Είναι μέτρα που «κουμπώνουν» στα υπάρχοντα του ΥΠΑΝ για την αντιμετώπιση της ακρίβειας, δηλαδή στο «καλάθι του νοικοκυριού» και στη «μόνιμη μείωση τιμής» (αφορά μείωση τιμών σε αγαθά που πωλούνται στα σούπερ μάρκετ τουλάχιστον κατά 5% και για τουλάχιστον ένα εξάμηνο – ως τιμή αναφοράς για τον υπολογισμό της μείωσης λαμβάνεται η τιμή ραφιού στις 19.9.2023). Στη «μόνιμη μείωση τιμής» συμμετέχουν 1.286 προϊόντα από διάφορες κατηγορίες, π.χ. τρόφιμα, απορρυπαντικά, καθαριστικά, προϊόντα προσωπικής φροντίδας κ.ά.
Αναφορικά με το «καλάθι του Αϊ-Βασίλη», εγκαινιάζεται σήμερα. Οπότε, σταδιακά, θα αναρτώνται οι τιμές των παιχνιδιών στην πλατφόρμα e-καταναλωτής. Στο εν λόγω «καλάθι» περιλαμβάνονται οι εξής 10 κατηγορίες παιχνιδιών: επιτραπέζια-παζλ, παιχνίδια με κούκλες, κουκλόσπιτα και άλλα αξεσουάρ, παιχνίδια μίμησης, βρεφικά παιχνίδια, φιγούρες δράσης, παιχνίδια κατασκευών και δημιουργίας, παιχνίδια με τουβλάκια, οχήματα τηλεκατευθυνόμενα, ηλεκτρονικά παιχνίδια, αθλητικά παιχνίδια, λούτρινα και μουσικά παιχνίδια. Η πρωτοβουλία θα έχει διάρκεια έως τις 10.1.2024.
Τα προϊόντα θα φέρουν στο ράφι πώλησης των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία το ειδικό σήμα που έχει δημιουργηθεί, προκειμένου να τα εντοπίζουν εύκολα οι καταναλωτές. Η λίστα με τις τιμές, ξεκινώντας από αύριο, θα αποστέλλεται στο υπουργείο Ανάπτυξης και θα ελέγχεται για να διαπιστωθεί αν τηρείται ο νόμος περί αθέμιτης κερδοφορίας.
Το «καλάθι των Χριστουγέννων» είναι ήδη σε εξέλιξη από την Τετάρτη 13 Δεκεμβρίου του 2023 και θα διαρκέσει έως και την Τετάρτη 3 Ιανουαρίου του 2024.
Στην πράξη, στο γνωστό «καλάθι του νοικοκυριού» προστίθενται για το παραπάνω χρονικό διάστημα έξι βασικές κατηγορίες αγαθών για το χριστουγεννιάτικο τραπέζι: το αρνί, το κατσίκι, η γαλοπούλα, το τσουρέκι, η βασιλόπιτα και η σοκολάτα.
Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία από το παρατηρητήριο τιμών βασικών καταναλωτικών αγαθών (e-καταναλωτής, 13.12.2023), ενδεικτικά αναφέρεται πως η τιμή κιλού για το αρνί κυμαίνεται από 10,67 έως 11,36 ευρώ, για το κατσίκι από 10,96 έως 13,46 ευρώ, για το τσουρέκι 380 γραμ. από 2,39 μέχρι 2,70 ευρώ, για τη σοκολάτα γάλακτος 100 γραμ. από 1,17 έως 1,58 ευρώ κ.λπ.
«Φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι θα είναι φθηνότερο. Εκεί επικεντρώνονται όλες οι προσπάθειες της κυβέρνησής μας», έχει δηλώσει σε τηλεοπτικό σταθμό ο υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας.
Αναφερόμενος στο «καλάθι των Χριστουγέννων», σημείωσε: «Βλέπουμε ότι έχουμε χαμηλότερες ή ίδιες τιμές με πέρυσι, άρα έχουμε ή μηδενικό ή αρνητικό πληθωρισμό σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Για παράδειγμα, η γαλοπούλα πωλείται κατά 5% φθηνότερα, το κατσικίσιο κατά 16% και το αρνίσιο κρέας κατά 17% φθηνότερα», υπογραμμίζοντας ακόμη πως «ο πληθωρισμός στα τρόφιμα μειώθηκε κατά 10% τον Νοέμβριο. Από 9,9% που ήταν τον Οκτώβριο, μειώθηκε στο 8,9%».
Υπενθυμίζεται πως στο «καλάθι των Χριστουγέννων» δεν συμπεριλαμβάνονται τα μελομακάρονα και οι κουραμπιέδες. Για αυτή την απόφαση, στελέχη του υπουργείου Ανάπτυξης έχουν σχολιάσει στον «Ε.Τ.» πως «…για την αγορά αυτών των εδεσμάτων, οι καταναλωτές προτιμούν τους φούρνους και τα ζαχαροπλαστεία, όπου υπάρχει μεγάλη ποικιλία».
Σημειώνεται πως στη γραμμή 1520 παρέχεται ενημέρωση για θέματα που αφορούν στην προστασία των καταναλωτών. Μπορούν, μάλιστα, να υποβάλουν καταγγελίες για παραβάσεις της σχετικής νομοθεσίας στην ηλεκτρονική διεύθυνση https://kataggelies.mindev.gov.gr/.
ΕΡΕΥΝΑ ΣΕΛΠΕ
Αυξημένες κατά 20% οι γιορτινές δαπάνες
Η δαπάνη της περιόδου των Χριστουγέννων αναμένεται να είναι αυξημένη, όπως προκύπτει από έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων και Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), που υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών την περίοδο 3-6 Νοεμβρίου 2023 σε δείγμα 950 καταναλωτών.
Συγκεκριμένα, μεσοσταθμικά, το κοινό αναμένεται να ξοδέψει 174 ευρώ κατά κεφαλήν, το οποίο είναι αυξημένο κατά 20%, σε σχέση με τα 146 ευρώ του 2022. Η αύξηση αυτή αποδίδεται κυρίως στις πληθωριστικές πιέσεις που καταγράφουν οι τιμές, αλλά και στη μικρή αύξηση που καταγράφει το μέσο εισόδημα των καταναλωτών. Η πλειονότητα των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως μία εβδομάδα πριν τα Χριστούγεννα (48%) ή την εβδομάδα των Χριστουγέννων (43%), με ένα μεγάλο ποσοστό του κοινού να περιμένει το Δώρο των Χριστουγέννων για να μπορέσει να κάνει τις εορταστικές αγορές του.