Στα βασικότερα συμπεράσματα αυτής της έρευνας, η οποία ανέδειξε την καταναλωτική συμπεριφορά και τις προτιμήσεις πληρωμών της Gen Z στην Ελλάδα, συμπεριλαμβάνονται, ακόμη, τα εξής:
-Περισσότεροι από τους μισούς ερωτηθέντες (56%) συνδυάζουν αγορές από το Διαδίκτυο και τα φυσικά καταστήματα.
-Τα μετρητά εξακολουθούν να χρησιμοποιούνται από περίπου 40% όσων επιλέγουν να ψωνίζουν στα φυσικά καταστήματα.
-Παρότι οι κάρτες και τα μετρητά προτιμώνται σχεδόν εξίσου για συναλλαγές έως 20 ευρώ, οι ψηφιακές πληρωμές έχουν σημαντικό προβάδισμα για ποσά από 21 ευρώ και άνω. Συγκεκριμένα, επιλέγονται από το 75% για αγορές μεταξύ 21-50 ευρώ (έναντι 25% που προτιμάει τα μετρητά), με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται στο 82% για τις αγορές μεταξύ 51-100 ευρώ και στο 84% για αγορές άνω των 100 ευρώ.
-Είναι αυξανόμενη η τάση για διαδικτυακές αγορές από τη Gen Z, με το 28% των ερωτηθέντων να ψωνίζει με αυτόν τον τρόπο μία ή περισσότερες φορές την εβδομάδα και το 42% μία ή δύο φορές μέσα στον μήνα. Αν και το 38% τείνει να ψωνίζει μέσω των social media, αυτό δεν συμβαίνει συστηματικά.
-Μεταξύ των βασικών παραγόντων που επηρεάζουν την αγοραστική συμπεριφορά είναι η προσωπική έρευνα σε ιστότοπους και πλατφόρμες αγορών -σε ποσοστό 35%, ακολουθούμενη από τις διαφημίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (16%) και τις διαφημίσεις στα καταστήματα (16%).
-Η παραδοσιακή διαφήμιση (newsletters, τηλεοπτικές διαφημίσεις, push notifications σε εφαρμογές), καθώς και οι influencers ασκούν μικρότερη επιρροή στις αγορές αυτής της ηλικιακής ομάδας.
-Το 65% των ερωτηθέντων νιώθει ανασφάλεια όταν πραγματοποιεί αγορές από «άγνωστες ή νέες ιστοσελίδες». Ακολουθούν οι αγορές από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα διεθνή marketplaces, σε ποσοστά 12% και 9% αντίστοιχα, ως τα λιγότερο αξιόπιστα κανάλια.
Σημειώνεται πως η παραπάνω έρευνα είχε πανελλαδική κάλυψη και δείγμα 600 ατόμων. Η συλλογή δεδομένων έγινε μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων κατά το χρονικό διάστημα 3 – 25 Φεβρουαρίου του 2025.
Το προφίλ της Gen Z
Η Generation Z είναι επίσης γνωστή ως iGeneration, Μετά-Millennials, Quaranteens ή OnlineSchoolteens. Δεν έχει οριστεί με ακρίβεια το ηλικιακό εύρος που καλύπτει αυτή η γενιά. Ωστόσο, δημογράφοι και ερευνητές θεωρούν πως εμπίπτουν σε αυτήν όσοι έχουν γεννηθεί από τα μέσα της δεκαετίας του 1990 έως τα πρώτα έτη της δεκαετίας του 2010. Ο ορισμός της γενιάς που δίνεται συχνότερα αφορά σε άτομα που γεννήθηκαν από το 1997 έως το 2012.
Βασικό χαρακτηριστικό της Gen Ζ αποτελεί πως τα μέλη της ενηλικιώθηκαν στον κόσμο του Διαδικτύου (digital natives). Είναι ίσως η πιο δραστήρια γενιά όσον αφορά στην πλοήγηση στο Διαδίκτυο, την ενημέρωση από ιστότοπους, την πραγματοποίηση ψηφιακών αγορών και πληρωμών. Είναι, ακόμη, μια γενιά εξοικειωμένη με τους εναλλακτικούς τρόπους εκπαίδευσης (π.χ. μαθήματα μέσα από διαδικτυακές πλατφόρμες, YouTube, κ.λπ.).