Η αρχή γίνεται με το αντίγραφο του Δελτίου Ταυτότητας, το οποίο οι πολίτες θα μπορούν να το υποβάλουν ψηφιακά. Συγκεκριμένα, η χρήση ψηφιακού αντιγράφου Δελτίου Ταυτότητας των Ελλήνων πολιτών στις συναλλαγές με τους φορείς του δημόσιου τομέα αποσκοπεί στην αναβάθμιση στις εφαρμοζόμενες πρακτικές για το σύνολο του Δημοσίου, καθώς και στη δημιουργία ενός πλαισίου ελαχιστοποίησης της διακίνησης και τήρησης δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα, με τη συνεχή χρήση και τήρηση πολλών αντιγράφων της ταυτότητάς του. Σε δεύτερη φάση, σχεδιάζεται να καταργηθεί η έκδοση και η προσκόμιση από τους πολίτες πιστοποιητικών οικογενειακής κατάστασης, γέννησης, καθώς και φορολογικής ενημερότητας.
Οπως αναφέρει ανακοίνωση του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, θεσμοθετήθηκε «η αυτεπάγγελτη αναζήτηση και κατάργηση της έκδοσης δικαιολογητικών για τη διεκπεραίωση διοικητικών διαδικασιών με στόχο σταδιακά τα δικαιολογητικά που καταγράφονται στο Εθνικό Μητρώο Διοικητικών Διαδικασιών Μίτος να αντλούνται απευθείας και να μη χρειάζεται πλέον να τα προσκομίζει ο πολίτης».
Επιπλέον, το νομοσχέδιο βάζει τέλος στην ψηφιακή γραφειοκρατία, επιτρέποντας τη διακίνηση δεδομένων μέσω του Gov.gr Wallet. Ετσι, αντί για ψηφιακά αρχεία, θα δικαιούνται δεδομένα. Συγκεκριμένα, ο πολίτης μέσω του Gov.gr Wallet θα μπορεί να συναινέσει για τη χρήση συγκεκριμένων προσωπικών του δεδομένων που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί μια διαδικασία που ο ίδιος έχει αιτηθεί, όπως για παράδειγμα η αλλαγή παρόχου ενέργειας ή τηλεπικοινωνίας ή ασφαλιστικής εταιρίας. Ενώ μέχρι τώρα πρέπει να «ανεβάσει» ή να αποστείλει ο ίδιος τα απαιτούμενα έγγραφα, με τη νέα έκδοση του Gov.gr Wallet θα πρέπει μόνο να πατήσει «συμφωνώ» προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία.
Τέλη κυκλοφορίας 2025: Μέχρι πότε η πληρωμή τους - Τι ισχύει με τα πρόστιμα
Μια ακόμα δυνατότητα που παρέχει το νομοσχέδιο που ψηφίστηκε χθες στη Βουλή είναι το «Κουπόνι Συνδεσιμότητας Gigabit» («Gigabit Connectivity Voucher Scheme»), προκειμένου να ξεκινήσει από την Κοινωνία της Πληροφορίας η δράση που θα επιδοτήσει ευρυζωνικές υπηρεσίες με κουπόνια συνδεσιμότητας (connectivity vouchers) με στόχο την αύξηση της διείσδυσης των ευρυζωνικών υπηρεσιών υπερ-υψηλών ταχυτήτων στη χώρα.
Στο μεταξύ, δημιουργείται νέα ψηφιακή πλατφόρμα από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης με την ονομασία «Know Your Business – «eGov-KYB» για την εξακρίβωση και επαλήθευση των στοιχείων των νομικών προσώπων. Με τον τρόπο αυτόν πλέον η επικαιροποίηση των στοιχείων των νομικών προσώπων στα πιστωτικά ιδρύματα και τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς δεν θα απαιτεί φυσική παρουσία των νόμιμων εκπροσώπων τους, αλλά η απαιτούμενη διαδικασία θα ολοκληρώνεται ηλεκτρονικά.
Σημειώνεται ότι το ψηφισθέν νομοσχέδιο θεσπίζει μέτρα εσωτερικού δικαίου για την πλήρη και αποτελεσματική εφαρμογή του Κανονισμού 2022/2065 της Ευρωπαϊκής Ενωσης, ο οποίος είναι ευρύτερα γνωστός ως «Πράξη για τις ψηφιακές υπηρεσίες» ή «Digital Services Act» (DSA). Οπως τόνισε από του βήματος της Βουλής ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Δημήτρης Παπαστεργίου, το υπουργείο, παρακολουθώντας συστηματικά τις εξελίξεις στους τομείς αρμοδιοτήτων του σε ευρωπαϊκό επίπεδο, διασφαλίζει ότι η Ελλάδα συμμετέχει και διαμορφώνει το πλαίσιο που θα διέπει το Διαδίκτυο και τις νέες τεχνολογίες τα επόμενα χρόνια, προάγοντας εμπράκτως τη συνεργασία μεταξύ (συν)αρμόδιων φορέων σε εθνικό επίπεδο.
Ψηφιακά τα έγγραφα των Ι.Χ. σε ελέγχους
Παράλληλα, θεσμοθετείται η ψηφιακή υπηρεσία «Audit-Car». Μέσω της υπηρεσίας «myAuto», η οποία είναι διαθέσιμη μέσω του Gov.gr Wallet, όχι μόνο οι ιδιοκτήτες, αλλά και οι αρμόδιες ελεγκτικές αρχές θα έχουν πρόσβαση στις πληροφορίες των οχημάτων. Μέχρι τώρα, αν και ο πολίτης είχε στο κινητό του το δίπλωμα οδήγησης, την άδεια κυκλοφορίας, το ΚΤΕΟ ή το ασφαλιστήριο συμβόλαιο του αυτοκινήτου, έπρεπε σε ενδεχόμενο έλεγχο από τις Αρχές να δείξει τα έγγραφα, ενώ πλέον θα γίνονται δεκτά στην ψηφιακή τους μορφή στο Gov.gr Wallet.