Χαρακτηριστική είναι η ανάληψη έργου από τη ΔΕΗ λίγες ημέρες πριν έλθει στην εξουσία ο ΣΥΡΙΖΑ στις 15 Ιανουαρίου του 2015. Παράλληλα, εύκολα διακριτό είναι το γεγονός ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝ.ΕΛ. επιδαψίλευσε ουκ ολίγα projects στην κατασκευαστική Τοξότης, με επιτομή αυτών τον οδικό άξονα Πάτρα-Πύργος.
Αυτοί που ξέρουν την αγορά υπογραμμίζουν ότι με τις περίφημες τρεις εργολαβίες του συγκεκριμένου άξονα Πάτρα – Πύργος, συνολικού ύψους περί τα 170 εκατ. ευρώ, όπου έχει μειοδοτήσει η κοινοπραξία Τοξότης-Ομάδα Κατασκευών (και οι δύο συμφερόντων Καλογρίτσα), δεν πρόκειται να πέσουν υπογραφές πριν από τα μέσα του 2017.
Αλλωστε μέχρι σήμερα το έργο δεν έχει καν υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Ενωση ώστε να λάβει σχετική έγκριση ένταξης στο ΕΣΠΑ ως «μεγάλο έργο»! Σημαντικό υποέργο δαπάνης 41,3 εκατ. ευρώ που προβλεπόταν να υλοποιηθεί από την εταιρία Τοξότης στην περιοχή της Βορείου Ελλάδος αποτελεί η «τηλεθέρμανση Φλώρινας», εργολαβία που βρίσκεται συνεχώς αντιμέτωπη με νέα εμπόδια που φρενάρουν την ολοκλήρωσή της. Το υποέργο αφορά στην κατασκευή δικτύων τηλεθέρμανσης για την τροφοδότηση του οικισμού Φλώρινας με θερμική ενέργεια για την κάλυψη των αναγκών θέρμανσης και ζεστού νερού χρήσης των κτιρίων της πόλης. Κύριος του έργου είναι η Δημοτική Επιχείρηση Υδρευσης-Αποχέτευσης Φλώρινας (ΔΕΥΑΦ).
Εντονα ερωτηματικά προκάλεσε και συμπληρωματική σύμβαση έργου ύψους 12,8 εκατ. ευρώ για το οδικό δίκτυο Καλλονή – Σίγρι στη Λέσβο σε κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει ο κ. Χρήστος Καλογρίτσας. Οπως κατήγγειλε στη Βουλή ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Βασίλης Κεγκέρογλου, οι πρώτες μελέτες για το έργο έγιναν το 2011 και η μελέτη υπογράφηκε το 2012. Ομως το έργο δεν έχει παραδοθεί ακόμα λόγω καθυστερήσεων στις απαλλοτριώσεις και προβλημάτων που έχουν να κάνουν με τμήμα το οποίο διέρχεται από το απολιθωμένο δάσος και απαιτεί ειδικές εργασίες. Αυτός είναι και ο κύριος λόγος για τον οποίο προτάθηκε η υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης. Ομως δι’ αυτής της οδού ο προϋπολογισμός του έργου, που αρχικά ανερχόταν σε 38 εκατ. ευρώ, θα ανέλθει τελικά σε 50 εκατ. ευρώ.
Πάτρα-Πύργος
Τσίπρας: «Δεν είμαι αναχωρητής» - Παρέμβαση με καρφιά κατά Κασσελάκη και καμία αυτοκριτική
Οπως προαναφέρθηκε, ποικίλες αντιδράσεις έχουν πυροδοτήσει στις κατασκευαστικές εταιρίες οι εξελίξεις σχετικά με τους διαγωνισμούς για τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος.
Το έργο, συνολικού αρχικού προϋπολογισμού 475 εκατ. ευρώ, όπως είναι γνωστό έχει χωριστεί σε 8 υποέργα τα οποία δημοπρατούνται σταδιακά από το υπουργείο Υποδομών. Ο λόγος που επικαλέστηκε ο υπουργός Υποδομών Χρήστος Σπίρτζης για να «σπάσει» σε 8 εργολαβίες τον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος (αρχικά περιλαμβανόταν στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού) ήταν η ανάγκη να αναλάβουν δουλειές οι μικρότερες τεχνικές εταιρίες.
Μέχρι στιγμής έχουν κατατεθεί προσφορές για τα τρία υποέργα, όπου την καλύτερη προσφορά έχουν δώσει εταιρίες συμφερόντων του γνωστού επιχειρηματία Χρήστου Καλογρίτσα (κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών).
Εχουν κατατεθεί οι σχετικές ενστάσεις και δεν υπάρχει οριστικός μειοδότης, ωστόσο στελέχη τεχνικών εταιριών σχολιάζουν ότι οι εκπτώσεις που έχει δώσει η συγκεκριμένη κοινοπραξία και στους τρεις διαγωνισμούς (περίπου 53%) είναι εξαιρετικά μεγάλες, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προοπτική επιτυχούς ολοκλήρωσης του έργου.
Πληροφορίες αναφέρουν πάντως ότι υψηλές εκπτώσεις έχουν προσφέρει και άλλοι δύο κατασκευαστικοί όμιλοι, με την πλειοψηφία όμως των εταιριών να κινείται σε ποσοστά εκπτώσεων 5 με 6 ποσοστιαίες μονάδες χαμηλότερα από την υψηλότερη. Παράλληλα διάχυτη είναι μεταξύ των στελεχών της κατασκευαστικής αγοράς και η αμφιβολία για το κατά πόσον έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση του έργου, καθώς πληροφορίες αναφέρουν ότι δεν έχει ακόμα εγκριθεί ο φάκελος του έργου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Επισημαίνεται ότι η κοινοπραξία Τοξότης – Ομάδα Κατασκευών μειοδότησε στο διαγωνισμό για το πρώτο τμήμα του άξονα Πάτρα – Πύργος (Δουναίικα – Πύργος), που επαναλήφθηκε για τυπικούς λόγους, προϋπολογισμού 67,2 εκατ. ευρώ. Νωρίτερα είχε μειοδοτήσει για το τμήμα Αμαλιάδα – Δουναίικα, προϋπολογισμού 58,4 εκατ. ευρώ, καθώς και για το τρίτο τμήμα Κυλλήνη – Αμαλιάδα, προϋπολογισμού 53,250 εκατ. ευρώ. Η κατάθεση των προσφορών για το τέταρτο τμήμα του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος (Βάρδα – Κυλλήνη) οδεύει κατά πάσα πιθανότητα για τον Οκτώβριο.
ΧΑΡΗΣ ΝΤΙΓΡΙΝΤΑΚΗΣ
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου της Κυριακής