Παράλληλα, καθαρίζει και προστατεύει τα εσωτερικά μέρη του από τη διάβρωση, ρυθμίζοντας επιπλέον και τη θερμοκρασία του.
Το «ελιξίριο νεότητας» του μοτέρ στο αυτοκίνητο – «Εκτοξεύει» την απόδοση του
Με την πάροδο του χρόνου το λιπαντικό χάνει σταδιακά τις λιπαντικές και άλλες ιδιότητές του. Αυτό συνεπάγεται τακτική αλλαγή, προκειμένου να λειτουργεί σωστά ο κινητήρας. Η τακτική αλλαγή του λιπαντικού, με ένα καλό προϊόν συμβάλλει και στην οικονομία καυσίμου, καθώς μειώνονται σε μεγάλο βαθμό οι τριβές. Παράλληλα υπάρχουν και λιγότερες εκπομπές ρύπων. Η παράβλεψη της σωστής λίπανσης μπορεί να οδηγήσει σε δυσάρεστες συνέπειες. Από την ακύρωση της εργοστασιακής εγγύησης εάν ένα αυτοκίνητο είναι καινούριο έως πολύ σοβαρή ζημιά στον κινητήρα.
Ένα πολυχρησιμοποιημένο λιπαντικό με την πάροδο του χρόνου χάνει τις αρχικές του ιδιότητες. Αυτό μπορεί να οδηγήσει σε βλάβες, όπως ζημιά στη φλάντζα της κυλινδροκεφαλής ή άλλων μερών του κινητήρα, με αποτέλεσμα την πολυδάπανη επισκευή του. Στην χειρότερη περίπτωση ο κινητήρας θα μπορούσε να «κολλήσει» που σημαίνει ασύμφορη επισκευή κινητήρα.
Η σωστή λίπανση αναγράφεται από τον κατασκευαστή σε όλα τα αυτοκίνητα. Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε τις προδιαγραφές που προτείνονται, το επίπεδο πλήρωσης, αλλά και τον τρόπο οδήγησης. Ο αστικός τρόπος οδήγησης καταπονεί περισσότερο το λιπαντικό, σε αντίθεση με την κίνηση του αυτοκινήτου εκτός πόλης όπου τα χιλιόμετρα είναι εύκολα.
Σε ζεστό κλίμα το λιπαντικό τείνει να οξειδώνεται περισσότερο, ενώ σημαντικό ρόλο παίζει αν οδηγούμε σε άσφαλτο ή σε χώμα. Στην τελευταία περίπτωση συσσωρεύονται ακαθαρσίες που πρέπει ανά τακτά χρονικά διαστήματα να αποβάλλονται. Μικροί κόκκοι άμμου μπορεί να χαράξουν τα κινητά μέρη του κινητήρα και να δημιουργήσουν προβλήματα που ενδέχεται σύντομα να οδηγήσουν σε μεγάλη βλάβη.
Αν ετησίως ένα αυτοκίνητο διανύει λιγότερα από 10.000 χιλιόμετρα, τότε χρειάζεται μία αλλαγή τον χρόνο. Σε αντίθετη περίπτωση ανάλογα με τα επιπλέον χιλιόμετρα, απαιτούνται και οι αντίστοιχες αλλαγές. Τα περισσότερα σύγχρονα μοντέλα απαιτούν συνθετικό λιπαντικό ή λιπαντικό με ειδικά χημικά που επιτρέπουν μεγαλύτερα διαστήματα αντικατάστασης.
Φυσικά αν υπάρξει αλλαγή λιπαντικού πριν το προβλεπόμενο χρονικό διάστημα, αυτό δεν δημιουργεί κάποιο πρόβλημα.
Εάν οι απαιτήσεις ενός οδηγού είναι να κάνει σύντομες διαδρομές, με πολλές στάσεις και να κουβαλάει βαριά φορτία πρέπει να αλλάζει πιο σύντομα λιπαντικό.
Τα καινούρια αυτοκίνητα, διαθέτουν ειδική ένδειξη στον ψηφιακό πίνακα ελέγχου που αναφέρει τα υπολειπόμενα χιλιόμετρα για την αλλαγή του λιπαντικού. Όταν το αυτοκίνητο είναι καινούριο, είναι σημαντικό να ακολουθούνται πιστά οι οδηγίες του κατασκευαστή.
Τέλος, αν το λιπαντικό είναι θολό και κοκκώδες, τότε είναι κορεσμένο με ρύπους και χρειάζεται αντικατάσταση. Αν από την εξάτμιση βγαίνει υπερβολικά μπλε ή γκρίζος καπνός υποδηλώνει διαρροή λαδιού. Θα πρέπει να γνωρίζουμε ότι όλοι οι κινητήρες καταναλώνουν λάδι.
Αυτό είναι φυσιολογικό. Άλλα αυτοκίνητα καίνε περισσότερο και άλλα λιγότερο. Αυτό σημαίνει την αναγκαιότητα ελέγχου της στάθμης του λιπαντικού, τουλάχιστον μία φορά κάθε 1.000 χιλιόμετρα.