Σύμφωνα με τον Κώστα Βαρώτσο, η υπουργός Πολιτισμού του πρότεινε να μεταφερθεί ο «Δρομέας» του στα Σκόπια στο πλαίσιο ανταλλαγής του έργου με άγαλμα Μεγαλέξανδρου, ένα από τα πολλά και κακόγουστα γλυπτά που «κοσμούν» την πρωτεύουσα της γειτονικής χώρας. Δηλαδή, να συναινέσει στη μεταφορά του γλυπτού που υψώνεται απέναντι από το Χίλτον ως ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα τοπόσημα της Αθήνας, σε μια άλλη χώρα. Ανήκουστο και ανεπίτρεπτο ακόμα και στην περίπτωση που η «ιδέα» αφορούσε στη μεταφορά του γλυπτού στη Ρώμη, στη Νέα Υόρκη ή οπουδήποτε αλλού. Στον αντίποδα της επιπολαιότητας του υπουργείου Πολιτισμού, που σημειωτέον ξιφουλκεί διά της κ. Ζορμπά υπέρ της ενίσχυσης του σύγχρονου πολιτισμού και ταυτοχρόνως επιθυμεί να… πακετάρει ως «δωράκι» ένα από τα κορυφαία έργα του, ελλοχεύει η πολιτική σκοπιμότητα. Το επικείμενο ταξίδι του πρωθυπουργού στη γειτονική χώρα πρέπει να πλαισιώνεται και από ένα ωραίο «δώρο» (βλέπε «Δρομέας»). Και επειδή το συγκεκριμένο δε «βγαίνει» στο Μαξίμου, μήπως το ΥΠΠΟΑ θα πρέπει να ψαχτεί για κάτι άλλο, καμία μετόπη, κανένα κιονόκρανο ας πούμε, να αντικαταστήσουν τα γύψινα; Ωρα είναι…
Η υπουργός Πολιτισμού, Μυρσίνη Ζορμπά, δεν παραδέχεται τίποτα από τα παραπάνω. Με δηλώσεις της στο Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων διαψεύδει πως ετέθη θέμα για τη μεταφορά του γλυπτού στα Σκόπια. «Καμία πρόταση δεν υπάρχει για τη μεταφορά του Δρομέα, είναι κάτι χωρίς βάση. Αλλωστε το γλυπτό ανήκει στο Δήμο Αθηναίων. Στο πλαίσιο μιας γενικής συζήτησης με σημαντικούς Ελληνες καλλιτέχνες, ανάμεσά τους και με τον κ. Κ. Βαρώτσο, κουβεντιάστηκαν και σχολιάστηκαν πολλά, ωστόσο τέτοια πρόταση όχι….», υποστήριξε η κ. Ζορμπά.
Ο Κώστας Βαρώτσος επιμένει στην καταγγελία του και δηλώνει εμβρόντητος. Τόσο από την πρόταση της υπουργού να μεταφερθεί ο «Δρομέας» στα Σκόπια όσο και από τη διάψευσή της πως έγινε τέτοια συζήτηση. «Εχω πέσει από τα σύννεφα με τη διάψευση από την πλευρά της υπουργού. Ολο αυτό με προσβάλλει. Δεν υπάρχει χειρότερος τρόπος να το μαζέψει…», δήλωσε ο διεθνής γλύπτης. Μιλώντας στον ΣΚΑΪ χαρακτήρισε «έγκλημα» το να ξεριζώνεις ένα έργο για να το πας κάπου αλλού «δώρο» και υπογράμμισε πως «ο “Δρομέας” δεν θα πάει πουθενά, αφού ο ίδιος έχει τα πνευματικά δικαιώματα και δεν θα έδινε ποτέ την άδεια, γιατί έχει συνείδηση της σημασίας των τοποσήμων και της πολιτισμικής διαστρωμάτωσης ενός τόπου».
Αγώνα δρόμου για τα αντιπλημμυρικά έργα - Το σχέδιο Χαρδαλιά για την προστασία της Αττικής
Αντιδράσεις κομμάτων
Οπως ήταν αναμενόμενο το θέμα πήρε πολιτικές διαστάσεις με την αξιωματική αντιπολίτευση να απαιτεί εξηγήσεις.
«Μεταξύ του κ. Βαρώτσου και ενός υπουργού της κυβέρνησης καταλαβαίνετε ότι δεν έχουμε δίλημμα για τον ποιον θα πιστέψουμε», δήλωσε μεταξύ άλλων η εκπρόσωπος Τύπου της Νέας Δημοκρατίας, ευρωβουλευτής Μαρία Σπυράκη, ενώ η τομεάρχης Πολιτισμού και Αθλητισμού της κόμματος, Ολγα Κεφαλογιάννη, έκανε λόγο για «κακόγουστο αστείο» και «θλιβερή υπόθεση»:
«Το υπουργείο Πολιτισμού και προσωπικά η υπουργός Μυρσίνη Ζορμπά οφείλουν άμεσα να ξεκαθαρίσουν την αδιανόητη ιστορία της ανταλλαγής του “Δρομέα” των Αθηνών με άγαλμα από τα Σκόπια και να μας εξηγήσουν από πού ξεκίνησε η περίφημη “ιδέα”. Ποιον ή ποιους θέλει να καλύψει η κ. Ζορμπά και διαψεύδει με αυτόν τον απρεπή τρόπο έναν καλλιτέχνη του μεγέθους, της σοβαρότητας και του κύρους του κ. Βαρώτσου;», δήλωσε η κ. Κεφαλογιάννη. Για «διασυρμό της χώρας» κάνει λόγο στη δική της δήλωση η κ. Χαρά Κεφαλίδου, υπεύθυνη τομέα Πολιτισμού και Αθλητισμού του Κινήματος Αλλαγής.
Από το 1988 στην Αθήνα
Στο θέμα ενεπλάκη και ο κυβερνητικός εκπρόσωπος της γειτονικής χώρας, Μίλε Μποσνιακόφσκι. Με δηλώσεις του (εφημερίδα «Εθνος») διαψεύδει την ανταλλαγή του γλυπτού με άγαλμα του Μεγάλου Αλεξάνδρου που βρίσκεται στην κεντρική πλατεία των Σκοπίων. Φτιαγμένος από γυαλί και σίδερο και με ύψος 8 μέτρα ο «Δρομέας» του Κώστα Βαρώτσου δημιουργήθηκε τον Αύγουστο του 1988 και τοποθετήθηκε στην Ομόνοια επί δημαρχίας Μιλτιάδη Εβερτ, στο πλαίσιο της καλλιτεχνικής δράσης «Δρώμενα». Το γλυπτό δίχασε το κοινό που δεν ήταν εξοικειωμένο με τη σύγχρονη τέχνη. Τα προβλήματα στη σταθερότητα της φόρμας του αλλά και τα έργα του μετρό επέβαλαν τη μεταφορά του. Από το 1994 βρίσκεται στη σημερινή του θέση, απέναντι από το Χίλτον και την Εθνική Πινακοθήκη. Οι καταγγελίες του Κώστα Βαρώτσου προσθέτουν ένα νέο κεφάλαιο στην περιπετειώδη διαδρομή του έργου αλλά και ένα ακόμη θλιβερό «τοπόσημο» της διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, δίπλα στα τόσα άλλα…
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου