Η τελευταία συνάντηση (προχθές αργά το απόγευμα) έχει φέρει αναστάτωση στο γραφείο του υπουργού Παιδείας, με την ηγεσία να βρίσκεται με την πλάτη στον τοίχο, καθώς -αν υπερισχύσουν οι πιέσεις των θεσμών- θα κληθεί να λάβει δύσκολες πολιτικές αποφάσεις σε θέματα που ο ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση αλλά και ως κυβέρνηση έθεσε «κόκκινες γραμμές».
Τόσο στο θέμα του ωραρίου (σ.σ. γίνεται συζήτηση ακόμα και για 30 διδακτικές ώρες την εβδομάδα) όσο και στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, ο υπουργός Παιδείας, Κώστας Γαβρόγλου, είχε κατά καιρούς καταρρίψει οποιοδήποτε σενάριο εφαρμογής τους. Σύμφωνα πάντως με πληροφορίες, τα δύο θέματα δεν έφυγαν ποτέ από την ατζέντα των θεσμών, παρά τις αντιπροτάσεις της πολιτικής ηγεσίας.
Η σύγκρουση είναι αναπόφευκτη και στην περίπτωση που το υπουργείο Παιδείας υποχωρήσει, οι ενέργειες αυτές πολύ πιθανόν να έχουν πολιτικό κόστος, το οποίο δεν επωμίζεται μόνο ο νυν υπουργός Παιδείας.
Στο θέμα της αξιολόγησης, το γεγονός ότι προχωράει η αξιολόγηση στον υπόλοιπο δημόσιο τομέα αλλά και το ότι το υπουργείο Παιδείας δεν έχει να παρουσιάσει καμία νομοθετική πρωτοβουλία στην αντιπρότασή του για αυτοαξιολόγηση σχολείων και αξιολόγηση στελεχών εκπαίδευσης (σ.σ. περίπου 20.000 άτομα), δεν λειτουργεί υπέρ της πολιτικής ηγεσίας. Εδώ και πολλούς μήνες εξαγγέλλεται το νομοθετικό πλαίσιο για την αυτοαξιολόγηση και την αξιολόγηση στελεχών, κι όμως δεν έχει θεσμοθετηθεί ακόμα (σ.σ. δεν έχει παρουσιαστεί καν σχετικό νομοσχέδιο), ενώ είχε ειπωθεί ότι θα εφαρμοστεί από την τρέχουσα χρονιά.
Μία ακόμα βόμβα, που -χρονικά- θα σκάσει πολύ γρήγορα στα χέρια του υπουργού Παιδείας είναι η αύξηση του ωραρίου. Χρόνια, άλλωστε, σέρνεται η συγκεκριμένη πρόταση από την έκθεση του ΟΟΣΑ για την Παιδεία το 2011, η οποία δεν ζητούσε μόνο αυξημένο ωράριο αλλά και να επωμιστούν οι εκπαιδευτικοί με χρόνια εμπειρίας τις περισσότερες ώρες διδασκαλίας και όχι οι νεότεροι, σε αντίθεση με ό,τι ισχύει τώρα.
Δεν τους βγήκαν τα νούμερα
Πριν από μερικές εβδομάδες το υπουργείο Παιδείας προχώρησε αιφνιδιαστικά σε ψαλίδι των εξεταζόμενων μαθημάτων, στις ενδοσχολικές εξετάσεις της Γ’ Λυκείου, παρατείνοντας με αυτόν τον τρόπο το διδακτικό έτος κατά δύο εβδομάδες. Εκτός από την παιδαγωγική αξία της αύξησης της διδασκαλίας των μαθημάτων στο Λύκειο (σ.σ. η παράταση αφορούσε και τις τρεις τάξεις) που προέβαλλε το υπουργείο Παιδείας, ήταν ένας «έμμεσος» τρόπος αύξησης των ωραρίου των καθηγητών, κάτι που είχαν καταγγείλει και οι ομοσπονδίες των εκπαιδευτικών. Αλλωστε, οι θεσμοί επανέρχονται συνέχεια σε αυτό το αίτημα και ένας από τους λόγους που τελικά έγινε δεκτή η εισήγηση του ΙΕΠ για μείωση των ενδοσχολικών εξετάσεων (σ.σ. η οποία είχε παραδοθεί αρκετό καιρό πριν στο υπουργείο Παιδείας) ήταν αυτός.
Συνεδριάζει σήμερα το υπουργικό Συμβούλιο - Τι περιλαμβάνει η ατζέντα
Ομως, και πάλι τα νούμερα δεν τους βγήκαν και οι θεσμοί επιμένουν σε μεγάλη αύξηση του ωραρίου. Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες προτείνουν ακόμα και 30 ώρες εβδομαδιαίως, όταν σήμερα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση το υψηλότερο ωράριο φτάνει τις 24 ώρες και το χαμηλότερο τις 18.
Σημειώνεται ότι επί υπουργίας, Κωνσταντίνου Αρβανιτόπουλου, έγινε αύξηση ωραρίου κατά δύο ώρες, προκαλώντας τεράστιες αντιδράσεις στον εκπαιδευτικό χώρο, με τον ΣΥΡΙΖΑ ως αντιπολίτευση να δυναμιτίζει την κατάσταση.
Αξιολόγηση
Ψηλά στην ατζέντα των θεσμών φέρεται ότι βρίσκεται το ζήτημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών. Ηδη επί υπουργίας Νίκου Φίλη, οι θεσμοί είχαν θέσει επιτακτικά το θέμα και πλέον φαίνεται ότι στέρεψε η παράταση χρόνου. Σε πρακτικό επίπεδο, αν τελικά οριστικοποιηθεί το θέμα της αξιολόγησης, η εφαρμογή πολύ πιθανόν να μη μπορεί να εφαρμοστεί από την επόμενη χρονιά, καθώς δεν υπάρχει έτοιμο σχέδιο. Αντίθετα, η αύξηση ωραρίου και μαθητών στις σχολικές τάξεις πολύ πιθανόν να σκάσουν στα χέρια του κ. Γαβρόγλου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πολιτική ηγεσία στη συζήτηση για την αξιολόγηση και το ωράριο των εκπαιδευτικών επανήλθε στο ζήτημα των μόνιμων προσλήψεων, χωρίς όμως κάποιο αποτέλεσμα. Αντίθετα, οι ίδιες πληροφορίες κάνουν λόγο στον «Ε.Τ.» για έντονες πιέσεις από την πλευρά των θεσμών στο ζήτημα της αξιολόγησης και αδυναμία της διαπραγματευτικής ομάδας εκ μέρους του υπουργείου Παιδείας να αποφύγει παράταση εκ νέου.
Οι καθυστερήσεις άλλωστε σε αυτοαξιολόγηση και αξιολόγηση στελεχών από την πλευρά του υπουργείου Παιδείας έχουν οξύνει την κατάσταση, καθώς σε παλαιότερες συναντήσεις με τους θεσμούς φέρεται να είχε ειπωθεί ότι μετά τη θεσμοθέτηση των παραπάνω θα ξεκινήσουν οι διαπραγματεύσεις για το ζήτημα της αξιολόγησης.
Αύξηση αριθμού μαθητών
Παρά τις υπουργικές υποσχέσεις για μείωση των μαθητών στις σχολικές τάξεις, οι θεσμοί φαίνεται όχι μόνο να βάζουν μπλόκο, αλλά να ζητούν και αύξηση. Αυτή τη στιγμή στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά ο αριθμός των παιδιών κυμαίνεται στα 25 και στα γυμνάσια και λύκεια στα 27-30. Ενα ακόμα θέμα που φέρνει σε πολύ δύσκολη θέση την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας.
Ελπίδα Οικονομίδη
Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου