Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης, μετά το περσινό πάθημα του Αριστείδη Μπαλτά και του Τάσου Κουράκη, οι οποίοι άφησαν τεράστια κενά εκπαιδευτικών και κλειστά σχολεία, εξάντλησε τα περισσότερα κονδύλια του ΕΣΠΑ μέσα στο καλοκαίρι για προσλήψεις χιλιάδων αναπληρωτών. Το άλλο μεγάλο πρόβλημα, αυτό της διανομής σχολικών βιβλίων, έχει ήδη ολοκληρωθεί από το καλοκαίρι, λένε οι αρμόδιοι του υπουργείου με 24 εκατομμύρια βιβλία να βρίσκονται στα σχολεία. Ο υπουργός Παιδείας Νίκος Φίλης και ο δήμαρχος Αθηναίων Γιώργος Καμίνης βρέθηκε στο 132ο Δημοτικό σχολείο στην Γκράβα.
https://youtu.be/l8N3np5Uv5I
Από την πλευρά τους, οι εκπαιδευτικοί κάνουν λόγο για «επικοινωνιακά τρικ» της κυβέρνησης υποστηρίζοντας ότι το μεγαλύτερο μέρος των κενών δεν καλύφθηκε με προσλήψεις, αλλά με αναδιοργανώσεις σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης. Όπως λένε ΔΟΕ και ΟΛΜΕ, το υπουργείο «κερδίζει» εκπαιδευτικούς μεταφέροντάς τους από τη μία βαθμίδα στην άλλη ενώ στους εκπαιδευτικούς θα ανατεθεί η διδασκαλία συναφών ειδικοτήτων, προκειμένου να μην υπάρξουν κενά. Συνολικά πάντως έχουν προσληφθεί περισσότεροι από 20.000 αναπληρωτές.
1. Ο πρόεδρος της ΔΟΕ Θανάσης Κικινής εκτιμά ότι δεν θα υπάρχουν πολλά κενά, διερωτάται βέβαια για την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης με την αναδιοργάνωση των προγραμμάτων προκειμένου να μην υπάρχουν κενά. Ερωτηματικά αφήνει ο πρόεδρος της ΔΟΕ για τη λειτουργία του ολοήμερου σχολείου και της ενισχυτικής διδασκαλίας. Για τη λειτουργία των ολοήμερων νηπιαγωγείων και δημοτικών, η ΔΟΕ έχει ανακοινώσει 24ωρη απεργία στις 15 Σεπτεμβρίου, ενώ δεν αποκλείεται η κλιμάκωση των κινητοποιήσεών το επόμενο διάστημα. Συνολικά εκτιμούν οι εκπαιδευτικές ομοσπονδίες ότι θα λείπουν περίπου 5.000 εκπαιδευτικοί, κυρίως καθηγητές ειδικοτήτων, αλλά θα προκύψουν και κενά από τις άδειες πχ. Μητρότητας που προκύπτουν με την έναρξη του σχολικού έτους.
Ποιες αλλαγές θα συναντήσουν κατά τη νέα σχολική χρονιά οι μαθητές σε Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια
Συγκεκριμένα σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας:
Στο Νηπιαγωγείο: Από τη Σχολική Χρονιά 2016-17 τα 5.394 Νηπιαγωγεία σε όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, 13.373 Νηπιαγωγοί θα έχουν πλέον Διδακτικό Ωράριο όπως όλοι οι εκπαιδευτικοί και οι εγγραφές στο νηπιαγωγείο θα γίνονται από τον Μάιο μήνα για την επόμενη σχολική χρονιά.Ο Νέος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Νηπιαγωγείου προσφέρει ίσες ευκαιρίες μάθησης σε όλα τα νήπια-προνήπια, καταργώντας την ύπαρξη διαφορετικών τύπων νηπιαγωγείων (κλασικά και ολοήμερα) και αμβλύνοντας τις ανισότητες που υπήρχαν μέσα στην ίδια σχολική μονάδα, η οποία λειτουργούσε με δύο διαφορετικά τμήματα και με δύο διαφορετικά προγράμματα. Με το Πρόγραμμα Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Νηπιαγωγείου, όλα τα νηπιαγωγεία γίνονται εν δυνάμει ολοήμερα και λειτουργούν με βάση ένα ενιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα, το οποίο αρχίζει στις 8:20 και τελειώνει στις 13:00.
Επίσης, υπάρχει η δυνατότητα απογευματινού προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος μετά τις 13:00 και μέχρι τις 16:00 για τα παιδιά των εργαζομένων, άνεργων και ευπαθών κοινωνικά ομάδων, με μείωση του ελάχιστου αριθμού εγγραφέντων νηπίων-προνηπίων από 14 σε 5 στα μονοθέσια, 10 στα διθέσια καθώς και λειτουργία πρωινής ζώνης από τις 7:45 μέχρι τις 8:30, με ελάχιστο αριθμό μαθητών 5 (νήπια – προνήπια) και όχι όπως παλιά που ήταν μόνο για νήπια. Το προηγούμενο ωράριο της πρωινής ζώνης κρίθηκε αντιπαιδαγωγικό καθώς δεν είναι εφικτό για ένα παιδί αυτής της ηλικίας να βρίσκεται στο χώρο του σχολείου από τις 7:00 μέχρι της 16:00 με δεδομένο ότι ούτε στο δημοτικό, ούτε ακόμα και στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ένα παιδί δεν παραμένει τόσες ώρες στο σχολείο.
2. Για το δημοτικό το υπουργείο περιγράφει:
Από τη Σχολική Χρονιά 2016-17, 3555 Δημοτικά Σχολεία σε όλη τη χώρα θα λειτουργήσουν με το Πρόγραμμα του Ενιαίου Τύπου Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου. Η δημιουργία και η λειτουργία του, εδράζεται στη συνταγματική δέσμευση για παροχή ίσων ευκαιριών στην εκπαίδευση για όλους τους μαθητές της ίδιας βαθμίδας. Με το ισχύον καθεστώς πολυτυπίας σχολείων μέχρι φέτος στη Α/θμια εκπαίδευση προέκυπτε ένα άδικο, ανορθολογικό και αντιπαιδαγωγικό δεδομένο: να προσφέρονται πλουραλισμός γνωστικών αντικείμενων μόνο σε 1337 σχολικές μονάδες. Στα υπόλοιπα Ολοήμερα Δημοτικά Σχολεία (2.218 σχολικές μονάδες) δεν προσφέρονταν τα νέα διδακτικά αντικείμενα. Ταυτόχρονα, οι μαθητές της Α΄και Β΄ τάξεις ολοκλήρωναν τα μαθήματα 2 διδακτικές ώρες νωρίτερα (στις 12:25). Ο νέος Ενιαίος Τύπος Ολοήμερου Δημοτικού Σχολείου διατηρεί τα θετικά στοιχεία του ΕΑΕΠ, που όμως προβλέπονταν μόνο για 1337 12/θέσια ολοήμερα δημοτικά σχολεία, εξασφαλίζοντας τον εμπλουτισμό και την επέκταση των προσφερόμενων νέων διδακτικών αντικειμένων των ΕΑΕΠ στους μαθητές όλων των τύπων σχολείων από 4/θέσια και πάνω. Το νέο Ενιαίο Πρόγραμμα συντελείται με αναπροσαρμογή και εξισορρόπηση των ωρών των διδακτικών αντικειμένων μεταξύ των σχολείων με ΕΑΕΠ (1337 σχολικές μονάδες) και τους άλλους τύπους σχολείων (2218 σχολικές μονάδες).
Η λήξη του υποχρεωτικού προγράμματος γενικεύεται για όλες τις τάξεις στις 13:15 καταργώντας την αντιπαιδαγωγική, για παιδιά αυτής της ηλικίας, 7ης ώρας. Ταυτόχρονα, εξασφαλίζει τη δημιουργία ζώνης, ανάμεσα στο διδακτικό (8:00-13:15) και εργασιακό ωράριο(13:15-14:00) των εκπαιδευτικών ώστε να διασφαλιστεί η δυνατότητα πραγματοποίησης των συναντήσεων του Συλλόγου διδασκόντων όσο συχνά κρίνεται αναγκαίο και χωρίς να επηρεάζεται η λειτουργία του διδακτικού προγράμματος.
Ολοήμερο πρόγραμμα
Η έναρξή του προαιρετικού ολοήμερου προγράμματος ορίζεται στις 13:15 και η λήξη του στις 16:00 με μειωμένο τον απαιτούμενο ελάχιστο αριθμό σε 14 μαθητές άνω των 6/θεσίων και τους 10 μαθητές σε 4/θέσια-5/θέσια, αντί για 15 που ίσχυε μέχρι σήμερα στα ΕΑΕΠ.
Ταυτόχρονα, αναβαθμίζεται το Πρόγραμμα του Ολοημέρου, αφού εξασφαλίζεται και γενικεύεται σε όλα τα σχολεία η ώρα Μελέτης-Προετοιμασίας με εκπαιδευτικό του κλάδου ΠΕ 70, ώστε οι μαθητές να απαλλάσσονται, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, από τον φόρτο προετοιμασίας των μαθημάτων και των εργασιών της επόμενης ημέρας. Στην τρίτη ώρα του ολοήμερου προγράμματος προσφέρεται ένα σύνολο από επιλογές διδακτικών αντικειμένων (ΤΠΕ, Αγγλικά, Αθλητισμός, Εικαστικά, Θεατρική Αγωγή, Μουσική, Πολιτιστικοί Όμιλοι Δραστηριοτήτων) που δίνουν την ευκαιρία στην πολύπλευρη ανάπτυξη των ψυχοκινητικών και γνωστικών δεξιοτήτων των μαθητών.
Τέλος, δύναται να λειτουργήσει Τμήμα Πρόωρης Υποδοχής μαθητών (7:00-8:00) των οποίων οι γονείς είναι εργαζόμενοι, άνεργοι ή ανήκουν σε ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, με ελάχιστο αριθμό αιτήσεων 7 μέχρι τα 8/θέσια και 10 από 9/θέσια και άνω.
3. Οι αλλαγές στο Γυμνάσιο
Το ωρολόγιο πρόγραμμα του γυμνασίου έχει ελαφρυνθεί κατά τρεις ώρες, οι οποίες μπορούν να αξιοποιηθούν, ανάλογα με τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντα των μαθητών/τριών για ενισχυτική διδασκαλία ή ομίλους ενδιαφερόντων ή προγράμματα περιβαλλοντικά κ.τ.λ.
Ο διδακτικός χρόνος χωρίζεται σε τετράμηνα αντί σε τρίμηνα. Έτσι τα υποχρεωτικά ωριαία διαγωνίσματα θα διενεργούνται με μεγαλύτερη άνεση, εφόσον διπλασιάζεται το διαθέσιμο χρονικό διάστημα (το 1ο τετράμηνο έως 20 Ιανουαρίου και το 2ο έως 31 Μαΐου). Παράλληλα οι εκπαιδευτικοί θα έχουν περισσότερο χρόνο στη διάθεσή τους, ιδίως στο 1ο τετράμηνο, ώστε να σχηματίσουν γνώμη σχετικά με την επίδοση των μαθητών/τριών τους. Επίσης, στο 2ο τετράμηνο οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να επιλέξουν αντί διαγωνίσματος την ανάθεση μιας συνθετικής-δημιουργικής εργασίας.
Μετατοπίζεται η εστίαση από την εξεταστική διαδικασία στη διδακτική-μαθησιακή. Τα γνωστικά αντικείμενα στα οποία οι μαθητές/τριες θα εξετάζονται γραπτώς στο τέλος του σχολικού έτους περιορίζονται από δώδεκα-δεκατέσσερα σε τέσσερα (4): α) η Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, β) Μαθηματικά, γ) Φυσική, δ) Ιστορία. Με αυτόν τον τρόπο είναι εφικτή η παράταση των μαθημάτων έως 31 Μαΐου.
Η ενισχυτική διδασκαλία επεκτείνεται και μετά τη λήξη του έτους: Το σχολείο θα προσφέρει τον Ιούνιο εντατικά μαθήματα σε όσους/ες μαθητές/τριες δεν προαχθούν σε κάποιο μάθημα, και στη συνέχεια θα εξετάζονται στα τέλη του Ιουνίου. Στόχος είναι το σχολείο να υποστηρίζει τους/τις μαθητές/τριες που δεν επέτυχαν τα προσδοκώμενα αποτελέσματα και να μην τους/τις υποχρεώνει να καταφύγουν σε βοήθεια επί πληρωμή ή -αν δεν έχουν τέτοια δυνατότητα- να τα βγάλουν πέρα μόνοι/ες τους για να εξετασθούν τον Σεπτέμβριο.
Θεσπίστηκε η «Ημέρα Επαγγελματικού Προσανατολισμού». Σε κάθε σχολική μονάδα θα πραγματοποιηθεί από ειδικούς, κατά τη διάρκεια μιας σχολικής ημέρας, αναλυτική ενημέρωση για τις εναλλακτικές επιλογές εκπαίδευσης που προσφέρονται μετά το γυμνάσιο καθώς και σχετικές βιωματικές δραστηριότητες για τους μαθητές και τις μαθήτριες της Γ΄ τάξης.
4. Για τα επαγγελματικά Λύκεια
Από το σχολικό έτος 2016-17 το ΕΠΑΛ αποκτά μια νέα δομή με την οποία αποφεύγεται η πρόωρη ειδίκευση, εξασφαλίζεται η παροχή στέρεων γενικών και τεχνολογικών γνώσεων, δημιουργείται ένα ενιαίο μοντέλο επαγγελματικού σχολείου, παρέχονται περισσότερες επαγγελματικές και εκπαιδευτικές διέξοδοι στους αποφοίτους.
Το νέο ΕΠΑΛ θα έχει την εξής δομή: Α΄ ΤΑΞΗ με ενιαίο πρόγραμμα, Β΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό σε τομείς τεχνικο-επαγγελματικών σπουδών και Γ΄ ΤΑΞΗ με διαχωρισμό των τομέων σπουδών σε επιμέρους ειδικότητες.
– Στους απόφοιτους χορηγείται απολυτήριο Λυκείου, ισότιμο του Γενικού Λυκείου, και Επαγγελματικό Πτυχίο ειδικότητας επιπέδου 4.
Διευρύνεται η δυνατότητα της πρόσβασης των αποφοίτων στα ΤΕΙ, ΑΣΠΑΙΤΕ, Στρατιωτικές σχολές, σχολές Αστυνομίας, Πυροσβεστικής, Εμπορικού Ναυτικού μέσω των ειδικών πανελλαδικών εξετάσεων, με ειδικό ποσοστό θέσεων. Τους δίνεται επίσης η δυνατότητα να εισάγονται σε σχολές και τμήματα των Πανεπιστημίων με ποσοστό επιπλέον θέσεων 1%.
Ξεκινά σταδιακά από τη σχολική χρονιά 2016-17, ο νέος θεσμός του προαιρετικού «Μεταλυκειακού Έτους-Τάξη Μαθητείας», με το οποίο δίνεται η δυνατότητα ασφαλούς ένταξης στην εργασία των αποφοίτων, υπό την εποπτεία του σχολείου, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, μισθό στο 75% του κατώτατου μισθού και ασφάλιση και συμπληρωματικής εργαστηριακής εκπαίδευσης στο σχολείο. Μετά από εξετάσεις πιστοποίησης απόκτηση πτυχίου επιπέδου 5.
Οι αλλαγές ξεκινούν σταδιακά από το σχολικό έτος 2016-17 και θα λειτουργήσουν ως «γέφυρα» από την υπάρχουσα στη νέα δομή των ΕΠΑΛ. Έτσι, το σχολικό έτος 2016-17 η Α΄ και η Β΄ τάξη θα έχουν νέα δομή και πρόγραμμα ενώ η Γ΄(καθώς και η Δ΄ εσπερινών) θα ακολουθεί τη δομή του υπάρχοντος συστήματος.
5. Εξορθολογισμός της διδακτέας ύλης σε όλες τις βαθμίδες
Για όλα τα γνωστικά αντικείμενα δημοτικού, γυμνασίου και λυκείου δημιουργήθηκαν στο ΙΕΠ επιτροπές που εργάστηκαν για τον εξορθολογισμό της διδακτέας ύλης, στοχεύοντας στα εξής: η διδακτέα ύλη να είναι αντίστοιχη των δυνατοτήτων των μαθητών/τριών κάθε ηλικίας, και εφικτό να ολοκληρωθεί εντός των ωρών που διατίθενται, η έκταση της διδακτέας ύλης και η ποσότητα των πληροφοριών να περιορισθεί, ώστε να εξασφαλισθεί χρόνος για διερευνητική, βιωματική μάθηση, η διδακτέα ύλη να επικεντρώνεται στα σημαντικά τμήματα/έννοιες και να επιδιώκεται εμβάθυνση σε αυτά, ενώ τα υπόλοιπα στοιχεία να προσεγγίζονται συνοπτικά.
Σήμερα προωθούνται στα σχολεία αναλυτικές οδηγίες διαχείρισης της διδακτέας ύλης ανά γνωστικό αντικείμενο και τάξη (που περιλαμβάνουν συμπληρωματικό υποστηρικτικό υλικό και προτάσεις δραστηριοτήτων) και έχει ήδη ξεκινήσει ανά ειδικότητα σχετική ενημέρωση των σχολικών συμβούλων, οι οποίοι θα αναλάβουν άμεσα την ενημέρωση και την υποστήριξη των εκπαιδευτικών στην εφαρμογή της πρότασης εξορθολογισμού.
Κοινό πιλοτικό πρόγραμμα Δημοτικού-Γυμνασίου
Σε σχολεία αντιπροσωπευτικά των διαφόρων περιοχών και τύπων σχολείων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης θα εφαρμοστεί πιλοτικά η περιγραφική αξιολόγηση, η οποία θα συνοδεύει την αριθμητική αξιολόγηση.
Σε μήνυμα του ο Νίκος Φίλης τονίζει:
«Εύχομαι από καρδιάς σε όλες και όλους σας, μαθήτριες, μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς καλή χρονιά!
Από μεριάς μας έχει καταβληθεί μεγάλη προσπάθεια για να είναι καλή αυτή η χρονιά.
Τα ωρολόγια προγράμματα, το πλαίσιο λειτουργίας του σχολείου και η διδακτέα ύλη έχουν ανανεωθεί, τα βιβλία σάς περιμένουν από το καλοκαίρι και τα έξοδα των σχολικών επιτροπών έχουν ήδη καλυφθεί από το Υπουργείο Εσωτερικών.
Τέλος, φέτος δεν λείπουν από τα σχολεία εκπαιδευτικοί, χάρη αφενός σε ένα επιτυχή σχεδιασμό του Υπουργείου Παιδείας, ώστε, να ολοκληρωθούν όλες οι αναγκαίες διαδικασίες ταχύτατα και άρα έγκαιρα, αφετέρου χάρη στη συνδρομή του Υπουργείου Οικονομικών που εξασφάλισε τα απαραίτητα κονδύλια.
Για το 2017-8 προετοιμάζονται νέες μεταρρυθμίσεις με την πίστη ότι η εκπαίδευση μπορεί να γίνει το εφαλτήριο που θα βγάλει τη χώρα από την κρίση.
Όραμά μας ένα σχολείο όπου θα πνέει άνεμος δημοκρατίας και δημιουργίας και που θα τονώνει την πρωτοβουλία και το μεράκι των εκπαιδευτικών, ένα σχολείο που δε θα είναι εξεταστικό κέντρο, δε θα υπηρετεί τον άκρατο ανταγωνισμό αλλά θα είναι ένα σχολείο ποιότητας και ισότητας, συμμετοχής και συνεργασίας, ένα σχολείο που θα οικοδομεί στέρεη και βαθιά γνώση, εξάπτοντας την περιέργεια και τη φαντασία των παιδιών και καλλιεργώντας την κριτική τους σκέψη.
Εύχομαι και πάλι καλή αρχή στη νέα σας χρονιά!».
https://youtu.be/qlDBfHde38s
Μήνυμα Αρχιεπισκόπου προς τους Εκπαιδευτικούς με την ευκαιρία της έναρξης του νέου σχολικού έτους:
Ἀγαπητοί μου,
«Μή νομίσετε πώς καί τοῦτος ἐδώ πού προσπαθεῖ νά σᾶς μιλήσει περνᾶ μία ζωή ἄκοπη, ὅλο λόγια γαλήνια καί ἁπλά, σάν κι αὐτά πού κάπου-κάπου σᾶς χαρίζουν ἀνακούφιση. Ἡ ζωή του εἶναι γεμάτη δυσκολίες καί ὑπολείπεται τῶν λόγων αὐτῶν. Ἄν ὅμως ἦταν ἀλλιῶς τά πράγματα, ποτέ δέν θά κατάφερνε να μιλήσει ἔτσι»
Ἐπειδή ἀνήκω σέ μία γενιά πού μεγάλωσε μέ μεγάλες δυσκολίες, μέ τήν ἀγωνία τοῦ φωτός στα μάτια καί τή δίψα στίς ψυχές γιά διδαχή, μπορῶ νά σᾶς μιλήσω, ὅπως ὁ ποιητής, γιά δύο πολύ σημαντικές λέξεις πού διαμόρφωσαν τήν πορεία μας: Γιά τήν ἐλπίδα καί τή μεταμόρφωση!
Σήμερα τά παιδιά μας, οἱ μαθητές σας, ἔχουν ἀνάγκη γιά μία Παιδεία πού θά γεμίσει τήν καρδιά τους μέ ἐλπίδα, ριζωμένη στήν ἀλήθεια καί μέ ὁρίζοντα τόν ἄνθρωπο. Γιά μία Παιδεία πού τό «αἷμα» της θα κυοφορήσει ἀνθρώπους, οἱ ὁποίοι θά συνδέουν τή γνώση μέ τήν ἀλληλεγγύη, τήν ἐπιστήμη μέ την κατανόηση καί τήν ἀποδοχή τοῦ ἄλλου. Γιά μία Παιδεία πού θά εἶναι ἀπείθαρχη στούς ἀριθμούς τῶν στατιστικῶν, πού θά μεταμορφώνει τήν ἐκπαίδευση ἐγκεφάλων σέ καλλιέργεια ὑπάρξεων. Γιά μία Παιδεία πού δέν θά στοχεύει ἁπλά στήν παραγωγή ἀνθρωπίνου δυναμικοῦ, ἀλλά στή διαμόρφωση ἀνθρώπων με κριτική σκέψη. Γιά μία Παιδεία πού νοηματοδοτεῖ ἄνευρα καί ἄοσμα ἐκπαιδευτικά συστήματα ἐπειδή τολμᾶ νά πιστεύει σέ ἕνα Θεό ἀγάπης, πού ἔγινε ἄνθρωπος ἐπειδή ἀγάπησε ὅλους τούς ἀνθρώπους. Πού ὑπερβαίνει τήν ἀνοχή μέ τήν ἀγάπη.
Μένω κοινωνός τῆς πορείας καί τῆς ἔγνοιας σας γιά τά παιδιά μας πού ἀγαπᾶμε πολύ.
Καλή καί εὐλογημένη χρονιά!»