Με τίτλο «Πρόωρες εκλογές στον αέρα», το Eurointelligence περιγράφει το πολιτικό κλίμα όπως αυτό έχει δημιουργηθεί στη χώρα μας, ενώ αναφερόμενο στη δημοσκόπηση της Αυγής προσπαθεί να εξηγήσει τις αντικρουόμενες απόψεις που προέκυψαν έπειτα τη δημοσιοποίησή της. «Η ενδιαφέρουσα πτυχή αυτής της δημοσκόπησης είναι ότι η έρευνα δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα “Αυγή”, έναν σθεναρό υποστηρικτή του Αλέξη Τσίπρα και της κυβέρνησής του. Αυτό πυροδότησε αμέσως εικασίες ότι ορισμένα τμήματα του κόμματος προσπαθούν να επισημάνουν στον Τσίπρα ενόψει του συνεδρίου του κόμματος αργότερα αυτό το μήνα ότι πρέπει να εξετάσει το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών και να παραδώσει την εξουσία στη Νέα Δημοκρατία και να βγάλει τον ΣΥΡΙΖΑ από τη πρώτη γραμμή του πυρός. Αξιωματούχοι του συντηρητικού κόμματος, από την άλλη, υποψιάζονται ότι η δημοσκόπηση μπορεί να είναι μια προσπάθεια συσπείρωσης των μελών του ΣΥΡΙΖΑ πριν το Συνέδριο.
Μία τρίτη εξήγηση που προβάλλει το Macropolis είναι απλά ότι η εταιρεία δημοσκοπήσεων Public Issue έχει συμβόλαιο με την “Αυγή” υποχρεώνοντας την εφημερίδα να δημοσιεύσει όλες τις μηνιαίες έρευνες που διεξάγει για λογαριασμό της. Σε αυτή την περίπτωση, το να μην δημοσιεύσει την τελευταία δημοσκόπηση θα ήταν πιο επιζήμιο για τον ΣΥΡΙΖΑ από το να τη δημοσιεύσει, και έτσι (προέκυψε) το άρθρο», γράφει τo Eurointelligence.
Το σημείο της δημοσκόπησης όμως στο οποίο στέκεται ιδιαίτερα είναι εκείνο που δείχνει ότι ένα αυξανόμενο ποσοστό των Ελλήνων βλέπει θετικά την ιδέα των πρόωρων εκλογών. «Η έρευνα διαπιστώνει ότι το 51% πιστεύει ότι οι πρόωρες εκλογές είναι “πιθανώς αναγκαίες” έναντι του 46% που θεωρεί ότι δεν είναι. Αυτό είναι το υψηλότερο ποσοστό που έχει δει η Public Issue κατά τη διάρκεια της ελληνικής κρίσης και το επισήμανε ως μία σημαντική τάση που θα ακολουθήσει», σημειώνει η ανάλυση εξηγώντας ταυτόχρονα ότι οι πολίτες πλέον είναι ρεαλιστές σχετικά με το τι θα μπορούσε να επιτύχει μία εναλλακτική κυβέρνηση καθώς το 52.5 % δεν θεωρεί ότι η ΝΔ έχει περισσότερα να προσφέρει από την τωρινή.
Η αντίδραση του Μεγάρου Μαξίμου με non paper για τις δημοσκοπήσεις ακολουθεί στην ανάλυση του Eurointelligence, με το think tank να εξηγεί ότι και αυτό είναι επιφυλακτικό απέναντι στις δημοσκοπήσεις, όπως σημειώνει όμως «αυτή τη φορά φαίνεται διαφορετικό σε εμάς». Και εξηγεί: «Το πολιτικό κεφάλαιο του Αλέξη Τσίπρας είναι πολύ πιο περιορισμένο, και έτσι μπορεί να του είναι πιο δύσκολο να προβάλει τον εαυτό του ως ένα τιτάνα της πολιτικής. Επιπλέον, την περασμένη χρονιά, το κόμμα της ΝΔ ήταν εκ των πραγμάτων εν υπνώσει, ενώ σήμερα ο νέος ηγέτης Κυριάκος Μητσοτάκης παίζει σκληρό παιχνίδι με την κυβέρνηση. Είναι αλήθεια πως δίνοντας έμφαση στην ελάφρυνση του χρέους, ο Τσίπρας αφήνει ανοιχτή την επιλογή να κατηγορήσει τους άλλους ότι δεν τήρησαν τις υποσχέσεις τους. Ωστόσο, υπάρχουν πολλά ανοιχτά μέτωπα. Και τα θετικά νέα, όπως η μεταβολή που προβλέπει το ΔΝΤ για αυτή τη χρονιά, μπορεί να μην είναι αρκετή ώστε να αντισταθμίσει την απογοήτευση των ανθρώπων (θυμηθείτε τον Αντώνη Σαμαρά που έχασε από τον Τσίπρα παρά τα σημάδια ανάκαμψης). Ούτε ένας φημολογούμενος ανασχηματισμός τους υπουργικού συμβουλίου, για να συμβολίσει ένα νέο ξεκίνημα, μπορεί να μην κάνει το θαύμα, γράφει Το Βήμα».
Την κατάσταση θα κάνει ακόμα πιο δύσκολη το γεγονός ότι έρχεται μία σειρά από αυξήσεις στους άμεσους και τους έμμεσους φόρους ύψους 2,5 δισεκατομμυρίων στον προϋπολογισμό του 2017 που κατατέθηκε στη Βουλή προχθές, τη στιγμή που είναι ανοιχτά τα ζητήματα των μεταρρυθμίσεων στην αγορά εργασίας για τα οποία δεν έχει ακόμα υπάρξει συμφωνία με τους Θεσμούς. Παράλληλα, η ανάλυση γράφει ότι η δήλωση του πρώην διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδας Γιώργου Προβόπουλου ότι η τρίτη ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών τον Νοέμβριο του 2015 «δεν ήταν απαραίτητη», δεν ήταν κάτι που βοήθησε.
Το tweet του Wolfgang Münchau
«Οι Έλληνες προετοιμάζονται για πρόωρες εκλογές -Ο Τσίπρας είναι σε άρνηση, θα καταφέρει όμως να βγάλει λάθος τις δημοσκοπήσεις;»
Greeks get ready for snap elections – Tsipras is in denial, but will he be able to prove the polls wrong? https://t.co/SdbBUMOb9d
— Wolfgang Munchau (@EuroBriefing) October 5, 2016