Σε τροπολογία που κατατέθηκε στη Βουλή και συμπεριλαμβάνεται σε νομοσχέδιο του υπουργείου Μεταφορών, προβλέπεται η παράταση για τις δηλώσεις του Πόθεν Έσχες, με την αρχική διορία να είναι η 31η Δεκεμβρίου 2024.
Στην αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας αναφέρεται ότι η παράταση δόθηκε «επειδή λειτουργεί η νέα πλατφόρμα υποβολής Δ.Π.Κ. και Δ.Ο.Σ. για πρώτη φορά μέσω διαλειτουργικότητας μεγάλου αριθμού φορέων, απαιτείται ο απαραίτητος χρόνος για την εξοικείωση των χρηστών με αυτή». Την ίδια στιγμή, γνώμονας της απόφασης αποτέλεσε η επιδίωξη να μην κορεσμός του συστήματος από μαζικές υποωολές των δηλώσεων. Στις αλλαγές που θα συναντήσουν οι υπόχρεοι φέτος, θα είναι και η αυτόματη άντληση περιουσιακών στοιχείων, όπως ακίνητα, τραπεζικές καταθέσεις και εισοδήματα.
Αξίζει να σημειωθεί πως χρειάζεται μεγάλη προσοχή καθώς οι δηλώσεις αυτές είναι για πρώτη φορά σε πολύ μεγάλο βαθμό προσυμπληρωμένες αλλά όχι συμπληρωμένες στο 100% προκειμένου να υποβάλλονται αυτόματα. Επίσης στις δηλώσεις Πόθεν Έσχες θα πρέπει να υπάρχει η ορθότητα των στοιχείων.
Η νέα πλατφόρμα έχει υλοποιηθεί κατ’ εφαρμογή του ν. 5026/2023 (Α’ 45) και των υπ’ αριθμ. 65057/23.10.2024 (Β’ 5919) και 60395/24.10.2024 (Β’ 5921) Κοινών Υυπουργικών Αποφάσεων με βασικά χαρακτηριστικά τα ακόλουθα:
1. Άντληση δεδομένων από τους χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και τα πιστωτικά ιδρύματα για την αυτοματοποίηση και διευκόλυνση της υποβολής των δηλώσεων από τους υπόχρεους.
2. Ριζική ενίσχυση της διαφάνειας και των δυνατοτήτων ελέγχου των δηλώσεων, καθώς τα διαθέσιμα δεδομένα για κάθε υπόχρεο προσυμπληρώνονται αυτόματα.
Έως σήμερα έχουν αντληθεί δεδομένα από 114 χρηματοπιστωτικούς οργανισμούς και πιστωτικά ιδρύματα.
3. Διακριτή υποβολή δηλώσεων από τους σύζυγους των υπόχρεων προσώπων, οι οποίοι σύμφωνα με τον ν. 5026/23 αποκτούν αυτοτελή υποχρέωση υποβολής.
4. Διαλειτουργικότητα με το Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας για την άμεση ενημέρωση των υπόχρεων προσώπων.
Οι υπόχρεοι υποβολής δήλωσης είναι περίπου 300.000 ετησίως.
Η πλατφόρμα υλοποιήθηκε από τη ΓΓ Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, σε συνεργασία με το υπουργείο Δικαιοσύνης, την Επιτροπή Ελέγχου των δηλώσεων πόθεν έσχες του άρθρου 25, την Εθνική Αρχή Διαφάνειας και τα λοιπά ειδικά όργανα ελέγχου του άρθρου 27, την Τράπεζα της Ελλάδος, την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, την Ένωση Ελληνικών Τραπεζών, τα Χρηματοπιστωτικά Ιδρύματα και τους Πιστωτικούς Οργανισμούς, με μέριμνα του γγ, Δημοσθένη Αναγνωστόπουλου.
Επισημαίνεται ότι η υποβολή των ετήσιων δηλώσεων των ετών 2023 (χρήση 2022) και 2024 (χρήση 2023) κατά την πρώτη εφαρμογή του νόμου δύναται να πραγματοποιηθεί χωρίς να απαιτείται από το σύστημα να συμπληρωθεί Αριθμός Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ), στην περίπτωση που αυτός δεν έχει εκδοθεί, με γνωστοποίηση των υπόλοιπων ατομικών στοιχείων για τα ανήλικα τέκνα.
Στη νέα πλατφόρμα πραγματοποιούνται συνεχείς έλεγχοι και αναβαθμίσεις για τη βελτίωση της λειτουργικότητας και εξυπηρέτησης των χρηστών και την άντληση στοιχείων από πρόσθετους φορείς.
Ειδήσεις σήμερα
Tραπεζικές προμήθειες: Πότε ξεκινούν οι μειωμένες συναλλαγές
Ανησυχητικά στοιχεία για τη χρήση ζωνών από τους νέους – Γυρνάμε σε παλιές εποχές;
Καιρός: Χιόνια και μέσα σε πόλεις στην Μακεδονία – Ποιες περιοχές θα έχουν πρόβλημα