστικό μηχανισμό θα υλοποιηθεί αυτό που είχε προαναγγείλει από το 2015 ο κ. Ρέγκλινγκ τονίζοντας ότι η όποια λύση για το ελληνικό χρέος θα συμβαδίζει και με ένα πρόγραμμα εποπτείας το οποίο δεν θα είναι Μνημόνιο.
2 Αν και κατά πόσο θα υπολογίζονται στις αποκλίσεις και οι αυξήσεις των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον ιδιωτικό τομέα ώστε να μην υπάρξει επίτευξη στόχων μέσω εσωτερικής στάσης πληρωμών.
3 Πώς θα αντιμετωπίζονται οι συγκυριακές αποκλίσεις, είτε θετικές είτε αρνητικές, που θα εμφανίζονται στην υλοποίηση των ελληνικών Προϋπολογισμών.
Αγώνα δρόμου για τα αντιπλημμυρικά έργα - Το σχέδιο Χαρδαλιά για την προστασία της Αττικής
4 Αν τελικά θα περάσει ρήτρα ανάκλησης μέτρων λόγω καλύτερων του αναμενομένου επιδόσεων της ελληνικής οικονομίας όπως ζητά η ελληνική πλευρά.
5 Αν στα μέτρα στα οποία θα περιλαμβάνει ως ενδεχόμενες δεξαμενές διόρθωσης περιλαμβάνονται και το πάγωμα των προσλήψεων που έχει προγραμματίσει το Δημόσιο ή ακόμη και οι απολύσεις υπεράριθμών δημοσίων υπαλλήλων.
6 Αν θα πρέπει να υποδείξει η ελληνική πλευρά κάποιες κατηγορίες άμεσων ή έμμεσων φόρων οι οποίοι θα αυξάνονται σε αντικατάσταση που θα κάνει η ελληνική πλευρά σε κάποια περικοπή δαπανών.
Το δεύτερο βασικό στοιχείο είναι ότι όλες οι δεσμεύσεις για το βασικό πακέτο μέτρων των 5,4 δισ. ευρώ και το προληπτικό πακέτο μέτρων, όποιο και αν καταλήξει να είναι το ύψος τους, αναλαμβάνονται χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα.
Η συζήτηση για την ελάφρυνση του χρέους ξεκίνησε μεν χθες με κάποιες εναλλακτικές προτάσεις που κατέθεσε ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας σε συνεργασία με την Κομισιόν, αλλά αυτές είναι δυνητικές και δεν έχουν αναφερθεί καν από τους υπουργούς Οικονομικών του Eurogroup.
Η συζήτηση και κυρίως η απόφαση για το χρέος και στη συνέχεια η αποδοχή της λύσης που θα επιλεγεί από το ΔΝΤ θα είναι κλειδί για την περαιτέρω πορεία.
ΤΑΣΟΣ ΔΑΣΟΠΟΥΛΟΣ
Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στην έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου