Στο πλαίσιο της επίσκεψης του Πάολο Τζεντιλόνι στην Κέρκυρα, οι δυο πρωθυπουργοί είχαν γεύμα εργασίας στο Μουσείο Ασιατικής Τέχνης. Ο Αλέξης Τσίπρας μάλιστα άφησε ένα μήνυμα στο βιβλίο επισκεπτών του μουσείου, γράφοντας ωστόσο, λάθος την λέξη φιλοξενία. Το μήνυμα του Αλέξη Τσίπρα δημοσιεύει η «Ομάδα Αλήθειας».
Μητσοτάκης από τις Βρυξέλλες: Η Ευρώπη να διαθέσει περισσότερους πόρους για την κοινή της άμυνα
«Η Κέρκυρα και το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης αποτέλεσαν ιδανικό τόπο φιλοξενείας της Συνάντησης Κορυφής Ελλάδας – Ιταλίας. Σας ευχαριστούμε θερμά για την άψογη φιλοξενεία. Εύχομαι το μοναδικό αυτό κτίριο καθώς και η λειτουργία του Μουσείου να προσελκύουν πάντα το ενδιαφέρον των επισκεπτών της όμορφης Κέρκυρας.
14/9/2017
Αλέξης Τσίπρας»
Για την ιστορία: Η φιλοξενία (ετυμολογία από το φιλώ (= αγαπώ) + ξένος) αναφέρεται στην πράξη της περίθαλψης και φροντίδας ενός ξένου στο σπίτι κάποιοu.
Ήταν θεσμός για τους αρχαίους να υποδέχονται και να περιποιούνται τους ξένους στο σπίτι τους. Πίστευαν ιδιαίτερα στην ιδέα της φιλοξενίας και την θεωρούσαν ηθικός χρέος και ιερό κανόνα των θεών (προστάτης ο Ξένιος Ζευς). Γι’ αυτό και οι ξένοι, ως σταλμένοι από τους θεούς, θεωρούνταν πρόσωπα ιερά, τιμημένα και σεβαστά.
Αυτή η αντιμετώπιση των ξένων ξεκίνησε από την πίστη ότι οι ίδιοι οι θεοί, μεταμορφωμένοι, τους επισκέπτονταν για να ελέγξουν ποιοι άνθρωποι τηρούν τους θρησκευτικούς κανόνες και υπακούν στους νόμους και ποιοι όχι (υβριστές). Επιπλέον, ο τρόπος ζωής των Ελλήνων (ταξίδια, εμπόριο, πόλεμοι) είχε αποτέλεσμα να βρίσκονται στους δρόμους, σε ξένους τόπους, με μεγάλη ανάγκη για στέγη , βοήθεια ή προστασία. Με το θεσμό, λοιπόν, της φιλοξενίας, έβρισκαν και οι ίδιοι αυτά που ζητούσαν. Εξάλλου, οι ξένοι ήταν καλοδεχούμενοι, γιατί ήταν για πολλούς η μόνη επαφή με τον υπόλοιπο κόσμο και πηγή πληροφοριών λόγω της έλλειψης μέσων επικοινωνίας.
Σε απόσπασμα του Θουκυδίδη (Περικλέους Επιτάφιος), ο Περικλής αναφέρει ότι οι Αθηναίοι διατηρούσαν την πόλη τους ανοικτή σε όλους, δεν έδιωχναν τους ξένους και δεν τους εμπόδιζαν να γνωρίσουν τον πολιτισμό της Αθήνας. Mε τον όρο «ξένοι», ο Περικλής εννοεί τους υπόλοιπους Έλληνες, πλην των Αθηναίων και όχι τους αλλοεθνείς. Oι μέτοικοι στην Αρχαία Αθήνα ήταν Έλληνες από άλλες πόλεις και όχι αλλοεθνείς (βάρβαροι, κατά την αρχαία ελληνική ορολογία).