Η αύξηση του ΦΠΑ είναι πιθανό να προκαλέσει ανατιμήσεις 8% κατά μέσο όρο στα προϊόντα αυτά, ακόμη κι αν δεν καταναλώνονται μέσα στα καταστήματα εστίασης. Στις περισσότερες των περιπτώσεων τυχόν αυξήσεις τιμών αναμένεται να κυμανθούν μεταξύ 0,10 και 0,20 ευρώ.
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Κωστής Χατζηδάκης, ανακοίνωσε χθες ότι από την 1η Ιουλίου ο συντελεστής ΦΠΑ αυξάνεται από το 13% στο 24% για τα σερβιριζόμενα προς επιτόπια κατανάλωση είδη καφέ, κακάου, τσαγιού, χαμομηλιού και λοιπών αφεψημάτων. Από το μέτρο αυτό εκτιμάται ότι θα προκύψουν πρόσθετα έσοδα 21,5 εκατ. ευρώ για τον Κρατικό Προϋπολογισμό του 2024 και 43 εκατ. ευρώ για κάθε έναν από τους Κρατικούς Προϋπολογισμούς των επομένων ετών.
Παράλληλα, όπως ανακοίνωσε ο υπουργός, παραμένει στο 13% και στο δεύτερο εξάμηνο του 2024 ο συντελεστής ΦΠΑ για τα προϊόντα αυτά, εφόσον διατίθενται για κατανάλωση εκτός των καταστημάτων εστίασης (take away και delivery), με το δημοσιονομικό κόστος να ανέρχεται σε 32,5 εκατ. ευρώ για φέτος και σε 65 εκατ. ευρώ για το 2025 και τα επόμενα έτη.
Οι εναλλακτικές συνέπειες που θα έχουν τα μέτρα αυτά στην αγορά θα είναι:
1 Σε όσα καταστήματα εστίασης επιλέξουν να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ από το 13% στο 24% στις τιμές στις οποίες θα διαθέτουν τα σερβιριζόμενα προς επιτόπια κατανάλωση είδη καφέ, κακάου, τσαγιού και λοιπών αφεψημάτων, οι τιμές αυτές θα παραμείνουν αμετάβλητες σε σύγκριση με τις σημερινές.
2 Οσα καταστήματα εστίασης δεν επιλέξουν να απορροφήσουν την αύξηση του ΦΠΑ για την επιτόπια κατανάλωση του καφέ, του κακάου και των αφεψημάτων στους τιμοκαταλόγους τους, θα διαθέτουν τα προϊόντα αυτά σε διπλές τιμές από τον Ιούλιο στους πελάτες τους. Οσοι από τους πελάτες αποφασίζουν να καταναλώσουν τα προϊόντα αυτά εντός των καταστημάτων θα τα πληρώνουν ακριβότερα κατά 8% σε σύγκριση με αυτούς οι οποίοι θα τα παραλαμβάνουν για κατανάλωση εκτός των καταστημάτων.
Σημειώνεται ότι, σύμφωνα επίσης με τα όσα ανακοίνωσε το υπουργείο, από τον Ιούλιο μονιμοποιείται η ισχύς του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ 13% για τα κόμιστρα των ταξί με το δημοσιονομικό κόστος να εκτιμάται στα 22,5 εκατ. ευρώ για το 2024 και στα 45 εκατ. ευρώ για το 2025 και κάθε ένα από τα επόμενα έτη.