Η εικόνα σε περιοχές όπως ο Πειραιάς, η Θεσσαλονίκη, αλλά και κατά μήκος της σχεδιαζόμενης Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας επιβεβαιώνει την τάση.
Πειραιάς
Στον Πειραιά, η έναρξη λειτουργίας των τριών νέων σταθμών του μετρό (Μανιάτικα, Πειραιάς, Δημοτικό Θέατρο) έχει φέρει υψηλότερες τιμές στο σύνολο της αγοράς ακινήτων με κατοικίες, καταστήματα και γραφεία να ανατιμώνται σημαντικά. Η αυξημένη κίνηση στα καταστήματα, η ευκολότερη πρόσβαση σε συγκοινωνία για τους κατοίκους και η σημασία της κατασκευής του μετρό για τις τουριστικές ροές είναι μόνο οι άμεσες επιπτώσεις. Παράλληλα, πολλαπλασιαστής στην αναβάθμιση της περιοχής αλλά και την άνοδο των τιμών στα ενοίκια είναι οι νέες επενδύσεις που έχουν δρομολογηθεί ή και ολοκληρωθεί, με αφετηρία τις νέες συνθήκες που δημιουργεί το μετρό. Παράδειγμα είναι το ξενοδοχείο Savoy στον Πειραιά, που ύστερα από εκτεταμένη ανακαίνιση, ετοιμάζεται να ανοίξει τις πύλες του το προσεχές διάστημα, ενώ σε οργασμό επεκτάσεων και ανακαινίσεων βρίσκεται ο μισός εμπορικός κόσμος της περιοχής. Οι τιμές των διαμερισμάτων έχουν εκτοξευθεί. Το τρίτο τρίμηνο του έτους, οι τιμές ενοικίων στον Πειραιά έχουν αυξηθεί κατά 12%, ενώ ανοδικά κινούνται και στα προάστια.
Θεσσαλονίκη
Οι αυξήσεις ενοικίων επισκιάζονται μόνο από την έκρηξη που καταγράφηκε σε περιοχές του Νομού Θεσσαλονίκης. Στη δεύτερη μεγαλύτερη πόλη της χώρας, το μετρό έρχεται να ανεβάσει την αξία πολλών περιοχών και ήδη οι ιδιοκτήτες των ακινήτων ετοιμάζονται για νέες διαπραγματεύσεις με τους ενοικιαστές. Ειδικά στα ενοίκια των καταστημάτων, οι μεσίτες αναμένουν 60%-100% αύξηση τιμών στην εκκίνηση λειτουργίας των σταθμών, σε σχέση με τις τιμές του 2021, αν και σε πολλά ακίνητα οι αυξήσεις έχουν ξεκινήσει να ενσωματώνονται σταδιακά. Από την πλευρά των μεσιτών, επισημαίνεται ότι εδώ και καιρό υπάρχουν συμβόλαια που ενσωματώνουν ειδικούς όρους για αύξηση τιμών στα μισθωτήρια, όταν λειτουργήσουν οι σταθμοί του μετρό. Σε μέσους όρους περιοχών το τρίτο τρίμηνο του έτους καταγράφονται αυξήσεις στο +3,7% για τον Δήμο της Θεσσαλονίκης, +2,9% για τα προάστια και +12,9% για το υπόλοιπο του νομού. Η Γραμμή 1 θα ξεκινάει από το κέντρο της Θεσσαλονίκης και τον Νέο Σιδηροδρομικό Σταθμό και, ακολουθώντας τις οδούς Μοναστηρίου, Εγνατία και Δελφών, θα καταλήγει στην περιοχή της Νέας Ελβετίας, όπου και θα συνδέεται με το αμαξοστάσιο Πυλαίας.
Αθήνα
Στην Αθήνα ήδη φαίνονται οι πρώτες τάσεις από την υπό κατασκευή πρώτη φάση της Γραμμής 4 του μετρό Αλσος Βεΐκου – Γουδή, που περιλαμβάνει συνολικά 15 σταθμούς (Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημίας, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Πανεπιστημιούπολη, Ιλίσια, Ζωγράφου, Γουδή). Οι τιμές ήδη «τσιμπάνε» στο Γαλάτσι, κοντά στο σταθμό Ελικώνος. Παράλληλα, μεγάλο είναι το ενδιαφέρον για την εξέλιξη των τιμών κοντά στη στάση Δικαστήρια και Αλεξάνδρας, όπου οι μεσίτες προειδοποιούν για μεγάλη αύξηση της ζήτησης, κυρίως για γραφειακούς χώρους. Προφανώς, στη φάση της κατασκευής, κανείς δεν θέλει να μένει δίπλα στους σταθμούς, καθώς ο θόρυβος, οι κυκλοφοριακές ρυθμίσεις κ.λπ. δημιουργούν δύσκολες συνθήκες, αλλά οι κατασκευές θα ολοκληρωθούν και τότε αναμένεται να καταγραφεί η πλήρης εξέλιξη των τιμών.
Αντοχή…
Η ιστορία έχει δείξει ότι, εκτός από την άνοδο των ενοικίων, τα ακίνητα πλησίον σταθμών μετρό δείχνουν και μεγάλη αντοχή στις κρίσεις. Τα προηγούμενα χρόνια, ακόμα και εν μέσω Μνημονίων η πτώση των τιμών κοντά στους σταθμούς του μετρό δεν ξεπέρασε το 20%. Σε νεότερες προσθήκες, περιοχές όπως το Αιγάλεω και το Ελληνικό είδαν σημαντική αύξηση στην κίνηση που έχει διάρκεια.
Τα ζητούμενα ενοίκια (μέση τιμή σε ευρώ/τ.μ.) | |
Αττική | |
Αμπελόκηποι | 7,85 |
Παγκράτι | 10,4 |
Κυψέλη | 7,55 |
Νέος Κόσμος | 7,9 |
Περιστέρι | 7,3 |
Πειραιάς | 9,8 |
Θεσσαλονίκη | |
Τούμπα | 6,05 |
Ανω Πόλη | 6,25 |
Μπότσαρη | 7,25 |
Ντεπώ | 6,35 |
Χαριλάου | 5,6 |
Καλαμαριά | 7,25 |
Περαία | 5,25 |
Πολίχνη | 5,85 |
Εύοσμος | 5,25 |
Πανόραμα | 7,9 |
Πυλαία | 7,3 |
Συκιές | 5,5 |
Ειδήσεις σήμερα
Κολωνός: «Του είχα εμπιστοσύνη, μου έριχνε στάχτη στα μάτια» είπε η μάνα της 12χρονης
Τουρκία: Το μυστικό πρόγραμμα TYPHOON και το οπλοστάσιο της Άγκυρας